Passage Parijs via A86 of N104

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

vansima
zandpaadje

Passage Parijs via A86 of N104

Bericht door vansima » di 12 apr 2022, 8:07

Hallo
We rijden regelmatig naar Frankrijk (A20 vanuit Vierzon richting Toulouse) en zijn de Perif en A86 echt wel moe .
We zijn nu een half jaar na de laatste update op deze site aangaande de Francilienne. Kan iemand aangeven hoe deze alternatieve weg rond Parijs op vandaag loopt?

groetjes
Michel

Km357
expressweg

Re: [F][N104] La Francilienne

Bericht door Km357 » di 12 apr 2022, 8:37

Wel, die is langer dan de A86, zeker niet beter uitgevoerd want alle ringwegen rond Paris (buiten de toltunnel) zien er afgeleefd uit, dus voor tijdswinst hoef je het niet te doen, al zeker niet als je hem helemaal dient af te rijden tot voorbij Les Ulis om de A10 te nemen.

Reken bij vlot verkeer op een uur om van Aéroport Charles de Gaulle tot aan de A10 te raken. De kans op structureel stilstaan in file is daarentegen iets kleiner op de Francilienne aangezien je het notoire zwarte stuk A86/A4 niet hebt, maar afhankelijk van je tijdsschema zal je toch af en toe zwaar vertragen.

Voor mij is het een weg die nooit lijkt te eindigen, wat ik bij de A86 minder heb. De BP heb ik de laatste jaren al laten vallen sinds men is overgegaan op een Vmax van 70.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Passage Parijs via A86 of N104

Bericht door Pino » di 12 apr 2022, 8:51

A86 is wat mij betreft normaal de minst slechte optie. Eindeloze A104 pakken kan zin hebben voor je gemoedsrust en bij langere vertragingen op de andere routes, maar op weg naar de A10 heb je daarvoor ook de A86 Duplextunnel achter de hand. En dat is normaal sneller, want het is gewoon 25 kilometer korter dan de A104.

Op weg naar de A10 heb je natuurlijk ook nog de doorsteek vanaf de Perif naar de N118 door Boulogne-Billancourt. Vanaf de Porte de Saint Cloud is dat. Da’s geen slechte, al was het maar voor de afwisseling. Maar een flink stuk BP krijg je er onvermijdelijk bij. Linksom, wat niet de route is die doorgaand verkeer pakt, maar op tijdstippen dat Tout Paris op de weg is sta je er net zo vast. Vandaag in de ochtendspits bijvoorbeeld is die route mede langzamer doordat je er een file aan het einde van de A1 bij krijgt voor de Porte de la Chapelle, waar de A86-A3 beter doorrijdt ondanks file op de A3.

Autostrada
polderweggetje

Bericht door Autostrada » zo 08 mei 2022, 13:19

Pino schreef: di 12 apr 2022, 8:51
Op weg naar de A10 heb je natuurlijk ook nog de doorsteek vanaf de Perif naar de N118 door Boulogne-Billancourt. Vanaf de Porte de Saint Cloud is dat. Da’s geen slechte, al was het maar voor de afwisseling. Maar een flink stuk BP krijg je er onvermijdelijk bij. Linksom, wat niet de route is die doorgaand verkeer pakt, maar op tijdstippen dat Tout Paris op de weg is sta je er net zo vast. Vandaag in de ochtendspits bijvoorbeeld is die route mede langzamer doordat je er een file aan het einde van de A1 bij krijgt voor de Porte de la Chapelle, waar de A86-A3 beter doorrijdt ondanks file op de A3.
Je pakt op het stuk tussen de BP en N118 dan wel een deel via het OWN? Mijn ervaring is niet al te best als het gaat om de doorstroming in Parijs, buiten de snelwegen…

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 13:32

^^ Ja klopt. Is een paar kilometer rechtdoor rijden door Boulogne Billancourt. En dat is natuurlijk nooit ideaal, maar omdat de route korter is in kilometers én je het noordoostelijke deel van de stad vermijdt (waar je sneller in de file zult staan), kan het vaak toch uit. Veel hangt daar natuurlijk ook af van het tijdstip van de dag.

Bij mijn eigen laatste ritten langs Parijs heb ik gebruik gemaakt van de Sytadin app om de beste optie te kiezen. Je stelt dan onder Mon Sytadin de verschillende opties in tussen Roissy (A1xA3) en Janvry (A10xN104). En bij het naderen van Parijs kun je met één oogopslag checken hoeveel tijd de passage van Parijs je in de drie opties zal kosten.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 08 mei 2022, 13:37

De A104 en N104 in Oostelijk richting ziet er volledig freeflow uit (westelijk ben ik maar gestopt met het tellen van de VRI's @ N184). Hoewel ik mij kan voorstellen dat je een keer wat anders wil zien, is 40 km extra* toch wel even een dingetje om rekening mee te houden. (Dat is alleen interessant als de A86 volledig dicht zit)

bron: https://www.google.nl/maps/dir/Aire+de+ ... i2!5m1!1e1