Van Zwolle via Trier naar het Schwarzwald.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Harald80
dorpsstraat

Van Zwolle via Trier naar het Schwarzwald.

Bericht door Harald80 » di 19 apr 2022, 23:05

Hallo,

begin augustus rijden wij van Zwolle naar een klein dorpje vlakbij Trier.
We vertrekken woensdag 3 augustus, en hadden zelf bedacht om te rijden via A50-A73-A2, dan de Belgische E25-E42 en de Duitse A60. Daarna afslag Bleialf of Bitburg en dan binnendoor naar het dorpje Langsur, gelegen aan de rivier de Sauer iets boven Trier.

Een paar dagen later (zaterdag 6 augustus) rijden we door naar het Schwarzwald, bedoeling is om vanaf Langsur via Schengen en een stuk Duitse A8 op de Franse A4 uit te komen. Daarna dóór Straatsburg, de Rijn over naar Kehl om uiteindelijk uit te komen in Bad Peterstal-Griesbach. We rijden zonder caravan o.i.d..

Is dit een logische en vlotte route? Of zijn er betere alternatieven? Hoe staat het met werkzaamheden t.z.t.? En heb ik een milieusticker nodig voor Trier en/of Straatsburg?

Graag jullie menig.

Groeten Harald.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Van Zwolle via Trier naar het Schwarzwald.

Bericht door Pino » di 19 apr 2022, 23:30

Eerste route lijkt me logisch. Tweede op zich ook, maar daar zitten nog wat keuzes in: hoe steek je door van A8 naar A4 en hoe steek je door bij Strasbourg.

A8-A4: Google komt bij mij aan met route langs Creutzwald, waar ikzelf instinctief denk aan doorsteken over Saarbrücken-Sarreguemines. Scheelt zeker ook een beetje tol.

Langs Strasbourg: ipv dóór de stad zou ik een stukje A35 richting Ludwigshafen pakken en dan doorsteken vanaf afrit 52. Daar staat ook de A5 al aangegeven (de Duitsers op hun beurt bewegwijzeren deze vanaf de A5 als Strasbourg-Nord).

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » wo 20 apr 2022, 0:05

Pino schreef: di 19 apr 2022, 23:30
A8-A4: Google komt bij mij aan met route langs Creutzwald, waar ikzelf instinctief denk aan doorsteken over Saarbrücken-Sarreguemines. Scheelt zeker ook een beetje tol.

Langs Strasbourg: ipv dóór de stad zou ik een stukje A35 richting Ludwigshafen pakken en dan doorsteken vanaf afrit 52. Daar staat ook de A5 al aangegeven (de Duitsers op hun beurt bewegwijzeren deze vanaf de A5 als Strasbourg-Nord).
Precies die route via Creutzwald had ik ook bedacht. Dan kom je via de N33 op de A4 uit. Wat is precies het voordeel van de route via een stukje A35 en dan doorsteken vanaf afrit 52? Ontwijken van de drukte in Strasbourg? Is dit sneller/goedkoper? Heb je een milieusticker nodig als je de route dóór Strasbourg neemt?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 apr 2022, 8:34

^^ De route via de A35 had ik inderdaad op het oog omdat je daarmee de hele stad vermijdt, waar het nog wel eens goed kan vastlopen. Google Maps gaf maar een heel klein verschil -door de stad iets sneller- maar dan zou ik voor zekerheid kiezen. Tol is niet aan de orde, mits je op het knooppunt A4-A35-A355 niet Strasbourg aanhoudt maar Schlitigheim. Dan ga je tolvrij over de oude route de stad in, naar de M4 en Kehl.

Op de voorwaarden van een Crit’Air vignet in Strasbourg las ik zo heel vlug (kortom: je zou even verder moeten zoeken) dat de plicht alleen geldt wanneer dat is afgekondigd vanwege smog. Maar op dat soort dagen is de M35/M4-doorsteek naar Duitsland niet uitgezonderd. De route noordelijk langs de stad komt niet in stedelijk gebied, dus daar nooit een vignet.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 20 apr 2022, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 20 apr 2022, 8:38

Voor Trier heb je geen milieusticker nodig, voor Straatsburg wel (wat er precies onder de milieuzone valt is me onduidelijk). De sticker kost circa € 4,50 en is alleen on-line verkrijgbaar: zie anwb.nl.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » zo 15 mei 2022, 16:09

Nog even een vraag over de terugweg.

Ik las dat de A50 in augustus twee weken in noordelijke richting is afgesloten tussen KNP Waterberg en KNP Beekbergen. wegens werkzaamheden.
De omleiding loopt net als de vorige keer via de A12-A30-A1. Wij komen op zaterdag 13 augustus terug (uit de richting Oberhausen of Nijmegen, zijn we nog niet over uit) en moeten hier langs richting Zwolle. Wat adviseren jullie, gewoon de omleiding volgen of is er nog een alternatief? Want ik gok dat het op de genoemde omleiding weleens heel erg druk zou kunnen worden.....

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 15 mei 2022, 17:43

^^ Vanuit het Zwarte woud zou ik de Duitse A30 nemen en bij Enschede de grens over gaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 mei 2022, 19:26

De U-bocht Waterberg-A30-Beekbergen is vanuit Oberhausen korter dan via Twente rijden. Maar die laatste is wellicht inderdaad rustiger, al weet ik niet of zomeravonden nou echt het moment zijn voor grote paniek. Overigens ligt dan wat mij betreft niet de grensovergang A30/De Lutte voor de hand, maar die bij Hengelo/B54.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 15 mei 2022, 21:43

^^ Waar ik A30 zei bedoelde ik A31. Stop de tijd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 mei 2022, 22:15

^^ En waar Pino Hengelo zei, bedoelde hij Enschede.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 15 mei 2022, 23:48

waldo79 schreef: wo 20 apr 2022, 8:38 Voor Trier heb je geen milieusticker nodig, voor Straatsburg wel (wat er precies onder de milieuzone valt is me onduidelijk). De sticker kost circa € 4,50 en is alleen on-line verkrijgbaar: zie anwb.nl.
Het beste regel je ze gewoon allebei.
In Duitsland kom je praktisch langs de A.T.U. (soort KwikFit, laat ze vooral niet meer doen dan zo'n sticker en evt een set banden ;)) in Bitburg. Als je daar met je autopapieren naar binnen loopt ben je 6 euro armer en 10 minuten later klaar en heb je met deze auto nooit meer gelazer met dat ding en hoef je er niet meer naar om te kijken. Ook niet als je straks even naar Freiburg of Karlsruhe wilt of als je op de terugweg ergens een stop wilt maken, bv. In Oberhausen of Düsseldorf.

Let op: Bij TUV stations naaien ze je met de prijs met een buitenlandse plaat, die beter vermijden. En de ANWB laat zich ook goed betalen voor hun "service".

Frankrijk online even invullen, is ook maar een paar minuten werk.

Voor de terugweg zou ik de verkeersinfo in de gaten houden en bij drukte inderdaad over Enschede rijden. Let op: Op de kaart lijkt de A45 ook een goede optie, maar die is bij Lüdenscheid dicht, let daar even op.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 16 mei 2022, 9:59

^^
In Bitburg kan je ook bij Dekra langsrijden, die geeft de stickers officieel uit (naast TÜV en de gemeentes) en ligt nog dichter bij de B51. Daar heb ik de sticker zelf ook gekocht, ze waren zelfs zo vriendelijk de sticker zelf op de voorruit te plakken.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » za 21 mei 2022, 15:26

Goeie tips heren, bedankt! Die route via A31 en B54 lijkt me wel interessant om eens te proberen, wanneer het op de omleidingsroute vast loopt.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 21 mei 2022, 15:28

waldo79 schreef: wo 20 apr 2022, 8:38 Voor Trier heb je geen milieusticker nodig, voor Straatsburg wel (wat er precies onder de milieuzone valt is me onduidelijk). De sticker kost circa € 4,50 en is alleen on-line verkrijgbaar: zie anwb.nl.
Randinformatie:

Zo'n Crit'Air sticker is voor heel FR geldig, en niet zoals in Vlaanderen waar iedere stad geld verzamelt omwille van een LEZ.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 03 jun 2022, 12:08

Nog een nakom bericht. Had hier laatst even meegelezen. Moest (nou ja moeten, heb het maar gedaan :) ) ook weer eens een milieu sticker halen vorige week. Heb dat bij de Dekra in Sinsheim gedaan. Mijn ervaring: jongeman, die zei: we gaan niet moeilijk doen. Hij vroeg enkel mijn kenteken, schreef het met een stift erop, had verder geen papieren nodig en zei: " veel plezier met de 6 euro op het terras of waar ook maar. " ;)

Dat was mijn ervaring met Dekra. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » vr 12 aug 2022, 9:33

En toen zat de vakantie er helaas al weer op. Time flies....

De ADAC bestempelt komend weekend weer als een zeer druk weekend op de Duitse Autobahnen, daarom maar eens op Google Maps gekeken welke route te pakken vanuit Bad Peterstal in het Schwarzwald naar Zwolle. Maps komt met de volgende routes:

1. de standaard route A5-A3 Karlsruhe-Frankfurt-Köln-Oberhausen. Volledig 2x3, maar de ADAC bestempelt deze route met "Großer Staugefahr".

2. alternatief de A61. Slechts gedeeltelijk 2x3, en met als kanttekening dat de weg dicht is bij Erfttal en je hier de omleiding via de A1 en A46/A57 moet pakken.

3. zelf bedacht alternatief: Via de B28 naar Kehl am Rhein, oversteken naar Straatsburg, hier de Franse A4 pakken. Dan de N61/B406/A620 naar Saarbrücken. Dan via een stukje OWN naar de A1 richting Trier. Bij Kreuz Wittlich de A60 op, later overgaand in de E42 door de Belgische Ardennen. Via Luik en Maastricht kom je dan weer NL binnen. Landschappelijk gezien verreweg de mooiste route.

Wat zouden jullie doen? Welke route zou het snelst zijn en meest filevrij? Hebben jullie nog andere ideeën?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 aug 2022, 9:40

Alternatief 3 is het meest bewerkelijk (meer afslaan en zelf navigeren in plaats van alleen rechtuit), maar heeft wel de laagste kans op drukte. De ervaringen van die route is altijd dat het zelfs op drukke reisdagen een rustige route is.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » vr 12 aug 2022, 10:16

Hey Chris bedankt voor je snelle reactie!

Het zelf navigeren en uitzoeken vind ik juist leuk, ik heb er een hekel aan om slaafs de TomTom te volgen om vervolgens niet meer te weten waar ik nou langs gereden ben.

Om nog even terug te komen op het route advies:

Ik zag op Streetview dat de A1 in Saarbrücken bewegwijzerd wordt via de A623 en later een stuk A8.
Dit terwijl de A1 in feite al begint in een buitenwijk van Saarbrücken. Maps geeft dit laatste ook aan als snelste route. Waarom dan toch die omweg?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 aug 2022, 10:35

De A623 wordt inderdaad gezien als de doorgaande route door Saarbrücken. Dit komt omdat de route door de stad daar beter is ingericht op grote hoeveelheden verkeer, terwijl de verbinding naar de A1 meer een omhooggevallen woonstraat is. Het is echter maar een kort stukje, je zit zo op de A1.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 12 aug 2022, 13:58

^^ Toevoeging aan dat laatste: na die omhooggevallen woonstraat kom je dan wel op de A1, maar een echt lekkere snelweg is dat in eerste instantie ook niet. Die twee vormen samen wel argumenten voor de A623, maar de verschillen zijn miniem.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2022, 14:51

^^ Het eerste deel van de A1 komende vanaf Saarbrücken is inderdaad een opgewaardeerde en verdubbelde Bundesstraße (was ooit de B268), daardoor erg bochtig en substandaard voor een autosnelweg. Chris heeft hier ooit nog wel foto's van geplaatst: viewtopic.php?p=733162#p733162

Om de A1 te bereiken moet je over de Lebacher Straße, en die weg is op z'n zachtst gezegd niet ingericht voor doorgaand verkeer: https://www.mapillary.com/app/?lat=49.2 ... 671&zoom=0

2x1 rijstroken, tram in het midden, fietsstroken, verkeerslichten: het is veel minder comfortabel dan de route die naar de A623 leidt. Het is dus begrijpelijk dat men in Saarbrücken geen doorgaand verkeer op de Lebacher Straße wil hebben, en dat doorgaand verkeer naar het noorden dus naar de A623 wordt gestuurd.

Hier is het ook goed te zien, het deel tussen Saarbrücken en Riegelsberg is niks meer dan een verdubbelde B268, die later is omgenummerd tot A1. Overigens geldt hetzelfde voor een groot deel van de A620 door Saarbrücken, wat niks meer is dan een omgenummerde B406:

Afbeelding

De A623 is ook als Bundesstraße aangelegd, dat was de B41, maar is wel moderner en minder bochtig, en de infrastructuur tussen de A623 en de A620 is iets geschikter voor doorgaand verkeer.

Chris heeft ook wel foto's van de A623 gemaakt, van noord naar zuid: viewtopic.php?p=732329#p732329

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 12 aug 2022, 17:43

De verkeerslichten op die Lebacherstraat staan ook ‘verdacht’ lang op rood, ook als er in de verste verte geen verkeer uit de zijstraten komt dan wel er geen overstekende voetgangers zijn. Je staat daar zo twee of drie minuten onnodig voor rood. Advies is dan ook niet zo te rijden, behalve als je tijd teveel hebt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 13 aug 2022, 2:05

Ik heb even geteld op OpenStreetMap, maar na het Ludwigskreisel, waar je hoe dan ook langs moet, zitten er op de route naar de A1 nog een stuk of vijftien (!) VRI's, waar er op de route naar de A623 maar eentje zit.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, de keren dat ik naar Saarbrücken ging of er langs reed kwam ik vanaf Luxemburg of reed ik richting Luxemburg en passeerde ik ofwel over de A8 langs de stad, ofwel over de A620 door de stad. Zowel de A1 als de A623 heb ik nooit gebruikt, al zou mijn voorkeur met deze informatie duidelijk naar de A623 uitgaan.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » zo 14 aug 2022, 16:19

Inmiddels weer thuis na een fijne vakantie, en ik geef jullie helemaal gelijk. De rit terug verliep voorspoedig, nergens file gehad. Alleen op de A73 bij Beuningen even stil gestaan vanwege een enorme bermbrand!

De passage van Saarbrücken ging erg makkelijk. Het was niet druk op de A620 door de stad (en toch Vmax 60) en inderdaad naar de A623 slechts één VRI gepasseerd. Op de Duitse A1 was het opvallend rustig, hier reed maar weinig verkeer. Ondanks twee baustelles (vanwege Fahrbahnerneuerung, was ter plekke ook hard nodig) geen oponthoud gehad.
Tussen Saarbrücken en Kreuz Wittlich zit maar één grotere VZP waar je ook kunt tanken en eten (Rasthof Hochwald, niks bijzonders, of je moet dol zijn op lelijke windmolens :shutup: ) dus het zo gewenste bakkie koffie liet lang op zich wachten.

Op de A60/E42 vanaf Kreuz Wittlich naar Verviers reed duidelijk meer verkeer. Veel vakantieverkeer van landgenoten zowel in noordelijke als zuidelijke richting. En wat is die A60/E42 toch een mooie route. De weg slingert alle kanten op, omhoog en omlaag, en biedt prachtige vergezichten. Bij Malmédy zit zelfs een afdaling van 8%, dat lijkt me toch niet gebruikelijk op een snelweg.

Heren bedankt voor jullie adviezen! :top: Volgend jaar graag weer! ;)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 14 aug 2022, 16:34

Tot een volgende keer :top: