Utrecht - Le Marche - zomer 2022

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

ChasingCars
polderweggetje

Utrecht - Le Marche - zomer 2022

Bericht door ChasingCars » wo 20 apr 2022, 13:30

Dag,
Ik ben er wat vroeg bij, maar toch: wij gaan in de zomervakantie 3 weken naar Le Marche. We zullen verblijven op 2 campings ongeveer 40 km ten zuiden van Ancona. We vertrekken op donderdag 21 juli. We hebben gepland om de reis in drie dagen te doen (ik rijd alleen).
De eerste stop staat vast, dat is bij Weil am Rhein (Basel).
Voor de tweede stop op vrijdag heb ik voorlopig iets gehuurd aan het Meer van Lugano. Maar ik heb begrepen dat de A1 Milaan-Bologna-Rimini op zaterdag echt heel druk is.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie adviezen en ideeën: (veel) verder doorrijden op vrijdag? En voor de zaterdag eventueel alternatieven voor de A1?
Ik ben erg benieuwd of jullie mij kunnen adviseren. Dank alvast!

Chris
Moderator

Re: Utrecht - Le Marche - zomer 2022

Bericht door Chris » wo 20 apr 2022, 13:40

Als je op donderdag vertrekt ben je in elk geval de grote drukte wel wat voor aan de noordkant van de Alpen, maar in juli is de Gotthardtunnel ook doordeweeks wel een knelpunt. Al is het vaak geen 3 uur vertraging zoals op vrijdag-zaterdag. Maar 1 - 1,5 uur is ook doordeweeks veel voorkomend.

Het klassieke fileknelpunt in Italië is de A1-A14 van Modena tot Rimini. Daar sta je vrijdag en zaterdag eigenlijk gegarandeerd in de file. Dit is vaak een lang stuk dat vast loopt, dus niet even 5 of 10 km langzaam verkeer. Maar dat is eigenlijk ook niet te vermijden op weg naar Ancona.

Als ik de keuze had zou ik het in twee dagen doen op woensdag & donderdag. Maar wellicht kan je pas zaterdag op je accommodatie terecht. Dat probleem heeft iedereen die vrijdag en zaterdag in de file staat naar Zuid-Europa.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 apr 2022, 14:21

Ik ben zo vrij om naar een oude post van mij te verwijzen over de Gotthard: viewtopic.php?t=16668&start=600#p1060221 Kort en goed, vrijdagochtend moet je er al vroeg bij zijn, vanaf een uur of negen gaat het hard omhoog met de file. Er is iets te zeggen voor donderdag laat in de middag of vroeg in de avond. Als je zonder caravan rijdt, is de pas dan ook best leuk.

Chris brengt volkomen terecht de situatie Bologna-Rimini in kaart. Die kun je op vrijdag nog wel redelijk voor zijn als je vroeg de Gotthard over gaat, maar dan is dat het einde van je plan bij Lugano. Je laatste overnachting is dan eerder vlakbij je eindbestemming. Dit laat op zich natuurlijk ook de mogelijkheid om wat te variëren en een aangename route uit te zoeken voor het stuk vanaf Milaan. Over Florence en Perugia rijden bijvoorbeeld: is 100 kilometer extra, maar leuke stops onderweg denkbaar én de A1 is doorgaans rustiger dan de A14 op dit soort dagen (*). Je zou het Lago di Lugano vast kunnen vervangen door het Lago di Trasimeno …

(*) Even ter vermijding van misverstand: ChasingCars praat over de A1 Milaan-Bologna-Rimini. Maar de A1 loopt Milaan-Bologna-Rome en Bologna-Rimini is de A14. Die laatste weg is waar de grote drukte ontstaat op vakantie-zaterdagen. De A1 Bologna-Florence-Rome is dan juist wat rustiger.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 20 apr 2022, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 20 apr 2022, 14:36

Wanneer heb je de terugweg gepland ChasingCars? Het lijkt me raadzaam om daar ook alvast over na te denken (en eventueel advies in te winnen).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 20 apr 2022, 14:43

Je zou het Lago di Lugano vast kunnen vervangen door het Lago di Trasimeno …
Is wel gelijk een km of 500 extra rijden op dag 2 en Trasimeno ligt weer stukken zuidelijker dan Rimini. Beide meren zijn zeer zeker een stop waard.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 apr 2022, 14:47

^^ Trip gaat niet naar Rimini, maar naar 40 kilometer ten zuiden van Ancona 8-) Wat zo ongeveer precies de hoogte is waarop het Lago di Trasimeno ligt - én prima doorsteken over de Apennijnen in de vorm van SS76 en SS77.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 apr 2022, 14:56

Pino schreef: wo 20 apr 2022, 14:21 Ik ben zo vrij om naar een oude post van mij te verwijzen over de Gotthard: viewtopic.php?t=16668&start=600#p1060221 Kort en goed, vrijdagochtend moet je er al vroeg bij zijn, vanaf een uur of negen gaat het hard omhoog met de file. Er is iets te zeggen voor donderdag laat in de middag of vroeg in de avond. Als je zonder caravan rijdt, is de pas dan ook best leuk.

Chris brengt volkomen terecht de situatie Bologna-Rimini in kaart. Die kun je op vrijdag nog wel redelijk voor zijn als je vroeg de Gotthard over gaat, maar dan is dat het einde van je plan bij Lugano. Je laatste overnachting is dan eerder vlakbij je eindbestemming. Dit laat op zich natuurlijk ook de mogelijkheid om wat te variëren en een aangename route uit te zoeken voor het stuk vanaf Milaan. Over Florence en Perugia rijden bijvoorbeeld: is 100 kilometer extra, maar leuke stops onderweg denkbaar én de A1 is doorgaans rustiger dan de A14 op dit soort dagen (*). Je zou het Lago di Lugano vast kunnen vervangen door het Lago di Trasimeno …

(*) Even ter vermijding van misverstand: ChasingCars praat over de A1 Milaan-Bologna-Rimini. Maar de A1 loopt Milaan-Bologna-Rome en Bologna-Rimini is de A14. Die laatste weg is waar de grote drukte ontstaat op vakantie-zaterdagen. De A1 Bologna-Florence-Rome is dan juist wat rustiger.
Dat brengt mij dan weer bij de optie om ook door Zwitserland en Noord-Italië een andere route te nemen. Ik weet dat er forummers zijn die A1-A12-A9-H21 door Zwitserland hebben gereden, via Bern en Montreux richting de Grote-Sint-Bernardtunnel. Vanaf daar richting Aosta en Alessandria. Bij Alessandria kun je dan ofwel via de A21 naar de A1 bij Piacenza gaan en daarna alsnog A1 en A14, waarbij je uiteindelijk alsnog wel in de drukte komt (maar de Gotthard, de grensovergang Chiasso-Brogeda en Milaan vermijd je er wel mee). Of je rijdt vanaf Alessandria door over de A26, A10, A12 en A11, dus via Genua naar Florence. Dan zul je in ieder geval over beduidend rustiger wegen rijden. Vanaf Florence is, zoals Pino al aangeeft, een route via Perugia het meest logisch. Dat gaat ook over heel behoorlijke wegen.

In filevrije omstandigheden is dit tussen Weil am Rhein en Civitanova Marche (ik gok dat die omgeving wordt bedoeld met "40 km ten zuiden van Ancona") een rit die ongeveer 250 km langer is en zo'n drieuur extra reistijd kost. Maar je vermijdt er wel heel wat drukke wegen mee, waar op dit soort reisdagen veel vertraging kan ontstaan, en je rijdt ontegenzeggelijk relaxter doordat je rustiger wegen neemt. Je hebt er, als je in drie dagen reist, wel de tijd voor, en onder de streep gaat het zeker niet drie uur langer duren. Overnachten zou dan ergens langs de Ligurische kust kunnen, of zelfs Pisa.

Zelfs als je het via Genua te ver om vindt, dan alsnog loont het om de route via Bern, Montreux, Grote-Sint-Bernardtunnel, Aosta, Alessandria en Piacenza te overwegen. Ongeveer 150 km meer en in filevrije omstandigheden ongeveer anderhalf uur langer, maar op een vrijdag ben je die tijd al gauw kwijt bij alleen al de Gotthard, en daar komen dan de grensovergang Chiassao-Brogeda en eventuele drukte rond Milaan nog bij. Nu kunnen de Zwitserse A1 tussen Härkingen en Bern, en de A9 bij Montreux ook druk zijn, maar Gotthardtaferelen hoef je er niet te verwachten. Nadeel van deze route is dat je alsnog het razenddrukke stuk van de A1/A14 tussen Modena, Bologna en Rimini voor je kiezen krijgt. Je vraagt naar alternatieven voor de A1; de enige reële alternatieven betekenen een in kilometers aanzienlijke omweg; maar in totale reistijd zal dat vermoedelijk niet heel veel uitmaken. En de stress en hectiek kan beduidend minder zijn bij een omweg.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 20 apr 2022, 15:04

Ja, dan is de tip van Pino geen onrealistische. Het handigste is om dan een plaats op de noordoever te kiezen - ik ben zelf wel gecharmeerd van Passignano - wat direct aan de superstrade ligt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 20 apr 2022, 17:52

Het Lago di Trasimeno vond ik eerlijk gezegd niet zo heel boeiend. Maar het is maar voor een tussenstop natuurlijk. Perugia en Assisi zijn wel erg fraai in de buurt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 20 apr 2022, 18:09

Trasimeno is het eerste meer wat je treft na de Alpen ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 apr 2022, 18:23

Overigens, in aanvulling op mijn vorige post en ook een aantal andere posts: de route vanaf de A1 naar de Adriatische kust in de Marche, via Perugia, Foligno en Macerata, gaat geheel over superstrade, ofwel de semi-snelwegen. Het eerste stuk tot aan Perugia is zelfs een raccordo autostradale, dus met snelwegstatus. De hele route over de RA6, SS3bis, SS75, SS3 en SS77var heeft 2x2 rijstroken en is ongelijkvloers, maar wel wat smaller en bochtiger dan de meeste snelwegen. Maar tolvrij zodra je eenmaal van de A1 af bent. De maximumsnelheid zal grotendeels 110 km/u zijn. Op de kaart ziet het er misschien uit alsof je een heel stuk binnendoor moet, maar het is dus allemaal over ongelijkvloerse dubbelbaans autowegen.
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 apr 2022, 20:08

Coen Tunnel schreef: wo 20 apr 2022, 18:23 Het eerste stuk tot aan Perugia is zelfs een raccordo autostradale, dus met snelwegstatus. De hele route over de RA6, SS3bis, SS75, SS3 en SS77var heeft 2x2 rijstroken en is ongelijkvloers, maar wel wat smaller en bochtiger dan de meeste snelwegen. Maar tolvrij zodra je eenmaal van de A1 af bent. De maximumsnelheid zal grotendeels 110 km/u zijn. Op de kaart ziet het er misschien uit alsof je een heel stuk binnendoor moet, maar het is dus allemaal over ongelijkvloerse dubbelbaans autowegen.
Absoluut. Overigens moet je niet al te veel extra verwachten van een Raccordo Autostradale. Misschien zijn ze op ietsje hogere ontwerpstandaarden ontworpen, maar onderhoud (in brede zin, inclusief bermen snoeien en borden bijhouden) zijn vaak dramatisch. Superstrade tussen Perugia en de Adriatische kust zijn voor een flink gedeelte aangelegd in de afgelopen vijftien jaar, als onderdeel van het project Quadrilatero Marche-Umbria. Zeker die stukken zijn nog wat minder vervallen door achterstallig onderhoud.

ChasingCars
polderweggetje

Bericht door ChasingCars » di 26 apr 2022, 13:53

Dag allemaal,

Allereerst dank voor alle reacties en de tips. Ik had de route via Genua zelf ook bedacht, maar was ervan uit gegaan dat deze vanwege de grote omweg niet interessant zou zijn. Nu ik lees dat de files tussen Milaan en de Adriatische kust enorm (kunnen) zijn is dit inderdaad een goed alternatief. En volgens mij ook een mooiere route.

Ik ben nog wel benieuwd naar de Raccorda Autostradale 06, de SS75 en SS77. Zijn deze wegen te vergelijken met de Franse vierbaans routes nationales? Ik begreep dat het onderhoud van deze wegen stukken slechter is, geldt dat ook voor de faciliteiten (tankstations, vzp's ed)? En ze lijken me ook smaller?

Wat de terugweg betreft: we gaan op woensdag 10/8 terug en het plan is om dan in 2 dagen te rijden. In 1 dag 1600 km afleggen lijkt me wat teveel. Voor de terugreis ben ik nog even aan het nadenken of ik via Zwitserland of via Oostenrijk wil gaan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 apr 2022, 17:27

ChasingCars schreef: di 26 apr 2022, 13:53 Ik ben nog wel benieuwd naar de Raccorda Autostradale 06, de SS75 en SS77. Zijn deze wegen te vergelijken met de Franse vierbaans routes nationales? Ik begreep dat het onderhoud van deze wegen stukken slechter is, geldt dat ook voor de faciliteiten (tankstations, vzp's ed)? En ze lijken me ook smaller?
Statale 77 is vrij nieuw; het stuk tussen de A1 en Foligno (RA6 en SS75) zijn ouder. Toch suggereert een blik op Streetview dat de SS75 nog wel een goede lik verf heeft gehad in de afgelopen paar jaar. RA6 ken ik als oude meuk, maar daar lijkt nu onderhoud gaande. Wat de oudere stukken hoe dan ook gemeen hebben zijn zeer beperkte vluchtstroken, wat ze dus smaller maakt dan een Franse expresweg.

De voorzieningen? Reken niet op ruime parkeerplaatsen en Autogrills, maar op tankstations met een bar ernaast. Vaak kleine ondernemers, van wie je nog een glimlach en (als je Italiaans spreekt) een klein gesprekje kunt krijgen bij je koffie. Dat heeft dan wel zijn charme, maar je kunt ook pech hebben. Professioneel schoongehouden, uitgebreide sanitaire voorzieningen horen daar ook niet bij, maar een wc is er altijd wel.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 26 apr 2022, 17:49

^^ Om de een of andere manier vind ik het onderwerp VZP's altijd interessant en leuk. :lol: Maar VZP's in Italië blijven in mijn optiek een ramp. Over VZP's zoals waar je het nu over hebt (langs de super strada) heb ik minder ervaring mee. De ene keer dat ik er bij eentje stopte was naast de SS38, die was OK op zijn best. Dat is wel al 5 jaar geleden dus ik weet niet meer helemaal zeker, maar volgens mij was dat deze

https://www.google.com/maps/@46.5647576 ... 384!8i8192
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 apr 2022, 20:55

^^ Het natje en droogje onderweg houdt de gemoederen in het reisadvies-forum wel vaker bezig. Laten we het erop houden dat een leuke stop en files de belangrijkste beïnvloeders zijn van de sfeer onderweg. Een leuk landschap is aardig, maar brengt gemoederen minder in beweging. Dus niet zo raar dat daarover wordt doorgepraat c.q. herinneringen worden opgehaald.

Italiaanse verzorgingsplaatsen laten zich vrij simpel samenvatten: het zijn asfaltvlakten met een voorziening erop. Pogingen om het buiten aangenaam te maken, dat je er wat tijd in het groen kunt doorbrengen, daar zijn ze niet op gebouwd. Die langs de snelwegen misschien nog een heel klein beetje, maar langs superstrade en Statali echt totaal niet. Dus dan is "binnen" het enige dat er ook nog jeu aan kan geven. Ik weet niet of daarvoor het woord "ramp" op zijn plaats is, omdat er "binnen" vaak nog best iets aardigs is, maar omdat de uitgangspunten zo anders zijn dan die van verzorgingsplaatsen in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland etc, moet je je daar wel even op instellen en je verwachtingspatroon erop aanpassen. Aan dezelfde kant als Italië staat dan weer Spanje - het heeft deels wellicht ook met klimaat te maken. Als je als uitgangspunt neemt dat eventuele lol van een verzorgingsplaats binnen te vinden is, en buiten alleen bruikbaar is als parkeerplaats voordat je naar binnen gaat (en uiteraard om te tanken), kom je op het punt dat ik de standaard Autogrills langs snelwegen en sommige superstrade helemaal niet leuk vind, en massaal. Terwijl juist kleinere tank+bars langs doorgaande Statali en kleinere superstrade binnen nog best aardig zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 apr 2022, 5:44

brytje008 schreef: di 26 apr 2022, 17:49 De ene keer dat ik er bij eentje stopte was naast de SS38, die was OK op zijn best. Dat is wel al 5 jaar geleden dus ik weet niet meer helemaal zeker, maar volgens mij was dat deze

https://www.google.com/maps/@46.5647576 ... 384!8i8192
Daar heb je ook gelijk één van de beste VZP's langs de superstrade te pakken, want deze is inderdaad heel behoorlijk.

En ook die SS38 tussen Meran en Bozen is bovengemiddeld goed voor een superstrada.
Coen Tunnel

ChasingCars
polderweggetje

Bericht door ChasingCars » do 28 apr 2022, 9:58

Ik ben er wel uit dat ik via Genua en Florence naar Le Marche wil rijden. Dat is vanaf Basel via de Sint-Bernard iets meer als 1000 km, dus prima om dat over twee dagen te spreiden.
Ik ben nog even benieuwd naar de route vanaf Alessandria naar Genua. Dat kan zowel via de A26 als via de A21-A7. Is er een voorkeur aan te geven voor een van beide wegen? De A21-A7 lijkt flink bochtig en daardoor minder snel, maar misschien daardoor ook rustiger?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 apr 2022, 13:25

^^ A26, daar moet je bij normaal verkeer geen seconde over nadenken. Ruim beter uitgebouwd, vooral met minder scherpe bochten. En aangezien hij niet een hoofdverbinding tussen grote steden vormt, zoals de A7 tussen Genua en Milaan, doorgaans rustiger.

Maar goed, je kunt natuurlijk even het verkeer checken als je bij Alessandria bent, en dan een definitieve beslissing nemen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 apr 2022, 13:43

Enkele jaren geleden ben ik tot twee keer toe op vakantie geweest in Le Marche (ter hoogte van San Bennedetto).

De wegen zijn over het algemeen goed en we konden bijna overal redelijk goed doorrijden. Wij reden "gewoon" via de Duitse A3 en A5, de Gotthard, Milaan en Bologna. Tussen Bologna en Rimini zowel op de heen- als de terugreizen veel file gehad. Bij ons lag het zwaartepunt vooral rond Bologna en werd het in de buurt van Rimini maar dit kan toeval zijn geweest. De wegen rond Milaan vallen mee zo lang je buiten de spits passeert.

Als je kunt zou ik op de heenreis die stop bij Lugano cancellen en meer zuidelijk overnachten. Zodat je vroeger bij Bologna en eerder op je bestemming kunt zijn.

Het eerste jaar hebben wij op de heenweg overnacht bij Bazel en Piacenza en op de terugweg in Villaggi (aan het Lago Maggiore). Het tweede jaar hebben we op de heen- en terugweg overnacht in een hotel aan de A9 bij Lomazzo.

Persoonlijk zou ik een afstand als deze liever in twee dagen rijden dan in drie. Je zit sowieso lang in de auto dus dan ben ik er liever zo snel mogelijk vanaf. Als je op de heenweg aan het eind van de dag bij de Gotthard aankomt is het vaak rustiger dan dan wanneer je 's ochtends aansluit in de lange rij van mensen die zo de drukte denkt te kunnen vermijden. Is het toch druk, neem dan op tijd de pas. Bijkomen van de reis doe ik liever tijdens twee extra overnachtingen op de bestemming zelf. Als je al wat extra rust wilt inbouwen in je reis dan zou ik eerder kiezen voor een leuke tussenstop waar je twee nachten blijft, zodat je daar een volle dag hebt om op je gemak iets van de omgeving te zien.