Autostrada schreef: ↑zo 05 jun 2022, 8:20
Nog iets meer dan een maand tot vertrek; ik heb met de Hemelvaart en Pinksterdrukte de boel een beetje in de gaten gehouden via Google Maps. De route vanaf Charleroi via Reims (A34) en Troyes (A26, N77) heeft eigenlijk nooit congestie - echter de passage van Antwerpen en Brussel is zonder uitzondering problematisch. Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze direct in het begin van de vakantie op pad gaan (noem het Corona-inhaal); ik verwacht dus aardig wat drukte richting het zuiden op die vrijdag 8 juli en logischerwijs gaat het dan ook vastlopen in Antwerpen en Brussel.
Ik neig nu toch maar naar de Liefkenshoektunnel (via A12, A17, A58) en dan de traditionele route (Autoroute du Nord). Over saaie trajecten gesproken...
Bij Parijs dan keuze of via N104 (of A3 + BP) naar de A6 en dan de A77 / A79 ofwel BP > N118 > A10 > A71.
Zoals Pino ook al aangaf zal de congestie bij Antwerpen en Brussel redelijk (kunnen) meevallen wanneer je daar na de ochtendspits passeert. Forensen die naar die steden gaan zijn dan inmiddels op hun werk en degenen uit die regio die op vakantie gaan die zijn ondertussen al een paar uur voor je (of vertrekken later die dag) en heb je dus ook niet mee te maken. Ik denk niet dat je bij voorbaat uit moet gaan van de Liefkenshoektunnel, omdat het gelijk een stukje om is en dus extra tijd kost. Vanuit jouw woonplaats zou ik persoonlijk via de A27 (en E19) naar Antwerpen rijden in de hoop/verwachting dat het wel meevalt. En eenmaal bij Antwerpen kan je ervoor kiezen ofwel via Brussel te rijden (waar het qua drukte ook wel moet meevallen) ofwel via Kortijk/Lille. Is redelijk om het even denk ik en hangt van je persoonlijke voorkeuren af.
Parijs is via die route(s) niet te vermijden en zal je rond of iets na het middaguur naderen. Druk zal het bij Parijs zeker zijn en enige file / vertraging zal je dan gewoon in moeten calculeren. Met wat geluk is die vertraging maximaal een half uur, met wat pech zit je zo op een uur.
Na Parijs is het ook maar weer geluk hebben dat het bij Orleans goed gaat. Mocht het muurvast dreigen te komen te staan (zoals ik vorig jaar op die vrijdag daar had vanwege een ongeval met dik een uur vertraging tot gevolg) zou je kunnen overwegen parallel te gaan rijden (via A19 en dan D2020 of zo), maar logischerwijs zal je niet de enige zijn die dat dan bedenkt. Het is een beetje fingers crossed wat dat betreft.
Na Orleans zal je sowieso geen problemen meer hebben lijkt me.
Al met al zou je als je rond zeg een uur of 8 in de ochtend vertrekt ergens tussen 6 uur en half 8 bij Clermont-Ferrand moeten zijn op die vrijdag. Grote kans dat het dichter bij 6 uur zit wanneer Parijs niet extreem tegenvalt en het op de A10 bij Orleans redelijk doorrijdt. Heb je pech dan wordt het wat later. Calculeer je dat in, dan kan het alleen maar meevallen.