Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » ma 02 mei 2022, 21:06

Ds79m schreef: ma 02 mei 2022, 20:15 Tijdens de groeispurt van het Franse wegennet in de jaren ‘90 had je ook vaak dat juist geopende snelwegen nog onbekend waren bij het grote publiek en daardoor erg rustig.
Ach ja, de tijd dat Duitse radiozenders in de weekends maar eens per uur verkeersinformatie gaven omdat er dan toch niet veel aan de hand was - op een paar uitreisdagen na. Hoefde je alleen maar die momenten te vermijden en je kon doorknallen. Nog onbekende nieuwe verbindingen, die je elkaar nog mondeling als tip mee gaf, konden dubbel bonus geven, zeker op vakantie-rijdagen.

Het verkeersaanbod is toch wel enorm toegenomen met de jaren. Vrachtverkeer, zakelijk personenverkeer, recreatief. Dus ja, die sweet spots zijn ook wel minder geworden…

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 02 mei 2022, 21:21

Chris schreef: ma 02 mei 2022, 20:55 In Duitsland ben je met 'een paar uur' ook wel het halve land door. Rij vanaf Venlo of Arnhem 3-4 uur en je staat een eind in Zuid-Duitsland. In Frankrijk ben je dan net twee grotere steden gepasseerd. De afstanden zijn gewoon groter en dat ervaar je ook wel zo. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die naar Bretagne gingen en het toch wat tegen viel hoe ver dat was. Brest is gewoon net zo ver als Marseille.
Toch breekt Parijs dat wel een beetje in mijn beleving. Parijs - Bordeaux de A10 uitzingen is in afstand niet heel anders dan Oberhausen - Berlijn afhaspelen. Maar op de D-A2 ben je bezig met verkeer, gaat door middelgebergte, passeert Hannover en de oude grens, kruist de Elbe,... Dan heb je nog een baustelle, limiet en wat vrije stukken; kortom, er gebeurd wat.
De A10, bordje Orleans, bordje Tours, watertoren, bordje Poitiers...

Natuurlijk heb je tegen dat je op de A10 zit al snel 5 uurtjes weggetikt, tegen een half uur naar OB, wat Spanje een dagrit maakt en Polen een avondrit.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 02 mei 2022, 21:45

^^ Dat speelt uiteraard mee, dat je sneller in Duitsland bent dan in Frankrijk. Dat geeft ook al een andere blik op de rit. Plus wat Chris zegt, ga vanaf de grens met Duitsland 3 a 4 uur rijden en je zit al een flink eind in Duitsland. Ik heb dat andersom richting Nederland vanuit bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwitserland ook. De reis richting Nederland lijkt gevoelsmatiger altijd sneller te gaan (ondanks Baustelles) dan vanuit Frankrijk richting Nederland.
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 21:54

Inwoners van Zeeland en West-Brabant zijn snel in Frankrijk, das een kwestie van perceptie.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 mei 2022, 22:18

^^ Ook die moeten een uur of vier naar Parijs, ietsje meer tot Saint Arnoult waar de tocht door de grote Franse graanschuur begint. En dan goedgeluimd vooruit kijken op nog een paar uur niet heel bijzonder landschap, da’s misschien nog best een uitdaging. Na zoveel tijd rijd je liever bij Gye het toldeel van de A31 op, of nader je Zwitserland op weg naar Italië. Maar goed, landschap is zoals het is en er zijn genoeg stukken weg in Europa die langdurig door weinig verheffend landschap gaan. Als de A2 door Duitsland dan niet de gepaste parallel is, hoe zit je in de wedstrijd als je na zes uur rijden bij Berlijn afslaat richting Polen voor nog een paar uur uitgestrekt laagland omdat je nog naar Lodz of Warschau moet?

Ik heb de trip naar Spanje eigenlijk steeds in tweeën gehakt: avond tot Parijs-Zuid/Orléans, ‘s ochtends door de graanschuur van Frankrijk en rond tapas-tijd in Noord-Spanje. Dan zit je ook met een ander gevoel achter het stuur op wegen als de A10, de A20 of de A71.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 05 jun 2022, 8:20

Nog iets meer dan een maand tot vertrek; ik heb met de Hemelvaart en Pinksterdrukte de boel een beetje in de gaten gehouden via Google Maps. De route vanaf Charleroi via Reims (A34) en Troyes (A26, N77) heeft eigenlijk nooit congestie - echter de passage van Antwerpen en Brussel is zonder uitzondering problematisch. Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze direct in het begin van de vakantie op pad gaan (noem het Corona-inhaal); ik verwacht dus aardig wat drukte richting het zuiden op die vrijdag 8 juli en logischerwijs gaat het dan ook vastlopen in Antwerpen en Brussel.

Ik neig nu toch maar naar de Liefkenshoektunnel (via A12, A17, A58) en dan de traditionele route (Autoroute du Nord). Over saaie trajecten gesproken...
Bij Parijs dan keuze of via N104 (of A3 + BP) naar de A6 en dan de A77 / A79 ofwel BP > N118 > A10 > A71.

Op de 9e hoop ik dan zonder al te veel issues van Clermont naar Perpignan te geraken via de logische route (A75 > A9).

Met andere woorden; het zal toch voornamelijk rijden op de navigatie worden ipv een zelf uitgestippelde route (die zeker in het begin nooit als snelste optie getoond zou gaan worden).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 9:06

Autostrada schreef: zo 05 jun 2022, 8:20 Nog iets meer dan een maand tot vertrek; ik heb met de Hemelvaart en Pinksterdrukte de boel een beetje in de gaten gehouden via Google Maps. De route vanaf Charleroi via Reims (A34) en Troyes (A26, N77) heeft eigenlijk nooit congestie - echter de passage van Antwerpen en Brussel is zonder uitzondering problematisch. Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze direct in het begin van de vakantie op pad gaan (noem het Corona-inhaal); ik verwacht dus aardig wat drukte richting het zuiden op die vrijdag 8 juli en logischerwijs gaat het dan ook vastlopen in Antwerpen en Brussel.
Hoe laat verwacht je te gaan rijden op vrijdag? Ik denk dat veel mensen in de middag zullen vertrekken, en dan is zeker Antwerpen geen klap aan - kun je zomaar een terugslagfile hebben tot aan Brecht waardoor ook een deel van de waarde van de Liefkenshoektunnel verdampt. Maar ik zou denken dat je met vertrek na ontbijt mooi door België zou kunnen komen in het gat tussen ochtendspits en middagdrukte.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 05 jun 2022, 9:18

Kort gezegd heb je geen vakantie nodig om het te laten vast/foutlopen bij Antwerpen en Brussel. Dat het nationaal wegennet alles rond die steden stuurt is één van de grootste fouten van ontwerpen in de jaren 1960/70.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 10:14

^^ Zwaar off-topic hier, maar het probleem is denk ik veel meer dat de jaren ‘70 aanbraken en toen én het geld op was én het sentiment rond automobiliteit totaal omsloeg. Daardoor zijn eind jaren ‘60 bedachte verbindingen die transitverkeer rond Antwerpen (bijvoorbeeld een vollediger R2) en Brussel heen (bijvoorbeeld een A2 die na Aarschot nog verder naar het westen was gelopen en de noord-zuid Sint Niklaas-Mons) hadden kunnen leiden nooit van de grond gekomen. Zie verder www.wegen-routes.be

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 05 jun 2022, 11:15

Autostrada schreef: zo 05 jun 2022, 8:20 Nog iets meer dan een maand tot vertrek; ik heb met de Hemelvaart en Pinksterdrukte de boel een beetje in de gaten gehouden via Google Maps. De route vanaf Charleroi via Reims (A34) en Troyes (A26, N77) heeft eigenlijk nooit congestie - echter de passage van Antwerpen en Brussel is zonder uitzondering problematisch. Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze direct in het begin van de vakantie op pad gaan (noem het Corona-inhaal); ik verwacht dus aardig wat drukte richting het zuiden op die vrijdag 8 juli en logischerwijs gaat het dan ook vastlopen in Antwerpen en Brussel.

Ik neig nu toch maar naar de Liefkenshoektunnel (via A12, A17, A58) en dan de traditionele route (Autoroute du Nord). Over saaie trajecten gesproken...
Bij Parijs dan keuze of via N104 (of A3 + BP) naar de A6 en dan de A77 / A79 ofwel BP > N118 > A10 > A71.
Zoals Pino ook al aangaf zal de congestie bij Antwerpen en Brussel redelijk (kunnen) meevallen wanneer je daar na de ochtendspits passeert. Forensen die naar die steden gaan zijn dan inmiddels op hun werk en degenen uit die regio die op vakantie gaan die zijn ondertussen al een paar uur voor je (of vertrekken later die dag) en heb je dus ook niet mee te maken. Ik denk niet dat je bij voorbaat uit moet gaan van de Liefkenshoektunnel, omdat het gelijk een stukje om is en dus extra tijd kost. Vanuit jouw woonplaats zou ik persoonlijk via de A27 (en E19) naar Antwerpen rijden in de hoop/verwachting dat het wel meevalt. En eenmaal bij Antwerpen kan je ervoor kiezen ofwel via Brussel te rijden (waar het qua drukte ook wel moet meevallen) ofwel via Kortijk/Lille. Is redelijk om het even denk ik en hangt van je persoonlijke voorkeuren af.

Parijs is via die route(s) niet te vermijden en zal je rond of iets na het middaguur naderen. Druk zal het bij Parijs zeker zijn en enige file / vertraging zal je dan gewoon in moeten calculeren. Met wat geluk is die vertraging maximaal een half uur, met wat pech zit je zo op een uur.

Na Parijs is het ook maar weer geluk hebben dat het bij Orleans goed gaat. Mocht het muurvast dreigen te komen te staan (zoals ik vorig jaar op die vrijdag daar had vanwege een ongeval met dik een uur vertraging tot gevolg) zou je kunnen overwegen parallel te gaan rijden (via A19 en dan D2020 of zo), maar logischerwijs zal je niet de enige zijn die dat dan bedenkt. Het is een beetje fingers crossed wat dat betreft.

Na Orleans zal je sowieso geen problemen meer hebben lijkt me.

Al met al zou je als je rond zeg een uur of 8 in de ochtend vertrekt ergens tussen 6 uur en half 8 bij Clermont-Ferrand moeten zijn op die vrijdag. Grote kans dat het dichter bij 6 uur zit wanneer Parijs niet extreem tegenvalt en het op de A10 bij Orleans redelijk doorrijdt. Heb je pech dan wordt het wat later. Calculeer je dat in, dan kan het alleen maar meevallen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 05 jun 2022, 13:13

Misschien ben ik een uitzondering, maar op Breda - Antwerpen - Brussel - Namur via E19 en E411 heb ik eigenlijk nooit noemenswaardige vertraging na de ochtendspits. Hooguit 5 minuten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2022, 13:19

Antwerpen is buiten de spits vooral een probleem om vanaf Gent richting Nederland te rijden door de Kennedytunnel. Daar staat bijna altijd een stilstaande file vanaf de E17 tot op de R1. Als je vanaf Breda komt en Antwerpen passeert buiten de spitsuren valt het volgens mij nog wel mee. Hetzelfde geldt voor Brussel.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 05 jun 2022, 13:20

^^
Ik ook zelden. In de spits wel eens een kwartier of zo; niets noemenswaardigs. Hamburg is erger!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 14:47

Rein schreef: zo 05 jun 2022, 11:15 Parijs is via die route(s) niet te vermijden en zal je rond of iets na het middaguur naderen. Druk zal het bij Parijs zeker zijn en enige file / vertraging zal je dan gewoon in moeten calculeren. Met wat geluk is die vertraging maximaal een half uur, met wat pech zit je zo op een uur.
Een halfuur vertraging is al veel hoor. Voor het stuk tussen Roissy en de N118 bij Les Ulis -kleine 55 kilometer- moet je buiten spits drie kwartier rekenen (als het écht rustig is, kan het in 35, maar hoe vaak tref je die rust?). 30-45 minuten erbij is zo ongeveer wat je in de spits kwijt bent. Voor een vol uur moet je zo ongeveer achter een ongeluk zitten. Omdat je bij Parijs nu eenmaal alternatieven hebt, kun je veel gedoe vermijden door bij het naderen van de stad te kijken hoe het ervoor staat. Ik omschreef hier al eerder de Sytadin-app. Als het zó vol staat dat je richting de 1:30 uur gaat voor het genoemde traject, worden vanzelf de Duplextunnel en de A104 interessant - doorgaans rustiger maar teveel extra kilometers om sneller te zijn dan directere routes met filetjes.

Belangrijk op de vrijdagmiddag is dat Parijzenaars die het weekend weg gaan niet al rond lunchtijd gaan rijden zoals Duitsers. Die gaan pas laat in de middag, dus het is niet dat je ná Parijs ineens enorm veel meer tussen vertrekkers zit.

Dat betekent ook dat je denk ik rond 11-12 uur al wel kunt inschatten hoe de passage van Parijs en de A10 naar Orléans eruit zullen zien. Ik gok eerlijk gezegd op de hele vrijdag file voor de A10-werkzaamheden. In dat geval zou ik al bij Parijs besluiten om over A6-A77-N7 te rijden. Het verschil tussen de twee routes Parijs-Clermont is bij normaal verkeer minder dan een halfuur, dus kies dan vooral voor ontspanning en gok ook niet op de oude Route Nationale naar Orléans. Download eventueel de app van Radio Vinci Autoroutes; dan kun je op ieder gewenst tijdstip de laatste gesproken verkeersinfo afroepen voor hun netwerk, ook al rijd je niet op hun netwerk (de A10 is hun zone Ouest Centre).
Laatst gewijzigd door Pino op ma 06 jun 2022, 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 05 jun 2022, 16:02

Pino schreef: zo 05 jun 2022, 9:06 Hoe laat verwacht je te gaan rijden op vrijdag? Ik denk dat veel mensen in de middag zullen vertrekken, en dan is zeker Antwerpen geen klap aan - kun je zomaar een terugslagfile hebben tot aan Brecht waardoor ook een deel van de waarde van de Liefkenshoektunnel verdampt. Maar ik zou denken dat je met vertrek na ontbijt mooi door België zou kunnen komen in het gat tussen ochtendspits en middagdrukte.
Als ik realistisch ben zou 08h00 vertrek het streven zijn. Dan zou ik zo rond 09h30 de ring van Antwerpen op gaan, als het mee zit rond 10h30 de passage van Lille. Eenmaal op de péage even een stop en dan rond 13h de passage van Parijs. Ik prijs mezelf gelukkig als ik 14h weer de péage op ga, wederom een stop en dan alsmaar zuidwaarts. 17h begint het laatste stuk naar Clermont Fd. 18h bij hotel; daar teken ik voor.

Als het tegen zit stop ik rond 17h met rijden, ga ik ergens rustig eten en dan rond 19h nog de laatste meters.

De volgende dag wil ik 09h weg rijden, eerst door de agglomeratie Clermont Fd, rond 11h30 een stop bij het Viaduct de Millau, dan zou ik tegen 15h bij Perpignan moeten zijn. Mocht het dan een uurtje tegen zitten op de A9 dan kan ik dat incasseren.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 05 jun 2022, 16:09

Pino schreef: zo 05 jun 2022, 14:47 [
Een halfuur vertraging is al veel hoor. Voor het stuk tussen Roissy en de N118 bij Les Ulis -kleine 55 kilometer- moet je bij totaal vloeiend verkeer drie kwartier rekenen. 30-45 minuten erbij is zo ongeveer wat je in de spits kwijt bent. Voor een vol uur moet je zo ongeveer achter een ongeluk zitten. Omdat je bij Parijs nu eenmaal alternatieven hebt, kun je veel gedoe vermijden door bij het naderen van de stad te kijken hoe het ervoor staat. Ik omschreef hier al eerder de Sytadin-app. Als het zó vol staat dat je richting de 1:30 uur gaat voor het genoemde traject, worden vanzelf de Duplextunnel en de A104 interessant - die normaal gesproken teveel extra kilometers opleveren voor het feit dat ze veel minder file kennen.

Belangrijk op de vrijdagmiddag is dat Parijzenaars die het weekend weg gaan niet al rond lunchtijd gaan rijden zoals Duitsers. Die gaan pas laat in de middag, dus het is niet dat je ná Parijs ineens enorm veel meer tussen vertrekkers zit.

Dat betekent ook dat je denk ik rond 11-12 uur al wel kunt inschatten hoe de passage van Parijs en de A10 naar Orléans eruit zullen zien. Ik gok eerlijk gezegd op de hele vrijdag file voor de A10-werkzaamheden. In dat geval zou ik al bij Parijs besluiten om over A6-A77-N7 te rijden. Het verschil tussen de twee routes Parijs-Clermont is bij normaal verkeer minder dan een halfuur, dus kies dan vooral voor ontspanning en gok ook niet op de oude Route Nationale naar Orléans. Download eventueel de app van Radio Vinci Autoroutes; dan kun je op ieder gewenst tijdstip de laatste gesproken verkeersinfo afroepen voor hun netwerk, ook al rijd je niet op hun netwerk (de A10 is hun zone Ouest Centre).
Mijn ervaringen rond Parijs zijn helaas dramatisch; ik heb toch meerdere keren gehad dat ik tussen Roissy en de BP nog dik een uur onderweg was. Toegegeven; dit was op keren dat ik in de spits terecht was gekomen door onvoorzien oponthoud onderweg (lees: te laat vertrokken. :dyn_hyp: ) en ook op de A104 heb ik de hectometerpaaltjes een keer in intervallen van minuten voorbij zien komen; grote delen zijn sub-standaard en een simpel pech geval kan daar al tot substantiële vertraging leiden.
De N118 heb ik nog geen ervaring mee, ik moet maar kijken of ik dat aandurf, met name het stuk OWN tussen BP en N118 ziet er op de kaart als een centimetertje uit - echter ik weet wel beter dat Parijs geen Nieuwegein is...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 16:52

^^ Download dan in ieder geval die Sytadin-app en stel hem in zoals ik eerder in deze draad uitlegde (stuur gerust PB als je er niet uitkomt). Dan kun je in ieder geval het speelveld overzien en kijken waar je beter omheen kunt rijden. Kun je dan nog mooi checken op de stop die je vóór Parijs in gedachten hebt. Overigens rijd ikzelf in principe A3-A86 ipv A3-BP; die laatste kan toch wel heel snel vollopen.

Voor de rest klinkt je globale tijdschema haalbaar. Voor een mogelijke eetstop als het wat later wordt zou je alvast een beetje op de kaart kunnen kijken naar mogelijke opties nabij afritten. Houd er wel rekening mee dat veel Franse restaurants wat later openen, dus om 17.00 uur zal je keus nog eerder beperkt zijn tot routiers en fastfood. Maar als je rond dat uur een aardig dorp te pakken hebt waar je met een aperitief en snackje op een charmant dorpsterras kunt zitten, kun je de tijd tot opening van de echte keuken wel overbruggen lijkt me ;)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 05 jun 2022, 17:15

Ik wil de (voor)pret niet bederven, maar ik heb vorig jaar dik 45 minuten vertraging opgelopen op die vroege vrijdagmiddag op de N118. Peripherique en passage door Boulogne-Billancourt ging nog redelijk prima, maar eenmaal op de N118 was het volledig bal. Geen ongeval of zo, maar gewoon zoveel verkeer dat er ca 15 km file stond. Pas bijna bij de A10 loste het na een afrit een beetje op. Was niet voor herhaling vatbaar.

Als eettip zou ik denken aan Holly’s Diner nabij de afrit in Vierzon wat met kinderen een leuke ervaring is, maar die gaat op vrijdag pas om 18:45 weer open volgens hun website.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 05 jun 2022, 17:25

^^ Leuk American Diner interieur, vind ik persoonlijk best leuk. Maar die 8k TV tegen de muur had voor mij niet gehoeven. Maar toch, deze link zet ik toch wel bij de bookmarks.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 17:50

^^ Het is een keten zo te zien, dus op meer routes in Frankrijk bruikbaar - ook vaak nabij afritten (in die zin wel het einde van het idee dat je wat tijd overbrugt op een dorpsterras).

N118 is naar mijn gevoel filegevoeliger dan de A10. Het geaccidenteerde profiel en het bochtiger tracé zorgen al vrij snel voor remmende weggebruikers. Dus als het dan een beetje druk is, zit de weg aan zijn capaciteit (niet vergeten, het is 2x2) en krijg je de klassieke rem-kettingreactie die file oplevert over het hele traject. Beetje Duitse A8 bij Irschenberg. Maar als gezegd, die files komen niet uit de lucht vallen als je er net rijdt. Dus kijk kort voor Parijs nog eens goed hoe de verwachte reistijd is op de verschillende opties.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 05 jun 2022, 18:16

Km357 schreef: zo 05 jun 2022, 17:25 ^^ Leuk American Diner interieur, vind ik persoonlijk best leuk. Maar die 8k TV tegen de muur had voor mij niet gehoeven. Maar toch, deze link zet ik toch wel bij de bookmarks.
Zet dan Tommy’s Diner er ook gelijk bij. Zelfde idee, andere locaties.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 05 jun 2022, 19:49

Zalig, hartelijk dank daarvoor, want dat is net het type "Chain-Restaurants" dat ik nog wil bezoeken.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 06 jun 2022, 9:39

Km357 schreef: zo 05 jun 2022, 9:18 Kort gezegd heb je geen vakantie nodig om het te laten vast/foutlopen bij Antwerpen en Brussel. Dat het nationaal wegennet alles rond die steden stuurt is één van de grootste fouten van ontwerpen in de jaren 1960/70.
Off topic:
Stukje van 10km rondom Beveren en de R2 sluit aan op de E17; dan had je de ring van Antwerpen al kunnen vrijwaarden van een hoop transit-verkeer.
Er gaat nu veel geïnvesteerd worden in de Oosterweel verbinding; dit kan voor het transit-verkeer ook een interessant alternatief gaan vormen, echter voert het tracé wel erg dicht rond de stad met risico op congestie tot gevolg.

Als de N74 (hoogwaardig) wordt doorgetrokken tot de E314 heb je nog maar een paar korte aanpassingen nodig op de N25 (of het doortrekken van de E314 naar de E411) om een heel interessant alternatief te creëren voor het transit verkeer om Brussel heen.

Ik bedoel te zeggen: die missers van de jaren 60/70 hadden toch in de afgelopen 50 jaar relatief eenvoudig hersteld kunnen worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jun 2022, 17:58

^^ Tja, ik denk dat je veilig kunt zeggen dat het Belgische (Vlaamse?) politieke klimaat rond snelwegbouw gedurende de afgelopen vijf decennia meer verantwoordelijkheid draagt voor de manier waarop alles vastloopt bij Antwerpen en Brussel dan degenen die in het decennium daarvóór planden. Waarbij ik het ook niet zo vreemd vind dat men begon met snelwegen gericht op verkeer tussen de grootste steden; het punt is dat fase 2 niet van start ging en dat bij capaciteitsproblemen op de fase 1-snelwegen iedereen weet dat het opnieuw opbrengen van zo’n fase 2-route kansloos is. Laat één keer het woord R2 vallen en het complete Waasland hangt alweer in de gordijnen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 07 jun 2022, 15:15

^^ Vandaag al de hele dag compleet bal rondom (vooral) Antwerpen maar ook Brussel.
R2 inderdaad ook file vanwege vele aantal mensen wat de R1 probeert te vermijden.
Totale vertraging (op dit moment) +1h45 min via de R1 en +45 min via de R2. Dat soort vooruitzichten wordt je toch niet echt vrolijk van.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 07 jun 2022, 15:28

^^
Kan het in zulke gevallen lonen om de Westerscheldetunnel te nemen en daarvandaan door te steken naar Gent?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 07 jun 2022, 15:30

Gent is ook niet meer filevrij, maar buiten de spits lukt het nog.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 jun 2022, 15:48

Ik had eind april op mijn rit naar Spanje ook compleet bal rond Antwerpen op een vrijdagmiddag. Stonden toen vast vanaf zo ongeveer Sint Job in 't Goor, en de navigatie kwam met het idee om Liefkenshoektunnel-E34-R4 te gaan rijden. Hield allemaal bepaald niet over, maar blijven kruipen langs Antwerpen, met nog een ongeval ergens langs de E17 bij Lokeren erachter, zou erger zijn geweest. Ik lees dat het vandaag door een spoedreparatie aan de R1 komt. Maar het probleem van de flessenhals Antwerpen (en daar komt dan vanzelf de Belgische snelweg-planning vanaf 1970 in beeld) is dat er altijd wel iets is en dat het ontbreken van andere snelwegen rond de stad er daardoor meteen voor zorgt dat een zo’n incident voor enorme vertragingen zorgt. Die je bij vergelijkbare steden eigenlijk altijd wel met een geringere vertraging kunt omzeilen.

Denk dat file en omweg me totaal wel een klein uur extra hebben gekost. Westerscheldetunnel was toen denk ik niet sneller geweest. Voor mij in ieder geval, wanneer ik bij Knooppunt Galder de beslissing Antwerpen of Zeeland had moeten nemen. Kun je mooi filevrij in Gent komen, maar da's dan weer zo'n omweg dat ik niet eerder in Gent was geweest dan met mijn directere route en file. Hoe dan ook: door de grote vertraging tot Gent passeerden we Lille en Parijs wel weer dusdanig laat dat het daar prima doorrijden was. Maar goed, dat is rijden in de avond - met een rit vrijdag overdag kan vertraging in België eerder tot meer vertraging verder zuidelijk leiden ...

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 07 jun 2022, 20:28

Pino schreef: di 07 jun 2022, 15:48 Ik lees dat het vandaag door een spoedreparatie aan de R1 komt.
Een mislukte spoedreparatie in de nacht die na de ochtendspits opnieuw gedaan moest worden met alle gevolgen van dien...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/07 ... edytunnel/

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 17 jun 2022, 8:54

Precies over 3 weken is het zover. Even kijken naar de situatie dacht ik - momenteel passage Antwerpen weer compleet bal... 2h30 vertraging geeft Google Maps. Begin me daar nu toch wel zorgen over te maken. Nu begrijp ik dat dit het gevolg is van incidenten - echter het is wel erg vaak compleet raak daar. Via Eindhoven > Maastricht > Luik > Charleroi > Valenciennes > A1 is ongeveer 100 km langer dan de route via Antwerpen, maar daarmee bypass ik Antwerpen en Lille; als het weer compleet drama is in Vlaanderen kies ik denk ik voor die optie.

Edit: ik zie nu ook dat het een aardige optie is om via de A4/A58 op Antwerpen aan te rijden en bij knp Markiezaat te kiezen tussen de A4 > R1 of via de Westerscheldetunnel N62 > R4 > Gent; het beslismoment ligt dan veel later en beide routes zijn significant (50 tot 75km) minder ver om dan via Maastricht.
Laatst gewijzigd door Autostrada op vr 17 jun 2022, 8:59, 2 keer totaal gewijzigd.