Slappe bodem spoor Culemborg-Geldermalsen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
dorpsstraat

Slappe bodem spoor Culemborg-Geldermalsen

Bericht door Taran 5 » zo 01 mei 2022, 23:12

Tussen Culemborg en Geldermalsen wordt er momenteel hard gewerkt aan het probleem van de slappe bodem aldaar.
Intussen rijden de treinen hier al een aantal jaren nu maximaal 100km/h vanwege de slappe bodem.
In deze eerste buitendienststelling wordt er voornamelijk een totaal nieuwe bovenleiding aangelegd ook worden er al een aantal dwarsliggers vervangen(oude duo blocks voor de NS90).

In de draad van de Oranjetunnel in Delft kwam het al ter sprake Prorail maakt in principe geen b4 meer maar de tunnel had dat al en dus wordt het aangrenzende spoor alsnog voorzien van hetzelfde systeem maar hier komt een compleet nieuw b1 type inclusief draad.
Prorail heeft gekozen om de nieuwe masten te voorzien van RHS balken die nogal lomp overkomen en nooit goedkoper kunnen zijn dan losse armen maar ik weet natuurlijk niet wat het prijsverschil is.

Afbeelding
De nieuwe palen staan niet op een vlinderblok(ook wel olifantenpoot)geplaatst maar op deze constructie.
Is dit een soort heipaalachtig idee?
Afbeelding
Afbeelding
Dat de bodem slap is getuigt de vele palen die sinds de originele elektrificatie vervangen zijn op dit stuk spoor.
De originele palen(omstreeks 1936)zijn geplaatst in de betonnen voet toen nog ter plekke gestort en de andere
is op een centrale locatie gemaakt en ingegraven(deze worden intussen ook niet meer gemaakt dit is als ik het goed heb een V1a vlinderblok en nu wordt alleen nog maar de V2b gebruikt. Ook opvallend is de tekst¨asbest¨ op het dichtstbijzijnde betonnen voet.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Taran 5 op ma 02 mei 2022, 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Slappe bodem spoor Culemborg-Geldermalsen

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 7:51

Bedankt voor je bericht. Elektrificatie is bij mijn weten in 1938 geweest.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 02 mei 2022, 20:57

Leuke bijdrage over een niet alledaags klusje Taran. Wat betreft de fundatiepalen kun je er wel vanuit gaan dat het een soort van heipalen zijn. Kan zomaar zijn dat die in een andere periode dan deze buitendienststelling zijn aangebracht. Een draagbalk heeft denkelijk de voorkeur omdat losse masten een stevigere fundatie nodig hebben om omvallen te voorkomen. En met een enkele buispaal in de grond is het niet ondenkbeeldig dat de palen door de wind toch uit het lood worden gedrukt in de loop der tijd.

De elektrificatie van het zogenaamde middennet kwam in 1938 in gebruik. En nu maar hopen dat ze de eventueel aanwezige koppelspoorstaven tussen de mastvoeten van de oude bovenleidingsmasten niet vergeten zijn om te verwijden. In het grijze verleden heeft men een keer een compleet bovenleidingportaal omver geschoffeld toen de kettinghor tegen zo'n koppelspoorstaaf aan liep.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Erwin
woonerf

Bericht door Erwin » ma 02 mei 2022, 21:44

Hierbij een link naar een filmpje waarop zo'n fundering geplaatst wordt, een schroeffundering.

https://www.linkedin.com/posts/schroeff ... esktop_web

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 03 mei 2022, 11:01

PeterSchoeber schreef: ma 02 mei 2022, 20:57 Leuke bijdrage over een niet alledaags klusje Taran. Wat betreft de fundatiepalen kun je er wel vanuit gaan dat het een soort van heipalen zijn. Kan zomaar zijn dat die in een andere periode dan deze buitendienststelling zijn aangebracht. Een draagbalk heeft denkelijk de voorkeur omdat losse masten een stevigere fundatie nodig hebben om omvallen te voorkomen. En met een enkele buispaal in de grond is het niet ondenkbeeldig dat de palen door de wind toch uit het lood worden gedrukt in de loop der tijd.
Dit hele gebeuren doet ietwat denken aan het mijnverzakkingsgebied nabij Heerlen waar de bodem verzakte en de bovenleiding op sommige plekken heel strak hing of juist heel slap(ik heb volgens mij in Railhobby een artikel hierover gelezen van de heer Bonthuis met foto´s van het verzakte spoor)
Op het traject Hoensbroek-Heerlen en een gedeelte van Voerendaal-Heerlen is de gehele bovenleiding vervangen voor losse masten met beweegbare armen en een bovenleiding waar de versterkingsleiding gebundeld werd met de hangdraad.
Dit werd b3 genoemd(maar ook latere varianten zonder gebundelde versterkingsleiding wordt b3 genoemd neem de Enkhuizen-Hoorn of Boxtel-Eindhoven.
Het voordeel van de losse armen is dat ze gemakkelijk en onafhankelijk van elkaar gesteld kunnen worden en laten ook hogere snelheden toe en daarom is b3 veel te vinden op nieuwe of opgewaardeerde trajecten en de opvolger van b3,b4 vind je op bijna de gehele Hanzelijn.

Zoals ik al zei er waren op dit stuk al vele oude masten vervangen dus het probleem is niet iets van de afgelopen jaren.
Wat ik wel wat gek vind is dat bij b4 de hangdraad dacht ik 70qmm is en voor b1 150qmm en dan in b4 2 versterkingsleidingen van Aluminium dat zou ook toch in een b1 variant kunnen zoals zeg maar bij de originele bovenleiding waar de versterkingsleiding los van de hangdraad werd gemonteerd ook mede vanwege de prijs van koper.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 03 mei 2022, 20:07

Ik vrees dat het detail over de soort bovenleidingmast voor de meeste lezers van dit forum te groot is.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 05 mei 2022, 22:36

waldo79 schreef: di 03 mei 2022, 20:07 Ik vrees dat het detail over de soort bovenleidingmast voor de meeste lezers van dit forum te groot is.
Je zal waarschijnlijk gelijk hebben maar ik vind het nog steeds leuk om te posten soms kom je hier ook leuke andere projecten tegen en ik heb veel interesses dus dat komt leuk uit.

Op zondag reden er alleen maar Flirt treinen op de sprinters diensten naar Tiel en Den Bosch en op deze foto staat er een exemplaar klaar voor de volgende rit. Spoor 1 werd hier exclusief voor gebruikt deze dag.
Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 05 mei 2022, 23:06

Ben jij werkzaam in de spoor/bovenleiding sector omdat jij zoveel details kent Taran 5? Als je in mijn Flick fotostream kijkt kun je zien dat ik in deze sector veel heb gefotografeerd.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 05 mei 2022, 23:16

Topic
PeterSchoeber schreef: do 05 mei 2022, 23:06 Ben jij werkzaam in de spoor/bovenleiding sector omdat jij zoveel details kent Taran 5? Als je in mijn Flick fotostream kijkt kun je zien dat ik in deze sector veel heb gefotografeerd.
Nope,ik ben een maar een elektricien die al als kind erg nieuwsgierig was naar alles wat met bovenleiding te maken heeft en later ook de rest van de bovenbouw. Ik heb ook nog gesolliciteerd voor machinist bij NS Cargo maar dat werd het niet helaas doch kreeg ik 2 dagkaartjes om naar Utreg te komen en aangezien ik toen nog In Hilversum woonde heb ik 2 retourtjes gekocht en die dagkaartjes goed uitgemolken :woop: .

Er valt heel veel te zien onderweg als je in de auto zit vooral als je een Pylon Geek,armatuur Nerd of een Trein gek bent en dan heb ik niet eens over de weg inrichting gehad en daar zijn hier ook veel dingen voor om over te kletsen.

Even off topic(maar ergens wel relevant)ik woon tegenwoordig in Dordrecht(import Schapenkop)en ben vorig jaar een keer over Geldermalsen naar Utreg gereden met de trein omdat ik zag dat er een dienst werd gereden met SGMm en las laatst dat er geen afscheidsrit komt wat in en in triest is voor dit materieel wat jarenlang gezicht was van de stoptreinen in het westen :down:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 mei 2022, 20:25

Nooit aan gedacht dat een slappe bodem eerder problemen veroorzaakt bij de bovenleiding dan met de stabiliteit van spoorbedding en rails.
PeterSchoeber schreef: ma 02 mei 2022, 20:57 En nu maar hopen dat ze de eventueel aanwezige koppelspoorstaven tussen de mastvoeten van de oude bovenleidingsmasten niet vergeten zijn om te verwijden. In het grijze verleden heeft men een keer een compleet bovenleidingportaal omver geschoffeld toen de kettinghor tegen zo'n koppelspoorstaaf aan liep.
Kun je in normaal voor leken begrijpelijk Nederlands uitleggen wat hier staat?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 26 mei 2022, 20:56

^^ Een koppelspoorstaaf, de naam zegt het eigenlijk al, koppelt de twee mastvoeten van de bovenleiding ondergronds aan elkaar. Om te voorkomen dat de mastvoeten, van voor de tijd dat men prefab blokken gebruikte, konden wegkruipen door de zijdelingse krachten van het spoor werd er onder de sporen tussen de mastvoeten aan beide zijde van het spoor een koppelspoorstaaf gelegd.

Weet niet precies op welke baanvakken dit in het verleden gebeurd is.
Met vriendelijke groet,

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 26 mei 2022, 21:32

^^ ... en wanneer gebruikt men dan de kettinghor?

Is dat bij het verversen van het ballast?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 26 mei 2022, 21:49

^^ De kettinghor wordt inderdaad gebruikt bij het verversen van de ballast. Met een eindloze ketting graaft men de oude ballast/zand/grind/troep onder de dwarsliggers vandaan en zeeft het. Het afval, genaamd horsel, wordt afgevoerd terwijl het goede deel van de ballast terug het spoor in gaat.
AfbeeldingSpoorwerk te Valkenbrug
by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 26 mei 2022, 22:06

Dit is al een mooie machine maar de Swietelsky PM1000-URM is wellicht nog indrukwekkender. Volgens Prorail graaft deze machine de oude fundering weg om vervolgens zelf het nieuwe fundament en de nieuwe dwarsliggers in een keer.
Volgende buitendienststelling is van 14 juli tot 6 augustus een periode van 24 dagen!
https://www.prorail.nl/nieuws/baanstabi ... ldermalsen

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » za 10 sep 2022, 22:41

Het werk zit erop en de treinen(als ze rijden :| )kunnen weer over het spoor. De klus prima op tijd klaar goed gedaan Swietelsky!.
Nog wat plaatjes:
Afbeelding
Het spoor richting Geldermalsen vanuit Tiel is recentelijk ook geheel vernieuwd omdat de houten dwarsliggers erg slecht waren geworden.
Op de foto een Flirt onderweg naar Geldermalsen om na kop gemaakt te hebben door te gaan naar Den Bosch.
Afbeelding
Iemand een idee wat het apparaat is tussen de rails?
Afbeelding
Nieuwe vertrekseinen in Geldermalsen waar de 2 meest rechtse op een olifantenpoot staan,nogal lomp!

nvanleijden
woonerf

Bericht door nvanleijden » za 10 sep 2022, 23:06

Taran 5 schreef: za 10 sep 2022, 22:41 Iemand een idee wat het apparaat is tussen de rails?
Dit is een kortsluitlans. Deze worden bij werkzaamheden gebruikt om kortsluiting te creëren tussen de beide spoorstaven, en daarmee te garanderen dat over het betreffende spoor geen treinverkeer kan plaatsvinden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 11 sep 2022, 2:15

Taran 5 schreef: za 10 sep 2022, 22:41 (..)
Het spoor richting Geldermalsen vanuit Tiel is recentelijk ook geheel vernieuwd omdat de houten dwarsliggers erg slecht waren geworden.
(..)
Nou.. ik weet niet maar toen ik een twee weken geleden nabij Ophemert het spoor over stak.. zag ik links (richting Tiel) mooi verse ballast liggen.. Op rechts, dus richting Geldermalsen, lag er ballast dat vies en grauw oogde. Volgens mij waren de werkzaamheden toen al wel gedaan.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 11 sep 2022, 9:07

Tussen Geldermalsen en Tiel is van een spoor de bovenbouw, dwarsliggers en spoorstaven, vernieuwd. Het betrof het gedeelte waar nog de oude houten dwarsliggers lagen. Voor het overgrote deel lagen er al betonnen dwarsliggers die in eerdere fases al vernieuwd waren.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 11 sep 2022, 21:42

Zo ziet het er nu uit.De bovenleiding is ook af inclusief de Y draad.
Afbeelding
De andere kant. Het ziet er weer strak uit! :top:
Afbeelding
De overwegen hebben Strail platen gekregen. Let ook op de oude bellen op de overweginstallatie.
Valt me nog mee dat ze er nog op zitten.
Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 11 sep 2022, 22:19

Ik had het over het enkelspoor, dit is nabij Geldermalsen.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 11 sep 2022, 22:50

Durashift schreef: zo 11 sep 2022, 22:19 Ik had het over het enkelspoor, dit is nabij Geldermalsen.
Het topic gaat over het spoor tussen Geldermalsen en Culemborg en ik heb deze foto´s genomen ter hoogte van de Hoevenseweg en de Zeedijk.
Bij de foto met de Flirt had ik het over het betreffende spoor en ik had erbij moeten vermelden dat het alleen ging over het gedeelte tussen Ophemert en Geldermalsen en dan wel het spoor wat normaal gesproken wordt gebruikt door sprinters in de richting van Geldermalsen dus ik had het duidelijker moeten verwoorden.
https://www.prorail.nl/nieuws/spoorvern ... sen---tiel

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 18:16

Durashift schreef: zo 11 sep 2022, 22:19 Ik had het over het enkelspoor, dit is nabij Geldermalsen.
Ook is het eigenlijk off topic wat plaatjes:
Afbeelding
Overweg in de Bredestraat te Wadenoijen kijkende in de richting van Geldermalsen.
Het rechtse spoor is het meest recentelijk vernieuwd.
Er zijn 2 dingen die me opvallen aan de bovenleiding op dit stuk.
Er is geen versterkingsleiding(dit stuk doet erg denken aan Roosendaal-Essen maar ook de Veenendaallijn heeft stukken zonder) en er
is gebruik gemaakt van een Y-draad terwijl hier niet harder gereden wordt dan 100km/h dus had niet gehoeven alhoewel je ze ook ziet
op de oude Hofpleinlijn.
Afbeelding
De plek waar de beide sporen samenkomen vlak voor de overweg in de Dreef.
Hier komen plots 2 versterkingsleidingen erbij
Afbeelding
Vanaf de Dreef nu kijkende naar Passewaaij. Hier liggen ook al betonnen dwarsliggers .

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 03 jan 2023, 19:34

Ondanks 2 buitendienststellingen,een baanvernieuwing en een nieuwe bovenleiding is het stuk nog steeds niet goed :roll:
https://nos.nl/artikel/2458200-probleme ... reparaties

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 03 jan 2023, 19:41

Op het westelijke spoor schijnt een lange snelheidsbeperking tot 40 km/h van toepassing te zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 jan 2023, 20:04

waldo79 schreef: di 03 jan 2023, 19:41 een lange snelheidsbeperking
Zo lang is 200 meter niet.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 03 jan 2023, 20:25

^^

Nee, maar het is uiteraard idioot dat het probleem nog niet opgelost is, na een onderhoudsbeurt van enkele miljoenen euro. Hoofdprobleem is de slechte drainage, waardoor er 'teveel' water te dicht bij het spoor blijft staan. Het mogelijke gevolg is pompwerking, waardoor het spoor snel instabiel kan worden.

Je mag van een professionele organisatie als ProRail verwachten dat dit soort problemen goed opgelost worden. Geotechniek mbt ondergrond is een wetenschap dat al decennia bestaat en je mag verwachten dat men voldoende kennis heeft om dit soort problemen goed op te lossen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 03 jan 2023, 20:42

boe! schreef: di 03 jan 2023, 20:04
200 meter 40 rijden is inderdaad niet zo'n heel erg lang stuk maar je verliest enorm veel rijtijd met het tijdig afremmen en weer optrekken naar je dienstregelingssnelheid. Zeker omdat je terug moet naar 40 km/u hakt dit er erg in en ben je de speling die er in de dienstregeling zit zo goed als helemaal, of zelfs helemaal kwijt.
Met vriendelijke groet,

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 jan 2023, 20:55

^^ Nog niet zo erg als de 40 km/u op de HSL.
Rogier schreef: di 03 jan 2023, 20:25een professionele organisatie als ProRail
Een contradictio in terminis.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » di 03 jan 2023, 20:57

Behalve de buffer die er al in de rijtijden zit, staan de intercity's in Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch lang stil. Het is alleen niet ideaal voor de overstappen, maar die worden met name in 's-Hertogenbosch toch negen van de tien keer om zeep geholpen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 03 jan 2023, 21:51

boe! schreef: di 03 jan 2023, 20:04
Ah, zover reikte mijn kennis niet, maar ik had wel de rijrichting juist :lol: