:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

rijden op eigen terrein

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat

rijden op eigen terrein

Bericht door wizi99 » ma 02 mei 2022, 14:42

Beste forumers,

Ik vroeg mij het volgende af:

Als je een motorvoertuig bestuurt op eigen terrein, zonder rijbewijs, en je rijdt iemand aan, hoe zit het dan met de verzekering?

Groet,

Wizi99

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: rijden op eigen terrein

Bericht door Attietattie » ma 02 mei 2022, 15:30

Kijk gewoon in je polisvoorwaarden. Aanname: de verzekering keert uit als de bestuurder een rijbewijs heeft (en voldoet aan alle overige voorwaarden).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 02 mei 2022, 22:42

Dat iets eigen terrein is maakt niet uit voor de verzekering. Wel dat je geen rijbewijs hebt, de meeste, zo niet alle, verzekeringen hebben wel een uitsluitsel voor ongevallen veroorzaakt door bestuurders zonder rijbewijs. De tegenpartij zal wel schadeloos gesteld worden door de verzekering, maar die zal dit op de veroorzaker gaan verhalen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 03 mei 2022, 10:59

Meestal neemt een verzekeraar geen mensen zonder rijbewijs aan. Maar ik vermoed dat gedoeld wordt op het laten rijden van derden (eigen tieners meestal om te oefenen). Komt veel voor op het platteland. Ook in auto's die niet (meer) verzekerd zijn en geen wegenbelasting meer betalen (een wrak dus). En dat mag van de wet, op eigen of prive terrein (cross circuit ofzo), maar hoe een verzekeraar ermee omgaat is wat anders.

Schade aan eigen spullen (huis, tuinhek, etc) zullen vast niet vergoed worden, maar de kans bestaat dat als jouw rijbewijsloze tiener de postbode aanrijdt de verzekeraar (als het verzekerd is) zal proberen de schade op de eigenaar van de auto (of de bestuurder) te verhalen.
De verzekerde moet zich er meestal van vergewissen dat de bestuurder bevoegd en bekwaam is. Bij (bewezen) dronken rijden met rijbewijs zal hetzelfde gelden. Maar dat is op eigen terrein moeilijk te bewijzen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...