Zelfde bij mij, al wisselen wij om de twee uur. En dat ritme is op voorhand duidelijk, we weten al hoe we zullen lunchen, hoe we de kinderen een beetje managen etc. Er staat in die zin geen spanning op, ook al rijd ik buiten vakantie helemaal niet zulke lange stukken.
Wat bij mij persoonlijk ook wel een rol speelt is veertig jaar grote belangstelling voor wegen. Al zijn mijn lange ritten door Europa pas iets van de laatste 15 jaar, ik ken de wegen, de alternatieven, de doelen op de borden, de bewegwijzering inclusief lokale gekkigheid, waar je file kunt verwachten, hoe je verkeersinformatie moet volgen enzovoort zo goed als mijn eigen binnenzak. En dat draagt eraan bij dat rijden elders in West-Europa me nul extra energie kost ten opzichte van rijden door Nederland. Het stelt me bijvoorbeeld in staat om redelijk uit de losse pols om een punt als Parijs heen te navigeren, kan dat ook voor mijn vrouw een ontspannen stukje maken wanneer zij rijdt. En dan tuf je ook makkelijker die 1200 km vol, waar voor anderen het rijden in buitenlanden inspannender is, doordat ze buiten hun comfort zone zitten. Niet nadenkend op navigatie rijden geeft in die zin aan velen een gevoel van rust, maar niet weten wat komen gaat, brengt je ook bij uitstek permanent buiten die comfort zone.
brytje008 schreef: ↑wo 04 mei 2022, 22:40
1200 km op de terugweg rijd ik wel altijd wat makkelijker weg. Om de een of andere manier werkt bij mij het mentale aspect van weten dat je na die rit in je eigen bed weer ligt mee. Vaak merk ik dat ik op de terugweg het wat minder erg vind als het wat langer duurt, omdat je gewoon weet dat je geen tent of iets dergelijks hoeft op te zetten. En de auto uitpakken doe ik de volgende dag wel.
Snap wat je bedoelt. Ook zonder tent opzetten heb je bij aankomst op heenweg altijd wel het een en ander te doen, en je bent ook wat risico-averser. Op een terugweg hinder je niemand als je X uur later thuiskomt, op de heenweg wil je mensen niet laten wachten, incheck-tijden missen etc. Maar op zich snap ik de croissant-magie en het terugrijden in drie dagen van Km357 ook wel. Met door de nacht rijden heb je ook wat minder kans op dingen die zwaar vertragen. De man met de hamer is je voornaamste risico op grotere vertraging; dat je echt even een slaappauze moet nemen om door te kunnen.