Van Weert naar Marbella (Zuid-Spanje)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

carman6
dorpsstraat

Van Weert naar Marbella (Zuid-Spanje)

Bericht door carman6 » zo 08 mei 2022, 1:16

Aanstaande donderdag (12 mei) zullen we rond een uur of 19 vertrekken vanuit Weert naar Marbella. Ik zat zo te kijken naar de route en wilde hier toch even checken of er ergens veel vertraging (door werkzaamheden bijvoorbeeld) te verwachten is waardoor een bepaalde route toch handiger is. Overigens zullen we terug rijden op 28 en 29 mei.

Het plan is om donderdag de nacht door te rijden en vervolgens de dag ook nog een heel stuk. We zijn met meerdere personen die kunnen rijden. Vrijdag avond pakken we een hotel, om vervolgens zaterdag de rest van de kilometers te rijden. Heb een aanhangwagen achter de auto dus kan niet lopen blazen, maar verwacht zo'n 100 tot 110 te rijden.

Eigenlijk moet er al meteen een grote keuze worden gemaakt, namelijk de route via Bordeaux of via Lyon (+130 km). Tot Montpellier heb ik al vaker gereden, op de andere route is dat Kortrijk. Echter maakt dat voor mij niet zo heel veel uit, bekende of onbekende route is niet zo van belang. Heb daardoor alleen geen idee of er toch nog iets te zeggen is voor de route via Lyon, ondanks de 130 extra kilometers.

Bij de route via Bordeaux is er vanuit Weert overigens nog een keuze die direct gemaakt moet worden. Namelijk de route via Antwerpen - Gent of de route via Luik - Charleroi - Cambrai. Deze zijn ongeveer gelijk in kilometers.

Ik zie overigens nog een 4e optie, Bij Orléans doorsteken richting Montpellier, maar dat lijkt mij geen logische route. Ook een paar flinke klimmen bij het laatste stuk tot Montpellier. Echter zitten er hier vast een aantal mensen met parate kennis over deze routes. Of voor nog andere routes natuurlijk, alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt voor de hulp!

Chrysa
autoweg

Re: Van Weert naar Marbella (Zuid-Spanje)

Bericht door Chrysa » zo 08 mei 2022, 1:32

carman6 schreef: zo 08 mei 2022, 1:16 Ik zie overigens nog een 4e optie, Bij Orléans doorsteken richting Montpellier, maar dat lijkt mij geen logische route. Ook een paar flinke klimmen bij het laatste stuk tot Montpellier.
De A71/A75? Prima route, alhoewel je dan gewoon de A75 afrijdt tot Beziers en Montpellier overslaat. Het is een heuvelachtige snelweg, maar niks extreems, vrachtverkeer rijdt er ook. Alleen na afrit 49 ( Caylar) zit een flinke afdaling van 7.5% voor 6km. Ik weet niet of dat voor je aanhanger een probleem is.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » zo 08 mei 2022, 2:06

^^

Inderdaad de A71/A75. Het afdalen zal niet zo'n punt mogen zijn. Alleen zal ik bij een flinke klim een versnelling omlaag moeten. Echter zou ik mij meer afvragen waarom dan niet via Luxemburg rijden?

Lees overigens dat Parijs - Bordeaux dodelijk saai is om te rijden? 's Nachts zal dat niet uit maken, maar dan de ochtend is een saai stuk natuurlijk wat minder.

Ga mij dan ook afvragen hoe het met de routes in Spanje staat. Je komt via Valencia (AP-7 - A-3 of AP-7 - A-7 of AP-7 - A-7 - N-342), via Madrid (A-1 - A-4) of Sevilla (A-62 - A-66). Langs de kust zal sowieso wel mooi zijn, maar zijn de andere binnenlandse routes dan vergelijkbaar met Parijs - Bordeaux?

Overigens gaat het er hier primair om om een snelle en prettige rit te hebben naar Zuid-Spanje. Een mooi uitzicht maakt de rit natuurlijk prettiger, maar het moet ook niet te veel tijd gaan kosten.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 08 mei 2022, 2:58

Parijs - Bordeaux is inderdaad niet heel spannend.

Er is al veel geschreven op dit forum over de N10 Poitiers - Bordeaux via Angoulême, en dat komt neer op: Het is een iets meer substandaard route, wat sommige mensen haten, maar het kan wel voor wat afwisseling zorgen. Kost je nog geen kwartiertje, zeker als je op de A10 ook geen 130 zou rijden, en scheelt je 20 euro tol (meer met aanhanger?)

Parijs - Orleans via de ex-N20 (nu D2020) vond ik ook een leuke weg om te rijden en zal je ook wat tol schelen, terwijl het een kwartiertje langer is. Op de heenweg zou ik niet doen puur voor een minder saaie route, omdat het niet zo veel bespaart als de N10 en niet overal zo goed uitgebouwd is. Op de terugweg zou ik hem wel meepakken als je er overdag langs komt, het is een mooie oude langeafstandsroute, compleet met veel wegrestaurants en vervallen benzinepompen. Heerlijk sfeertje.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 08 mei 2022, 8:32

Chrysa heeft de belangrijkste punten al opgenoemd over de A/N10 en de A71/75. Dat je bij een helling eens van 6 naar 5 moet zie ik nu ook niet als een argument om een route wel of niet te gebruiken. Op de A7 heb je nog de Col de Grand Boeuf waarbij je net zo goed naar z'n 5 moet, en in de Ardennen zal dat ook wel eens moeten.

De A75 vanaf Millau met het viaduct is wel een stuk leuker overdag dan 's nachts omdat je dan van de omgeving weinig meekrijgt. De A9 tussen Narbonne en Perpignan staat bekend om z'n zijwind, dat kan misschien meespelen voor een aanhangwagen, maar is meer voor caravans een puntje.

Wordt sowieso een mooie rit, Marbella ligt een stuk zuidelijker dan wat de meeste mensen met de auto bereiken in Spanje.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 9:56

carman6 schreef: zo 08 mei 2022, 2:06 Inderdaad de A71/A75. Het afdalen zal niet zo'n punt mogen zijn. Alleen zal ik bij een flinke klim een versnelling omlaag moeten. Echter zou ik mij meer afvragen waarom dan niet via Luxemburg rijden?
Vanuit Weert is de route A71-A75 een 80 kilometer extra ten opzichte van Luxembourg. Ook zonder aanhanger heb je niet echt een goede reden om die te pakken. Op weg naar Perpignan zijn de tolkosten van de beide routes ook vergelijkbaar, maar je kunt in Luxembourg natuurlijk nog wel even goedkoop tanken. Vroeger probeerde je met zo’n route dan zo min mogelijk in Frankrijk te tanken, waarna het in Spanje weer goedkoop tanken was. Maar op het moment geldt in Frankrijk een accijnskorting waardoor het verschil met Spanje vrij klein is.

Wat betreft de keuze Bordeaux of Lyon: hoewel het dus 130 kilometer om is, hoor ik vaker van mensen die liever over Lyon rijden. Het is een route die je min of meer permanent in de bewoonde wereld houdt, en landschappelijk aardig. Dat doet het dan beter dan de leegte van dwars door Spanje en de Franse A10. Door het afschaffen van tol op de Spaanse AP-7 is hij nu ook ruim goedkoper; daar kan geen N10 bij helpen. Je kunt natuurlijk altijd nog langs de ene kant heenrijden en langs de andere kant terug.

Als je kijkt naar grote steden die je moet passeren, met potentieel bijbehorend gedoe, zou ik liever Lyon en Barcelona hebben (die laatste passeer je sowieso vrij ruim) dan Parijs en Madrid. Al voorzie ik, kijkend naar je rijtijden van de heenweg niet echt problemen. Er speelt hier wellicht nog een ander argument: als je met aanhanger een 100-110 verwacht te rijden, wil je wellicht niet rijden over routes waar de hele rechterstrook vol zit met vrachtwagens, zeker niet op 2x2? Dat speelt zeker wel op de route over Bordeaux, in het bijzonder op de N10.

Wat betreft werkzaamheden: de A10 heeft vrij grote ten noorden van Orléans. Maar op je heenweg zou je die op gunstig tijdstip passeren. Wat kleinere bij Tours, maar die veroorzaken minder file. Mocht je voor N10 opteren, dan waren daar enige weken terug ook nog wat werkzaamheden ten zuiden van Angoulême die vertraging veroorzaakten. Maar daar kon je als personenauto mooi langs over de oude weg, die daar precies parallel aan de expresweg loopt.

Autostrada
polderweggetje

Bericht door Autostrada » zo 08 mei 2022, 10:11

Mooie route, van het Limburgse landschap naar echt Mediterrane sferen.

Linksom heeft een aantal pijnpunten, zoals de passage van Brussel, Parijs en Madrid. Echter als je donderdag avond gaat rijden zal Brussel en Parijs laat op de avond niet echt een probleem vormen. Vrijdag zul je dan wel de passage van Madrid moeten nemen, dat kan aan het begin van het weekend wel problematisch zijn. In het noorden van Spanje pak je aardig wat tolwegen, terwijl vanaf Madrid alles tolvrij is. De Spaanse A4 (Madrid-Granada) is op het eerste gedeelte saai, maar zitten wel spectaculaire stukken tussen. Totale tolkosten zo'n 165 euro voor een auto met aanhanger. Edit: door de N10 te nemen zoals hier al geopperd kun je daar nog wel ±20 euro vanaf schaven.

Rechtsom kun je goedkoop tanken in Luxemburg, geen wachtrijen op het uur dat jij er bent en dan volgt een lange rit door Frankrijk, over het algemeen een stuk afwisselender dan de A1/A10. Lyon ben je als het goed is voor de ochtendspits voorbij dus verwacht ik niet al te veel ellende. Het stuk daarna kent toch weinig structurele congestie muv de belangrijke vakantiedagen; en is veelal uitgebouwd tot 2x3 - iets wat je op de route via Bordeaux minder hebt. Aan de Spaanse zijde pak je dan gewoon de hele AP-7 en bypass je Barcelona en Valencia op redelijke afstand. Als je in Andalucia de A92 neemt heb je wel een gevarieerde route (ook langs het prachtige Granada) maar je kunt ook de A7 blijven volgen langs de kust, die is inmiddels volledig afgebouwd op het hele stuk. Totale tolkosten zo'n 135 euro.

Gegeven de tijdstippen waarop je gaat rijden lijkt me A71/A75 een onzinnige omweg.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 08 mei 2022, 11:36

Autostrada schreef: zo 08 mei 2022, 10:11 Rechtsom kun je goedkoop tanken in Luxemburg, geen wachtrijen op het uur dat jij er bent en dan volgt een lange rit door Frankrijk,
Die wachtrijen kan je altijd wel vermijden in Luxemburg, alleen de meeste mensen kiezen er voor om in de rij te gaan staan :facepalm: . Niet echt slim in mijn optiek, aangezien het stikt van de tankstations in Luxemburg. Even een afslag eraf en je komt zo bij een tankstation. Opzoeken is tegenwoordig makkelijker dan ooit doormiddel van Google Maps.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 11:45

Autostrada schreef: zo 08 mei 2022, 10:11 [Route Lyon] is veelal uitgebouwd tot 2x3 - iets wat je op de route via Bordeaux minder hebt.
Dat valt toch wel mee? Route Bordeaux is op vrijwel het hele stuk door Frankrijk 2x3, alleen het laatste stuk A10 en de eerste kilometers na Bordeaux niet (N10 is ook 2x2). Route Lyon is 2x3 van grofweg het knooppunt A31-A5 tot Barcelona, met een paar uitzonderingen tussen Orange en Girona.

Zowel de route langs de Spaanse kust vanaf Barcelona als de route door het Spaanse binnenland vanaf San Sebastián kennen niet veel 2x3 meer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 mei 2022, 11:52

Als je 's avonds en 's nachts gaat rijden lijkt het mij een no-brainer om via Parijs te rijden. Die route is korter en op die tijdstippen probleemloos.

In Spanje moet je je van drukte niet te veel voorstellen. Madrid kan via meerdere ringwegen gebypasst worden, als je overdag passeert is de M-30 gewoon wel leuk om te rijden met al die stedelijkheid om je heen. In de spits kan je daar wel file verwachten. Anders kan je ook via de M-50 rond Madrid, die route is eigenlijk gegarandeerd filevrij en 120 km/h, dat is echt anders dan een ringweg rond Parijs.

En met aanhanger is het ook voor de hand liggend om de N10 via Angoulême te nemen, dat scheelt je weer 200 kilometer tolweg terwijl het qua tijd zeker met aanhanger geen verschil maakt.

Mogelijke drukte op vrijdag is toch wel rond Bordeaux, maar ik denk dat je daar vrijdag al vrij vroeg op de ochtend zal zijn, dan ben je wel voor de drukte uit. Hotelovernachting in de regio Madrid? Als je die aan de noordkant van Madrid kiest dan heb je vrijdags ook geen last van drukte (want op dat stuk rij je dan tegenspits). De AP-1 naar Burgos is tegenwoordig tolvrij. In Spanje heb je dan alleen wat tol in Baskenland.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 08 mei 2022, 11:54

Pino schreef: zo 08 mei 2022, 11:45
Autostrada schreef: zo 08 mei 2022, 10:11 [Route Lyon] is veelal uitgebouwd tot 2x3 - iets wat je op de route via Bordeaux minder hebt.
Dat valt toch wel mee? Route Bordeaux is op vrijwel het hele stuk door Frankrijk 2x3, alleen het laatste stuk A10 en de eerste kilometers na Bordeaux niet (N10 is ook 2x2). Route Lyon is 2x3 van grofweg het knooppunt A31-A5 tot Barcelona, met een paar uitzonderingen tussen Orange en Girona.

Zowel de route langs de Spaanse kust vanaf Barcelona als de route door het Spaanse binnenland vanaf San Sebastián kennen niet veel 2x3 meer.
Tussen Poitiers en het einde (of begin) van de tol ten noorden van Bordeaux is het 2x2, dat is toch dik 200km. Gelukkig wel het kalmste gedeelte zodat het in drukte niet zo veel uitmaakt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 12:54

^^ Zo is het. Het stuk 2x2 direct ten zuiden van Bordeaux vind ik in die zin lastiger, omdat het er doorgaans drukker is. Van de ruim 1000 kilometer tussen Lille en Hendaye zal toch echt een 750 kilometer 2x3 of breder zijn. Op het vergelijkbare stuk Toul-Barcelona kom je op min of meer hetzelfde uit. Met route Bordeaux krijg je er natuurlijk ook nog de Belgische E17 bij in het 2x3-segment, waar je op weg naar Toul in België 2x2 rijdt en tussen Thionville en Nancy dan wat stukken 2x3 hebt waar je nog steeds niet lekker door kunt rijden.

Kortom, verwaarloosbaar verschil op de 2400 kilometer - of als reden om de 130 kilometer extra te kiezen via Lyon. Die reden moet je elders zoeken …
Chris schreef: zo 08 mei 2022, 11:52 Als je 's avonds en 's nachts gaat rijden lijkt het mij een no-brainer om via Parijs te rijden. Die route is korter en op die tijdstippen probleemloos.
Dat lijkt me eigenlijk de enige juiste conclusie, tenzij je softe factoren gaat meerekenen als tolkosten of afwisseling. Ik zou zelf denk ik ene route heen, ander terug nemen voor de afwisseling. Het vermeend saaie landschap van route Bordeaux zou ik niet groter maken dan het is. Je wordt na je eerste nacht wakker ergens tussen Tours en Bordeaux. Het gedeelte door de vlakke Franse graanschuur heb je dan al gehad, en het zal licht glooiend zijn tot aan Bordeaux. Daarna het bos van Les Landes: tegen de tijd dat het gaat vervelen komen de Pyreneeën in beeld. En dan is er nog Spanje: ja de Meseta is uitgestrekt en leeg, maar je gaat ook door drie berggebieden heen. Daar zit op zichzelf al iets gevarieerders in dan de AP-7 die vrijwel steeds door heuvels kort achter de kust gaat.

Een beetje over de duim rekenend denk ik trouwens wel dat je met de vrijdagochtendspits van Bordeaux te maken kunt krijgen. Daar loop je geen enorme vertragingen op, maar het kan iets zijn om mee te nemen in de stops. Loopt alles voorspoedig, dan zou je er denk ik tussen 7-8 uur ‘s ochtends zijn en zou ik een ontbijtstop pas ná de stad inplannen. Dreig je er juist middenin te komen, zet dan vooral een stop op ten noorden van de stad, bijvoorbeeld bij de zone commercial nabij het punt waar A10 en N10 bij elkaar komen. En dan halverwege de ochtend een eerste cortado direct over de grens in Irún.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 08 mei 2022, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Autostrada
polderweggetje

Bericht door Autostrada » zo 08 mei 2022, 13:06

Vwbt de passage door België heb je met de route over Antwerpen en Lille nog wel enige kans op congestie en de passage door Lille is niet compleet recht-toe-recht aan. De route via Maastricht richting de Franse A2 is wat dat betreft net iets overzichtelijker naar mijn idee.
Veel verschil zal het sowieso niet maken; gevoelsmatig zou ik zeggen dat als je naar een plek rijdt die ten zuiden ligt van Tunis je je reis niet wilt beginnen met een stukje (via de A2 naar de A67 bij Eindhoven) naar het noorden rijden… :worship:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 13:20

^^ Vanaf Weert naar het knooppunt tussen de Franse A1-A2 is het verschil in afstand verwaarloosbaar. Met 19.00 uur vertrek is de kans op significante vertraging bij Antwerpen of Lille denk ik klein, maar ik herken wel wat je zegt. Als je via de E42 naar Parijs rijdt, onthoud dan dat je die gekke barrière hebt op de A2 vlak na de Franse grens. Verkeer wordt daar voor controle een afrit op gedwongen en dat kan ook in de avond nog wel vertraging opleveren. Je kunt daar prima omheen navigeren, maar moet even voorbereid zijn. En het kan nou nét dat zetje opleveren richting de E17…

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 08 mei 2022, 16:08

^^ Dan zou ik altijd voor de E17 gaan. Je hebt altijd kans om er tussen uitgepikt te worden, wat op zo,n lange rit niet echt een prettig begin is (want zo ver ben je nog niet als je net op de Franse A2 zit) Ze halen zo je hele auto overhoop, waarna je het zelf weer mag opruimen/inpakken. Ik spreek helaas uit ervaring.
Touren is rough so you got to be tough

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 08 mei 2022, 16:34

^^ Dit zal lang niet iedereen met mij eens zijn en het zal lang niet van iedereen de voorkeur zijn, maar ik zou persoonlijk, gezien het feit dat je met een kar erachter toch niet veel extra vaart kunt maken, de optie via de expresswegen Luik - N63 - Marche en Famenne - N4 - N89 Bouillon - Reims - Parijs overwegen. Met auto zal het je een minuut of 20 extra kosten, maar daar zal met aanhanger niet veel van overblijven.

Mooie route, tussen Luik en Reims ook lekker rustig en je hebt een korter stuk van de ring van Parijs. Op een paar onproblematische korte segmenten op de N63 na hebben die expresswegen overal 2 stroken per richting met Vmax 120.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 17:24

^^ Je praat over een passage van Parijs rond middernacht. Da’s niet echt een tijdstip waarop je jezelf druk zou moeten maken over files daar - overigens wel over eventuele nachtelijke afsluitingen (komende donderdag geplande afsluiting op de A6b, waarbij je niet vanaf de A86-zuid naar de A10 zult kunnen afslaan).

Voor de rest kwestie van smaak, maar ik zou ergens voor gemak kiezen wanneer je nog een nacht te gaan hebt. Ook al kost een route over Bouillon niet meer tijd, hij kost wel meer energie. Ook wat meer onrustige beweging voor diegene in de auto die even probeert te slapen omdat hij later de nacht gaat rijden.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 08 mei 2022, 19:28

Als een persoon niet actief is, en moe is, slaapt die wel in hoor. Kinderen zijn daar het beste bewijs van, bij volwassenen neemt het net iets langer, maar zelfs al gewoon al wiegend - doorheen de bochten - de ogen sluiten heeft een rustgevend effect op de mens.

M'n "even tussendoor special" vanuit Troyes naar Chalon is niet per toeval gekozen. Deze is wel niet relevant voor dit topic trouwens.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 19:53

^^ Dat is zeker waar wanneer je moe bent. Het wordt lastiger wanneer je niet moe bent, maar nog even rust wilt pakken met het oog op een komende nacht die je door gaat trekken. Of wanneer je in een vliegtuig op weg naar het oosten vrij vroeg op jouw avond gaat slapen, omdat je weet dat het over een paar uur op de plaats van jouw aankomst ochtend is. Op dat soort momenten kun je die hulp van stabiel rechtdoor rijden wel gebruiken.

Volgens mij win je met de route over Bouillon trouwens maar tien kilometer of weg naar Reims ten opzichte van een route over Charleroi. Omdat je er de passage van Luik, een paar rotondes en wat laatste enkelbaans grut bij krijgt, vraag ik me af of dat sneller zal zijn. Op weg naar de Franse A10 is het in kilometers zeker om ten opzichte van de reguliere routes over E42 of E17. Ik snap in die zin ook de opmerking van Duikgek niet helemaal over “met een auto trager, maar niet met een aanhanger.” Want dat had alleen kunnen spelen alleen als de route over Bouillon korter was geweest.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 08 mei 2022, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 mei 2022, 19:58

Binnendoor van Luik naar Reims... Ik heb het zelf meermaals gedaan, maar zie er de noodzaak niet zo toe op zo'n lange reis in de avond. Het is een relatief lang stuk over wegen die toch niet zo lekker doorrijden als de echte autosnelwegen en er zijn ook geen fatsoenlijke voorzieningen of stopplaatsen als dat nodig mocht zijn. De N63 is ook zo'n bonkig betonplatenfeest, weet niet of dat fijn is met een aanhanger.

Vanwege die rare checkpoint op de Franse A2 net na de grens zou ik ook de E17 pakken en via Lille rijden.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » ma 09 mei 2022, 7:33

Bedankt allemaal voor de tips! Het lijkt mij inderdaad ook prettiger om de eerste 1000 km lekker simpel snelweg te rijden. Dat zal toch het minst vermoeiend zijn verwacht ik.

Omdat we op de heenweg 's nachts rijden en de grootste probleem stukken op een rustig tijdstip passeren, lijkt mij de route via Antwerpen en Bordeaux inderdaad het beste. Natuurlijk onder voorbehoud van de verkeerssituatie. De grenscontrole op de A2 is in ieder geval doorslaggevend voor de route via Antwerpen. Het zou geen lekker begin zijn om na 2 uurtjes rijden al de hele auto overhoop te moeten halen.

Of we de N10 gaan nemen of niet zal ik nog even moeten bekijken. Van die €20 tol blijft niet zoveel over wanneer je het onder een aantal personen gaat verdelen.

Terug zal waarschijnlijk juist overdag zijn. Ik denk dat ik er dan voor ga opteren om via Lyon te rijden.

We gaan het meemaken en zal wanneer we weer terug zijn er aan proberen te denken om hier te laten weten hoe het is gegaan.

Overigens is de aanhangwagen onder de 2 meter, dus als het goed is betaal ik niet meer tol dan zonder aanhangwagen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 mei 2022, 9:59

^^ Super, ben ergens licht jaloers op deze trip!

Bedenk jezelf dat je terug rijdt in het weekend na Hemelvaart. Dat zal op zondagmiddag wel extra drukte opleveren. Het is een lang weekend waarop veel Fransen erop uit trekken - daarmee misschien een goed excuus om Parijs te vermijden en terug te rijden over Lyon.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 09 mei 2022, 10:52

Inderdaad, de zondag na Hemelvaart is structureel 1 van de ergste dagen in Frankrijk om je te verplaatsen. Verwacht de grootste moeilijkheden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 mei 2022, 11:23

^^ De ochtend gaat volgens mij nog wel redelijk, maar het lijkt me een dag om niet al te veel tussen de Parijzenaars te hoeven zitten. Ik zou op zondag niet willen beginnen ten zuiden van Orange (kleine 1000 kilometer van Weert, 1450 van Marbella). Vanaf daar haal je in de ochtend Beaune nog wel, en daarna zal het wel wat rustiger worden. Ben je ook vrij vroeg in de middag Frankrijk uit.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 10 mei 2022, 17:53

Chris schreef: zo 08 mei 2022, 19:58 Binnendoor van Luik naar Reims... Ik heb het zelf meermaals gedaan, maar zie er de noodzaak niet zo toe op zo'n lange reis in de avond. Het is een relatief lang stuk over wegen die toch niet zo lekker doorrijden als de echte autosnelwegen en er zijn ook geen fatsoenlijke voorzieningen of stopplaatsen als dat nodig mocht zijn. De N63 is ook zo'n bonkig betonplatenfeest, weet niet of dat fijn is met een aanhanger.
Daarom ook dat ik het als alternatief noemde wat niet iedereen fijn zou vinden.
Ik vind wat afwisseling en het hier en daar iets meer te doen hebben dan op een rechte vlakke brede snelweg juist wel fijn. Dat is ook iets waar bv. Pino en ik duidelijk andere voorkeuren hebben, op zich niks mis mee natuurlijk.

Pino schreef: zo 08 mei 2022, 19:53Ik snap in die zin ook de opmerking van Duikgek niet helemaal over “met een auto trager, maar niet met een aanhanger.” Want dat had alleen kunnen spelen alleen als de route over Bouillon korter was geweest.
In afstand scheelt het tot waar de routes weer samen komen zo'n 2 a 3% (12km op 460km ofzo), dat is niks.
Met de auto zul je op de betreffende tijden op die snelwegroutes 110 a 120 gemiddeld kunnen halen, op de expressweg route zul je eerder 90 a 100 doen. Dat scheelt toch wel aardig wat tijd.

Met een aanhanger zul je op beide routes op bijna hetzelfde gemiddelde komen, dus ligt het reistijdverschil in dezelfde ordegrootte als het afstandsverschil. Vooruit, misschien 5% langer.