Windenergie

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg

Re: Windenergie

Bericht door Piles » di 03 okt 2023, 9:41

^^ Is toch prachtig dat de markt zo goed het klimaatprobleem & duurzaamheid oppakt :top:

Of is het toch vooral een verdienmodel voor een klein groepje? :surrender:

kees
expressweg

Bericht door kees » di 03 okt 2023, 14:22

Egbert schreef: di 03 okt 2023, 7:39 Goedkoper, meer ruimte .....
Ik vraag me af of het goedkoper is vanwege de fundering van de windmolens in zee. Bovendien moet er volgens mij meer geïnvesteerd worden in transport van de opgewekte elekticiteit.Ook het 'pleur ze maar in zee'-mentaliteit heb ik nogal moeite mee. Vele andere landen hebben niet die luxe om ze in zee neer te zetten, maar wij doen het om teveel gezeik te voorkomen. En inderdaad, zelfs al staan ze in zee, dan hebben mensen het nog over horizonvervuiling en zogenaamde daling van toerisme vanwege de windmolens. Het heeft voor mij een hoog 'de koeien geven geen melk meer vanwege de treinen' halverwege 19e eeuw.
Verder heb ik nogal moeite met de intensieve verkaveling van de Noordzee. Die komt op deze manier best vol te staan met vaarroutes, boorplatforms, windmolens en visserijgebieden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 03 okt 2023, 14:42

kees schreef: di 03 okt 2023, 14:22 Ook het 'pleur ze maar in zee'-mentaliteit heb ik nogal moeite mee. Vele andere landen hebben niet die luxe om ze in zee neer te zetten, maar wij doen het om teveel gezeik te voorkomen.
Ik kan een eind in je argumenten mee gaan, maar met deze hierboven kan ik echt weinig. Andere landen hebben weer het voordeel van bergen en elektriciteit door waterkrachtcentrales of grote hoeveelheden gratis (vulkanische) aardwarmte. Daarvan gaan wij toch ook niet zeggen dat ze dat niet moeten gebruiken, omdat wij geen bergen en vulkanen hebben?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 03 okt 2023, 16:23

kees schreef: di 03 okt 2023, 14:22 Die komt op deze manier best vol te staan met vaarroutes, boorplatforms, windmolens en visserijgebieden.
Defacto was dat al zo. Als je met een veerboot naar Engeland vaart zul je altijd wel ergens platforms of windmolens of wat anders aan de horizon zien wat geen schepen zijn.
Rein schreef: di 03 okt 2023, 8:41 Toch een raar idee: via een privaat initiatief wordt het landschap voor decennia verpest en als dank voor het initiatief mogen de initiatiefnemers enorme woekerwinsten incasseren.
Heb wel vaker het idee dat als het prio heeft en er druk op staat vanuit de overheid ineens principes van behoorlijk bestuur en integer handelen ineens overboord worden gekieperd. Bij Corona zagen we dat en nu zie je dat bij allerlei klimaatmaatregelen weer. Het geld verdwijnt in de zakken van de verkeerden en de gewone man betaald zich blauw aan een basisbehoefte, in dit geval energie. En vervolgens gek vinden dat er vanuit de maatschappij zoveel weerstand is...

Ik mis al jaren gewoon een visie op hoe gaan we in NL en ook daarbuiten onze energievoorziening inrichten de komende jaren. Lukraak windparken en zonneparken bouwen om op papier een percentage te halen (wat nu dus gebeurd) helpt dan niet. Alles loopt vast in capaciteitsgrenzen, huiseigenaren met zonnepanelen krijgen vervolgens daar de schuld van en moeten maar zwaarder belast worden. En dan zijn er een hoop politici die echt geen kaas gegeten hebben van de techniek en dan maar strooien met termen als smart-grids, wijkbatterijen, uurprijzen en dan zou alles maar opgelost moeten zijn. Uiteindelijk is het gewoon wat we nu hebben niet duurzaam en is er gewoon alleen maar eenzijdig gekeken naar zo min mogelijk CO2 opwek en niet naar leveringszekerheid, betaalbaarheid, etc. En als je dan figuren hebt die bij voorbaat alles wat geen zon en wind is afschieten, tsjah dan zie ik het toch aardig somber in dat we uberhaupt straks nog voor een beetje normale prijs elektriciteit uit het stopcontact krijgen. En ondertussen is daar wel de hele maatschappij van afhankelijk.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 okt 2023, 23:12

captain007 schreef: di 03 okt 2023, 16:23 Het geld verdwijnt in de zakken van de verkeerden en de gewone man betaald zich blauw aan een basisbehoefte, in dit geval energie. En vervolgens gek vinden dat er vanuit de maatschappij zoveel weerstand is...

tsjah dan zie ik het toch aardig somber in dat we uberhaupt straks nog voor een beetje normale prijs elektriciteit uit het stopcontact krijgen.
Je bent nu spekkoper als je met een dynamisch contract kan meeprofiteren van de stroompieken waarbij de prijs keldert.
Afbeelding

Als de energietransitie iets demonstreert is dat het per saldo goedkoper wordt, niet duurder. De prijspiek ontstond toen er op de fossiele markt vraag het aanbod ver oversteeg door paniekvoetbal en gebrek aan regulering (wat men in de meeste andere landen wel toepaste). Vervolgens gaat men, met de rug naar dat probleem gekeerd, wel wijzen naar hoe slechte zon en wind wel niet zouden zijn voor de toekomstige betaalbaarheid van energie :nuts: .

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 04 okt 2023, 7:20

De gemiddelde uurlijkse spotprijs was vorig jaar € 0.24234. Dit jaar € 0.09894. Dat is nog altijd hoog vergeleken met 2020 (€ 0.03224) maar het vertaalt zich naar een consumentenprijs van € 0.27217.
Dus als je meer dan dat betaalt voor je stroom dan had je beter variabele prijzen kunnen nemen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 okt 2023, 8:57

^^ omdat vrijwel niemand een vlak stroomverbruik heeft zegt het gemiddelde niet veel over de praktische kosten voor het verbruik. Net als dat de gemiddelde vliegticketprijs niet vertelt hoe duur je zelf uit zal zijn met de specifieke vakanties die jij van plan bent. Of dat je vakantie die je nu gaat plannen sowieso duurder zal zijn dan in 2020, simpelweg omdat het gemiddelde dat niet dicteert.

Het voordeel bij je dynamische stroomcontract zit met name door de grote verbruikers (wasmachine, vaatwasser etc) tijdens een prijsdal te plannen en tijdens prijspieken te vermijden. Zie bijvoorbeeld https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven hoe zo’n dagelijkse prijscurve eruit ziet. Vuistregel is dat midden op de dag vaak het goedkoopst is, daarna ‘s nachts en daarna ‘s avonds (met name rond etenstijd). Zelfs al wil je de vaat nog snel gedaan hebben na het avondeten dan scheelt het al als je die op de timer in de nacht laat lopen (wat met het oude daltarief ook al zinvol was). Dat wil ook niet zeggen dat je gegarandeerd goedkoper uit zal zijn, maar de crux is dat je en zelf de optie hebt om het te sturen en daarmee te profiteren, wat je bij een vast tarief kwijt bent én daar nog een risicoopslag voor betaalt aan de leverancier.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 04 okt 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 04 okt 2023, 9:03

Mijn energieaanbieder biedt nu ook dynamische contracten, maar van mijn grootverbruikers heeft alleen de vaatwasser een voorziening om hem voorgeprogrammeerd te starten. De wasmachine van 14 jaar oud niet :lol:

En de airco ben ik nog aan het doorgronden.