Tripverslag: Vlucht uit Kyiv - Omgeving Nijmegen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Bongo
stadsweg

Tripverslag: Vlucht uit Kyiv - Omgeving Nijmegen

Bericht door Bongo » wo 11 mei 2022, 11:40

Met het risco dat het als mosterd na de maaltijd komt, wil ik toch nog een verslag schrijven van onze vlucht van Kyiv naar Nederland (Nijmegen regio) 3-6 maart. Eerder had ik geen zin, geen tijd en las ik het forum op mijn telefoon, wat natuurlijk niet handig schrijft voor zo'n langer bericht.

Wij vertrokken op 3 maart, s'ochtends vanaf de oostkant van Kyiv. Dit betekent dat we eerst de brug over de Dnipro over moesten steken om aan de westkant te komen en verder daar de stad uit te rijden. Van de 5 bruggen die er in de stad zijn over de rivier, waren er maar 2 of 3 open, de rest was voor speciaal verkeer. Normaalgesproken zouden wij de Zuidelijke brug (E40) nemen, maar die was dus dicht, dus moesten we via de Darnytskyi brug. Vóór de Darnytskyi brug, stond het eerste roadblock. Daar sonden we meer dan 2.15 in de file over zo'n 2,5 km, superfrustrerend natuurlijk, want je wil zo snel mogelijk de stad uit. In het begin wisten we niet waar het roadblock was, dus vreesden we dat we nog verderop was en dat we veel langer onderweg zouden zijn. Wij hadden alle papieren bij de hand, maar volgens mij hoefden ze alleen de paspoorten te zien en vroegen waar de heen gingen, en konden we doorrijden.

De directe wegen naar het westen (M40, E373), waren niet te berijden. De gruweldaden die zich af hebben gespeeld bij Irpin, Hostomel en Bucha waren nog niet bekend, maar we wisten wel dat daar hard gevochten werd. En Op de E40 waren een aantal bruggen preventief opgeblazen. Daarom gingen we de stad uit via de R01 richting Obukhiv. Hier waren ook nog wel behoorlijk wat roadblocks (sowieso bij begin en eind van bijna elke redelijke plaats, maar ook bij belangrijkere kruispunten) maar konden we toch redelijk doorrijden. Bij de rondweg van Obukhiv heb ik deze foto nog gemaakt.

Afbeelding

Bij Kaharlyk zijn we afgeslagen naar Bila Tserkva, dwars door de stad en toen verder via de R32 door Skvyra (weer lange file) en Ruzhyn. Eigenlijk wilde ik met een ruime bocht om Vinnytsia heen, omdat ik wist dat grote steden vaker gebombardeerd werden, maar toen we bij Ruzhyn weer lang in de file stonden, het al avond werd (avondklok ging in om 8 uur) en hotels in bijvoorbeeld Khmilnyk belden, bleek alles vol, tot aan gangen en eetzalen toe. Gelukkig hebben we toen via-via-via een overnachting kunnen regelen in Vinnytsia. Die dag iets meer 300 km gereden in 10-11 uur. Op het kruispunt R32 - M21 bleek een WOG tankstation dat niet heel druk was en benzine had, die combinatie hadden we niet eerder gezien! Later bleek dat de meeste WOG pompen veel rustige waren dan andere, misschien omdat de prijs per liter daar zo'n 2 UAH per liter hoger is dan bi jsommige andere merken. De M21 was een goede 4 baansweg die gelukkig behoorlijk goed opschoot. Bij de paar roadblocks die er waren werd wel steeds gevraagd om de lichten te dimmen zodat de stilstaande auto's niet teveel op zou vallen. Dat soort zaken, met gewapende mannen, gestappelde betonblokken als een soort van bunker, zandzakken, en soms pantserwagens, gaf je natuurlijk steeds een heel beangstigend gevoel.
De volgende ochtend om acht uur vertrokken. Vanuit Vinnytsia alleen maar naar het westen over de E50. Op de grens tussen Vinnytsia en Khmelnitskyi oblast weer een roadblock met 2 uur vertraging. De hele tijd net rond het vriespunt en af en toe ook lichte sneeuw.

Afbeelding

Afbeelding

Ook bij Ternopil weer een roadblock met lange files. Onder andere in de file langs het vliegveld. Die was volgensmij onbeschadigd, maar voelde me daar wel mider prettig omdaat elk vliegveld natuurlijk ook een mogelijk target is. In één van de dorpjes werd trouwens door dorpskinderen / tieners gratis warme pap verstrekt aan kinderen in auto's. Zo'n mooi gebaar vonden wij dat! De vertraging was trouwens steeds veel langer dan wat Google vermeldde, Google zei steeds zo'n 40 minuten vertraging, terwijl het altijd meer dan 2 uur was. Tegen de avond stonden wij op de grens van Lviv oblast weer in een lange file, terwijl er op Google maar een kleine vertraging te zien was. Hier werden we wel nerveus omdat we een overnachtingsplek geregeld hadden achter Lviv en de avondklok al snel inging. Gelukkig kwam aan deze file ook een eind en waren we net op tijd op onze overnachtingsplek, 15 minuten voor de avondklok. Inmiddels waren we al wel wat meer gerust gesteld natuurlijk, omdat we al helemaal in West-Oekraïne zaten.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb onderweg nog wel wat op de kwaliteit van de wegen gelet, maar herinner me het niet meer heel goed. De E50 tussen Vinnytsia en Lviv was over het algemeen heel goed, in de afgelopen 3 jaar gerenoveerd lijkt het. Alleen in Khmelnitsky Oblast waren er plekken waarvan het duidelijk was dat ze op het punt stonden om het te gaan renoveren. Op sommige plekken was het asfalt bijvoorbeeld al gedeeltelijk afgeschraapt. Maar heel slecht was het hier niet, zon'n 5 jaar geleden hebben we tussen Lviv en Zolochiv bijvoorbeeld nog bijna decimeter diepe spoorvorming gezien, maar dat was nergens meer. De R32 voor of na Bila Tserkva was ook niet heel best, maar nog goed te doen. Alle 'reclameborden' en slogans ben ik onderweg wel tegengekomen, van Russisch Oorlogsschip, Idy naxuy!, en alle wegen terug naar rusland, alleen niet echt foto's gemaakt. Soms te laat om mijn telefoon te pakken, en een keer oen ik wel klaar was voor de foto, stond het bord vlakbij een roadblock met gewapende mannen, dan is het ook beter om geen fotos'te maken. Wel zonde dat ze net na de vernieuwing van de bewegwijzering, ze nu weer allemaal gedemonteerd hebben. Laten we hopen dat ze dat met beleid hebben gedaan, en niet er gewoon afgesloopt.

Afbeelding

De volgende dag (zaterdag) iets later opgestaan, omdat we natuurlijk al bijna bij de grens waren en we waren via een vriend van me de grensovergang Hrushiv aangeraden. Bij Ternovytsya liggen op deen heuvel langs de weg trouwens nog heel veel zonnepanelen (ook te zien op Google Earth) . De weg ernaar toe was helemaal nieuw en enigzins Nederlands aangelegd met wegversmallingen, vluchtheuvels drempels enz. Waarschijnlijk om het in normale tijden geen sluiproute met snel en zwaar verkeer te laten zijn. Zij waren daar 2-3 dagen eerder in zo'n 20-30 minuten over de grens, maar helaas, wij hebben ook hier weer 2-3 uur vast gestaan, maar toen konden we eindelijk de grens over. Het gekke is, we waren nog niet eens op de helft, maar het voelde of wij er al bijna waren.

Afbeelding

Ondertussen waren op zaterdagochtend mijn broer, zus en een vriend vanuit Nederland vertrokken naar Oost-Polen om ons tegemoet te rijden. Eerst dachten wij elkaar in Rzeszov te ontmoeten en daar te overnachten, maar daar bleken alle hotels en appartementen vol te zitten met ambassadepersoneel dat allemaal uit Oekraïne was vertrokken. Toen hebben we afgesproken elkaar in Tarnov bij een tankstation te treffen en daar kwamen we rond half 7 allebei aan, met maar 10 minuten verschil. Dat was natuurlijk een heel emotioneel weerzien. We konden in Krakau overnachten.

De volgende dag (zondag) zijn we in 12 uur van Krakau naar Nederland gereden, 1200 km! De route was Polen A4 (die tussen Krakau en voorbij Rzeszov is voorbereid op 3+3) - Duitsland - A4 - Dresden - A14 - Leipzig - A38 - A7 - Kassel - A44 - A1 - A2 - Dortmund - A42 - Kamp Lintfort - A57.
Geen files en maar één Baustelle, en volgens mij ook geen beperkte bruggen. Ik dacht nog, wat zeurt iedereen hier toch over de Duitse Autosnelwegen! :lol:
Uiteindelijk rond 7-8 uur thuis en ook een emotionele thuiskomst bij mijn ouders. En ontzettend trots op mijn vrouw die het hele stuk in Oekraïne heeft gereden omdat ik geen rijbewijs heb. :schrikreactie:

Ger81
verkeersader

Re: Tripverslag: Vlucht uit Kyiv - Omgeving Nijmegen

Bericht door Ger81 » wo 11 mei 2022, 16:30

Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Een indringend verslag, blij dat je het hebt opgeschreven!
En fijn dat je veilig hier bent geraakt; ik hoop dat je dierbaren allemaal op veilige plekken zijn.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 11 mei 2022, 20:49

Bedankt voor het delen Bongo. Ik hoop dat het jullie naar omstandigheden "goed" gaat, hoe toepasselijk het "I AM NOT OK" nummer van Kazka waarschijnlijk ook voor jullie is.

Mijn familie is op dezelfde dag vertrokken vanuit Vasylkiv. Eerst wilden ze niet weg, dachten dat het wel over zou waaien, dat de katsappen de burgers wat zouden ontzien,.. Maar toen de eerste tekenen kwamen hoe monsterachtig de katsappen tekeer gaan hebben we ze overgehaald. Mijn betere helft, haar neef en ik.
Bongo schreef: wo 11 mei 2022, 11:40verder via de R32 door Skvyra (weer lange file) en Ruzhyn.
En hebben ook in die file gestaan. Verder hadden ze het gevoel na Bila Tserkva in een andere wereld terecht te zijn gekomen.
Eigenlijk wilde ik met een ruime bocht om Vinnytsia heen, omdat ik wist dat grote steden vaker gebombardeerd werden
Vanwege de verhalen over brandstofschaarste, de enorme files en de gigantische wachttijden aan de Poolse grensovergangen, heb ik ze naar de Moldavische grens gestuurd, initieel was het idee om dat meteen te doen zonder overnachting maar op de een of andere manier is dat in de soep gelopen, denk teveel tijd verloren voor vertrek in de ochtend, dus ze hebben eerst bij vrienden in Vinnytsia geslapen. Van daaruit alsnog afgeslagen naar Moldavië, maar dat heeft niet eens zoveel extrra tijd gekost, alleen de grensovergang Roemenië - Hongarije was wat problematisch.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 15 mei 2022, 9:25

Roemenië is wel EU-lidstaat, maar geen Schengenland. Dat betekent dat Hongarije verplicht extra checks moet uitvoeren.

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » ma 23 mei 2022, 9:44

duikgek89 schreef: wo 11 mei 2022, 20:49
Eigenlijk wilde ik met een ruime bocht om Vinnytsia heen, omdat ik wist dat grote steden vaker gebombardeerd werden
Vanwege de verhalen over brandstofschaarste, de enorme files en de gigantische wachttijden aan de Poolse grensovergangen, heb ik ze naar de Moldavische grens gestuurd, initieel was het idee om dat meteen te doen zonder overnachting maar op de een of andere manier is dat in de soep gelopen, denk teveel tijd verloren voor vertrek in de ochtend, dus ze hebben eerst bij vrienden in Vinnytsia geslapen. Van daaruit alsnog afgeslagen naar Moldavië, maar dat heeft niet eens zoveel extrra tijd gekost, alleen de grensovergang Roemenië - Hongarije was wat problematisch.
Wij wilden wel naar Polen, omdat we wisten dat we daar zouden worden opgepikt, we naar Nederland gingen en toch een enigszins richtige route wilden rijden en we het idee hadden dat we eenmaal voorbij Khmelnitskyi redelijk veilig zouden zijn.
Inmiddels zijn we wel goed 'geland' in Nederland. We wonen in een fijne buurt, de kinderen zijn naar school in NL en daar vermaken zij zich. Ze begrijpen Nederlands goed en spreken het redelijk, maar schrijven is nog wat lastig. De lereran zien dat gewoon door de vingers, omdat we weten dat we hier toch maar tijdelijk zijn. Dat is natuurlijk wel een hele last die van ons afvalt.
Wel is het heel zwaar en verschrikkelijk om te zien wat er in, en met, ons land gebeurt. Zoveel slachtoffers en verwoesting! :sadley: