Enquete verkeersveiligheid fietsers

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

samvnieuw
zandpaadje

Enquete verkeersveiligheid fietsers

Bericht door samvnieuw » zo 15 mei 2022, 14:36

Mijn naam is Sam van Nieuwkuijk, masterstudent Milieu en Infrastructuur planning aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor mijn masterscriptie voer ik een onderzoek uit naar verkeersveiligheid van fietsers binnen de gemeente Groningen, met een focus op de ervaringen van fietsers. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in factoren die een rol kunnen spelen in het creëren van een veiligere verkeerssituatie voor fietsers.

De online vragenlijst duurt circa 7 minuten.

Enquête: https://rug.eu.qualtrics.com/jfe/form/S ... XHsCc7hLLw

Vragen en opmerkingen: S.R.van.Nieuwkuijk[apenstaart]student[punt]rug[punt]nl

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Enquete verkeersveiligheid fietsers

Bericht door duikgek89 » zo 15 mei 2022, 16:11

^^ Is het doel om de daadwerkelijkeveiligheid te beoordelen of om de veiligheidsperceptie te beoordelen?

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 mei 2022, 10:14

^^ Dat was ook mijn vraag tijdens het invullen van de enquête.

In de situatie waar je vanuit een uitritsituatie met weinig zicht een drukke doorgaande weg moet oversteken heeft het gevoel van onveiligheid een functie waardoor je als verkeersdeelnemer meer op je hoede bent. Je zou ook naar de statistieken van ongevallen moeten kijken ten opzichte van de mate van gebruik.

Je schrijft dat het onderzoek vooral gaat over de ervaring van fietsers dus dan is een enquête over de perceptie op zich prima. Interessant is om verder te kijken of het gevoel van onveiligheid overeenkomt met het aantal ongevallen.

Tegelijk kan de mate van veiligheid die men ervaart best een doel op zich zijn. Om een stad aantrekkelijk te maken voor fietsers is het ook van belang dat men zich veilig voelt. Een enquête als deze kan helpen om te bepalen welke factoren daar het sterkst aan bijdragen of juist aan afdoen.

Vanuit mijn eigen perspectief als fietser vind ik zien en gezien worden erg belangrijk bij conflicten, net als oversteekbaarheid (denk aan de aanwezigheid van plateaus). In de vragenlijst zaten ook enkele situaties waarin er in het wegontwerp wel aandacht is voor de fietser, bijvoorbeeld met suggestiestroken, maar kom je als fietser bij kruisingen toch in de knel. Zeker in een studentenstad als Groningen zou je in zulke gevallen de inrichting meer in het teken van de fietser moeten stellen of zorgen voor alternatieve fietsroutes.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2022, 10:54

De reden waarom ik iets veilig of onveilig acht is denk ik best interessant.

En je moet even een sticker met L en een sticker met R op de hoeken van je bureau plakken. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 18 mei 2022, 11:47

Wat voor mij ook een belangrijke rol speelt is welke richting ik uit ga: rechtdoor, links- of rechtsaf. Over het algemeen geeft linksaf mij op de fiets een minder veilig gevoel dan rechtdoor of rechtsaf.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2022, 12:47

Teetje schreef: wo 18 mei 2022, 11:47 Wat voor mij ook een belangrijke rol speelt is welke richting ik uit ga: rechtdoor, links- of rechtsaf.
Dat staat in de enquete.
Teetje schreef: wo 18 mei 2022, 11:47Over het algemeen geeft linksaf mij op de fiets een minder veilig gevoel dan rechtdoor of rechtsaf.
Dat is niet alleen subjectief, maar ook objectief: er zijn simpelweg meer conflicterende stromen.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 18 mei 2022, 14:17

Attietattie schreef: wo 18 mei 2022, 12:47
Teetje schreef: wo 18 mei 2022, 11:47 Wat voor mij ook een belangrijke rol speelt is welke richting ik uit ga: rechtdoor, links- of rechtsaf.
Dat staat in de enquete.
Dat weet ik, ik heb de inleidende tekst óók gelezen ;)

Wat ik bedoel is dat ik de in de enquête gegeven situaties niet als onveilig ervaar, afgaand op de plaatjes en de instructies. Maar dat dat dus anders zou kunnen zijn als ik een richting zou uitgaan anders dan dat de enquête voorschrijft.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2022, 14:31

Okee. Dat leek mij vanzelfsprekend. Sterker nog, dat zal ook de reden zijn waarom wordt aangegeven in welke richting je zal fietsen.