Chrysa schreef: ↑za 21 mei 2022, 22:45
Afgelopen zomer heb ik 3600km gedaan in 8 dagen, hoewel ik ook bekaf was kan ik niet zeggen dat ik weinig heb gezien.
duikgek89 schreef: ↑vr 20 mei 2022, 22:26
Denk dat je het plaatje zo wel ziet; na twee weken heb je niks gezien en ben je doodop. Tenzij het je wens is om alleen maar te rijden.
Ik weet het... Ik zou het zelf ook niet erg vinden, vind het al lang best om wat nieuwe landen vanaf de weg te zien. Het probleem is dat mijn ma eens wat anders wilde, en dus wat meer rond wilde trekken ipv 2 weken op dezelfde plek zitten, want normaal maken we dan ook makkelijk dagtochtjes van 2-3 uur enkele reis, ook zonde van de diesel.
Toen ze dat zei aan de eettafel en zei dat Polen erg goed bevallen was afgelopen maart, kwam het idee dus om eens richting het oosten te rijden in plaats van richting Frankrijk/Italië. Maar sindsdien zit mijn pa mentaal al op een terras in Tallinn.

Nu probeer ik ze allebei een beetje tevreden te krijgen.
Niet alles in een stad zien is niet zo'n probleem, Parijs heb ik in meerdere losse dagtripjes gezien en zelfs Rome was ik na halve dag wel zat, en mijn ma loopt nog sneller dan ik.
Ik zat een beetje aan een tussenweg te denken. In 1 ruk door naar Dresden, daar een dagje besteden, dan richting Torun om daar een paar uur rond te brengen, en dan zien we eind van die middag wel of we nog energie hebben om nog een stukje te rijden naar een hotel in een stad verderop, richting Litouwen, om de dag daarna weer een reisdag te hebben richting het noordoosten.
En op de terugweg dan hetzelfde, maar dan met Gdansk of Dresden.
Maar je kan dan ook prima bieren en tafelen in Tallinn
Omdat je verder zo "heerlijk des vrouws op de vlakte blijft", ga ik gewoon 'schieten', pluk eruit wat je ding is (foto's graag achteraf

):
Estland:
- Bezoekjes:
Tallinn: binnenstad ("Vanalinn", ook bewijzerd als "Old-Town"). Qua eten drinken en een beetje uitzicht: er zit een restaurant bovenop de oude stadsmuur, terwijl bij de Viru gate de McDonald's te vinden is.
Bedenk wel dat het volledige Vanalinn 1 grote touristrap, met de bijbehorende hogere prijzen
* Vanalinn valt wel onder de "roze zone" qua parkeren (€ 6 / uur. AMS heeft er een prima concurrent aan), dus een stukje lopen loont al snel. Eventueel de app Barking (creditcard nodig) of een pre-booking via Europark kan de nodige euro's schelen.
* Qua geschiedenis & woordtwisters: "Kiek-in-de-Kök" (museum), de straat Pikk (laat de woordgrappen maar rollen).
* Toch liever de hipsterbuurt bezoeken? Kopli is je bestemming
Liever wat moderner?
* Baltijaam is een kleinere versie van de Rotterdamse Markthal (inclusief parking in de kelder en een mini-winkelcentrum). Prima hamburgers hier:
https://uulits.ee/balta
* Teveel moeite om uit de auto te stappen? Laagna Tee is een freeflow stadsautoweg en geeft een prima tour door de Russenbuurt van Tallinn (Lasnamäe) met voldoende Sovjet flatblokken
* Shoppen? Viru Keskus, Ülemiste Keskus & Nautica zijn de winkelcentra waar dat prima kan. Voor Nautica geld dat de supermarkt Rimi niet raar op kijkt van een bestelling van 5 sloffen ("blokki") peuken of een winkelwagen vol alcohol. (Daar hebben de Finnen schuld aan)
* Tallinn heeft verder niet echt een strand, hiervoor gaat men liever richting Pärnu, Viimsi of Kloogaranna.
* Zwemmen op het terrein van een Sovjet gevangenis? Dat kan bij Rummu
Overige Steden:
* Narva: Liever vanaf de "veilige kant" naar Rusland staren en een beetje ervaren hoe het Russische leven is? In Narva kan het. Verder is het ook goed om te weten dat bijna niemand in Narva iets van Engels spreekt.
* Rakvere: Een binnenstad met veel houten gebouwen in Scandinavische stijl. Verder heeft Rakvere meer de functie van een regiostadje.
* Pärnu: Zomerhoofdstad van de Esten. Veel is inrichten op toerisme tijdens de zomermaanden rond de stranden.
* Tartu: 2e stad van het land (ongeveer de grote van Breda), het centrum is op een heuvel gebouwd en heeft DE naam als studentenstad.
* Valga / Valka: Trekt de nodige toeristen omdat de grens dwars door het stadje loopt, verder weinig bijzonders.
Wegen en gerelateerd:
- Freeflow 2x2/2x3 is te vinden op de volgende wegen:
* Route 1 (Tallinn <> Rakvere)
* Route 2 (Tallinn <> Aardu). Let wel op: je zal de nodige "baustellen" tegenkomen als je doorrijdt naar Tartu vanwege de upgrade naar 2x2
* Route 4 ( Tallinn <> Aasnama / Route 9)
* Route 11 ( Tussen Route 1 en Route 4 ; alleen onderbreking door een verkeersplein bij het kruisen van Route 2)
Overige wegen zijn 2x1 gelijkvloers, waarbij het verschil in categorie alleen te merken is aan de wegbreedte.
De standaard vmax is 50 km/h in de bebouwde kom, 90 km/h er buiten. 100 / 110 / 120 km/h mag alleen indien aangegeven.
Boetes: Dezelfde tarieven als in NL (vrij pittig dus) en 1 druppel alcohol is direct enkeltje politiecel.
Vreemde eend: Men kent borden voor Wifi spots en deze staan op de meest vage plekken (aan het strand, midden in het bos, ergens op de heide, enz). We hebben het hier tenslotte wel over E-stonia
Tanken:
* Een aantal onbemande pompen vragen in het proces voor welk bedrag je wil tanken
* Het prijsverschil tussen bemand en onbemand is eigenlijk niet bestaand. Krooning wil gem. 3 tot 5 cent / liter goedkoper zijn, maar daar houdt het eigenlijk bij op. De bedrijven geven liever klantenkaarten uit voor korting.
* Nederlandse Bankkaart werkt er gewoon