Ga gewoon lekker rijden, hou je ogen los en doe wat de locals doen.
Moderator: Moderatoren
Dit stuk van Krzywa tot Wrocław is een voormalige Duitse Reichsautobahn die in de jaren '30 is aangelegd. Ik ben er in 2004 een keer gepasseerd toen het nog een rampenbaan met betonplaten was. Waarbij de rechterrijstrook zo slecht was dat er zelfs mensen op parkeerden omdat er toch niemand op reed.
Ik heb de afgelopen 5 jaar dan ook de nodige km's in Polen + Baltics gemaakt, dus geen zorgen
Het oude centrum is wel authentiek en aardig om een keer te stoppen als je er toch langs komt, Stary Rynek ("oude plein" of iets dergelijks) en de straatjes daaromheen.Jeff schreef: ↑za 04 jun 2022, 22:33 Wroclaw - Gdanks geeft 2 mooie opties:
1) via Poznan met een stukje werkzaamheden vlak voor de A1.
Poznan is meer een stad die vanaf de jaren 60 hard is gaan groeien, dus als Sovjiet meuk niet je ding is, kan je Poznan het beste overslaan. Wel is het voorzien van de nodige hotels, winkels, (fastfood) hap-snap.
Oude Markt
Vandaag dit gereden. Prima route, wel vrij saai met die snelwegen ver buiten de bebouwing en vele geluidswallen. De Polen rijden stevig door, met 140 op de CC werd ik veel ingehaald.
Gdansk is echt wel de moeite. Moet je je wel kunnen vermaken. Warszawa kun je inderdaad net zo goed overslaan.Chrysa schreef: ↑ma 06 jun 2022, 20:24 Nu even kijken of we nog een extra dag in Gdansk blijven, of morgen al richting Gizycko/Litouwen rijden.
Warszawa heb ik niet zo'n zin in en wil ik in de planning geen , hoorde van veel mensen dat die stad tegenviel. Als dat een foute keuze is dan ga ik over anderhalve maand terug met de trein.![]()
Het goede nieuws is dat het e-visum gratis is (/was). Maar maak je niet druk, sinds maart 2020 ligt dit programma stil en de kans dat het op korte of middellange termijn weer terug komt lijkt me gezien de huidige situatie nihil.Een e-visum aanvragen om op de terugweg door Kaliningrad heen te karren klinkt nu wel erg praktisch, maar die mensen ga ik nog geen cent geven.
Polen & Doorrijden: Daar had ik al overgeschreven in dit draadje. Het gas gaat er nog wat harder op zodra het een langere afstand tolweg is (A1 & A2).Chrysa schreef: ↑ma 06 jun 2022, 20:24Vandaag dit gereden. Prima route, wel vrij saai met die snelwegen ver buiten de bebouwing en vele geluidswallen. De Polen rijden stevig door, met 140 op de CC werd ik veel ingehaald.
De werkzaamheden bij het huidige einde van de S5 zijn vrij irritant, maar er lijkt voortgang in te zitten, op de meeste plekken ligt er al markering. Je ziet ook overal mensen aan het werk, een groot verschil met Duitsland.
Nu even kijken of we nog een extra dag in Gdansk blijven, of morgen al richting Gizycko/Litouwen rijden.
Warszawa heb ik niet zo'n zin in en wil ik in de planning geen , hoorde van veel mensen dat die stad tegenviel. Als dat een foute keuze is dan ga ik over anderhalve maand terug met de trein.
Een e-visum aanvragen om op de terugweg door Kaliningrad heen te karren klinkt nu wel erg praktisch, maar die mensen ga ik nog geen cent geven.
Is daar een Vmax dan?
Ik zou nochtans niet weten waarvoor ik speciaal naar Warszawa zou moeten gaan. Ja, je kunt je er prima vermaken; maar ik zou veel andere opties veel hoger op de lijst zetten voor een Citytrip en dan valt Warszawa er toch wat vanaf.Warszawa geld eigenlijk hetzelfde: Mooie bestemming voor een lang weekend.
Vanwege de veiligheidssituatie heb je gelijk, maar zodra de katsappen weggejaagd zijn kun je prima naar Lviv of Kyiv oblast lijkt mij?> Vermijd alles waar de naam Oblast in voorkomt. De Russen vinden het bijzonder grappig om iemand 36-48 uur te laten wachten met een EU-plaat; daarnaast kom je Litouwen ook niet meer in,
Ik moet zeggen dat ik Litouwen sowieso een stuk duurder vind dan Polen. Ik ben bij de Iki en de Maxima geweest, en de prijzen van sommige dingen (groente en fruit, chips) liggen gewoon hoger dan in Nederland. Hotels lijken ook wat duurder te zijn dan in NederlandPolen. Uit eten en souvenirs (Nog meer koelkastmagneetjes voor de collectie!) viel dan wel weer mee.Jeff schreef: ↑do 09 jun 2022, 19:42 Brandstof begint ook redelijk duur te worden in verhouding met het inkomen. Daarnaast is het weggedrag van een Litouwer op de autosnelweg iets kalmer dan een Pool met lange afstand-mindset. (Uitgezonderd de personen die net van de ferry komen en snel thuis willen zijn)
We hadden elkaar kunnen tegenkomen. En ik verbaasde me inderdaad over het prijsniveau, behalve gelukkig alcohol en inderdaad uit eten. Ik heb in Vilnius redelijk veel Russen gezien. In Daugavpils (Letland), waar we waren voor een dagtrip, zag ik er wel meer, maar die stad is in linguïstische termen ook Russisch. Ik vond t rijgedrag wel meevallen, behalve enkele levensgevaarlijke inhaalacties op de A14 en A6 en ook (dronken?) idioten die 40@90 reden.Chrysa schreef: ↑do 09 jun 2022, 20:18
Ik moet zeggen dat ik Litouwen sowieso een stuk duurder vind dan Polen. Ik ben bij de Iki en de Maxima geweest, en de prijzen van sommige dingen (groente en fruit, chips) liggen gewoon hoger dan in Nederland. Hotels lijken ook wat duurder te zijn dan in Nederland. Uit eten en souvenirs (Nog meer koelkastmagneetjes voor de collectie!) viel dan wel weer mee.
We zitten in Vilnius, dus de A2-route ligt erg voor de hand en die zullen we ook nemen. Ik zit echter ook al een beetje te kijken naar de terugweg vanuit Estland (hopelijk), welke via Polen gaat verlopen omdat dat land erg goed bevallen is en we ook nog wat boodschappen voor thuis willen doen. Daarvoor neig ik wel naar de route via Šiauliai. Omdat we Riga dan gezien hebben kunnen we mooi wat tussenstopjes plannen in Jelgava, de Kryžių Kalnas bij Šiauliai en de binnenstad van Kaunas.
Hoe zit het eigenlijk met de Russen? Komen die nog makkelijk de grens over? Polen heeft veel grensovergangen met Kaliningrad gesloten, en ik heb ook maar 2 auto's gezien met Russisch kenteken. Belarussen rijden er wel veel, een groot deel ook met afgeplakte vlag op hun kentekenplaat.
Wat betaal je dan? Ik ben in Nederland al jaren niet meer in een hotel geweest, maar mijn beeld is dat hotels in Nederland niet echt goedkoop zijn.
Ik weet niet wat er nou zo westers is aan een paar tomaten en een willekeurige zak chips.Jeff schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:55 Tsja.. als jij perse de "westerse/Nederlandse meuk" wil hebben, betaal je in de Baltische Staten de hoofdprijs. Als ik echt wil, kan ik 10 stroopwafels krijgen in Tallinn maar is met ~2,75 niet echt goedkoop. De Nederlandse doorverkoopbedrijven verdienen er goed geld mee![]()