Breda - Oost-europa ofzo

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » vr 03 jun 2022, 21:27

^^ Je moet ook niet dramatisch doen over de Poolse rijstijl, wat je schrijft klinkt veel erger dan het is (of dan ik het ervaar). Over het algemeen vind ik Polen prima medeweggebruikers. Soms wellicht wat lomp, een enkeling heeft wat moeite met het concept snelweg (al is dat lang niet zo gebruikelijk als 10 jaar terug) en buiten Warschau ook niet asociaal.

Ga gewoon lekker rijden, hou je ogen los en doe wat de locals doen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 03 jun 2022, 22:49

Eens, ik vind het altijd een verademing om Polen in te rijden. Lekker op tempo, en veel minder de wens om elkaar in de weg te zitten of te schoolmeesteren zoals in Duitsland.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 04 jun 2022, 21:50

Om 19:00 in Wroclaw aangekomen, prima ritje geweest.
Tot aan Kassel was het erg druk, maar de A38 was een verademing. Lekker rustig en mooie uitzichten. Wel een irritante baustelle van 9km.

Het stuk van Dresden naar Wroclaw was wel even een cultuurschok als je de Franse snelwegen gewend bent, wat een enorme verzameling aan gare busjes en autotransporters zeg, hoewel er nu de nodige liefdadigheid richting Oekraïne tussen zat. .De Poolse A4 vond ik een onprettige weg, enorm krap gebouwd, op de rechterstrook ben je niet veilig als een touringcar opeens de weg opdraait, want de opritten zijn bijna haakse bochten. :sadley:

Het plan is nu om hier 2 machten te blijven, morgen gaan we Wroclaw verkennen. Daarna misschien in 1 ruk door naar Gdansk om daar in de vroege middag aan te komen, daar de stad te verkennen en te overnachten, en dan in twee dagen naar Kaunas te rijden met nog een overnachting rond Gizycko.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jun 2022, 22:16

Chrysa schreef: za 04 jun 2022, 21:50 De Poolse A4 vond ik een onprettige weg, enorm krap gebouwd, op de rechterstrook ben je niet veilig als een touringcar opeens de weg opdraait, want de opritten zijn bijna haakse bochten. :sadley:
Dit stuk van Krzywa tot Wrocław is een voormalige Duitse Reichsautobahn die in de jaren '30 is aangelegd. Ik ben er in 2004 een keer gepasseerd toen het nog een rampenbaan met betonplaten was. Waarbij de rechterrijstrook zo slecht was dat er zelfs mensen op parkeerden omdat er toch niemand op reed.

Dit oude beton is op een gegeven moment vervangen, maar een grootschalige reconstructie was toen niet uitgevoerd omdat Polen natuurlijk veel grotere prioriteiten had, in die tijd was er nog maar weinig autosnelweg in het land. Het is wel gepland om de A4 te moderniseren, men wil het dan ook meteen naar 2x3 rijstroken verbreden. Er loopt hiervoor een planstudie.

Het deel na Wrocław is moderner aangelegd vanaf de jaren '90.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 04 jun 2022, 22:33

Wroclaw - Gdanks geeft 2 mooie opties:
1) via Poznan met een stukje werkzaamheden vlak voor de A1.
Poznan is meer een stad die vanaf de jaren 60 hard is gaan groeien, dus als Sovjiet meuk niet je ding is, kan je Poznan het beste overslaan. Wel is het voorzien van de nodige hotels, winkels, (fastfood) hap-snap.

Verder bespaar je nog iets aan tol
2) via Lodz (S8 - A1), waarbij je voor de A1 de volle mep aan tol betaald. Voor een NL-ers zijn de tarieven nog redelijk (Hoewel de volle mep voor de A2 Duitse grens <> Lodz al ~25 euro is

Overige:
Krakow en Warszawa zijn verder nog interessante steden om te bezoeken. Mochten jullie besluiten om naar Krakow te gaan, dan spreekt het voor zich om eerst daar naar toe te gaan en daarna pas in de richting van Gdanks/Warszawa.

Qua "best picks hotellocaties" in de route richting de Baltics:
Suwalki & Marjampole vallen qua hotels echt tegen, voor de betere keuzes blijf in Kaunas OF ga naar Vilnius
Laatst gewijzigd door Jeff op za 04 jun 2022, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jun 2022, 22:35

Ik vraag mij ook af of hotels in met name het zuidoosten van Polen niet volgeboekt zijn met vluchtelingen, officials of allerlei NGOs die Oekraïne bedienen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 04 jun 2022, 22:43

Krakow ben ik in maart geweest, dat was een hele leuke stad. Hotels waren toen al geen probleem.

Heel erg bedankt Jeff, dit soort berichten helpen enorm. Ik ben verbaasd hoe weinig ik eigenlijk weet over Polen. :oops:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 04 jun 2022, 23:17

Chrysa schreef: za 04 jun 2022, 22:43 Krakow ben ik in maart geweest, dat was een hele leuke stad. Hotels waren toen al geen probleem.

Heel erg bedankt Jeff, dit soort berichten helpen enorm. Ik ben verbaasd hoe weinig ik eigenlijk weet over Polen. :oops:
Ik heb de afgelopen 5 jaar dan ook de nodige km's in Polen + Baltics gemaakt, dus geen zorgen ;)

Qua bezoekadvies zit ik een beetje in dubio en ga ik je dus "dwingen" om een routekeus te maken:

Keuze 1: Jullie skippen Gdanks en volgen de E67 Via Baltica (A8 - S8 - S61/DK63/DK61/DK8 via Zambrow-Lomza) met langere stop in Warszawa en een korte stop in Suwalki. Route richting Vilnius of Riga

Keuze 2: Jullie blijven in Polen met langere stops in Gdanks, regio Elk en Warszawa. Exitroute is de E30

Keuze 3: Jullie gaan voor een recordje aantal landen in 1 week en draaien het cirkeltje PL, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Italië, Oostenrijk

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 04 jun 2022, 23:29

Jeff schreef: za 04 jun 2022, 22:33 Wroclaw - Gdanks geeft 2 mooie opties:
Poznan is meer een stad die vanaf de jaren 60 hard is gaan groeien, dus als Sovjiet meuk niet je ding is, kan je Poznan het beste overslaan. Wel is het voorzien van de nodige hotels, winkels, (fastfood) hap-snap.
Het oude centrum is wel authentiek en aardig om een keer te stoppen als je er toch langs komt, Stary Rynek ("oude plein" of iets dergelijks) en de straatjes daaromheen.

Verder is het buiten de spits en buiten het oude centrum een super makkelijke stad om te rijden vind ik, goed uitgebouwde stadswegen, goede bebording,...

Mocht je daar stoppen, makkelijkste qua parkeren is vaak in de garage van het winkelcentrum in de oude brouwerij, Stary Browar, waar je ook vanalles kunt vinden maar wat op zich niet heel bijzonder is. Er zijn ook andere mogelijkheden maar dat is een gezoek en gekloot als je lokaal niet bekend bent...

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 05 jun 2022, 7:54

duikgek89 schreef: za 04 jun 2022, 23:29Stary Rynek ("oude plein" of iets dergelijks) en de straatjes daaromheen.
Oude Markt ;)

Wroclaw is een mooie stad, goede keus. Kan je best lang rondlopen. De eilandjes in de Oder zijn leuk en als je van uitzicht houdt kan je ook een kerktoren op,net iets buiten het centrum. Vergeet de Jahrhunderthalle (Hala Stulecia) niet te bezoeken, als je er zin in hebt, het is een van de weinige Duitse gebouwen die niet platgegooid is. Eigenlijk zijn de meeste Poolse stadscentra niet origineel, maar opnieuw opgebouwd. De Sovjet hebben in WO2 alles met de grond gelijk gemaakt (komt bekend voor?). Puin uit de binnenstad van Wroclaw is overigens gedeeltelijk gebruikt om Warsaw opnieuw op te bouwen aldus het verhaal dat ik ergens heb opgepikt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 06 jun 2022, 20:24

Vandaag dit gereden. Prima route, wel vrij saai met die snelwegen ver buiten de bebouwing en vele geluidswallen. De Polen rijden stevig door, met 140 op de CC werd ik veel ingehaald.

De werkzaamheden bij het huidige einde van de S5 zijn vrij irritant, maar er lijkt voortgang in te zitten, op de meeste plekken ligt er al markering. Je ziet ook overal mensen aan het werk, een groot verschil met Duitsland.

Nu even kijken of we nog een extra dag in Gdansk blijven, of morgen al richting Gizycko/Litouwen rijden.

Warszawa heb ik niet zo'n zin in en wil ik in de planning geen , hoorde van veel mensen dat die stad tegenviel. Als dat een foute keuze is dan ga ik over anderhalve maand terug met de trein. ;)

Een e-visum aanvragen om op de terugweg door Kaliningrad heen te karren klinkt nu wel erg praktisch, maar die mensen ga ik nog geen cent geven.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 06 jun 2022, 20:50

Chrysa schreef: ma 06 jun 2022, 20:24 Nu even kijken of we nog een extra dag in Gdansk blijven, of morgen al richting Gizycko/Litouwen rijden.

Warszawa heb ik niet zo'n zin in en wil ik in de planning geen , hoorde van veel mensen dat die stad tegenviel. Als dat een foute keuze is dan ga ik over anderhalve maand terug met de trein. ;)
Gdansk is echt wel de moeite. Moet je je wel kunnen vermaken. Warszawa kun je inderdaad net zo goed overslaan.
Een e-visum aanvragen om op de terugweg door Kaliningrad heen te karren klinkt nu wel erg praktisch, maar die mensen ga ik nog geen cent geven.
Het goede nieuws is dat het e-visum gratis is (/was). Maar maak je niet druk, sinds maart 2020 ligt dit programma stil en de kans dat het op korte of middellange termijn weer terug komt lijkt me gezien de huidige situatie nihil.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 06 jun 2022, 21:37

Warschau is wel grappig om een keer doorheen te rijden of lopen en er zijn ook echt wel dingen te zien, maar ik zou er geen eind voor gaan omrijden en zeker niet naar op city-trip gaan.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 06 jun 2022, 22:45

Chrysa schreef: ma 06 jun 2022, 20:24
Vandaag dit gereden. Prima route, wel vrij saai met die snelwegen ver buiten de bebouwing en vele geluidswallen. De Polen rijden stevig door, met 140 op de CC werd ik veel ingehaald.

De werkzaamheden bij het huidige einde van de S5 zijn vrij irritant, maar er lijkt voortgang in te zitten, op de meeste plekken ligt er al markering. Je ziet ook overal mensen aan het werk, een groot verschil met Duitsland.

Nu even kijken of we nog een extra dag in Gdansk blijven, of morgen al richting Gizycko/Litouwen rijden.

Polen & Doorrijden: Daar had ik al overgeschreven in dit draadje. Het gas gaat er nog wat harder op zodra het een langere afstand tolweg is (A1 & A2).
Polen & aanleg: GDDKiA legt de lat hoog en de Poolse bedrijven hebben ook de naam hoog te houden als het om tempo gaat - check.

@Gdanks: Het is een prima locatie om een lang weekend zoet te zijn, mits het je stijl is. Voor Warszawa geld eigenlijk hetzelfde: Mooie bestemming voor een lang weekend. Maar als je eenmaal in Gdanks zit en je denkt meer aan de Baltische Staten, is het geen logische rit.
---------------------------

Route Gdanks -> Kaunas
Gefeliciteerd, je hebt een prachtige enkelsbaans route door het natuur & merengebied gevonden.
Vanaf Gdanks kan je een lang stuk "meeliften" met de S7 om zo bij de "bypass / ringweg" (DK16/S16/S51) van Olsztyn uit te komen. Zodra je de gemeentegrens/regiogrens overgestoken bent, mag je het doen met de DK16 over een lengte van bijna 140 km 1 rijstrook per richting. Deze overgang is trouwens ook vrij abrupt.

De DK16 kent nog wat snippers verbetering:
> Een ~4km stukje 2x2 als S16
> totaal voor ongeveer 20 km als Klasse GP 2x1 (1 rijstrook per richting, met gesloten verklaring voor langzaam verkeer en een route die nauwelijks zijwegen heeft)
> Bypass van Elk: De bypass is gebouwd volgens de specs van een S-klasse weg, maar heeft de status niet. 2x2 met gescheiden rijbanen heeft een limiet van 100 km/h (hoewel je slecht ~1 a 1,5km dat kan doen, vanwege de aanleg van de S16 naar de S61)

Vanaf Elk is het nog even op "de tandjes bijten", want dan kan je gebruik maken van de S61 tot aan Suwalki (~39 km S-klasse weg).

LT: de A5 is tussen de grens(PL/LT) en het regiostadje Marijampole niets bijzonders en soms irritant rijden vanwege de hoeveelheid vrachtwagens. Inhalen is veelal verboden en wordt ook belemmerd middels een grote hoeveelheid aan oranje paaltjes.
Ten noorden van Marijampole wordt de A5 een autosnelweg met een limiet van 130 km/h. Het autosnelweggedeelte is vrij van trajectcontroles, het stuk erna niet. (te herkennen aan het flitserbord met een onderbord die een afstand in meters vermeld)

Tips:
:!: De regiosteden Mrągowo, Elk & Suwalki zijn de enige plaatsen van betekenis in de regio. PLAN JE STOPS daarzo! Het vinden van bijv een openbaar wc buiten die regiosteden gaat extreem lastig zijn, om even een voorbeeld te noemen. De rest is in die hoek een soort "no-mans land"
> De brandstofprijs in Litouwen is zeker niet verkeerd, maar in Polen nog steeds leuker.
> Vermijd alles waar de naam Oblast in voorkomt. De Russen vinden het bijzonder grappig om iemand 36-48 uur te laten wachten met een EU-plaat; daarnaast kom je Litouwen ook niet meer in, vanwege de nodige blokkades. Zelfs voor een vrachtwagen is het al moeilijk om Rusland in te komen.

Enjoy the ride & views ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 06 jun 2022, 23:27

Jeff schreef: ma 06 jun 2022, 22:45Het gas gaat er nog wat harder op zodra het een langere afstand tolweg is (A1 & A2).
Is daar een Vmax dan? :dyn_hyp: :shutup:

Nouja, misschien dat wij een verschillende perceptie hebben omdat ik daar net zo stevig doorknal als de Polen doen. Tot iets van 155 op GPS op een 140km/h weg moet je voor de politie niet echt bang zijn maar sowieso controleert men op tolwegen maar heel weinig. En ook buiten tolwegen ben ik al met +15 a +20 op de teller langs controles gereden zonder gezeur. Is geen garantie of aanbeveling en als ik ze eerder zie doe ik rustiger.
De A2 Swiecko - Poznan, van de grens naar afslag Poznan Lubon, met de Vmax heb je voor die 165km ca 1:20 nodig; maar het kan vaak in een uur en een paar minuten als je de spits bij Poznan mist, niet op een tijd onderweg bent dat de rechterstrook een vrachtwagen optocht is en je bij de tolstations niet hoeft te wachten.

Zorg gewoon dat je niet de allersnelste bent en niet extreem lomp doet.
Warszawa geld eigenlijk hetzelfde: Mooie bestemming voor een lang weekend.
Ik zou nochtans niet weten waarvoor ik speciaal naar Warszawa zou moeten gaan. Ja, je kunt je er prima vermaken; maar ik zou veel andere opties veel hoger op de lijst zetten voor een Citytrip en dan valt Warszawa er toch wat vanaf.
Maar goed, zo zijn er hele volksstammen die Praag fantastisch vinden maar die staat bij mij onder Warszawa. Van je posts krijg ik wel zin om naar de baltics te kachelen.

> Vermijd alles waar de naam Oblast in voorkomt. De Russen vinden het bijzonder grappig om iemand 36-48 uur te laten wachten met een EU-plaat; daarnaast kom je Litouwen ook niet meer in,
Vanwege de veiligheidssituatie heb je gelijk, maar zodra de katsappen weggejaagd zijn kun je prima naar Lviv of Kyiv oblast lijkt mij?
Maar inderdaad, uit poetinland en loekieland kun je beter wegblijven.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 06 jun 2022, 23:37

Is die route via Olsztyn het waard tegenover de noordelijkere route via Bartoszyce? Die krijg ik uit Google maps namelijk, en een stukje echt binnendoor lijkt me ook wel aardig om Polen anders te zien. Er lijken wel minder meren te zitten.

Litouwen is de dag erna pas aan de orde, we hebben een overnachting in Gizycko om daar nog rustig het merengebied te bekijken. De dag erna kachelen we dan richting Vilnius.

Het doorkachelen van de Polen is heerlijk rijden, maar met de brandstofprijzen van tegenwoordig probeer ik het gemiddelde verbruik acceptabel te houden, en dat lukt zo netjes. Toen ik in Duitsland de 210 aantikte kon ze het angstzweet van haar zonnebril afvegen, dus ik doe lekker rustig aan. :lol:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 07 jun 2022, 3:19

Hoewel de routes over de lokale / regionale wegen(DW) wat korter is, kan ik niets direct zeggen over de kwaliteit van de verharding.

En dat verschild van "even de auto testen" tot soepel.

De route via de S-wegen is een glad biljartlaken, veel beter voor je verbruik (want freeflow) maar wellicht saai.

@Duikgek89: Met de verbouwingen aan de S61 en de A5 heb je 2 keuzes:
1) Wacht niet te lang als je huidige vorm nog wil meemaken
2) vanaf 2025 /2026 zijn de S61 en de A5 een stuk beter uitgebouwd. (duurt lang :p )

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 07 jun 2022, 20:47

De verharding was prima te doen, de helft was zelfs gloedjenieuw en de markering moest nog gezet worden. Net als bij de andere werkzaamheden die ik heb gezien op de Poolse wegen zijn overal wel mensen bezig, een verademing vergeleken met Duitsland.

Zelfs het stukje nazibeton wat er nog ligt naast de huidige rijbaan van de S22 is prima te berijden. Die weg voelde wel heel vreemd aan, zo'n compleet uitgestorven expresweg, alsof je in zo'n horrorfilm zit waar je de enige overgeblevene bent op de wereld.

Morgen richting Litouwen, even kijken of we eerst naar Kaunas of Vilnius gaan. Naar Vilnius is er in Litouwen de keuze via de A1 en A5, of via de A16, of de poolse DK16 volgen tot de grens en dan doorsteken naar de Litouwse A4. Ik neig naar de A16, want de A1 rijden we op de terugweg al, en via de A16 kunnen we Trakai als tussenstop meepakken.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 07 jun 2022, 22:32

De laatste 22 km van de DK8 (Suwalki <> Grens) is 1 grote bouwput vanwege de aanleg van de S61. Aangezien je deze week toch al vollop bezig bent "rij eens anders dan de hoofdweg":

Elk -> Wysokie (DK16)
:AS: Wysokie -> :AS: Raczki (S61)
S61 -> Augustow (DK8 "bypass Augustow) tot de aansluiting met de DK61
Augustow -> Grens (DK16)

Qua secundaire wegen (geel vak, 3 getallen) in LT is de kwaliteit matig (geen gaten, maar je ziet dat de toplaag begint los te laten) tot prima te noemen
Volg hier de route naar Kaunas via Alytus en Prienai (Ja, laat die A16 voor wat het is, want het is geen verbetering qua wegbreedte en/of uitbouw)

Bij het klaverblad van 130 met de A5, sla je rechts af (130/139) richting Kaunas. Deze hoek is een beetje een verborgen pareltje met als bijzonderheid een klooster die op een heuvel een beetje verscholen ligt (met prima uitzicht) -- Uiteraard, dat klooster ligt niet aan de secundaire weg 130/139, maar er iets vanaf.
De oude binnenstad van Kaunas is bereikbaar per auto, maar soms wel erg krapjes.

Mocht je de moderne zaken nodig hebben, Shopping Center Mega gaat je prima helpen (grote supermarkt ook aanwezig met prima openingstijden).
Na Kaunas pak je, heel saai, de A1 naar Vilnius. 130 km/h cruise en succes (1 passage, Vievis, is nog 80 en 100 km/h, let op - flitsers)

Vilnius biedt genoeg mogelijkheden, inclusief de boel te bekijken op een Elektrische step met Nederlandse stijl fietspaden. Na Vilnius zou ik je wel via Trakai willen sturen (A16 & 107) ; Je vermijd daarmee de nodige files die aan de rand van de stad de nodige tijd kunnen kosten.

Het stukje van de A16 tussen Vilnius en Trakai is hier 2x1 ongelijkvloers uitgevoerd, dus dat schiet prima op. Having said that: Trakai is 1 grote tourist trap, waar zelfs de senioren ("opoes & omoes") aan mee doen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 09 jun 2022, 11:51

Pff, Trakai was bijzonder ja. Elke tuin met wat ruimte is omgetoverd tot parkeerplaats, en op een van die plaatsen stond ook nog een vrouw met kinderwagen om het geld te innen. :emo:

Gisteren over de 655 en 653 van Gizycko naar Litouwen gereden, en daar de route over de 130 en 139 zoals jij zei. Prima wegen allemaal, met wisselende asfaltkwaliteit. Geen gaten, maar het hobbelt wel een beetje.

Vanaf Kaunas over de snelweg. Met 130 rij je daar iedereen voorbij, even wennen vergeleken met Polen.

Daarna toch even de 107 naar Trakai gepakt en vanaf daar via de A16 terug. In de middagspits is die A16 Vilnius uit wel een drama zeg. Een grote file van Vilnius tot Trakai.

Morgen Riga. :woop:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 09 jun 2022, 19:42

Brandstof begint ook redelijk duur te worden in verhouding met het inkomen. Daarnaast is het weggedrag van een Litouwer op de autosnelweg iets kalmer dan een Pool met lange afstand-mindset. (Uitgezonderd de personen die net van de ferry komen en snel thuis willen zijn :lol: )

Ik weet even niet waar je exact zit, dus ik neem even Kaunas EN Vilnius als uitgangspunt. Daarnaast lees ik dat je geluk hebt: De A1 bij Kaunas heeft sinds vanmiddag een 700M langere autosnelwegstatus met verhoogde limit ( 80 -> 110 km/h)

Startpunt A: Shopping Mega, Kaunas:
Vanaf hier heb je een aantal opties, maar komen uiteindelijk neer of je via Panevėžys of via Šiauliai gaat.

Panevėžys
De hoofdroute voor Panevėžys bestaat uit de A1 en de A8. Naast de A8 liggen nog een aantal secundaire routes met prima asfaltkwaliteit.
De hoofdroute is erg druk met vrachtverkeer en het kan zijn dat het niet je voorkeur heeft. Zelf vind ik de A17 (Passage/bypass van Panevėžys gewoon irritant vanwege de hoeveelheid rotondes en de hoeveelheid verkeer dat 'm der ff voor ramt/perst (verf boeit ze niet). Mijn voorkeur gaat dan ook uit met een ritje door de stad heen, waar genoeg te vinden is voor een pauze (inc genoeg tankstations)

Verder via deze route rijden betekend ook dat je langs de werkzaamheden komt van de eerste autosnelweg van Letland. Veel vertraging levert het (de werkzaamheden) niet op, maar de route is tot de stadsgrenzen van Riga volledig 2x1

Šiauliai
Vanuit Kaunas kan je serieus veel langer gebruik maken van de autosnelweg A1 en verlaat je deze A1 pas bij de A12. De A12 was ten tijde van de USSR een belangrijke route, vandaag de dag is het niet meer zo. Deze route heeft als voordeel dat elke wat route plaats een mooie bypass heeft, waardoor het tempo er nog een beetje in kan blijven. Daarnaast biedt deze route ook nog de bonus dat je van Jelgava-Noord gebruik kan maken van de 2x2 A8 welke vorig jaar een renovatiebeurtje gehad heeft (en daarmee ook een hogere vmax gekregen heeft). Deze Letse A8 heeft de rand van het stadscentrum van Riga als eindpunt, dus nog een stukje gemak ook ;)

Jelgava zelf heb ik altijd overgeslagen, maar kan voor jullie eventueel interessant zijn voor een korte stop btw.

Nadeel? In reistijd niet heel veel, maar toch wel de nodige km's meer.

Startpunt B: Vilnius:
Naast de 2 bovenstaande opties (wat feitelijk gewoon terugrijden is over de A1), komt er nog een 3e optie bij:
Vilnius -> Panevėžys (A2)

Deze route heeft volledig autosnelweg status (met vmax 130 km/h), maar kent de nodige sub-standaard kronkels (zandpaadjes welke invoegen zonder invoegstrook, dat gebeurt via de vluchtstrook ; U-turns; enz). Ook kan het gebeuren dat je op moment van gebruik geen enkel ander voertuig tegenkomt ("I'm legend - iemand? :mrgreen: )

Riga
De stad zelf is eigenlijk 1 grote tijdcapsule: Van de oude binnenstad tot de Sovjietbloks met een overdaad aan beton. Daarnaast is de stad ook erg geliefd door de Russen, dus kijk er niet raar van op als je meer Russisch dan Engels als 2e taal ziet staan. Mocht je de auto voor een dag willen laten staan, dan kan je gebruik maken van de tram en/of de vele mini-busjes. Een ovkaartje kost ongeveer 3 euro is 1 uur geldig.

Nuttige woordjes:
Centrs = Centrum
Autoosta = Busstation
Lidosta = luchthaven / vliegveld

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 09 jun 2022, 20:18

Jeff schreef: do 09 jun 2022, 19:42 Brandstof begint ook redelijk duur te worden in verhouding met het inkomen. Daarnaast is het weggedrag van een Litouwer op de autosnelweg iets kalmer dan een Pool met lange afstand-mindset. (Uitgezonderd de personen die net van de ferry komen en snel thuis willen zijn :lol: )
Ik moet zeggen dat ik Litouwen sowieso een stuk duurder vind dan Polen. Ik ben bij de Iki en de Maxima geweest, en de prijzen van sommige dingen (groente en fruit, chips) liggen gewoon hoger dan in Nederland. Hotels lijken ook wat duurder te zijn dan in NederlandPolen. Uit eten en souvenirs (Nog meer koelkastmagneetjes voor de collectie!) viel dan wel weer mee.

We zitten in Vilnius, dus de A2-route ligt erg voor de hand en die zullen we ook nemen. Ik zit echter ook al een beetje te kijken naar de terugweg vanuit Estland (hopelijk), welke via Polen gaat verlopen omdat dat land erg goed bevallen is en we ook nog wat boodschappen voor thuis willen doen. Daarvoor neig ik wel naar de route via Šiauliai. Omdat we Riga dan gezien hebben kunnen we mooi wat tussenstopjes plannen in Jelgava, de Kryžių Kalnas bij Šiauliai en de binnenstad van Kaunas.

Hoe zit het eigenlijk met de Russen? Komen die nog makkelijk de grens over? Polen heeft veel grensovergangen met Kaliningrad gesloten, en ik heb ook maar 2 auto's gezien met Russisch kenteken. Belarussen rijden er wel veel, een groot deel ook met afgeplakte vlag op hun kentekenplaat.
Laatst gewijzigd door Chrysa op do 09 jun 2022, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 jun 2022, 20:20

Is dat laatste een uiting van protest?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 09 jun 2022, 20:53

Gezien de vlag is afgeplakt met deze vlag, en een iemand allerlei Slava Ukraini-stickers op zijn auto had, gok ik van wel.

Afbeelding

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » do 09 jun 2022, 21:13

Chrysa schreef: do 09 jun 2022, 20:18
Ik moet zeggen dat ik Litouwen sowieso een stuk duurder vind dan Polen. Ik ben bij de Iki en de Maxima geweest, en de prijzen van sommige dingen (groente en fruit, chips) liggen gewoon hoger dan in Nederland. Hotels lijken ook wat duurder te zijn dan in Nederland. Uit eten en souvenirs (Nog meer koelkastmagneetjes voor de collectie!) viel dan wel weer mee.

We zitten in Vilnius, dus de A2-route ligt erg voor de hand en die zullen we ook nemen. Ik zit echter ook al een beetje te kijken naar de terugweg vanuit Estland (hopelijk), welke via Polen gaat verlopen omdat dat land erg goed bevallen is en we ook nog wat boodschappen voor thuis willen doen. Daarvoor neig ik wel naar de route via Šiauliai. Omdat we Riga dan gezien hebben kunnen we mooi wat tussenstopjes plannen in Jelgava, de Kryžių Kalnas bij Šiauliai en de binnenstad van Kaunas.

Hoe zit het eigenlijk met de Russen? Komen die nog makkelijk de grens over? Polen heeft veel grensovergangen met Kaliningrad gesloten, en ik heb ook maar 2 auto's gezien met Russisch kenteken. Belarussen rijden er wel veel, een groot deel ook met afgeplakte vlag op hun kentekenplaat.
We hadden elkaar kunnen tegenkomen. En ik verbaasde me inderdaad over het prijsniveau, behalve gelukkig alcohol en inderdaad uit eten. Ik heb in Vilnius redelijk veel Russen gezien. In Daugavpils (Letland), waar we waren voor een dagtrip, zag ik er wel meer, maar die stad is in linguïstische termen ook Russisch. Ik vond t rijgedrag wel meevallen, behalve enkele levensgevaarlijke inhaalacties op de A14 en A6 en ook (dronken?) idioten die 40@90 reden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 09 jun 2022, 21:30

Zoveel Nederlanders rijden hier niet, dus zwaai even als je een zwarte BMW ziet. :woop:

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » do 09 jun 2022, 21:48

^^ Ben helaas al weer terug. De enige 'Nederlandse' plaat die ik heb gezien in Vilnius had overigens een vals nummerbord. :sadley:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 09 jun 2022, 21:55

Tsja.. als jij perse de "westerse/Nederlandse meuk" wil hebben, betaal je in de Baltische Staten de hoofdprijs. Als ik echt wil, kan ik 10 stroopwafels krijgen in Tallinn maar is met ~2,75 niet echt goedkoop. De Nederlandse doorverkoopbedrijven verdienen er goed geld mee ;)

Als je echt "idiote prijzen" wil zien, loop dan eens het supermarktgedeelte van Stockmann in (het meeste extreme dat mij is bijgebleven waren Bosbessen met 54 euro/kg). Af en toe hebben ze ook wat exotische zaken, zoals een struisvogelei -- leuk voor een geintje of een WTF-momentje :p

Qua supermarkten en kortingen: Je kan in de wat grotere supermarkten van bijv. Selver, Coop & Rimi zelf je bakjes met eten vullen (of laten vullen). Alles van de dagverse producten gaan na 19.00 of 20.00 automatisch in de korting bij de kassa. En denk nou niet "das om 7.00 in de ochtend daar neergelegd, dus droog/vies/enz", want tijdens de dag zelf wordt er ook nog bijgevuld/bijgemaakt/ververst.
Bij de meeste Appies / Jumbo's in NL heb je gewoon pech

Hotelprijzen: Dat wisselt een beetje, maar momenteel heb je de situatie die tegen je werkt.

Russen: Voor de COVID-19 waren er in Riga al weinig Russische platen te vinden, men vloog liever. Alle maatschappijen vlogen tijdens het hoogseizoen ten minste 6x per dag naar Rusland.
Maar ik denk wel dat je geen moeite gaat hebben om ze eruit te plukken. Het is een beetje hetzelfde als Nederlandse tieners op een Spaanse camping spotten :hap:

Routes:
Good to know:
1) De A2 kent 3! traject controles, welke afgesteld zijn op 130 km/h. Bij de U-turns staan elektronische borden, zodra dat systeem iemand opmerkt, gaan de borden aan met een limietverlaging naar 110 km/h. De trajectcontrole boeit het niet, maar een mobiel flitsteam kan je dag lelijk verpesten (Tip: Laat Waze met je meerijden. Waze is app #1 voor dat soort grappen in LT / LV / EST)
Een einde 110km/h zal je overigens niet zien, die 110 km/h geld alleen voor het gehele stuk dat bij de U-turn sectie hoort (max 800 meter)

2) De A1 in Letland is een beetje een raar stuk weg, maar het spel is redelijk simpel: Niet inhalen? Hou dat zoveel mogelijk rechts, waarbij je voor je gevoel op "de fietsstrook" rijdt. De meeste die daar vaker rijden doen dat ook, zodat er ruimte ontstaat voor inhalers.
Mocht je een beetje een 'daredevil" zijn: Er passen op het breedste gedeelte 3 auto's naast elkaar en men haalt ook zo in. Vrachtverkeer zo inhalen zou in NIET aanraden.

Na Riga:
> Bedenk even hoe je Estland wil ronden. Het is namelijk mogelijk om in 1 a 2 dagen een volledig rondje te rijden zonder dezelfde meter asfalt te zien.
Bedenk ook of je nog naar Saaremaa wil (Kurasaare heeft een mooie kasteelruïne die als museum te bezoeken is. Semi-goedkoop snacken (De gebakken aardappelen met saus zijn zeer goed *wink wink*) kan dan bij het vliegveld, met uitzicht over het haventje.

Saaremaa betekend wel dat je een ticket voor de veerboot moet kopen (16 euro retour, 20 mins per keer varen) en dat je een stukje off-route gaat.

Zonder Saaremaa, vanaf Riga en een rondje Estland middels de hoofdwegen:
Riga -> Valga/Valka -> Tartu || Tartu -> Mustvee ** -> Narva **** -> Rakvere -> Tallinn || Tallinn -> Pärnu -> Grens -> Tsau ("doei")

** Ik noem hier Mustvee alleen vanwege de ligging. Mustvee is niet veel meer dan een dorp, maar heeft een redelijk centrale ligging aan het Peipsi (spreek je uit als Pepsi) meer.
*** De Saatse Laars waar je eerder over schreef is een draak van een uithoek. Narva is een regionale hoofdstad en ligt aan de grens met Rusland. Als je dan echt zo graag een stukje Rusland van dichtbij wil zien zonder de EU te verlaten is de Narva de beste plek.
https://www.google.nl/maps/@59.3716357, ... 312!8i6656 is bijvoorbeeld een mooie locatie.

Dit rondje kan je natuurlijk ook doen via Riga -> Pärnu -> Tallinn -> Narva, enz. Saaremaa kan via deze optie wel makkelijker worden meegenomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 jun 2022, 22:04

Chrysa schreef: do 09 jun 2022, 20:18 Hotels lijken ook wat duurder te zijn dan in Nederland.
Wat betaal je dan? Ik ben in Nederland al jaren niet meer in een hotel geweest, maar mijn beeld is dat hotels in Nederland niet echt goedkoop zijn.

Ik zat gisteravond op booking.com te scrollen door Poolse hotels in Poznan en het viel mij op dat er een fors aanbod is in de prijsklasse 40-50 euro, waaronder ook wel enkele ketenhotels met 3 of zelfs 4 sterren. Van die hotels waar je in Frankrijk snel meer dan 90 euro per nacht voor kwijt bent.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 09 jun 2022, 22:12

Excuus, ik bedoelde Polen. In Polen waren we al klaar voor 40 per nacht voor een heel appartement, waar dat in heel litouwen toch al harder richting de 70 gaat. Nederland is duur inderdaad.
Jeff schreef: do 09 jun 2022, 21:55 Tsja.. als jij perse de "westerse/Nederlandse meuk" wil hebben, betaal je in de Baltische Staten de hoofdprijs. Als ik echt wil, kan ik 10 stroopwafels krijgen in Tallinn maar is met ~2,75 niet echt goedkoop. De Nederlandse doorverkoopbedrijven verdienen er goed geld mee ;)
Ik weet niet wat er nou zo westers is aan een paar tomaten en een willekeurige zak chips. :p Lokaal eten probeer ik wel, het enige wat we van thuis mee hebben is wat olie, zout en kruiden om te koken, maar het verschil met Polen viel direct op.

Ik zou graag zo'n rondje Estland maken, maar niemand hier heeft zin om op de terugweg veel te haasten, en dat betekent tussenstops op de terugweg. Anders zijn we vanaf Tallinn al bezig met de terugweg naar NL, en zelfs dan is het nog meer dan 2 dagen rijden. Qua planning kom ik uit op zaterdag-maandag in Tallinn, dinsdag Siaukai, woensdag Suwalki, donderdag Marbork, vrijdag Szszecin en zaterdagavond thuis. Langer kan helaas niet ivm de katten.

Ik zit al te plannen voor een interrailreisje die kant op om de gemiste plekjes in te halen, en dan terug via Helsinki - Tornio - Galliväre - Ostersund - Gothenburg - Kopenhagen - Hamburg. 8-) In de context van dit rondje is Narva helaas net zo'n uithoek als Saatse.