Moderator: Moderatoren
Helemaal mee eens!omNOMNOMNOM schreef: ↑do 16 jun 2022, 10:48 Ik zie dat ik wat laat ik dit topic ben aanbeland, maar voor een volgende keer kan ik Zamosc in Zuid-Oost Polen van harte aanbevelen. Samen met Torun en Krakau toch wel een van de mooiste steden van Polen. Het stadscentrum is prachtig en de oude vestingwerken zijn nog vrijwel volledig intact, en aangezien het vrij afgelegen is behoorlijk rustig en goedkoop. Lublin en een eventueel bezoek aan Majdanek zijn ook wel een bezoek waard.
Rzeszów is inderdaad best aardige stad om te verblijven en ook wat van de omgeving te zien.omNOMNOMNOM schreef: ↑do 16 jun 2022, 10:48 Zuidelijk Polen is gezien de aanwezigheid van de Karpaten ook zeer de moeite waard, Zakopane is erg toeristisch maar plekken als Krynica-Zdrój zijn ook de moeite van het bezoeken waard. De stadscentra van Rzeszow en Tarnow schijnen ook mooi te zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.
Vandaag van Torun naar Zielona Gora gereden. In Torun meteen al verkeerd gereden waar ik op de DK80 naar Bydgoszcz uitkwam. Prima weg, ook zo'n 1x2weg met halve vluchtstrookjes. Helaas zijn de Polen het rijgedrag op deze wegen verleerd, waardoor ik er niet over het midden langs kon en de hele weg vast zat achter iemand die 80@90 reed. Zo iemand die niet echt traag rijdt maar ook niet lekker doorreed.
Sinds de opening van de A2 is de DK92 weer bruikbaar geworden.
Nu nog een keer een BMW 3.20D met gele plaat in Tallinn betrappen (schreef de "km-vreter gek" met een Mazda3 met gele plaat)Chrysa schreef: ↑za 18 jun 2022, 16:55 Dit is het tempo dat wij prettig vinden.Rijden is deel van de lol, daarom hebben we ook vrij grote stukken binnendoor gereden.
Een half uur is wel erg kort, maar zelfs elke oude straat in Tallinn rondbanjeren lukte ons in 3 uur. Dan nog even een lokale supermarkt in om te kijken wat voor andere dingen ze verkopen en avondeten in te slaan, 's avonds nog even naar zee lopen vanaf het hotel en in de ochtend weer door. Dan zou je nog wel tijd in musea door kunnen brengen, maar onze interesses zijn daarvoor iets te verschillend. Verder zijn we elke dag om 9:00 vertrokken uit het hotel en kwamen we meestal pas rond 21:00 aan, dus we maakten vrij lange dagen. Ik ben gebroken, maar het waren twee hele leuke weken. Morgen uitslapen.![]()
Tussen 2017 en 2019 heb ik die rit 12x gemaakt, altijd tussen mei en oktober (geen zin in Winterbanden gezeur & verlaagde vmax-en). Waarbij ik dus ook de verbeteringen aan het Poolse wegennet heb gezien, maar ook de nodige omleidingen gereden heb (Daar heb ik een kort blogje over geschreven op dit forum)Chrysa schreef: ↑za 18 jun 2022, 19:33 Hoe vaak maak je zo'n rit dan (En wat moet je er zo vaak)? Ik kar regelmatig naar Lausanne op en neer (760km, 6.5 uur) en dat is al aardig wat, maar naar Tallinn is wel andere koek. Ik ga graag nog een keertje terug, maar ik weet niet of ik het nog met de auto zou doen. Of misschien via Finland, maar dat is met de huidige brandstofprijzen niet leuk meer.
Je eigen auto ken je vaak ook beter dan een willekeurige huurauto, als bijkomend voordeel om de eigen auto te gebruiken (al helemaal in de bebouwde kom)Chris schreef: ↑za 18 jun 2022, 21:11 Autohuur is nu zo duur blijkbaar, dat je voor veel bestemmingen nog beter 5.000 kilometer kan rijden. Ik las onlangs een verhaal over autohuur in Noord-Noorwegen. Dat ging over 700 - 1000 euro per weekend. Ik weet niet hoeveel 2 weken zou kosten, waarschijnlijk nog een stuk meer. Dan kan je al goedkoper heen en weer rijden en heb je meer opties qua bagage en overnachtingen.
Voor de maanden dat het wel heel lang licht is misschien? Natuurlijk niet om het 24/7 donker te maken, maar dan toch in ieder geval als je gaat slapen.