Afbeelding

Route Enschede Venetie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Yep123
woonerf

Route Enschede Venetie

Bericht door Yep123 » do 26 mei 2022, 13:47

Woensdag 1 juni willen wij per auto naar Venetie vertrekken. We vertrekken om 5.00 in de ochtend en zijn van plan op 700/800 km te overnachten op een camping.
ik heb 2 routes op het oog, welke route zou het handigste zijn en het minste kans op grote files.

1: Enschede: Osnabruck: Kassel: Bamberg: Neurenberg: Munchen: Salzburg: Villach: Udine: Venetie
2: Enschede: Osnabruck: Kassel: Wurzburg: Ulm: Innsbruck: Bozen: Trente: Verona: Venetie

Alvast bedankt voor de feedback

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Route Enschede Venetie

Bericht door Pino » do 26 mei 2022, 16:24

Moet je in Venetië zelf zijn, of in de badplaatsen ten oosten van de stad? Op weg naar die laatste ligt route 1 normaal voor de hand. Naar Venetië zelf en de regio ten westen daarvan is dat een omweg. Natuurlijk heb je met de route 2 nog de Fernpass, waar je een 65 kilometer over een secundaire weg rijdt. Maar omdat die buiten dorpen omgaat en ik op 1 juni geen drukte verwacht, win je nooit heel veel met de 100%-snelwegroute over Udine - evenmin trouwens als met over München naar de Brenner rijden.

Op de A7 tot Würzburg is het op het moment een groot Baustelle-festijn, maar dat is volgens mij op het moment meer irritant dan iets dat files veroorzaakt. Op de beide varianten vanaf daar zelfde verhaal. Je zou dat in de komende dagen kunnen checken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 mei 2022, 17:03

Woensdag-donderdag in begin juni zal wel weinig problematisch zijn. Je zit dan nog voor de pinksterdrukte. Alleen de reguliere spitsen, vrachtverkeer en baustellen maar daar is niet echt serieus omheen te plannen.

Vanaf Kassel loont het zeker om via Bamberg naar Nürnberg te rijden, omdat bijna de hele A3 tussen Würzburg en Nürnberg momenteel een baustelle is.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 26 mei 2022, 17:10

Onder het mom van beter te vaak dan te weinig genoemd:

* Autobahnvignette voor Oostenrijk is digitaal te koop (het hele betaalproces is ook in het basis Nederlands beschikbaar) en Ideal afrekenen is ook een optie. Hou wel rekening met het feit dat de Oostenrijkse variant "koop-op-afstand" een bedenktijd heeft van 18 kalanderdagen.
* Sondermautstrecke zijn ook digitaal vooruit af te rekenen. Bespaart weer wat stress aan de tolpoort

Gute Fahrt :top:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 mei 2022, 17:41

Jeff schreef: do 26 mei 2022, 17:10 Hou wel rekening met het feit dat de Oostenrijkse variant "koop-op-afstand" een bedenktijd heeft van 18 kalanderdagen.
Dat zou je voor 1 juni niet meer halen dus. Maar je kunt vrij eenvoudig
aanvinken dat je bedrijfsmatig handelt en dan kun je vandaag nog voor morgen kopen.

Terecht punt van Chris trouwens over de A3!

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » vr 27 mei 2022, 14:35

Ik ben net terug van een rondrit Nederland, Salzburg, Ljubljana, Venetië, Stuttgart, Nederland.

Heen de A3 en in Oostenrijk door de Tauerntunnel.
Terug via de Brenner en bij Zirl omhoog richting de 95 naar München.

Op de heenweg (maandag, stop Salzburg, en dinsdag) geen vertraging gehad. Ik had de route via Kassel ook overwogen maar de navi vond dat nogal om.
Op de terugweg (zondag, stop Stuttgart, en maandag) wat file voor de tol net voor de Brenner.
En voor de route via Zirl gekozen omdat ik eigenlijk eentje westelijker wilde (Fussen) wilde, maar daar wat verdachte vertraging zal rondom de grens.

Fijne reis!

PS: vignet voor Slovenië kocht ik in Oostenrijk bij een automaat bij een tankstation. Daar kon je ook het Oostenrijkse vignet kopen zag ik. Gewoon een kassabonnetje want je registreert m op kenteken.
Het geplakte Oostenrijk vignet wat ik had is weer zonder kenteken. Best bijzonder dat ze twee systemen tegelijkertijd hanteren.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » vr 27 mei 2022, 16:22

Dank voor voor de reacties

Ik moet idd ten oosten vd stad zijn, het gaat route 1 worden, dat is net wat beter aanrijden.

Van de zomer weer bijna dezelfde route, dan zijn we n de buurt van Villacht, ik rij dan niet over Munchen maa ga via Neurenber: Regensburg. We overnachten dan in Hengersberg. Volgens mij iets om, maar we hebben geen geen haast.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 mei 2022, 16:44

^^ Da’s zeker een leuke variant. Niet of nauwelijks om, maar natuurlijk wel trager doordat je een flink stuk enkelbaans rijdt. En er is doordeweeks op iedere doorsteek van de A3 naar Salzburg heel veel vrachtverkeer, dus lekker doorrijden is er vaak niet bij. Maar op bijvoorbeeld vrijdagavond of zaterdag moet dat beter gaan.

Yep123
woonerf

Route naar Berg Im Drautal

Bericht door Yep123 » zo 12 jun 2022, 11:56

Misschien voor de afwisseling wil ik toch een andere route rijden naar Berg im Drautal.
We willen zaterdag 16 juli of zondag 17 juli vertrekken om 5.00 uit Enschede. Eind van de middag willen we stoppen op 750 a 800 km voor een overnachting in een hotel, dat moet volgens mij goed te doen zijn. We rijden wel met een bagagewagen achter de auto. Bij rustig verkeer kunnen we daar wel makkelijk 100 km p/u mee rijden. de volgende dag vertrekken we om 8.00 dan richting Berg im Drautal.

Welke route zou een mooie optie zijn te rijden en/of welke plaats om te overnachten zou binnen dit plaatje passen. Ik heb zelf ook wel lopen puzzelen maar er zijn best veel opties

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 12 jun 2022, 12:12

Op die zaterdag in juli zou ik er niet op rekenen dat je gemiddeld op 100 km/h uit gaat komen. Zondag zal stukje rustiger zijn (doch niet uitgestorven).

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 12 jun 2022, 12:55

750km van Enschede is ca München.

Wat zoek je in een stop?

Ik denk spontaan aan Landshut. Via A3 en de expressweg B15n goed aan te rijden terwijl je de trechter van München misloopt. Best leuk om even een rondje te lopen en je de rest van de dag + avond te vermaken.

Op het grote en ganze geen significante omweg naar je doel als je doorsteekt naar Salzburg. Via de B299, Neuötting - Burgkirchen a.d. Alz, B20 richting Salzburg, kun je daar de A10 op. Niet zo snel als snelweg maar op grotendeels goed uitgebouwde wegen buiten de meeste kommen zal je tijdsverlies wel meevallen, zeker als je met de kar erachter op de snelweg ook niet veel meer doet dan 100 - 120.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » zo 12 jun 2022, 13:55

Een stop is voor ons puur functioneel, ieder geval niet in een stad. Het moet goed op de route liggen. Een goedkoop hotel of pension is voldoende. We willen er ieder geval voor 17.00 zijn.

Ik heb nu een hotel geboekt in Hengersberg maar dit kan ik gewoon weer gratis annuleren. De route is in principe de A7 Kassel, Bamberg, Neurenberg en Hengersberg . De volgende dag dan via de B229 en B20 richting Salzburg.

In de buurt van Landshut is idd een mooie optie, alleen dan is de route via Regensburg wel een beetje om. Misschien dat ik een stukje verder rij en dan in de buurt van Mühldorf am Inn ga overnachten. dat scheelt voor de volgende dag weer en zijn we eerder op de plaats van bestemming. Ik denk dat dit we hier makkelijk aan het eind van de middag kunnen zijn als we zaterdag of zondag om 5.00 vertrekken.

Ik heb dan 2 routeopties vanuit Enschede
- de A45 (nog nooit gereden) Wurzburg, Neurenberg, Munchen en dan de 94 pakken naar Muhldorf am Inn
- Kassel, Bamberg, Neurenberg, Munchen en dan weer de 94

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 12 jun 2022, 19:27

^^ Misschien begreep ik de vraag verkeerd, ik dacht dat je bewust wat anders wilde dan via Hengersberg.
Yep123 schreef:In de buurt van Landshut is idd een mooie optie, alleen dan is de route via Regensburg wel een beetje om.
Die volg ik niet. Volgens mij is van Enschede naar Landshut de route via Regensburg de meest logische. Vanaf Regensburg een klein stukje de A93 naar Dreieck Saalhaupt en dan is de B15n naar Landshut praktisch gewoon een snelweg. Kraftfahrstraße status dacht ik, maar sowieso 2x2 met vluchtstroken, grotendeels geen limiet (heb je met kar niks aan, weet ik), alleen bochten en hellingen allemaal iets minder ruim dan moderne autobanen, maar niet of nauwelijks erger dan de A8 naar Salzburg.
Via München is naar Landshut een zinloze omweg (en voor Mühldorf discutabel, ik zou voor Mühldorf via Regensburg - Landshut gaan, 30km korter). Mijn gedachte was juist dat je zo de drukte bij München misloopt.

Het nadeel is eerder dat je na Landshut wat binnendoor moet. Maar met de opties via Hengersberg of Mühldorf is dat niet heel veel minder.
Ik heb dan 2 routeopties vanuit Enschede
- de A45 (nog nooit gereden) Wurzburg, Neurenberg, Munchen en dan de 94 pakken naar Muhldorf am Inn
- Kassel, Bamberg, Neurenberg, Munchen en dan weer de 94
De A45 is best een aardige snelweg, maar bij Lüdenscheid is een brug afgesloten en er zijn verder ook veel werkzaamheden.
Moet je hem daarom mijden? Misschien niet per definitie, velen zullen dat vermoedelijk wel doen waardoor je er, buiten die brug waar je even een paar kilometer binnendoor moet,waarschijnlijk een kanon af kan schieten zonder iemand te raken.

Ik zou voorsorteren op Kassel, maar net voor Unna even naar de verkeersinfo kijken, als je bij Lüdenscheid niet in de rij aan moet sluiten bij de afrit en zin hebt kun je de A45 nemen.

Daaruit volgt ofwel A44 - A7 - A73 naar Nürnberg, ofwel A45 - A3. Vanaf Nürnberg rij je dan A3 - A93 - B15n - B299

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » zo 12 jun 2022, 20:30

Daaruit volgt ofwel A44 - A7 - A73 naar Nürnberg, ofwel A45 - A3. Vanaf Nürnberg rij je dan A3 - A93 - B15n - B299

Ik dacht dat bovenstaande om is, blijkt eigenlijk niet zo te zijn, vooral met aanhanger maakt het niet uit en ik vermijd München, das wel zo prettig.
Kortom deze route wordt het en dan overnachten in Muhldorf am Inn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 jun 2022, 20:59

^^ Zo oostelijk langs München rijden levert geen extra kilometers op. Of je nou B15 rijdt, Blaue Route of iets anders. Je betaalt de prijs met de wat lagere snelheid. Hoewel je met aanhanger geen stukken hoge snelheid op de Autobahn mist, kun je nog steeds achter vrachtwagens op enkelbaans wegen komen te zitten en dan rijd je nog steeds 60.
duikgek89 schreef: zo 12 jun 2022, 19:27 De A45 is best een aardige snelweg, maar bij Lüdenscheid is een brug afgesloten en er zijn verder ook veel werkzaamheden.
Moet je hem daarom mijden? Misschien niet per definitie, velen zullen dat vermoedelijk wel doen waardoor je er, buiten die brug waar je even een paar kilometer binnendoor moet,waarschijnlijk een kanon af kan schieten zonder iemand te raken.
Fascinerende gedachte. Maar je wint daar dan acht kilometer mee ten opzichte van de route over Kassel, en krijgt daar behalve dat stukje binnendoor bij Lüdenscheid natuurlijk ook de grootschalige werkzaamheden tussen Würzburg en Nürnberg voor bij. Los daarvan heb je vanuit Enschede natuurlijk de optie om over de A33 naar de A44 te rijden, waarmee je het drukste stuk A44 direct ten oosten van Unna vermijdt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 12 jun 2022, 22:41

Pino schreef: zo 12 jun 2022, 20:59kun je nog steeds achter vrachtwagens op enkelbaans wegen komen te zitten en dan rijd je nog steeds 60.
Dat klopt, maar waar dat op een doordeweekse dag vrijwel een gegeven is, is dat op een zondag waarop in dit geval het gros van die kilometers gereden worden, een veel kleiner probleem.
Fascinerende gedachte. Maar je wint daar dan acht kilometer mee ten opzichte van de route over Kassel, en krijgt daar behalve dat stukje binnendoor bij Lüdenscheid natuurlijk ook de grootschalige werkzaamheden tussen Würzburg en Nürnberg voor bij. Los daarvan heb je vanuit Enschede natuurlijk de optie om over de A33 naar de A44 te rijden, waarmee je het drukste stuk A44 direct ten oosten van Unna vermijdt.
Voor de vakantietijd op zaterdag heb je zeker een punt, als het voor de werkzaamheden op de A3 vastloopt. Maar de A7 is wellicht ook niet zonder risico, ik weet even niet hoe de vakanties precies vallen.
Daarbuiten, je hebt ze overal en met een aanhanger terugzakken van 100 naar 80, nou en?

Als je van tevoren wilt kiezen voor de route via Kassel zou ik inderdaad de A33 route nemen. Misschien is dat ook wel de beste route aangezien je aardig wat drukke stukken zult kunnen vermijden.

Yep123
woonerf

Bericht door Yep123 » ma 13 jun 2022, 9:41

Hoi

Ik heb inmiddels een hotel geboekt in Obertaufkirchen, heel iets van de route maar maar prima te doen