Mensen besteden het liefste 100% van dat budget aan leuke dingen. Benzine en tol staan bovenaan het lijstje "zonde van het geld". Dat moet je accepteren, want het alternatief is thuisblijven, maar in je hoofd is het toch weer een rondje ijsjes minder. En dat zet sommige mensen aan tot wat harder schaven in het zonde-segment dan anderen. Het is trouwens een internationaal fenomeen, zeker niet puur Nederlands.T-hijs schreef: ↑do 02 jun 2022, 11:35 Nog even over een Zwitsers tolvignet kopen via Marktplaats: ik begrijp werkelijk niet wat mensen bezielt om op een vakantiebudget, dat over het algemeen toch minstens een paar honderd euro bedraagt (en vaak ook meer), één of twee tientjes te besparen op je tolvignet. Tolkosten bestaan, zo simpel is het. Hetzelfde geldt voor je brandstof, je overnachtingen en je eten. Die calculeer je in, dus waarom dan proberen om op één van die aspecten een zo relatief geringe besparing te bereiken?
In zoverre dus: ieder het zijne. Maar dit soort fratsen met vignetten is aan mij zeker ook niet besteed. Kost me teveel tijd die ik ook kan besteden aan voorpret, en dan zit ik ter plekke niet eens lekker in de auto uit angst voor een moeilijke discussie met een agent. Zelfde geldt voor heel principieel sturen op tolvrije routes. Ik zit liever ontspannen in de auto, en kom een uur eerder uitgerust aan dan dat ik een paar tientjes bespaar op de tol. Dat uur winst, met betere sfeer in de auto ook, is me op vakantie bepaald meer waard dan de bespaarde tol. Maar sommige mensen zitten nu eenmaal anders in die wedstrijd, en zo hier en daar heb je situaties die wat meer randje zijn zoals de Franse A10/N10-discussie of de vraag of je Genève liever via Basel benadert voor 30 euro minder en een kwartiertje rijtijd over drukkere wegen.