Nieuwe onofficiele versie van een kombord. De variant "einde kom" is zo erg onduidelijk.
Overigens was het mooier geweest om dat silhouet gewoon in wit op blauw weer te geven.
Misschien tijd om bij de wegbeheerders mensen aan te nemen met kennis van zaken die gewoon doen wat ze moeten doen... Waarom moet dit in vredesnaam zo, welke mafkees bedenkt dit en welke gek keurt zoiets goed?...
Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).
Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.
Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
🇳🇱🇪🇺 Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Wouter N14 schreef: vr 16 jul 2021, 23:06
Houd je vast, dit gaat de standaard worden vanwege ISA. Dat systeem kan de Nederlandse komborden niet lezen dus is dat nieuwe symbool nodig.
Moet dat dan niet NZISA worden? Waarbij de N en Z voor 'niet' en 'zo' staan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
mavas schreef: za 17 jul 2021, 0:26
Prima, maar dat einde-kombord lijkt me niet rechtsgeldig toch? Of is er laatst weer een wijziging geweest aan het RVV?
We gaan natuurlijk eerst iets halfslachtig uitrollen en daar nauwelijks over communiceren. Pas als iedereen er z'n eigen draai aan heeft gegeven wordt er misschien iets vastgelegd. Zo gaat het ook al een tijd met het verkeersbord voor een oplaadplaats.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Kaaiman schreef: vr 16 jul 2021, 21:14
Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).
Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.
Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
Dit. En dit is ook handig zodat er alleen maar borden bij hoeven te worden gehangen en niet volledig vervangen. Lijkt qua duurzaamheid laaghangend fruit...
mavas schreef: za 17 jul 2021, 0:26
Prima, maar dat einde-kombord lijkt me niet rechtsgeldig toch? Of is er laatst weer een wijziging geweest aan het RVV?
We gaan natuurlijk eerst iets halfslachtig uitrollen en daar nauwelijks over communiceren. Pas als iedereen er z'n eigen draai aan heeft gegeven wordt er misschien iets vastgelegd. Zo gaat het ook al een tijd met het verkeersbord voor een oplaadplaats.
Het is nog in testfase. Dit is nog lang niet de definitieve versie, er kan nog genoeg aan gesleuteld worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Kaaiman schreef: vr 16 jul 2021, 21:14
Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).
Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.
Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
Dit. En dit is ook handig zodat er alleen maar borden bij hoeven te worden gehangen en niet volledig vervangen. Lijkt qua duurzaamheid laaghangend fruit...
Het is toch veel makkelijker om dat nieuwe symbool als onderbord toe te voegen aan de bestaande komborden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Vinny schreef: za 17 jul 2021, 13:30
Het is nog in testfase. Dit is nog lang niet de definitieve versie, er kan nog genoeg aan gesleuteld worden.
Oh, ik zie het er nog wel van komen dat elk dorp een eigen symbool eist. Want niet elk dorp heeft een kerk. Of een molen. Maar per dorp of stad moet natuurlijk wel een herkenbaar symbool hebben. De Euromast. De Domtoren. Een moskee. De lokale bierbrouwerij. En zo krijgt elk dorp haar eigen symbool. Weg eenduidigheid.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Kaaiman schreef: vr 16 jul 2021, 21:14
Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).
Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.
Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
Dit. En dit is ook handig zodat er alleen maar borden bij hoeven te worden gehangen en niet volledig vervangen. Lijkt qua duurzaamheid laaghangend fruit...
Het is toch veel makkelijker om dat nieuwe symbool als onderbord toe te voegen aan de bestaande komborden?
Dat is ook wat ik wilde zeggen. En dan liefst ook in wit op blauw.
Als de overheid vanwege ISA miljoenen aan opbrengsten gaat mislopen omdat er geen bekeuringen vanwege snelheidsoverschrijdingen meer worden uitgeschreven ben ik toch benieuwd wat er nog overblijft van het beleid rondom "verkeersveiligheid".
Oh ja, ISA maakt het mogelijk om een standaard Vmax van 15 bibeko en 30 bubeko mogelijk te maken.
Op basis van deze bronnen snap ik trouwens niets meer van de reden van dat symbool. In de uitzonderlijke gevallen dat er geen onder het kombord hangt kun je toch gewoon net als vroeger een ophangen? Dat snapt het systeem toch ook?
Dan moet je gewoon QR-codes naast of onder het bord toevoegen. Of gewoon ervoor zorgen dat de database actueel is en openbaar toegankelijk. Want dan hóeft het algoritme geen bord te herkennen dan wéét het dat het er staat.
Maar ja dan moeten wegbeheerders gaan samenwerken, moeite doen en extra geld uitgeven. Dus dan wordt snel naar iets simpels gekeken zoals dit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
^ dan moet de GPS data dus 100% accuraat zijn, ook bij (tijdelijke) wegwerkzaamheden.. of bij matrixborden tijdens een incident (okay, dan ga ik ervan uit dat ISA wél daarop geprogrammeerd zal zijn, dus ook 'de hoogte in kan waarnemen'.. )
Ik lees dat ISA dus uitschakelbaar moet zijn én overruled kan / moet kunnen worden.. Welke bestuurder zal haptische feedback overrulen door intrappen van het gaspedaal?
Ik verwacht nu al testvideo's volgend jaar zomer waarin 'geklaagd' zal worden over het telkens moeten uitschakelen van ISA.
Autofabrikanten zullen wel een 'xtra' faceliftje doen om zo onder nieuwe homologatie uit te komen en daarmee nog 2 jaar lang ISA loos te mogen leveren.
Volvo niet, want dat is toch al wel pro-snelheid minderen..
Het kan allemaal wel maar dan heb je dus vrij zware navigatiesoftware nodig, die bovendien regelmatig (of het liefst 'on air') wordt bijgewerkt. Dat is dus vrijwel niet te doen; en een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Simpel de maximumsnelheid per wegvak instellen is beter; dat doen de meeste apparaten ook wel; maar dan moet je de eindverantwoordelijkheid nog steeds bij de weggebruiker leggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Durashift schreef: za 17 jul 2021, 21:26^ dan moet de GPS data dus 100% accuraat zijn, ook bij (tijdelijke) wegwerkzaamheden.. of bij matrixborden tijdens een incident (okay, dan ga ik ervan uit dat ISA wél daarop geprogrammeerd zal zijn, dus ook 'de hoogte in kan waarnemen'.. )
Niet alleen de data moet 100% accuraat zijn, ook de positiebepaling moet ten alle tijden gegarandeerd zodanig goed zijn dat het niet voor kan komen dat het ding denkt dat je je op een weg parallel aan de snelweg in de zone 60 bevindt...
Wat dat betreft vind ik het een levensgevaarlijke ontwikkeling dat we alles in handen leggen van techniek die daar naar mijn idee nog niet voldoende robuust voor is.
Ik lees dat ISA dus uitschakelbaar moet zijn én overruled kan / moet kunnen worden.. Welke bestuurder zal haptische feedback overrulen door intrappen van het gaspedaal?
Zou je zo'n actuator er niet gewoon uit kunnen halen en desnoods faken met een weerstand ofzo? Of gewoon een Richtgeschwindigkeit 130 bord uitprinten, lamineren en voor de camera hangen of iets dergelijks?
Edit: En deze waanzin heeft nog een keerzijde. Straks rijdt iedereen exact de snelheidslimiet door dat ISA verhaal. Krijg je nog erger het gekl**t en gehannes wat je nu ook al bij trajectcontroles ziet. Niemand wil er ook maar 1 km/h onder rijden waardoor alles als idioten naast elkaar blijft rijden en een beetje fatsoenlijk inhalen, invoegen en uitvoegen lastig gaat worden zonder mensen te snijden en weg te drukken... Dan houden mensen zich misschien iets beter aan de snelheid maar ik kan me niet voorstellen dat men daar nou echt iets mee oplost.
Dat laatste inderdaad, maar ik voorzie ook een andere bijwerking. Omdat dat ding je toch niet harder laat rijden, kan je ook krijgen dat mensen gewoon stug door blijven gassen en (nog) minder vaak hun snelheid zullen verlagen bij bijzondere omstandigheden of gevaarlijke situaties.
Overigens wordt ISA ingevoerd bij nieuwe auto's met nieuwe typegoedkeuring, dus voordat het effect in de praktijk merkbaar zal zijn, zijn we járen verder. Ook dat doet mij dus twijfelen aan het beoogde effect
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Overigens wordt ISA ingevoerd bij nieuwe auto's met nieuwe typegoedkeuring, dus voordat het effect in de praktijk merkbaar zal zijn, zijn we járen verder. Ook dat doet mij dus twijfelen aan het beoogde effect
Dat is de eerste twee jaar. Vanaf juli 2024 dient het verlicht aanwezig te zijn bij de eerste (tenaam) registratie van het voertuig.
Waarbij je dan dus een effect krijgt van voertuigen waarvoor het niet lonend is om dit systeem nog op aan te sluiten, vervroegd van de EU markt gehaald worden, verwacht ik.
Het systeem moet te overrulen zijn door de gebruiker.
Alleen, het zal wel weer zo gebouwd worden dat de cruise controle niet inschakelbaar is op 108 km/h in de TC op de A2.. en dat een bestuurder dit dus handmatig zal moeten doen.. bij de effecten die duikgek89 beschrijft.