Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » do 09 jun 2022, 14:58
Silhouet vind ik zeker
wel nuttig en wel om twee redenen:
1. Betere herkenbaarheid (ook voor systemen van automatische bordherkenning in auto's)
2. Sluit beter aan bij andere Europese landen
De uitvoering die nu geplaatst wordt vind ik echter zwaar knudde, met name het feit dat er geen streep door de plaatsnaam staat bij einde kombord.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 09 jun 2022, 15:02
Wimpie25 schreef: ↑do 09 jun 2022, 14:58

Dus de gemeentegrenzen worden bij jullie ook niet standaard aangegeven??? Ik val hier van de ene verbazing in de andere
Sommige gemeenten doen het, andere niet. Maar eigenlijk ken ik alleen standaard gemeentegrensborden in België.
Gemeentegrenzen zijn verkeerskundig ook niet echt interessant natuurlijk.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 09 jun 2022, 15:36

Verkeerskundig vanuit navigatieoogpunt maar ook wel een heel belangrijke vanuit administratief standpunt. Hoe weet je anders in welke gemeente je je bevindt?! Straatnamen wijzigen immers op de gemeentegrens
Deelgemeenten worden bv ook aangeven vanuit een eerder historisch standpunt, met als laatste praktisch punt de verschillende postcodes.
Maar heb ook altijd het gevoel gehad dat in Frankrijk de gemeentegrenzen worden aangegeven?
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » do 09 jun 2022, 15:49
Tegenwoordig een stuk makkelijker allemaal door een willekeurige kaartenapp te openen. In NL deden meestal alleen plattelandsgemeenten aan een gemeenterand op doorgaande wegen, meestal met logo of wapen. Strikt formeel moet je weten in welke gemeente (of kom of wijk daarbinnen) je bent om te weten onder welke APV je valt, als je bijvoorbeeld je vrachtwagen of camper op straat wil parkeren of je hond zonder lijn wil laten lopen of dat je een blikje bier op straat wil drinken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 09 jun 2022, 16:09
Wimpie25 schreef: ↑do 09 jun 2022, 15:36
Maar heb ook altijd het gevoel gehad dat in Frankrijk de gemeentegrenzen worden aangegeven?
Nog nooit gezien, maar indien jij voorbeelden kent? Ik heb borden met gemeentegrenzen in ieder geval nog nooit gebruikt bij navigeren, ook in het pré-smartphone tijdperk niet.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » do 09 jun 2022, 18:08

Verkeerskundig vanuit navigatieoogpunt maar ook wel een heel belangrijke vanuit administratief standpunt. Hoe weet je anders in welke gemeente je je bevindt?! Straatnamen wijzigen immers op de gemeentegrens
Dan plaats je een straatnaambord met de andere straatnaam erop. Uit navigatie-oogpunt heeft het m.i. verder geen zin.
Seat Ibiza schreef: ↑do 09 jun 2022, 14:58
Silhouet vind ik zeker
wel nuttig en wel om twee redenen:
1. Betere herkenbaarheid (ook voor systemen van automatische bordherkenning in auto's)
De systemen van deze auto's hebben ook GPS. Op basis daarvan kan toch de komgrens bepaald worden? Zo'n silhouet draagt daar m.i. op een omslachtige en zinloze manier aan bij.
Seat Ibiza schreef: ↑do 09 jun 2022, 14:58
2. Sluit beter aan bij andere Europese landen
Vind ik een "zij doen het dus wij doen het ook" argument. Niet omdat andere landen het doen moeten wij het ook doen. Er zijn genoeg andere landen die dat namelijk niet doen. Méér niet dan wel.
Svenlo
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » do 09 jun 2022, 18:45
Zo'n silhouet is prima. En simpelweg in te passen door het in wit op blauw onder de plaatsnaam toe te voegen.
En bij een einde kom idem dito plus uiteraard die rode diagonale streep.
Dus dezelfde actie die ze in België een aantal jaar geleden met hun komborden hebben uitgevoerd.
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom er dan zo'n lelijk en vooral bij de einde kom versie onduidelijk bord uit het ontwerpproces naar voren komt.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 09 jun 2022, 19:34
paolie schreef: ↑do 09 jun 2022, 16:09
Nog nooit gezien, maar indien jij voorbeelden kent? Ik heb borden met gemeentegrenzen in ieder geval nog nooit gebruikt bij navigeren, ook in het pré-smartphone tijdperk niet.
Het is wellicht ook wat je gewend bent. Maar ik zou me het leven zonder niet kunnen voorstellen
sven_engelen schreef: ↑do 09 jun 2022, 18:08

Dan plaats je een straatnaambord met de andere straatnaam erop. Uit navigatie-oogpunt heeft het m.i. verder geen zin.
Mja, daarmee weet je nog altijd niet in welke gemeente je je bevindt. De grens wordt op die manier ook niet duidelijk weergegeven, zeker in Nederland niet waar de straatnamen een uniforme opmaak hebben.
Vind ik een "zij doen het dus wij doen het ook" argument. Niet omdat andere landen het doen moeten wij het ook doen. Er zijn genoeg andere landen die dat namelijk niet doen. Méér niet dan wel.
Een mooi argument dat wij al lang aanhalen als het over afritnummers gaat.
Er zijn trouwens 13 EU-landen die het bebouwde-kom symbool gebruiken. Dat kan al tellen.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » do 09 jun 2022, 21:11
Wimpie25 schreef: ↑do 09 jun 2022, 19:34

Mja, daarmee weet je nog altijd niet in welke gemeente je je bevindt. De grens wordt op die manier ook niet duidelijk weergegeven, zeker in Nederland niet waar de straatnamen een uniforme opmaak hebben.
En wat heb je daar als weggebruiker verder aan? M.i. is het verder nutteloze informatie.
Een mooi argument dat wij al lang aanhalen als het over afritnummers gaat.
Die vlieger gaat dus niet op. Een aantal landen dat een stadssilhouet gebruikt t.o.v. bijna elk Europees land dat een afritsymbool gebruikt. Dat afritsymbool is internationaal bekender dan dat stadssilhouet kan ik je zeggen.
Er zijn trouwens 13 EU-landen die het bebouwde-kom symbool gebruiken. Dat kan al tellen.
Ik tel er maar 12 (Want Nederland valt er nog altijd wettelijk gezien niet onder) t.o.v. 15 EU landen die het niet gebruiken. Dat is nog altijd een meerderheid. Sterker nog, als je de niet-EU landen meetelt dan wordt dat aantal dat het niet gebruikt aanzienlijk nog veel groter.
Svenlo
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » do 09 jun 2022, 21:14
sven_engelen schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:11
Die vlieger gaat dus niet op. Een aantal landen dat een stadssilhouet gebruikt t.o.v. bijna elk Europees land dat een afritsymbool gebruikt. Dat afritsymbool is internationaal bekender dan dat stadssilhouet kan ik je zeggen.
Dat laatste kun je vást wel onderbouwen

Wimpie heeft hier gewoon een punt en jouw argument is niet sterk.
Ik vind het gebruik van pictogrammen bijna altijd wel goed: of het nu een afritpictogram is of het bebouwde kompictogram. Alleen de toepassing van dat laatste gaat in Nederland nu drastisch fout.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 09 jun 2022, 21:18
Er zijn trouwens 13 EU-landen die het bebouwde-kom symbool gebruiken.
En hoeveel daarvan gebruiken in het silhouet een molen?

-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » do 09 jun 2022, 21:20
Snelwegfreak schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:14
Dat laatste kun je vást wel onderbouwen

Wimpie heeft hier gewoon een punt en jouw argument is niet sterk.
Mijn punt is ook heel duidelijk en dat is dat ik er geen noodzaak in zie om komborden verder te vervuilen met die stadssilhouetten-onzin. Less is more en dat is ook in het geval van een kombord. Het is toch duidelijk genoeg als je een blauw bord met plaatsnaam erop ziet?
Svenlo
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 09 jun 2022, 21:20
sven_engelen schreef: ↑do 09 jun 2022, 14:53
harry schreef: ↑do 09 jun 2022, 12:47
De gemeentenaam kan beter op de grens van de gemeente worden aangegeven. Dat hoeft dus niet het begin van de bebouwde kom te zijn.
Waardoor we een nog groter bordenoerwoud krijgen?
Nee dus, want de gemeentegrens is op een andere plek dan de komgrens. En twee borden op verschillende plekken zou ik geen bordenoerwoud willen noemen.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » do 09 jun 2022, 21:23
sven_engelen schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:20
Mijn punt is ook heel duidelijk en dat is dat ik er geen noodzaak in zie om komborden verder te vervuilen met die stadssilhouetten-onzin. Less is more en dat is ook in het geval van een kombord. Het is toch duidelijk genoeg als je een blauw bord met plaatsnaam erop ziet?
Jouw punt is duidelijk, maar je ventileert (wederom) je mening als feit. En dat is niet juist.
Op de Nederlandse manier, die qua kleurstelling vaak amper opvalt? Ja, dat kan best onduidelijk zijn. Kan zomaar een straatnaambord of ander tekstbord zijn. Dus ja: wat mij betreft zou een silhouet wel welkom zijn. Als dat maar op een goede manier gebeurt.
Ik zou zelf bijvoorbeeld liever zoiets als onderstaand zien. In het blauw of in het wit.

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » do 09 jun 2022, 22:42

Zoiets is inderdaad goed, zeker het einde kombord.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 09 jun 2022, 22:44

zo voor de hand liggend dat je je afvraagt waarom de bordenfabrikanten daar niet zelf op gekomen zijn.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 09 jun 2022, 22:48
paolie schreef: ↑do 09 jun 2022, 16:09
Het is wellicht ook wat je gewend bent. Maar ik zou me het leven zonder niet kunnen voorstellen
Welkom buiten België

-
Robbert297
- expressweg
Bericht
door Robbert297 » vr 10 jun 2022, 0:03
Als jij deze nou ff laat produceren en plaatsen!

Wegbeheerders doen dat namelijk ook klakkeloos, dus kan jij dat ook.
Zonder gekheid: dit is gewoon een goed, simpel en doordacht ontwerp.
I'm average height... in Thailand.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » vr 10 jun 2022, 2:08
En wat heb je daar als weggebruiker verder aan? M.i. is het verder nutteloze informatie.
Oriëntatie. Aan de provinciegrenzen wordt toch ook weergegeven dat je een andere provincie binnenrijdt? Borden die de naam van een rivier weergeven zijn veel nuttelozer dan gemeenteborden. Zoals gesteld heeft het ook vaak juridische gevolgen in welke gemeente je bent nav plaatselijke verordeningen. Dus eigenlijk is het wel belangrijk voor de weggebruiker om te weten in welke gemeente hij is.
Snelwegfreak schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:23
sven_engelen schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:20
Jouw punt is duidelijk, maar je ventileert (wederom) je mening als feit. En dat is niet juist.
Op de Nederlandse manier, die qua kleurstelling vaak amper opvalt? Ja, dat kan best onduidelijk zijn. Kan zomaar een straatnaambord of ander tekstbord zijn. Dus ja: wat mij betreft zou een silhouet wel welkom zijn. Als dat maar op een goede manier gebeurt.
Ik zou zelf bijvoorbeeld liever zoiets als onderstaand zien. In het blauw of in het wit.
Die witte variant is eigenlijk bijna letterlijk het Belgische ontwerp.
-
tsov
- verkeersader
Bericht
door tsov » vr 10 jun 2022, 7:07
Alfa schreef: ↑vr 10 jun 2022, 2:08
Aan de provinciegrenzen wordt toch ook weergegeven dat je een andere provincie binnenrijdt?
Nee, in Nederland zelden.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » vr 10 jun 2022, 8:13
Soms staan er wel welkomst borden (maar niet noodzakelijk exact op de grens).
Bv:
https://maps.app.goo.gl/RoS4m9fkLonRJAmJA
https://maps.app.goo.gl/eRk97gidNVbeqQo56
https://maps.app.goo.gl/zEJo8ysvrNsbHsbS6
Maar wat moet een voorbijganger of bezoeker daarmee? Het verandert in Nederland voor een voorbijganger of bezoeker niks. Behalve dan Friesland met hun tweetaligheid.
Als boer moet je weten bij welk provinciehuis je met je trekker de deur eruit moet slopen. Bewoners / bedrijven zullen daar een enkele keer voor een formaliteit heen moeten (valt in het niet bij wat via de gemeente loopt). Maar die hebben daarvoor geen bord nodig.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 10 jun 2022, 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tsov
- verkeersader
Bericht
door tsov » vr 10 jun 2022, 8:15
Klopt, maar lang niet langs elke weg, en bepaalde provincies zijn daar veel actiever mee dan andere.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » vr 10 jun 2022, 10:50

Bij ons is dat lang ook niet gestandaardiseerd geweest (en in Wallonië nog altijd niet), maar nu hebben we daar simpele en effectieve borden voor. En de provincies hebben bij ons een stuk minder te betekenen dan in NL.
Https://i.imgur.com/hMfBbO4.png
De versie in het wit is zó mooi dat je je afvraagt waarom die nog niet bestaat. Prachtig werk!
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 jun 2022, 11:02
Willem schreef: ↑do 09 jun 2022, 18:45
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom er dan zo'n lelijk en vooral bij de einde kom versie onduidelijk bord uit het ontwerpproces naar voren komt.
Met het matige resultaat is het woord "ontwerpproces" te veel eer.
Dit is 1000% beter dan de borden dat nu her en der verschijnen.
Je zou hooguit nog kunnen afwegen om het symbool en de plaatsnaam om te draaien:

-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » vr 10 jun 2022, 11:10

Persoonlijke mening: ik vind de borden met het symbool onderaan er beter uit zien dan de borden met het symbool bovenaan.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 10 jun 2022, 11:23
Wimpie25 schreef: ↑vr 10 jun 2022, 10:50
De versie in het wit is zó mooi dat je je afvraagt waarom die nog niet bestaat. Prachtig werk!
De witte versie zou op dit moment onhandig zijn, want dat levert gegarandeerd verwarring op met de huidige witte "gehuchtborden", die geen juridische betekenis hebben en waar dus ook geen ander snelheidsregime ingaat.
https://www.google.com/maps/@50.7856505 ... 384!8i8192
Laatst gewijzigd door paolie op vr 10 jun 2022, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 10 jun 2022, 11:37
Grappig, ik herken deze groene bordjes van vroeger. Ze waren toen onderdeel van de hectometerbordjes en werden op provinciale wegen, maar ook langs de snelwegen geplaatst. Daar zijn ze inmiddels al jaren geleden verdwenen, maar blijkbaar is de provincie Noord-Brabant er wel mee doorgegaan.
Alfa schreef: ↑vr 10 jun 2022, 2:08
Borden die de naam van een rivier weergeven zijn veel nuttelozer dan gemeenteborden.
Ik vind namen van rivieren toch stukken interessanter dan gemeentegrenzen. Het passeren van rivieren, kanalen of meren maakt in Nederland toch een wezenlijk onderdeel uit van de oriëntatie op het wegennet.
Wimpie25 schreef: ↑vr 10 jun 2022, 10:50
En de provincies hebben bij ons een stuk minder te betekenen dan in NL.
De betekenis van de provincies bij ons is denk ik vergelijkbaar met die in België. In de ene provincie voelt men zich cultureel wat meer verbonden dan in de andere, maar de daadwerkelijke bestuurlijke rol die de provincies spelen is vrij beperkt.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » vr 10 jun 2022, 12:01
paolie schreef:
zo voor de hand liggend dat je je afvraagt waarom de bordenfabrikanten daar niet zelf op gekomen zijn.
Vast omdat de eigengemaakte bordherkenningssoftware die ze willen slijten de borden anders niet herkent...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 jun 2022, 12:24
Kaaiman schreef: ↑vr 10 jun 2022, 12:01
paolie schreef:
Vast omdat de eigengemaakte bordherkenningssoftware die ze willen slijten de borden anders niet herkent...
Als het komsymbool per se zwart-op-wit moet dan is (met behoud van de plaatsnaam in wit-op-blauw) ook zoiets mogelijk:
Disclaimer: Dit is een snelle combinatie van het voorstel van Snelwegfreak. De opmaak zou iets netter moeten; om wat meer marges te kunnen toevoegen zou ik het symbool wat kleiner maken. Een oplossing in deze richting is sowieso rustiger en ruimtelijker dan het toevoegen van het symbool als een soort wit etiket dat ergens in de blauwe achtergrond zweeft.