Nieuwe stijl komborden
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Nieuwe stijl komborden

-
- Wegnummerfotograaf
Behalve dan dat Nederlandse provincies veel meer wegen in beheer hebben.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Nederland en Frankrijk (o.a.) zetten het symbool op de grensborden zetten, maar het komt verder niet meer terug.
Dat is hetzelfde als het snelwegsymbool op het grensbord vermelden, maar een ander symbool gebruiken om begin snelweg aan te duiden.
Terwijl begin bebouwde kom betekent meestal dat je moet vertragen. Dat is misleiding van de buitenlandse weggebruiker. (kan natuurlijk de bedoeling zijn
)
Dat is hetzelfde als het snelwegsymbool op het grensbord vermelden, maar een ander symbool gebruiken om begin snelweg aan te duiden.
Terwijl begin bebouwde kom betekent meestal dat je moet vertragen. Dat is misleiding van de buitenlandse weggebruiker. (kan natuurlijk de bedoeling zijn

-
- 4x5 autosnelweg
In de jaren '80 en '90 had de ANWB wel vaak provincieborden neergezet bij provinciegrenzen langs N-wegen. Ze zijn successievelijk gesneuveld

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Hoofdmoderator
Mja, de ANWB heeft al sinds het begin van hun bewegwijzeringswerkzaamheden één groot doel gehad naast het bedienen van de weggebruiker: geld verdienen door zoveel mogelijk (soorten) wegwijzers neer te zetten.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Toch nog best wel een aantal provincieborden gevonden op Google SV, in creatieve vormen:
N201 - Noord-Holland (Vreeland)
N201 - Utrecht (Vreeland)
N201 bij Amstel aquaduct (beide richtingen
N231 - N-H bij Vrouwenakker
N231 - Z-H bij Vrouwenakker
N207 - Z-H bij Hillegom
N207 - N-H bij Hillegom
N207 bij de Leimuiderbrug zag ik niet zo snel provincieborden staan maar wel dit gemeentebord
Van die gemeenteborden zijn ook genoeg ontwerpen van te vinden langs de weg.
N228 - Z-H bij Oudewater Met ernaast het gemeentebord van Krimpenerwaard.
N228 - Utrecht bij Oudewater met ook een gemeentebord erbij.
N214 - bij Meerkerk Geen provincieborden aangezien de grens door de middenberm van de N214 schijnt te lopen[/url] Er staan wel provincieborden langs de A27.
N57 - Zeeland nabij Port Zélande in de andere richting geen bord Zuid-Holland
N59 - Zeeland nabij de N257 Zuid-Holland had er een bord, later een andere en nu twee lege palen
N289 N-B nabij knp Markiezaat In de andere richting een gemeentebord van Reimerswaal.
N286 - Zeeland bij de Tholensebrug.
N286 - N-B nabij Tholensebrug. Deze staat aan de oostzijde van de halve aansluiting.
N322 - Gelderland bij de Afgedamde Maas. In de andere richting staat die van Noord-Brabant.
N270 - N-B Maar geen Limburg in de andere richting. Zelfde geval bij de N277
Bij de Maasbrug in de N264 het bekende De Limburgers heten U Welkom. Het bord van Noord-Brabant staat aan de andere zijde van de brug.
De N324 bij Grave, Brabntse zijde. En de andere zijde is het Welkom in Gelderland
Op de N329 bij Megen wordt je vanaf de pont verwelkomt in Noord-Brabant. En aan de andere zijde van de Maas, weet je dat je in Gelderland bent aanbeland.
Ook op de N279 en N266 (N-B dichter bij de sluis) zijn de provincies aangeduid.
Welkom in Limburg langs de N271 in Molenhoek maar ook Welkom in Gelderland
Welkom in Overijssel langs de N50. En het bord Gelderland staat aan de andere zijde van de weg.
Flevoland bij Elburg. Gelderland staat ook aangegeven in de andere richting.
Flevoland op de Houtribdijk bij Enkhuizen. En ook Noord-Holland heeft hier een bescheiden bordje.
Het hartje van Friesland langs de N353. En in de andere richting. Echter geen Drenthe hier.
Langs de N381 staan Friesland en Drenthe gebroederlijk bij elkaar.
Een warm welkom in Groningen vanaf de N372. Ook Drenthe groet hier en is gecombineerd met een gemeentebord.
De N355 is eveneens voorzien van een Fries hartje. Groningen zegt er tot ziens maar helaas geen welkom in de andere richting.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op za 11 jun 2022, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Mmm, in mijn ervaring staan die provincieborden er toch best veel. Niet langs elke weg, maar wel een stuk meer dan 'zelden'.
Borden aan de gemeentegrens kom ik ook wel regelmatig tegen. Ook niet elke weg (zeker niet op rijkswegen), maar op provinciale wegen en gemeentelijke wegen toch wel van tijd tot tijd.
-
- 2x3 autosnelweg
Tellen dit soort hectometerbordjes ook? In de andere richting zelfs een einde gemeente bordje. De gemeente Woensdrecht heeft die op de gemeentegrenzen geplaatst aan de A4, dus ook op de grens met België. Aan de A58 richting Zeeland staan ze niet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x3 autosnelweg
Die van Groningen zag er ooit zo uit, met ANWB in de rechter onderhoek:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... n_2012.jpg
De ANWB versie van Friesland kennelijk: http://themanieuws.nl/app/uploads/1/129 ... n_bord.jpg.
Deze is er ook nog van Friesland: https://www.plaatsengids.nl/files/fotos ... _kopie.jpg
Provincie Drenthe met ANWB in de rechter onderhoek: https://www.veld-post.nl/site/assets/fi ... mbnail.jpg
Kennelijk bestond ooit een standaard vorm in de ANWB-tijd, best logisch want dan is de productie ook goedkoper.
Nu heeft iedere provincie een eigen frivool ontwerp. Voordeel van zo'n groot bord als Gelderland bijvoorbeeld heeft is dat deze minder snel gejat wordt.
Denk dat dit ook wel aardig wat voor komt, leuk zo'n bord in de mancave. Dat is met die relatief kleine borden van bijvoorbeeld Noord-Holland en Flevoland op de Houtribdijk in mijn vorige post nog wel te doen. Maar die van Gelderland past niet zo makkelijk aan de muur in een kamer, laat staan dat die in de kofferbak past.
Maar het aantal provinciegrensovergangen als je het beperkt tot N-wegen is ook nog wel te overzien. Een aantal provincies grenzen voor een groot deel aan water en/of aan Belgié/Duitsland. Flevoland heeft er door het omringende water bijvoorbeeld maar 5 in de N-wegen en 3 in de A-wegen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... n_2012.jpg
De ANWB versie van Friesland kennelijk: http://themanieuws.nl/app/uploads/1/129 ... n_bord.jpg.
Deze is er ook nog van Friesland: https://www.plaatsengids.nl/files/fotos ... _kopie.jpg
Provincie Drenthe met ANWB in de rechter onderhoek: https://www.veld-post.nl/site/assets/fi ... mbnail.jpg
Kennelijk bestond ooit een standaard vorm in de ANWB-tijd, best logisch want dan is de productie ook goedkoper.
Nu heeft iedere provincie een eigen frivool ontwerp. Voordeel van zo'n groot bord als Gelderland bijvoorbeeld heeft is dat deze minder snel gejat wordt.
Denk dat dit ook wel aardig wat voor komt, leuk zo'n bord in de mancave. Dat is met die relatief kleine borden van bijvoorbeeld Noord-Holland en Flevoland op de Houtribdijk in mijn vorige post nog wel te doen. Maar die van Gelderland past niet zo makkelijk aan de muur in een kamer, laat staan dat die in de kofferbak past.
Zie voorbeelden hierboven.
Maar het aantal provinciegrensovergangen als je het beperkt tot N-wegen is ook nog wel te overzien. Een aantal provincies grenzen voor een groot deel aan water en/of aan Belgié/Duitsland. Flevoland heeft er door het omringende water bijvoorbeeld maar 5 in de N-wegen en 3 in de A-wegen.
-
- expressweg

Er is simpelweg geen enkele eenheid in provinciegrensborden. Niet in bordtype, niet in wegtype waar ze geplaatst worden en niet in consequent plaatsen.
Gemeentegrensborden kennen nog veel minder eenheid. Ik denk dat hooguit de helft van de gemeenten ze plaatst, en wat er geplaatst wordt, varieert tussen simpele bordjes, portaaltjes, hectometerpaaltjes en zelfs een soort van historiserende hardstenen paaltjes zoals bijvoorbeeld Eijsden-Margraten doet: https://goo.gl/maps/1KAsw58JT5j5xH4LA
-
- Wegnummerfotograaf
Op mijn plaatsnaambordenfotowebsite begin ik iedere gemeente met een gemeente-bord, als ik die tenminste aantrof.
Borden.plaatsengids.nl
Borden.plaatsengids.nl
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Uit de voorbeelden blijk ik inderdaad ongelijk te hebben

Het lijkt er overigens wel op dat de meeste langs provinciale wegen staan, ook logisch gezien het beheer uiteraard.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is misschien ook je verwachtingspatroon. Als je vind dat er een duidelijk bord moet staan op de provinciegrens of op de gemeentegrens dan is de classificatie 'zelden' misschien wel terecht; als je denkt dat ze niet thuishoren langs de openbare weg dan staan er veel te veel...
Ik zou het zelf wel toejuichen als de gemeentelijke en provinciale wegbeheerders eens werk gaan maken van een standaard. Wat dat betreft had België dat eens beter voor elkaar.

Ik zou het zelf wel toejuichen als de gemeentelijke en provinciale wegbeheerders eens werk gaan maken van een standaard. Wat dat betreft had België dat eens beter voor elkaar.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zag vanmiddag voor het eerst een nieuw kombord ‘in het wild’: Bij het binnenrijden van Zuidzande, van Oostburg naar
Cadzand.
Cadzand.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Je weet ook niet precies hoe vaak je een (gemeente)grens passeerde zonder dat er een bord stondVinny schreef: ↑zo 12 jun 2022, 20:42 Het is misschien ook je verwachtingspatroon. Als je vind dat er een duidelijk bord moet staan op de provinciegrens of op de gemeentegrens dan is de classificatie 'zelden' misschien wel terecht; als je denkt dat ze niet thuishoren langs de openbare weg dan staan er veel te veel...![]()

-
- Wegnummerfotograaf
Je komt al een heel eind als de plaatsnaam niet te lang is!Schelpenpaadje schreef: ↑vr 10 jun 2022, 12:24 Als het komsymbool per se zwart-op-wit moet dan is (met behoud van de plaatsnaam in wit-op-blauw) ook zoiets mogelijk:

--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris
Wel een mooie rheden om van Ee naar Dd over te stappen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Hoofdmoderator
Maar don't you Cc dat dit geen Dd is?
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Met dit ontwerp zou je bijna het 'nieuwe deel' kunnen veranderen naar een onderbord, veel goedkoper ook om dat dan overal uit te rollen... Maar daar is de bordenboer natuurlijk niet bij gebaat 

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Secretaris
Ee-h, op het schermpje van mijn mobiel net niet, maar nu op de pc is het inderdaad Dduidelijk Cc.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 2x5 autosnelweg
Ik weet niet of het hier al gemeld was, maar heel Zaanstad heeft nu ook de nieuwe stijl komborden. Dat zijn er dus ook weer een stuk of 40 borden onjuiste borden erbij!
Kan iemand mij dit uitleggen: Ze zijn wettelijk niet toegestaan. Wanneer wordt er ingegrepen?!?!?
Kan iemand mij dit uitleggen: Ze zijn wettelijk niet toegestaan. Wanneer wordt er ingegrepen?!?!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator

-
- 2x5 autosnelweg
Maar dan nog: De politie is er van op de hoogte, het ministerie, het CROW, en vast nog wat andere partijen.
Waarom laten ze dit gewoon gebeuren???
Moet er niet een instantie komen die dit een halt toeroept? De ILT, inspectie leefomgeving en transport is wel zo'n instantie die hier iets mee kan?
Moet er niet een instantie komen die dit een halt toeroept? De ILT, inspectie leefomgeving en transport is wel zo'n instantie die hier iets mee kan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Moderator

-
- autoweg
Tijd dat we zelf maar rode tape over de einde-komborden gaan plakken voordat we straks overal met 50 buiten de bebouwde kom sukkelen.
-
- autoweg
Klacht indienen en als die niet naar behoren wordt afgehandeld (in jouw ogen) kan je wellicht de nationale ombudsman inschakelen of die van de lokale gemeente? Is misschien wel wat rigoureus.. maar ja, niet geschoten is altijd mis.mavas schreef: ↑zo 19 jun 2022, 15:18 Maar dan nog: De politie is er van op de hoogte, het ministerie, het CROW, en vast nog wat andere partijen.
Ik zag vanavond dat er in Koedijk ook een nieuwe stijl kombord staat. Gemeente Alkmaar is er dus ook mee aan de slag, kennelijk.
-
- expressweg
De grap is dat zelfs het ministerie i&W niet in wil grijpen. Ik snap niet hoe ze dit door de vingers kunnen laten glippenmavas schreef: ↑zo 19 jun 2022, 11:23 Ik weet niet of het hier al gemeld was, maar heel Zaanstad heeft nu ook de nieuwe stijl komborden. Dat zijn er dus ook weer een stuk of 40 borden onjuiste borden erbij!

Svenlo
-
- zandpaadje
Na Alphen a/d Rijn heb ik het nieuwe stijl kombord vorige week ook in buurgemeente Kaag en Braassem gespot, bij slechts 1 van de ingangen van Leimuiden (Herenweg). Zo te zien heeft er eindelijk iemand ingezien dat het ontwerp van het einde bord onduidelijk is, en is dit goed opgelost door achteraf een extra stuk rood tape over het hele einde bord te plakken:

In de gemeente Alphen heb ik er tot nu toe bij Alphen a/d Rijn, Benthuizen, Hazerswoude-Dorp, Koudekerk a/d Rijn en Zwammerdam 1 of 2 zien staan. Bij Aarlanderveen, Boskoop en Hazerswoude-Rijndijk (-Groenendijk) is de situatie nog nergens veranderd:

In de gemeente Alphen heb ik er tot nu toe bij Alphen a/d Rijn, Benthuizen, Hazerswoude-Dorp, Koudekerk a/d Rijn en Zwammerdam 1 of 2 zien staan. Bij Aarlanderveen, Boskoop en Hazerswoude-Rijndijk (-Groenendijk) is de situatie nog nergens veranderd:
-
- 2x5 autosnelweg
Ik vind dat veel borden ook zo lomp groot worden door dat symbool erop. Krijg je in een portaal ook zo'n 'schuttingen' van.