Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Nieuwe stijl komborden

Bericht door harry » di 11 jul 2023, 12:55

Schelpenpaadje schreef: di 11 jul 2023, 11:34 Al vraag ik me sterk af of deze variant toegevoegde waarde heeft voor softwareherkenning.
Ik betwijfel het. :mrgreen:
Afbeelding
(Het witte "eindebordje" zit in de bosjes)

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 11 jul 2023, 13:03

Davy schreef: di 11 jul 2023, 11:28 Ik snap echt die tegenstand niet van die nieuwe borden, ik vind ze juist een enorme verbetering t.o.v. de bestaande borden. Enig kritiekpunt die ik deel is de rode streep die enkel door het symbool staat.
Maar voor de rest zeg ik: algemeen invoeren deze borden.
Ik vind het vooral enorme kapitaalvernietiging door overal die borden te vervangen.
Gemeenten moeten volop bezuinigen (op jeugdzorg etc.), maar er is wel geld om goede borden te vervangen voor nieuwe.

Ja, ander potje en andere orde van grootte. Maar vele kleintjes...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 11 jul 2023, 14:44

Ik volg nu al enkele jaren dit topic en blijf het toch verbazend vinden hoe lang het duurt eer men eindelijk eens een definitief ontwerp van komborden kan vastprikken.

In België heeft men destijds het gewoon gemakkelijk gehouden en aan het klassieke sobere ontwerp, het komsymbool toegevoegd en op 2 jaar tijd waren in heel het land alle borden vervangen.

In Nederland zie ik slechts twee goeie oplossingen. Een wit-op-blauw bord met het symbool in dezelfde kleurenstelling. Dat blijft het dichtst bij het klassieke ontwerp en zit er gewoon beter uit dan 4 tot 5 verschillende kleuren op 1 bord. De andere oplossing is om voor het Belgische zwart-wit ontwerp te gaan.

In elk geval, een symbool apart doorstrepen om het einde van de kom aan te duiden, dat ziet er gewoon niet uit.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 11 jul 2023, 16:05

^^ de “nieuwe“ komborden zijn een uiterst geraffineerd trucje van de bordenleveranciers. Vanuit het Rijk heb ik nog geen enkel signaal opgevangen dat de borden :H1: en :H2: een nieuwe versie gaan krijgen, laat staan dat er al een ontwerp zou zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 11 jul 2023, 17:39

Piles schreef: di 11 jul 2023, 13:03 Ik vind het vooral enorme kapitaalvernietiging door overal die borden te vervangen.
Het lijkt erop dat alleen borden worden vervangen waar dat nodig is. Bijvoorbeeld door een gemeentelijke herindeling, schade of einde levensduur.
(Misschien dat bordenboeren korting geven als een hoop borden tegelijk worden vervangen?)
--Harry.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » di 11 jul 2023, 21:31

Wimpie25 schreef: di 11 jul 2023, 14:44 Ik volg nu al enkele jaren dit topic en blijf het toch verbazend vinden hoe lang het duurt eer men eindelijk eens een definitief ontwerp van komborden kan vastprikken.

In België heeft men destijds het gewoon gemakkelijk gehouden en aan het klassieke sobere ontwerp, het komsymbool toegevoegd en op 2 jaar tijd waren in heel het land alle borden vervangen.

In Nederland zie ik slechts twee goeie oplossingen. Een wit-op-blauw bord met het symbool in dezelfde kleurenstelling. Dat blijft het dichtst bij het klassieke ontwerp en zit er gewoon beter uit dan 4 tot 5 verschillende kleuren op 1 bord. De andere oplossing is om voor het Belgische zwart-wit ontwerp te gaan.

In elk geval, een symbool apart doorstrepen om het einde van de kom aan te duiden, dat ziet er gewoon niet uit.
Helemaal eens .. waarom dit zo moet duren....? :hm:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jul 2023, 22:02

harry schreef: di 11 jul 2023, 17:39
Piles schreef: di 11 jul 2023, 13:03 Ik vind het vooral enorme kapitaalvernietiging door overal die borden te vervangen.
Het lijkt erop dat alleen borden worden vervangen waar dat nodig is. Bijvoorbeeld door een gemeentelijke herindeling, schade of einde levensduur.
(Misschien dat bordenboeren korting geven als een hoop borden tegelijk worden vervangen?)
Ja en iedere wegbeheerder vindt zijn eigen 'standaard' uit. Dat staat me het meest tegen. Het liefst heb ik gewoon één soort bord en dat dan gewoon binnen een jaar of twee, drie uitrollen. Dat kost ook geld, maar is in principe duidelijk voor de weggebruiker en een standaard kun je ook algoritmisch inplannen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 11 jul 2023, 22:19

^^ de wegbeheerder behoort volgens mij er gewoon voor te zorgen dat verkeersborden geplaatst worden conform het RVV. En geen verzinsels van fabrikanten.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 12 jul 2023, 1:21

harry schreef: di 11 jul 2023, 12:55 (..)
Afbeelding
(..)
Flink heen en weer rijden en al die insecten op de ruit scheppen die tussen hotel en fourageerbosje heen en weer vliegen. Doorgeven aan meneer Timmermans (of de fenolijn van Vroege Vogels). :woop:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 12 jul 2023, 8:03

^^ Tussen hotel en bosje is een voetpad...
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 12 jul 2023, 13:52

^^ Pilotenbril op als je langsrent dus. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 jul 2023, 17:23

harry schreef: di 11 jul 2023, 17:39 Het lijkt erop dat alleen borden worden vervangen waar dat nodig is.
Ik ben gisteren in de Hoeksche Waard geweest en daar zijn alle borden vervangen, behalve een paar borden die nog vrij nieuw zijn.
Alle borden van Piershil zijn vrij nieuw, dus daar kon ik geen enkel nieuwe-stijl bord vinden.
Dat bevestigt wat mij betreft de stelling dat niet zomaar overal de borden worden vervangen.
--Harry.

Fenway
zandpaadje

Bericht door Fenway » di 18 jul 2023, 10:00

Geblunder met nieuw plaatsnaambord
De kop van het artikel begon hoopvol, maar helaas geen melding van het feit dat deze borden volgens bijlage 1 RVV helemaal niet bestaan.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 19 jul 2023, 22:44

Dus even resumé van de nieuwe komborden:

Borden die rechtsgeldig zijn worden erkend in bijlage 1 van het RVV1990. Alle andere borden die er zijn hebben geen juridische status m.b.t. verkeersregels.

Stel je komt van een weg met een maximumsnelheid van 80 km/u bubeko, je ziet het nieuwe kombord en een bord eronder met :A1-50: dan betekent het dat die maximumsnelheid geldt tot het volgende wegvak (heeft iemand een referentie naar een wettekst waarbij dat staat aangegeven?) en dus mag je na het volgende kruispunt met zijweg weer 80 km/u rijden juridisch gezien.

Stel je komt van een weg met een maximumsnelheid van 80 km/u bubeko en je ziet het nieuwe kombord. Dit keer zonder bord eronder met 50 dus dat betekent dat je juridisch gezien met 80 km/u door mag rijden.

Stel je komt van bibeko af. De maximumsnelheid bibeko is 50 km/u. Je komt het nieuwe einde kombord tegen zonder bord eronder. Nu geldt dus bij het verlaten van de kom nog steeds de limiet van 50 km/u.

Nou zal het vast zo zijn als je met 80 doorrijdt en je wordt staande gehouden door de politie, je alsnog een dikke prent krijgt. Hoe groot is het succes van slagen bij de rechter mocht er een zaak van komen?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik bezig ben met het maken van een onderzoek naar deze borden.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jul 2023, 23:06

^^ De rechter zal vermoedelijk oordelen dat de betekenis van de borden voldoende duidelijk is. Hangt er wellicht ook enigszins van af of de bebouwde kom verder ook als zodanig zichtbaar is. Ik zou het er niet op wagen.
sven_engelen schreef: wo 19 jul 2023, 22:44Borden die rechtsgeldig zijn worden erkend in bijlage 1 van het RVV1990. Alle andere borden die er zijn hebben geen juridische status m.b.t. verkeersregels.
Met nog een uitzondering: de RVV 1966-borden die in artikel 96 van het RVV 1990 genoemd worden, zijn op basis van dat artikel ook nog steeds rechtsgeldig.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 19 jul 2023, 23:11

Coen Tunnel schreef: wo 19 jul 2023, 23:06 ^^ De rechter zal vermoedelijk oordelen dat de betekenis van de borden voldoende duidelijk is. Hangt er wellicht ook enigszins van af of de bebouwde kom verder ook als zodanig zichtbaar is. Ik zou het er niet op wagen.
Op basis van common sense dus. Zoiets dacht ik al.
Svenlo

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jul 2023, 6:16

Dat is een aanname. Dat weet je pas zeker als er een uitspraak ligt van de rechter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 20 jul 2023, 6:27

^^ Dan stel ik voor dat jij het erop gaat wagen, zodat we allen wijzer worden. :top:

En als je meteen de situaties 'alleen bestemmingsverkeer' en 'alleen pashouders' meteen even meeneemt ben je helemaal geweldig bezig. :worship:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jul 2023, 8:31

Kaaiman schreef: do 20 jul 2023, 6:27 ^^ Dan stel ik voor dat jij het erop gaat wagen, zodat we allen wijzer worden. :top:
Oh, als de situatie zich ooit voordoet, zou ik het wel aandurven, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 jul 2023, 22:11

Vanavond heb ik een overzicht gemaakt van (volgens mij) alle varianten aan komborden die we nu her en der door het land hebben staan. Is er een variant die nog mist?

En belangrijker: welke variant heeft de voorkeur?

Afbeelding

(en ja, Heerhugowaard had ik héél toevallig al gemaakt in de nieuwe uitvoering. En om eerlijk te vergelijken heb ik de inhoud overal hetzelfde gehouden, dus moeten jullie het 14x met Heerhugowaard doen :lol: )
Enne gojje mins blieft altied leave.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 28 jul 2023, 22:15

Ik mis nog de optie van een los onderbord; dus niet op het schrikhek maar een apart onderbord. Dat zou mijn voorkeur hebben; da's de kleinste verspilling van materiaal en hoe dan ook rechtsgeldig.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 28 jul 2023, 22:32

Variant 5 vind ik visueel de mooiste. Variant 6 gaat ‘m niet worden omdat in deze variant het einde-komsymbool steeds weer op een andere manier geraakt wordt door de rode streep, dat is niet gunstig voor automatische herkenning gok ik.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 28 jul 2023, 23:49

paolie schreef: vr 28 jul 2023, 22:32 Variant 6 gaat ‘m niet worden omdat in deze variant het einde-komsymbool steeds weer op een andere manier geraakt wordt door de rode streep, dat is niet gunstig voor automatische herkenning gok ik.
Dat is nochtans hoe het in België is:
Afbeelding

Misschien moeten ze kiezen voor een iets groter silhouet waardoor de rode streep altijd minstens een deel ervan bedekt. En als blauw op wit op de bord ipv als miniverkeersbord, daardoor is het ook minder erg als het silhouet niet altijd op dezelfde manier geraakt wordt door de rode streep.

Een beetje het ontwerp dat hier te zien is dus:
Afbeelding

Of als het silhouet toch zwart op wit moet weergegeven worden zou ik heel de onderkant van het bord wit maken ipv enkel de zone rond het silhouet:
Afbeelding

Of nog beter: als het logo wat groter gemaakt wordt en er maar 1 rode streep is die het hele bord bedekt:
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 29 jul 2023, 8:35

Van dit overzichtje zou Alphen aan den Rijn mijn voorkeur hebben. Hoewel daar ook aan te sleutelen valt (bies over de plaatsnaam dezelfde hoek geven als de bies over het pictogram?)

Ik denk dat de laatste fictieve versie minder praktisch is voor digitale herkenning omdat het pictogram onvoldoende wordt bedekt door de bies.

Uit de post van Alfa vind ik de variant "Groningen" en de laatste versie ook wel sterk.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 29 jul 2023, 9:07

Dank voor de aanvullingen. Deze heb ik nu toegevoegd:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 29 jul 2023, 9:15

^^
Variant 10! En dan stoppen met die gemeentenamen te integreren in de borden zodat de einde-streep altijd dezelfde schuinte krijgt als bij het pictogram.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » za 29 jul 2023, 9:29

Ik vind varianten 6,8 en 11 de beste. Lekker simpel houden, geen poespas met dubbele strepen. Zou variant 10 met een kleiner onderbord, ter grootte van de witte strook in variant 2 ook wel zien zitten.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 29 jul 2023, 9:33

Er is ook nog een versie van Variant 7 te bedenken waarbij het onderbord over de volle breedte uitgevoerd is in een witte achtergrond.
En met variant 10 en 11 zijn er nog versies te bedenken waarbij het symbool omlijnd wordt met zwart waar vervolgens alleen door het symbool de rode streep gaat (en uiteraard door de plaatsnaam).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 29 jul 2023, 9:41

Ik vind twee roden strepen iets te veel van het goede en die ene rode streep moet voor de duidelijkheid wel het gehele bord beslaan (dus geen variant 1). Een witte achtergrond kan je wellicht nog overwegen bij gehuchten die nu al zo worden aangegeven. Van de varianten 6, 8 en 11 gaat mijn voorkeur uit naar variant 6.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 29 jul 2023, 9:56

Ik vind zo'n klein wit vlak met het dorpssilhouet wat binnen een blauw vlak valt verschrikkelijk lelijk en dat staat me ook tegen bij de varianten die we de laatste jaren overal zien verschijnen. De varianten 1, 3, 4, 5, 6 en 7 vallen wat mij betreft gelijk af en de rode vlakken bij 2 kunnen mij ook al niet bekoren.

Bij variant 8 vind ik het witte silhouet op blauw niet echt fraai uitkomen en bij 10 zijn die dubbele rode strepen ronduit lelijk.

Variant 9 en 11 vind ik beide redelijk goed geslaagd. Variant 9 zou echter voor Nederland wel heel erg afwijkend zijn van wat we gewend zijn en mijn keuze zou daarom vallen op variant 11. Dit lijkt me echt een prima en duidelijke variant wat eigenlijk direct ingevoerd kan worden.