Nieuwe stijl komborden
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: Nieuwe stijl komborden
Nog eentje gespot vandaag:
OV: Gramsbergen (Anerdijk), komend vanaf de N34.
Standaardmodel met einde kom alleen streep door dorpssilhouet.
OV: Gramsbergen (Anerdijk), komend vanaf de N34.
Standaardmodel met einde kom alleen streep door dorpssilhouet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- autoweg
In Made zijn ze ook verschenen een paar maanden terug: https://www.google.nl/maps/@51.6732622, ... ?entry=ttu
Een leuk contrast met het oude betonwegdek.
Een leuk contrast met het oude betonwegdek.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg

Ik ben ook geen fan van dit soort 'schuttingen' langs de weg. En waarom nog een 50-bord naast het symbool?
-
- 2x2 autosnelweg
Volledig akkoord, de varianten met een dubbele rode streep zijn toch verschikkelijk lelijk? Ik vind het sterk dat er hier forumleden specifiek hun voorkeur aan geven.Rein schreef: ↑za 29 jul 2023, 9:56 Ik vind zo'n klein wit vlak met het dorpssilhouet wat binnen een blauw vlak valt verschrikkelijk lelijk en dat staat me ook tegen bij de varianten die we de laatste jaren overal zien verschijnen. De varianten 1, 3, 4, 5, 6 en 7 vallen wat mij betreft gelijk af en de rode vlakken bij 2 kunnen mij ook al niet bekoren.
Bij variant 8 vind ik het witte silhouet op blauw niet echt fraai uitkomen en bij 10 zijn die dubbele rode strepen ronduit lelijk.
Variant 9 en 11 vind ik beide redelijk goed geslaagd. Variant 9 zou echter voor Nederland wel heel erg afwijkend zijn van wat we gewend zijn en mijn keuze zou daarom vallen op variant 11. Dit lijkt me echt een prima en duidelijke variant wat eigenlijk direct ingevoerd kan worden.
-
- dorpsstraat
Ook mee eens. Ik zit met verbazing sommige berichten te lezen.Wimpie25 schreef: ↑do 03 aug 2023, 15:50Volledig akkoord, de varianten met een dubbele rode streep zijn toch verschikkelijk lelijk? Ik vind het sterk dat er hier forumleden specifiek hun voorkeur aan geven.Rein schreef: ↑za 29 jul 2023, 9:56 Ik vind zo'n klein wit vlak met het dorpssilhouet wat binnen een blauw vlak valt verschrikkelijk lelijk en dat staat me ook tegen bij de varianten die we de laatste jaren overal zien verschijnen. De varianten 1, 3, 4, 5, 6 en 7 vallen wat mij betreft gelijk af en de rode vlakken bij 2 kunnen mij ook al niet bekoren.
Bij variant 8 vind ik het witte silhouet op blauw niet echt fraai uitkomen en bij 10 zijn die dubbele rode strepen ronduit lelijk.
Variant 9 en 11 vind ik beide redelijk goed geslaagd. Variant 9 zou echter voor Nederland wel heel erg afwijkend zijn van wat we gewend zijn en mijn keuze zou daarom vallen op variant 11. Dit lijkt me echt een prima en duidelijke variant wat eigenlijk direct ingevoerd kan worden.
-
- Forumbeheerder
Op de N831 staan er nu ook nieuwe bij Velddriel (komende vanaf de rotonde Rome (N322 X N831). Nu nog even te spotten in verkeer, want straks na de bouwvak zit het weer dicht.
-
- autoweg
Zonder op z'n minst een rode streep door de plaatsnaam zijn ze gewoon niet herkenbaar als einde-kombord. Zit je weer met 50 op een 80 weg (met inhaalverbod, het is NL immers) achter iemand aan te sukkelen die dat niet doorhad. Dan maar gewoon losse borden (dus niet al die gecombineerde varianten) met beiden een streep.
-
- expressweg
Een artikel in NRC over de nieuwe komborden waar ik aan mee heb gewerkt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/13/ma ... t-a4171848
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/13/ma ... t-a4171848
Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Ik denk dat de meeste rechters zullen oordelen dat je meestal ook aan de omgeving kan afleiden dat je binnen de bebouwde kom zit, ook al heb je het kombord gemist of niet herkend. Die wordt ook wel eens gestolen, omvergereden of er staat een vrachtwagen of struik voor.
Ik sluit niet uit dat er een enkeling wordt vrijgesproken die te snel op een landelijke weggetje rijdt dat toch binnen de kom valt en waar geen Vmax borden staan. Het missen of niet herkennen van het bord einde kom is voor het te snel rijden eigenlijk niet relevant, tenzij oom agent denkt dat het nog bebouwde kom is.
Ik sluit niet uit dat er een enkeling wordt vrijgesproken die te snel op een landelijke weggetje rijdt dat toch binnen de kom valt en waar geen Vmax borden staan. Het missen of niet herkennen van het bord einde kom is voor het te snel rijden eigenlijk niet relevant, tenzij oom agent denkt dat het nog bebouwde kom is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Het artikel zo lezende komen 2 gedachtes in me op:
- hoe kan het toch dat in het hele proces het ministerie hier niet bij is betrokken geweest?? Dat is toch uiterst vreemd?!
- laten we hopen dat met dit artikel er inderdaad een discussie op gang komt tussen betrokken instanties, die een uitkomst geeft waar de weggebruiker en de fabrikanten het meest bij gebaat zijn.
- hoe kan het toch dat in het hele proces het ministerie hier niet bij is betrokken geweest?? Dat is toch uiterst vreemd?!
- laten we hopen dat met dit artikel er inderdaad een discussie op gang komt tussen betrokken instanties, die een uitkomst geeft waar de weggebruiker en de fabrikanten het meest bij gebaat zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- verkeersader
Alleen al hier in de omgeving ken ik plekken waar relatief uit het niets een bord staat, en je dat bord met gemak enkele honderden meters verder weg kan zetten, en dit qua uitstraling van de weg geen verschil maakt; dat bord staat daar alleen omdat dat daar een gemeentegrens loopt.Peter schreef: ↑wo 16 aug 2023, 12:16 Ik denk dat de meeste rechters zullen oordelen dat je meestal ook aan de omgeving kan afleiden dat je binnen de bebouwde kom zit, ook al heb je het kombord gemist of niet herkend. Die wordt ook wel eens gestolen, omvergereden of er staat een vrachtwagen of struik voor.
Zou je hier zeggen dat je een dorp binnenrijdt, qua uitstraling?
https://goo.gl/maps/wKrM4A3a3P7upJNP8
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x5 autosnelweg
Wellicht heeft de val van het vorige kabinet daarmee te maken. Ik heb zelf in mijn werk te maken gehad met een wetsaanpassing die vòòr de val van het vorige kabinet was ingediend en pas afgelopen juni (na twee jaar) is aangenomen. En dan heb ik achteraf gezien nog geluk gehad want eigenlijk stond de behandeling van de aanpassing voor ná het zomerreces op de agenda en dan had de val van het huidige kabinet waarschijnlijk weer voor vertraging gezorgd. En voor de context: het was een hele eenvoudige wetsaanpassing en er was niets controversieels aan.
-
- Hoofdmoderator
Wat de uitkomst ook is: de fabrikanten zijn er bij gebaat. Want alles moet vervangen worden: of het ISA-ontwerp nu blijft, aangepast of afgeschoten wordt.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Waarom niet ? Kan ook als onderbord onder een bestaand naambord. En het hoeft niet binnen 10 jaar voor 100%.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
In België is het ook gebeurd rond 2005, al was daar herkenbaarheid voor de weggebruiker de beweegreden (automatische bordherkenning was toen nog geen punt).
-
- zandpaadje
Ik had over de komborden vragen gesteld aan de wethouder, reactie terug: ze zijn rechtmatig.
Nu dus WOO verzoek naar de documenten waaruit dat blijkt anders graag antwoord op de gestelde vragen.
Nu dus WOO verzoek naar de documenten waaruit dat blijkt anders graag antwoord op de gestelde vragen.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat er bedenkingen zijn bij de komborden acht ik nog geen WOO verzoek waard.
-
- zandpaadje
Ik had de gemeente gevraagd waarom zij bewust, want vorig jaar januari al gewezen op de onrechtmatigheid, de politie ondermijnt in de handhaving.
Hierop reageerde de ambtenaar dat de borden rechtmatig zijn, dan vraag ik naar dat bewijs. Niet zo vreemd toch? De gemeente verkoopt te vaak onzin.
-
- expressweg
Je wil niet weten om welke pietluttigheden tegenwoordig een WOO verzoek ingediend wordt, waarbij vaak alle correspondentie over vele jaren wordt gevraagd. Veel plezier met doorlezen van honderden nietszeggende mailtjes denk ik dan altijd maar weer.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat hoef je mij niet te vertellen, maar ik proef suggesties dat gemeenten bewust deze borden plaatsen. Daar geloof ik niet zo in.
-
- Wegnummerfotograaf
De gemeente Land van Cuijk heeft natuurlijk wel bewust alle kommen van nieuwe borden voorzien.
Het is dus de vraag of ze blindelings het advies van een bordenmaker hadden moeten volgen of eerst het wegenforum hadden moeten lezen. Of nog iets anders.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Fijn dat een wethouder die de regels moet kennen, de regels niet kent..uit boxmeer schreef: ↑zo 20 aug 2023, 10:44 Ik had over de komborden vragen gesteld aan de wethouder, reactie terug: ze zijn rechtmatig.
Svenlo
-
- 4x5 autosnelweg
Die zal wel connecties hebben met de bordenboer 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Het kan ook zijn dat de wethouder onjuist is geïnformeerd of dat het ambtenarenkorps niet goed uitzoekt wat juridisch nu juist issven_engelen schreef: ↑ma 21 aug 2023, 1:09Fijn dat een wethouder die de regels moet kennen, de regels niet kent..uit boxmeer schreef: ↑zo 20 aug 2023, 10:44 Ik had over de komborden vragen gesteld aan de wethouder, reactie terug: ze zijn rechtmatig.

-
- 2x2 autosnelweg
Er hoeft ook maar 1 ambtenaar bij te zijn die heeft bedacht dat het van groot belang is dat de gemeente voorop loopt in de Grote Vernieuwing Van Komborden...
Vooral bij gemeenten die in één klap alles vervangen lijkt het een prestige dingetje, net zoals het aanleggen van solarfietspaden.
Vooral bij gemeenten die in één klap alles vervangen lijkt het een prestige dingetje, net zoals het aanleggen van solarfietspaden.
-
- expressweg
Dat is niet de rol van de wethouder….sven_engelen schreef: ↑ma 21 aug 2023, 1:09Fijn dat een wethouder die de regels moet kennen, de regels niet kent..uit boxmeer schreef: ↑zo 20 aug 2023, 10:44 Ik had over de komborden vragen gesteld aan de wethouder, reactie terug: ze zijn rechtmatig.