Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Nieuwe stijl komborden

Bericht door harry » ma 21 aug 2023, 12:35

Schelpenpaadje schreef: ma 21 aug 2023, 9:51 Er hoeft ook maar 1 ambtenaar bij te zijn die heeft bedacht dat het van groot belang is dat de gemeente voorop loopt in de Grote Vernieuwing Van Komborden...
Ik denk eerder dit:

Ambtenaar: "Bordenboer, we hebben nieuwe borden nodig."
Bordenboer: "Zal ik het nieuwe model leveren?"
Ambtenaar: "Ja, doe maar. Als er maar wel een bord onder past waarop we kunnen zeggen hoe goed en duurzaam onze gemeente is."
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 21 aug 2023, 16:21

sven_engelen schreef: ma 21 aug 2023, 1:09
uit boxmeer schreef: zo 20 aug 2023, 10:44 Ik had over de komborden vragen gesteld aan de wethouder, reactie terug: ze zijn rechtmatig.
Fijn dat een wethouder die de regels moet kennen, de regels niet kent..
Regels kunnen opgerekt worden door jurisprudentie. En die is er nog niet. Iets dat niet 100% volgens de regels is, is niet per se ongeldig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 23 aug 2023, 23:38

harry schreef: ma 21 aug 2023, 12:35
Schelpenpaadje schreef: ma 21 aug 2023, 9:51 Er hoeft ook maar 1 ambtenaar bij te zijn die heeft bedacht dat het van groot belang is dat de gemeente voorop loopt in de Grote Vernieuwing Van Komborden...
Ik denk eerder dit:

Ambtenaar: "Bordenboer, we hebben nieuwe borden nodig."
Bordenboer: "Zal ik het nieuwe model leveren?"
Ambtenaar: "Ja, doe maar. Als er maar wel een bord onder past waarop we kunnen zeggen hoe goed en duurzaam onze gemeente is."
Voor borden die hier en daar verschijnen klopt dit misschien.

Hoe vaak komt het voor dat gemeenten "zomaar" in één keer al hun borden vervangen? Behalve (officiële) nieuwe ontwerpen komt dit in principe alleen voor bij herindelingen. En bij de gevallen die ik ken werd zelfs daar eerst met stickers gewerkt voor de gemeentenaam.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 23 aug 2023, 23:50

^^ Herindelingen, inderdaad. Waarbij men eerst een tijdelijke oplossing met stickers gebruikt en later een integrale vervanging.
Dat hebben we o.a. gezien in Dijk en Waard, en Land van Cuijk.
Deze gemeenten had ik dan ook in gedachten.
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 09 sep 2023, 15:50

Nieuwe kombordenterreur in mijn omgeving:

Ridderkerk, nabij de vernieuwde IJsselmondse Knoop. De nieuwe fietsbewegwijzering is er nog niet.

Afbeelding

Op de Verbindingsweg van de IJsselmondse Knoop naar Ridderkerk staat dit:
Afbeelding

En vlak daarna dit:

Afbeelding

Dan langs de Dierensteinweg richting Barendrecht:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » zo 10 sep 2023, 11:35

Palance schreef: za 09 sep 2023, 15:50 Nieuwe kombordenterreur in mijn omgeving:

Ridderkerk, nabij de vernieuwde IJsselmondse Knoop. De nieuwe fietsbewegwijzering is er nog niet.

Afbeelding
Wat betekent dit bord nu? U bent nu in het buitengebied van de bebouwde kom van Ridderkerk?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 10 sep 2023, 12:18

Het is betekenisloos.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 16 sep 2023, 2:59

Peter schreef: ma 21 aug 2023, 16:21
sven_engelen schreef: ma 21 aug 2023, 1:09
uit boxmeer schreef: zo 20 aug 2023, 10:44 Ik had over de komborden vragen gesteld aan de wethouder, reactie terug: ze zijn rechtmatig.
Fijn dat een wethouder die de regels moet kennen, de regels niet kent..
Regels kunnen opgerekt worden door jurisprudentie. En die is er nog niet. Iets dat niet 100% volgens de regels is, is niet per se ongeldig.
Volgens de jurist die Autoweek heeft geraadpleegd zijn de nieuwe komborden gewoon juridisch juist.
(..)Er is geen melding van het nieuwe bord bebouwde kom met skyline. Is het bord dan niet officieel? Navraag bij juridisch expert binnen het AutoWeek-expertteam Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS, leverde op dat het bord gewoon geldig is. De hoofdregel is namelijk dat je de bebouwde kom inrijdt (of uitrijdt als er een streep door het bord staat). Die is belangrijker dan de precieze vormgeving van het bord. Dus je moet bij het passeren van het bord bij het binnenrijden van een stad of dorp je snelheid aanpassen naar 50 km/h (of anders als dat nadrukkelijk is aangegeven). Doe je dat niet, kun je geflitst worden en levert dat een boete op. Bovendien zijn er ook andere tekenen die erop wijzen dat je binnen de bebouwde kom rijdt of niet, zoals de belijning. (..)
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ar-let-op/

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 16 sep 2023, 7:28

^^ ik zou niet op dat juridisch advies varen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 nov 2023, 22:54

Wat ik de afgelopen week tegenkwam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het lijkt niet meer te stoppen.
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 10 nov 2023, 12:28

En tegelijkertijd is de reden van deze exercitie compleet zinloos. Laatst zag ik dit nieuwsbericht: https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuws/b ... s-met-isa/

En inderdaad, bij alle komportalen in Den Bosch zijn nu borden A01-50 bij het inrijden en A01-80 bij het uitrijden van de kom toegevoegd. Daar waar zone 30 en zone 60 al onder de komborden hingen zijn alleen nog begin-zoneborden te zien. Dit schijnt dus beter te voldoen voor ISA dan een stadssymbooltje...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 nov 2023, 14:37

Afgelopen zomer heb ik eens een gemeente geattendeerd op het feit dat de borden niet voldoen aan het RVV.
De reactie van de gemeente was dat de borden wel voldoen omdat er een wit randje omheen zit. :roll:

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 10 nov 2023, 14:48

Nieuwe borden in De Heen. Vanaf de A59 zag ik dat Noordhoek ook nieuwe borden heeft. Locatie: https://maps.app.goo.gl/jpxBgwyApRvWiYrz8?g_st=ic

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 nov 2023, 17:31

Het “bedrijventerrein De Copen” bij Lopik heeft nu ook nieuwe stijl komborden. Nog steeds inclusief de toevoeging “bedrijventerrein”.

Autosnelwegen.net