Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Nieuwe stijl komborden

Bericht door Seat Ibiza »

Wouter N14 schreef: wo 27 mar 2024, 15:57 Het is veelal de wethouder die iets wil, de ambtenaren breien daar een mouw aan. Grote kans dat zij er ook geen enkele fiducie in hebben.
De kans dat een wethouder zoiets doet omdat hij het zelf wil, acht ik zeer klein. Het is eerder "meebewegen" met de vraag vanuit de raad en/of bewoners. En dan wordt er weer eens een extra waarschuwingsbordje neergezet. Iedereen "tevreden"... :geenlach:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Uiteraard, dat een wethouder iets wil komt 9 van de 10 keer voort uit een signaal van buiten. Met name dorpsraden zijn een goede bron.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wouter N14 schreef: wo 27 mar 2024, 15:32 De gemeente Reimerswaal is overgestapt op de nieuwe komborden.
Ik zag ze vandaag ook bij buurgemeente Tholen.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ In Bergen op Zoom heb ik er ook een gespot.
AfbeeldingKnooppunt Zoomland e.o. by keokiracer, on Flickr
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

ard-jan
polderweggetje

Bericht door ard-jan »

Het blijft erg onduidelijk, die einde-komborden. Het viel me pas op toen ik keek naar het zone-bord dat je daar de bebouwde kom uitrijdt.

:offtopic:
Volgens mij moet je daar heel langzaam rijden om alle regels omtrent die verboden-te-parkeren-zone te kunnen lezen.
Wel fijn dat ze ook aan spookrijders gedacht hebben en hetzelfde bord gewoon drie keer plaatsen. Is dat nou echt nodig?

En dan nog een serieuze vraag: is het nodig om bij het uitrijden van die zone, alle onderborden opnieuw te herhalen? Ik zie in Maastricht dat die bij het uitrijden van een zone vaak ontbreken, en ik vind het zelf eerlijk gezegd ook niet nodig. Hier in Wezep vind ik het ook de grootste bordvervuiling.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het ministerie heeft een tijd terug aangegeven dat deze borden niet conform de wet zijn.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ Ja fijn, maar gaan ze ook handhaven? Dus wegbeheerders manen om zich aan de wet te houden?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Er moet een keer een proefproces komen van iemand die met 80 km/u door de bebouwde kom reed en bekeurd is.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Of binnen de bebouwde kom op straat staan te pissen. Want veel APV’s maken daarin onderscheid tussen binnen en buiten de bebouwde kom.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

harry schreef: zo 28 apr 2024, 22:56 ^^ Er moet een keer een proefproces komen van iemand die met 80 km/u door de bebouwde kom reed en bekeurd is.
Het bovenste deel van het kombord is niet anders dan het kombord dat in de wet is opgenomen. Ik geloof niet dat een overtreder daarmee gaat wegkomen. Het probleem is eerder het bord dat het einde van de bebouwde kom aangeeft en wel afwijkt van de afbeelding in de wet.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Om een bon uit te lokken wordt het dus buiten de (zogenaamde) bebouwde kom parkeren op de rijbaan ;)
Fenway
zandpaadje

Bericht door Fenway »

Zou het helpen om eens een keer een formeel handhavingsverzoek in te dienen bij gemeenten die zo'n bord plaatsen? Op zo'n besluit moet een formeel besluit genomen worden door de gemeente. Door de eerdere reacties van politie en ministerie mee te nemen in de onderbouwing van het handhavingsverzoek moet de gemeente daar dan ook op in gaan.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

harry schreef: zo 28 apr 2024, 22:56 ^^ Er moet een keer een proefproces komen van iemand die met 80 km/u door de bebouwde kom reed en bekeurd is.
Dat loopt al. Vorig jaar zomer had ik in Mookhoek een flitspaal over het hoofd gezien. Nu viel de schade met 58 km/h gelukkig mee.
Het is nu wachten op een uitspraak van de rechter.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Naar mijn mening is de rode streep/lijn over een volledig einde bebouwde kombord beter dan alleen maar over dat wit gedeelte.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Eens. En als dat silhouet dan gewoon in wit op blauw staat is het helemaal in orde.

Op dit forum zijn we het daar wel over eens. Het blijft onbegrijpelijk dat de ontwerpers dit soort simpele dingen niet gezien hebben.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 20 mei 2024, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Het blijft onbegrijpelijk dat bordenproducenten een ondoordacht, onofficieel, rechtsongeldig en verwarrend bord ontwerpen, dat vervolgens massaal door gemeenten ingekocht wordt. Waar gaat het mis??
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Gebrek aan kennis en tijd van dit soort zaken bij gemeentes, afgeblust met de neiging om met 'iets nieuws' in de krant te komen?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ ik denk eerder dat gemeenten gewoon komborden bestellen en dan automatisch deze variant geleverd krijgen. En er pas achter komen als het bord er al staat.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik denk eerder dat ze ervan uitgaan dat dit het nieuwe (verplichte) model wordt, en alvast anticiperen. Waarom er niet gewacht kan worden (behalve bij diefstal, ernstige schade of een nieuwe weg) is weer wat anders. Meestal zijn oude borden nog wel 10 jaar rechtsgeldig na een wetwijziging, zoals destijds het afslaverbod of het ronde rijrichtingsgebod (dat nu rechthoekig is).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Schelpenpaadje schreef: ma 29 apr 2024, 7:07 ^^ Om een bon uit te lokken wordt het dus buiten de (zogenaamde) bebouwde kom parkeren op de rijbaan ;)
Meestal mag dat gewoon. Uitzonderingen zijn voorrangswegen en denkbaar ook nog wat regels over nachtparkeren zonder straatverlichting (of is die regel verdwenen ?)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam deze tegen en dat vond ik wel een mooi voorbeeld van de oude en nieuwe stijl kombord zo naast elkaar.

Afbeelding
Ommen bebouwde kombord by European Roads, on Flickr
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Ik weet niet of dit iemand was opgevallen maar ik zag dat de eerste nieuwe einde bebouwde kom borden net als alle huidige borden een witte rand om de rode streep had maar die is nu verdwenen of is dit iets regionaals? :H2: Dan bedoel ik de diagonale streep die wel een wit randje had in bijvoorbeeld het einde bord in Heerhugowaard eerder in het topic.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Willem schreef: ma 29 apr 2024, 12:43
Dat loopt al. Vorig jaar zomer had ik in Mookhoek een flitspaal over het hoofd gezien. Nu viel de schade met 58 km/h gelukkig mee.
De rechter heeft bepaald dat de komborden duidelijk genoeg zijn.
Kennelijk is de opmerking van het ministerie dat deze komborden onwettig zijn aan hem voorbij gegaan. :roll:

Aangezien de overschrijding slechts enkele kilometers was kan ik helaas niet in hoger beroep gaan.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Ben je zelf bij de zaak geweest en is dat aangegeven? Ik vind het nogal kwats dat een rechter bepaalt dat een onwettig kombord kennelijk duidelijk genoeg is...
Ajaxcied10
woonerf

Bericht door Ajaxcied10 »

Willem schreef: do 26 sep 2024, 22:40
Willem schreef: ma 29 apr 2024, 12:43
De rechter heeft bepaald dat de komborden duidelijk genoeg zijn.
Kennelijk is de opmerking van het ministerie dat deze komborden onwettig zijn aan hem voorbij gegaan. :roll:

Aangezien de overschrijding slechts enkele kilometers was kan ik helaas niet in hoger beroep gaan.

Dat de komborden onwettig zijn is van geen enkel belang, de rechter moet bepalen of jij in redelijkheid zou moeten begrijpen wat deze betekenen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Dat zou betekenen dat een wegbeheerder de meest rare dingen kan plaatsen en dat dat dan allemaal geldig moet zijn. Zo werkt het denk ik niet.

Bij plaatsen met lintbebouwing is het aspect van binnen of buiten bebouwde kom minder duidelijk.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Ajaxcied10 schreef: vr 27 sep 2024, 9:53 Dat de komborden onwettig zijn is van geen enkel belang, de rechter moet bepalen of jij in redelijkheid zou moeten begrijpen wat deze betekenen.
Dat klopt niet. De wet is hierin altijd leidend. Als iets volgens het RVV niet correct uitgevoerd is en/of niet klopt kan dat altijd in twijfel getrokken worden bij de rechter. Zou gek zijn als wegbeheerder de gekste borden neer kunnen plempen en vervolgens de weggebruiker het maar moet kunnen begrijpen ook al zijn die borden of regels niet in de wet vastgelegd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Helaas kramen politierechters vaker onzin uit. Dit is gewoon een onredelijke uitspraak waarmee de rechtspositie van de burger wordt geschaad.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Ik zat wat te grasduinen in actualiteiten over RVV, BABW - en dan specifieker nog RVV-borden, bewegwijzering en komborden en kwam onder adere deze uitspraak tegen. Een uitspraak van het Hof Arnhem-Leeuwarden van 27 september 2024 over iemand die 20 km/u te hard reed langs een bord H01a, zoals deze dus:
Afbeelding

Het Hof was duidelijk (met name rov 7 is hier relevant):
7. Het hof dient te beoordelen of laatstgenoemd bord kan worden aangemerkt als een rechtsgeldig bord H1. In bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zijn de verkeersborden opgenomen. Bord H1 (bebouwde kom) betreft een rechthoekig blauw bord met daarop in witte letters de plaatsnaam. Het hof is van oordeel dat het bord dat is te zien op de afdruk van november 2022 kan worden aangemerkt als een rechtsgeldig bord H1. Het betreft immers een rechthoekig blauw bord met daarop in witte letters de plaatsnaam. De omstandigheid dat daaronder een afbeelding van een skyline is toegevoegd doet daar niet aan af.
Het lijkt er dus op dat met deze uitspraak de komborden nieuwe stijl gelegitimeerd zijn. Hoe het zit met borden einde bebouwde kom in nieuwe stijl is met deze uitspraak niet duidelijk.
Afbeelding
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...