Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Nieuwe stijl komborden

Bericht door Chris »

Een rare uitspraak. Het bord wijkt door de toevoeging van de skyline substantieel af van zoals het in het RVV vastgesteld is. Het gaat niet om een lettertype of de exacte RAL kleur.

Het einde kombord is nog meer afwijkend, dat lijkt mij evident.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Volgens de rechter lijkt dus ook een eindekombord op een kombord.
En daarmee is heel Nederland binnen de bebouwde kom gekomen… :roll:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Chris schreef: zo 16 mar 2025, 11:07 Een rare uitspraak. Het bord wijkt door de toevoeging van de skyline substantieel af van zoals het in het RVV vastgesteld is. Het gaat niet om een lettertype of de exacte RAL kleur.

Het einde kombord is nog meer afwijkend, dat lijkt mij evident.
Tsja, dat was dus ongeveer het argument van de bestuurder die de bekeuring kreeg: dit bord geldt niet, want komt niet overeen met het model uit het RVV. Dat het Hof hier niet in mee gaat kan ik wel snappen, om verschillende redenen trouwens:
- Het bord is nog steeds rechthoekig, blauw en met witte letters de naam van de plaats waar wordt ingereden. De intentie van de wegbeheerder is daarmee duidelijk.
- De intentie van de appellant is (mijn gedachte) dat waarschijnlijk niet. Het skyline-symbool wordt er volgens mij met de haren bij gesleept om weg te komen met een (op zichzelf terechte) bekeuring vanwege vormfouten o.i.d.
- Zou de rechter meegaan met het argument van de appellant dan zet dat de deur open voor veel anderen om een poging te wagen. Los van de vraag of mensen bewust (veel) te hard de bebouwde kom in rijden of niet, kan dat leiden tot een soort vrijbrief om 50 km/u binnen de bebouwde kom te negeren.

De heel eenvoudige samenvatting van het Hof is eigenlijk deze: als het er uitziet als een kombord dan zal het dat waarschijnlijk ook wel zijn.

De door mij afgevraagde oprechtheid van het hoger beroep tegen deze bekeuring is het ook ingegeven door degene die het hoger beroep heeft ingesteld: de gemachtigde (dus niet advocaat) mr. Rissema. Die is van de website bezwaartegenverkeersboetes.nl (bewust geen link van gemaakt). Voor de inhoudelijke argumentatie is dat niet relevant, maar in het grotere geheel wél van belang. De website van dit bvtje straalt uit dat het bedrijfsmodel is dat de procesvergoeding bij gegrondverklaringen naar de gemachtigde gaat. Daarom is bezwaar/beroep ook "kostenloos voor jou". Dit is hetzelfde model als bij WOZ-bezwaren. Het gaat vaak niet om de inhoudelijke overtreding/taxatie, maar vooral om het speuren naar procedurele haakjes waarmee proceskostenvergoeding kan worden gecasht... Het gaat vaak om een paar honderd euro (en bij termijnoverschrijdingen soms nog meer), terwijl de bekeuring zelf (en bij WOZ-waarde een paar euro taxatieverschil) veel minder is...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

harry schreef: zo 16 mar 2025, 11:36 Volgens de rechter lijkt dus ook een eindekombord op een kombord.
Nee. De rechter heeft alleen een uitspraak gedaan over bord H1 (begin bebouwde kom), niet over bord H2 (einde bebouwde kom). Je kan dus niet zeggen dat door deze uitspraak ook bord H2 rechtsgeldig is.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

En juist bij het bord H2 zit het grootste pijnpunt: dat de rode streep alleen door de skyline heen staat.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

boe! schreef: zo 16 mar 2025, 12:09 - Zou de rechter meegaan met het argument van de appellant dan zet dat de deur open voor veel anderen om een poging te wagen. Los van de vraag of mensen bewust (veel) te hard de bebouwde kom in rijden of niet, kan dat leiden tot een soort vrijbrief om 50 km/u binnen de bebouwde kom te negeren.
Die deur wordt niet opengezet door de rechter, maar door gemeenten die niet-officiële verkeersborden plaatsen. De rechter hoort te toetsen aan wet- en regelgeving en jurisprudentie. Het oplossen van problemen veroorzaakt door de overheid en het voorkomen van rechtszaken over beleid zijn geen taken van de rechtspraak.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bart schreef: zo 16 mar 2025, 11:52 De heel eenvoudige samenvatting van het Hof is eigenlijk deze: als het er uitziet als een kombord dan zal het dat waarschijnlijk ook wel zijn.
Dat is een vrijbrief voor allerlei eigen knutsels.

En carnaval kan dan ook een vrijbrief zijn om met 80 door een dorp te scheuren, zoals op deze foto van Harry te zien is. Want het lijkt immers niet op een kombord.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Schelpenpaadje schreef: zo 16 mar 2025, 12:19
boe! schreef: zo 16 mar 2025, 12:09 - Zou de rechter meegaan met het argument van de appellant dan zet dat de deur open voor veel anderen om een poging te wagen. Los van de vraag of mensen bewust (veel) te hard de bebouwde kom in rijden of niet, kan dat leiden tot een soort vrijbrief om 50 km/u binnen de bebouwde kom te negeren.
Die deur wordt niet opengezet door de rechter, maar door gemeenten die niet-officiële verkeersborden plaatsen. De rechter hoort te toetsen aan wet- en regelgeving en jurisprudentie. Het oplossen van problemen veroorzaakt door de overheid en het voorkomen van rechtszaken over beleid zijn geen taken van de rechtspraak.
De rechter heeft in de aangehaalde uitspraak de wet- en regelgeving getoetst en daarmee jurisprudentie gecreëerd: een kombord-met-skyline is gelijk aan een kombord-zoals-in-het-RVV-is-afgebeeld.

Het voorkomen van principiële uitspraken is inderdaad geen onderdeel van de rechtspraak. Sterker nog, de rechtspraak is er juist om een uitspraak te doen wanneer er tussen twee of meer partijen onduidelijkheid bestaat over een situatie. Juist door een duidelijke uitspraak van een rechter (het liefst een hogere rechter) wordt duidelijkheid gecreëerd. Daarmee is het voorkomen van (nieuwe) rechtszaken impliciet dus wel een onderdeel van hogere rechterlijke instanties. De term daarvoor is jurisprudentie.

Specifiek over deze uitspraak: de rechter heeft inderdaad niets gezegd over bord H02a (einde kombord met skyline). Dat kan nog wel interessante zaken opleveren, met name op zaken als parkeren in de berm. Qua snelheidslimieten is het belang wat minder, omdat bij een vermeende ongeldigheid van 'einde bebouwde kom' er (dus) sprake moet zijn van binnen bebouwde kom - en daar is de maximumsnelheid lager dan daar buiten.

En naar buiten... dat is wat ik nu ga doen 8-)
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Palance schreef: zo 16 mar 2025, 12:35
Bart schreef: zo 16 mar 2025, 11:52 De heel eenvoudige samenvatting van het Hof is eigenlijk deze: als het er uitziet als een kombord dan zal het dat waarschijnlijk ook wel zijn.
Dat is een vrijbrief voor allerlei eigen knutsels.

En carnaval kan dan ook een vrijbrief zijn om met 80 door een dorp te scheuren, zoals op deze foto van Harry te zien is. Want het lijkt immers niet op een kombord.

https://wegnummers.nl/pl/pz/P1210495reedeurp.jpg
nee joh... hier zou het dan 44 km/u zijn, ALAAF!!! ;)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 16 mar 2025, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Op 2 juni is (zoals ieder half jaar) een “verzamelbrief” verkeersveiligheid naar de Kamer gestuurd. Daarin is ook melding gemaakt van een wijziging van de Weense Conventie. In de brief staat:

Op 10 maart jl. is in internationaal overleg ingestemd met een wijziging van het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens (de Weense Conventie). Deze wijziging heeft mogelijk gevolgen voor sommige Nederlandse verkeersborden, waaronder de bebouwde kom borden. IenW beschouwt met medeoverheden en wegbeheerders per wijziging de impact van deze wijzigingen. De Verdragswijziging wordt via een goedkeuringswet geratificeerd, wat de laatste stap is van alle landen voor definitieve instemming met de wijzigingen. Begin 2026 wordt u geïnformeerd over de aard en omvang van de wijzigingen. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en mogelijk ook het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) zullen moeten worden aangepast. De verwachting, rekening houdend met de doorlooptijd van regelgeving, is dat deze wijzigingen in 2027 in werking zullen treden.

Waar het op neer komt is dat het Nederlandse kombord (H01 en H02) niet in lijn zijn met het gewijzigde Verdrag, omdat daarin het Nederlandse format (witte letters op blauwe achtergrond) niet meer in voorkomt en ook omdat in een Europees subverdrag (de Overeenkomst) bij het huidige Verdrag het Nederlandse format witte letters op blauwe achtergrond al is uitgesloten.

Andere redenen zijn dat het kombord (in eigenlijk alles) moet afwijken van andere borden, zodat er geen verwarring is tussen borden. Ook daar voldoen de Nederlandse borden niet aan (het bord onverplicht fietspad is identiek aan het kombord, maar ook informerende borden bij tunnels/bruggen e.d. zijn witte letters op blauwe achtergrond).

Nou, aan de slag dan maar! Heeft iemand suggesties voor een alternatief kombord? Iets met een skyline? Het huidige bord dat in Nederland wordt gebruikt voor buurtschappen gebruiken? Een combinatie?
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ De huidige komborden voortaan in zwart op wit uitvoeren met een silhouet eronder.
En uiteraard bij het bord einde kom de rode streep door het hele bord. Alhoewel bij het bord einde kkm alleen een silhouet met rode streep erdoor ook voldoende is.

Dan krijg je een soort Nederlandse variant van de Belgische komborden.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Goh, kunnen alle nieuwe ‘ISA’ geschikte komborden ook de vuilbak in, nog voordat ze eigenlijk geplaatst hadden mogen worden.

Mocht je de komborden zwart-op-wit willen maken moet je ook voor de buurtschappen weer iets anders verzinnen, dus zou het niet praktischer zijn om iets compleet nieuws te bedenken? Rood-op-wit?
Omwisselen van de twee zou een tijdje verwarrend kunnen zijn, maar is meer in lijn met wat in het buitenland gebruikelijk is (zwart-op-wit voor komborden).

Ben het er trouwens helemaal mee eens dat einde-komborden prima zonder plaatsnaam kunnen. Zonde van het materiaal.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

De voorbeelden staan in het verdrag, https://unece.org/sites/default/files/2 ... -Rev2e.pdf vanaf pagina 76 onderaan.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Gewoon de voorbeelden uit het verdrag overnemen lijkt mij de meest logische optie (uiteraard wel met Nederlands lettertype, rode doorlopende streep en Nederlands komsymbool met molentje).
Voor de buurtschappen kunnen we dan een kleiner bordje maken, zonder bebouwde kom symbool en eventueel ook andere kleuren (maar welke?). Dan is dat onderscheid ook duidelijker dan nu (voor buitenlanders is het huidige kleurverschil totaal niet duidelijk, aangezien de borden verder volledig identiek zijn aan komborden).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Zo dicht mogelijk bij de voorbeelden blijven (inderdaad beperkt 'vernederlandst') lijkt me verstandig. Het toevoegen van een komsymbool zal ook helpen om weggebruikers de nieuwe borden makkelijker te laten herkennen.

Is het een idee om buurtschappen in bruin-op-wit of wit-op-bruin uit te voeren? Deze borden zijn slechts informatief bedoeld en hebben geen administratieve of verkeerskundige betekenis. Uiteraard zonder komsymbool.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Buurtschappen zijn vaak al blauw op wit, dat kan prima behouden blijven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

België en Nederland die gaan dan dus dezelfde hebben maar dan wel het landelijk lettertype en Nederland kan dan nog een molentje gebruiken.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Blauw op wit is prima, zonder komsymbool (en bij voorkeur ook niet in een portaal wat mij betreft).
Wit op bruin associeer ik met toeristische informatie (snap dan ook niks van de keuze van RWS om de namen van rivieren en kanalen in die kleurstelling uit te voeren, want die zijn lang niet altijd toeristisch relevant (Zijkanaal C bijvoorbeeld) of überhaupt zichtbaar vanaf de weg.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Wouter N14 schreef: wo 04 jun 2025, 16:52 Buurtschappen zijn vaak al blauw op wit, dat kan prima behouden blijven.
Oh dat kan zeker. En een discussie hierover staat ook los van een besluit hoe komborden eruit moeten zien.

Net als paolie ben ik wel voor een duidelijker onderscheid tussen buurtschapborden en komborden. Waarbij de huidige kleur blauw wat mij betreft minder geschikt is; die wordt nu immers al gebruikt voor komborden en (naar ik aanneem) straks ook nog voor bewegwijzering die hoofdzakelijk plaatsnamen bevat. Zeker als de nieuwe stijl komborden een witte achtergrond krijgt, ligt het uiterlijk van komborden en buurtschapborden straks dichter bijelkaar dan nu.
Vandaar de suggestie om ze onder te brengen in een bestaande categorie meer informatieve borden, zoals de niet-administratieve toeristische borden. Of dit nu wit-op-bruin of bruin-op-wit moet worden laat ik graag in het midden. En zoals paolie zegt beperkt het gebruik van bruin zich nu al niet meer uitsluitend tot toeristische informatie.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Joshua schreef: wo 04 jun 2025, 17:01 België en Nederland die gaan dan dus dezelfde hebben maar dan wel het landelijk lettertype en Nederland kan dan nog een molentje gebruiken.
Met als verschil dat België soms de plaatsnaam er niet op vermeldt (wat ik echt heel onhandig vind) en soms een afwijkend langwerpig formaat gebruikt.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

paolie schreef: wo 04 jun 2025, 17:04 Wit op bruin associeer ik met toeristische informatie (snap dan ook niks van de keuze van RWS om de namen van rivieren en kanalen in die kleurstelling uit te voeren, want die zijn lang niet altijd toeristisch relevant (Zijkanaal C bijvoorbeeld) of überhaupt zichtbaar vanaf de weg.
Welke relevantie heeft het vermelden van Zijkanaal C dan wel?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ dezelfde als de vermelding van andere wateren: geografische oriëntatie.
https://maps.app.goo.gl/9MBCXWDW9foKNK5D6
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Wat mij betreft zou een wit bord met symbool en plaatsnaam een goede optie zijn. En voor de einde-borden dan hetzelfde met een dikke rode streep erdoor.

Echter gezien duurzaamheid en kosten zou ik nog liever opteren om de bestaande komborden te behouden en te voorzien van een extra wit onderbord met het komsymbool en dezelfde voor de einde-variant.

En dit zou wat mij betreft ook een goed moment zijn om te stoppen met het vermelden van gemeentenamen op de komborden. Heeft echt nul relevantie en met steeds meer nietszeggende namen ook meer en meer bordvulling.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

paolie schreef: wo 04 jun 2025, 17:07
Joshua schreef: wo 04 jun 2025, 17:01 België en Nederland die gaan dan dus dezelfde hebben maar dan wel het landelijk lettertype en Nederland kan dan nog een molentje gebruiken.
Met als verschil dat België soms de plaatsnaam er niet op vermeldt (wat ik echt heel onhandig vind) en soms een afwijkend langwerpig formaat gebruikt.
Wat dat het betreft 'plaatsnaam' dat is ook naar mijn mening echt heel onhandig, wat dat het betreft het 'langwerpig formaat' het gaat toch om symbool/kleuren dus dat is geen enkel probleem.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

djiwie schreef: wo 04 jun 2025, 18:00
paolie schreef: wo 04 jun 2025, 17:04 Wit op bruin associeer ik met toeristische informatie (snap dan ook niks van de keuze van RWS om de namen van rivieren en kanalen in die kleurstelling uit te voeren, want die zijn lang niet altijd toeristisch relevant (Zijkanaal C bijvoorbeeld) of überhaupt zichtbaar vanaf de weg.
Welke relevantie heeft het vermelden van Zijkanaal C dan wel?
Het wordt ook wel in de verkeersinformatie gebruikt. In die zin wel handig dat je dat bord dan ook langs de weg tegen kan komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wit op blauw was logischer geweest dan wit op bruin.
Via schreef: wo 04 jun 2025, 19:02
Echter gezien duurzaamheid en kosten zou ik nog liever opteren om de bestaande komborden te behouden en te voorzien van een extra wit onderbord met het komsymbool en dezelfde voor de einde-variant.
Mij lijkt het uiteindelijk onderhouden van 2 borden niet duurzamer/goedkoper dan 1 bord.
Via schreef: wo 04 jun 2025, 19:02 En dit zou wat mij betreft ook een goed moment zijn om te stoppen met het vermelden van gemeentenamen op de komborden. Heeft echt nul relevantie en met steeds meer nietszeggende namen ook meer en meer bordvulling.
Ik zou zelf beide namen weergeven. Centrum/Dorps/Stads-naam en Gemeentenaam.

tot slot: Nederland dat staat te vol met (verkeers)borden naar mijn mening.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

paolie schreef: wo 04 jun 2025, 16:10 en Nederlands komsymbool met molentje
Joshua schreef: wo 04 jun 2025, 17:01 en Nederland kan dan nog een molentje gebruiken.
In Nederland zijn er ongeveer 2800 bebouwde kommen en ongeveer 1100 molens, waarvan er vele buiten een bebouwde kom staan. :mrgreen:
(Maar OK, als Nederland zich per se wil onderscheiden van andere landen, is dat molentje wel het eerste waar je aan denkt.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En er moet ook een kerk, én een moskee, én een synagoge op. Het moet natuurlijk wel inclusief zijn, eh? ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Witte komborden? Nou, lekker dan... :geenlach:

Eerst maar eens kijken wat de landen om ons heen gaan doen. Gaat Duitsland alle gele borden naar de stort brengen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Palance schreef: wo 04 jun 2025, 21:10 En er moet ook een kerk, én een moskee, én een synagoge op. Het moet natuurlijk wel inclusief zijn, eh? ;)
Kerk? Is dat niet een bijzonder appartementencomplex dan? Of een concertzaal of een hip hotel?