Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

jdb2
autoweg

Re: Nieuwe stijl komborden

Bericht door jdb2 »

^^
Dat is dan minder erg als je een bord mist, omdat je van de ene in de andere bebouwde kom rijdt.
Schelpenpaadje schreef: do 12 jun 2025, 12:24 ^^ Mijn beeld is dat in Nederland de meeste komborden juist wel op een logische plek staan. En vaak zijn voorzien van een versmalling of drempel. Hooguit bij sommige borden op bedrijventerreinen en langs stroomwegen niet.
Dat komt dan niet overeen met mijn eigen ervaring. Ook als ik op streetview het mannetje neerzet op een plaats waar ongeveer de bebouwing begint, dan komt dit in België vaker overeen met het begin van de bebouwde kom, terwijl ik in Nederland toch nog een paar stappen achteruit moet zetten, en het bord gewoon nog in de weilanden of bossen staat. En die drempels en andere wegmarkeringen zijn er niet altijd.
Wat je in België wel vaak hebt is eerst een bord :A1: , en pas waar aaneengesloten bebouwing begint een "begin bebouwde kom"-bord. Als je toch zonodig een lagere limiet wil opleggen een eind voor de bebouwde kom lijkt me dit dan wel een betere benadering.
🍉
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Ik zie in België toch maar al te vaak dit soort komborden, vrijwel onherkenbaar, willekeurig midden in bebouwd gebied. Het is mij in dit voorbeeld bijvoorbeeld echt een raadsel waarom de kom pas hier zou beginnen: https://www.google.nl/maps/@50.7570039, ... FQAw%3D%3D
In Nederland is het eigenlijk heel voorspelbaar. De kom begint vrijwel altijd net iets eerder dan dat de bebouwing van de kom daadwerkelijk begint. Daarnaast is Nederland erg bedreven in het toepassen van portaaltjes, vaak aangevuld met welkomsborden, een gemeentelogo en/of APV-informatie. Die zijn vrijwel niet te missen.
Laatst gewijzigd door paolie op do 12 jun 2025, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

(
harry schreef: do 12 jun 2025, 12:46
Schelpenpaadje schreef: do 12 jun 2025, 12:24 Mijn beeld is dat in Nederland de meeste komborden juist wel op een logische plek staan. En vaak zijn voorzien van een versmalling of drempel.
Inderdaad. Na het maken van foto's van ruim 5000 begin- en einde-kom-borden heb ik ook dat beeld.
Het is juist in België dat de komborden vaak op een onlogische plek staan, omdat veel lintbebouwing buiten de bebouwde kom ligt...
)
^^ Wat dat het betreft Vlaanderen mee eens.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

jdb2 schreef: do 12 jun 2025, 13:10 Dat is dan minder erg als je een bord mist, omdat je van de ene in de andere bebouwde kom rijdt.
Driekwart van de bebouwing langs de weg in België ligt buiten de bebouwde kom...

Behalve in Zottegem, waar de hele gemeente bebouwde kom is. Ook de weilanden...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik bedoelde dan ook aaneengesloten of dichte bebouwing. Zelfs in België lijkt mij duidelijk wanneer je een stad of dorp binnenrijdt of nog daarbuiten bent met hier en daar losse bebouwing/villa's/boerderijen. Maar goed, ik heb dan ook niet heel de Benelux bereden zoals sommigen, dus er zat wel enige veralgemening in mijn post.
🍉
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Het gaat vooral om dit soort situaties waar je de officiële bebouwde kom uitrijdt, maar de bebouwing onverminderd doorgaat.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@51.1010431, ... FQAw%3D%3D
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Alfa schreef: do 12 jun 2025, 1:01 Ik weet niet of het hier algemeen bekend is, maar in 2026 veranderen de Belgische verkeersborden ingrijpend. Er wordt daarbij ook een nieuw bebouwde kom-bord geïntroduceerd. Dat lijkt niet verassend zeer goed op dat bord in het verdrag (net als de andere verkeersborden trouwens). ;)
https://i.imgur.com/UXND693.png
Ik vind dit duidelijke strakke borden!
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 13 jun 2025, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort i.v.m. leesbaarheid.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Die :A1: worden wel moeilijk leesbaar zo klein. Doe dat fijn in een apart bord eronder zoals in Nederland :top:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Die :A1-50: zal dan puur ter informatie zijn, maar het kombord zelf zal in de meeste landen al een snelheidsbeperking inhouden.

Wat dat betreft niet anders dan het Nederlandse woonerfbord waar tegenwoordig vaak een Vmax 15 aan is toegevoegd, wat op zich niet per se nodig is:

Afbeelding
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Wat is dat nou weer voor onzin? Een woonerfbord betekent hoe dan ook 15 km/u dus dat extra bordje in de rechtsonderhoek is zinloos :facepalm:
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ die “onzin” is in 2012 al wettelijk geregeld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ml#d16e196
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Coen Tunnel schreef: vr 13 jun 2025, 11:42 woonerfbord waar tegenwoordig vaak een Vmax 15 aan is toegevoegd
Ik kan me niet herinneren dit ooit ergens gezien te hebben.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Hier zie je een voorbeeld uit Polen en dat vind ik de meest fraaie oplossing:
begin bebouwde kom:
https://maps.app.goo.gl/TskY3VPPeiELYSJH6

einde bebouwde kom:
https://maps.app.goo.gl/DJUWrAzFgJpXw29k8

Overigens hier zie je het wegbeeld zelf ook niet echt veranderen.
Harry schreef:Driekwart van de bebouwing langs de weg in België ligt buiten de bebouwde kom...
Naast dat lintbebouwing soms buiten de bebouwde kom valt; heb je ook nog het probleem als de gemeentegrens op de weg ligt en dan heb je te maken met verschillende wegbeheerders en dus andere regimes. Helemaal mooi als er ook nog een faciliteitengemeente aan een gewestgrens grenst, en meteen zie je vlekken op het gezicht van de betrokken ambtenaren verschijnen :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Nou ja, vaak misschien nog niet, maar je ziet ze zo nu en dan wel. Vermoedelijk omdat er niet enorm veel nieuwe woonerven bijkomen, maar als die borden vervangen worden is het volgens mij wel vaak door de nieuwe versie.

Paar voorbeelden:

Doetinchem: https://www.google.com/maps/@51.9610629 ... FQAw%3D%3D
Zaandam: https://www.google.com/maps/@52.4362079 ... FQAw%3D%3D
Papendrecht: https://www.google.com/maps/@51.8229138 ... FQAw%3D%3D

Maar er zijn gemeenten die er expliciet voor hebben gekozen om ze niet toe te passen, zoals Zwolle: Zwolle voelt niets voor extra snelheidsbord bij woonerf
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Misschien moeten wegbeherders ook leren om het bord alleen toe te passen op situaties waarin er ook echt sprake is van een woonerf-achtige situatie. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Coen Tunnel schreef: vr 13 jun 2025, 11:42 Die :A1-50: zal dan puur ter informatie zijn, maar het kombord zelf zal in de meeste landen al een snelheidsbeperking inhouden.
In het voorbeeld stond de tekst "km/h" in het rode schild. Oftewel er kan ook een andere vmax in staan. In mijn bericht maakte ik er 50 van, maar het kan ook zo 30 of 70 zijn. Dan is het niet puur ter informatie.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Bart schreef: wo 04 jun 2025, 13:06Nou, aan de slag dan maar! Heeft iemand suggesties voor een alternatief kombord? Iets met een skyline? Het huidige bord dat in Nederland wordt gebruikt voor buurtschappen gebruiken? Een combinatie?
Dan krijg je denk ik zoiets. Dat is al vele malen beter dan wat HR Groep in Nederland had bedacht en illegaal uitgerold.

Afbeelding
Eenregelige borden zijn 800 mm hoog; tweeregelige borden 1000 mm. Breedtevarianten zijn 1240, 1540, 1840 en 2000 mm.
Enne gojje mins blieft altied leave.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat, maar dan in wit op blauw ipv wit op zwart. Door de skyline is het nog steeds zeer duidelijk herkenbaar als bebouwde kombord, maar sluit ook veel beter aan met de bestaande borden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Schelpenpaadje schreef: vr 13 jun 2025, 14:19
Coen Tunnel schreef: vr 13 jun 2025, 11:42 Die :A1-50: zal dan puur ter informatie zijn, maar het kombord zelf zal in de meeste landen al een snelheidsbeperking inhouden.
In het voorbeeld stond de tekst "km/h" in het rode schild. Oftewel er kan ook een andere vmax in staan. In mijn bericht maakte ik er 50 van, maar het kan ook zo 30 of 70 zijn. Dan is het niet puur ter informatie.
Dan is het ook niet handhaafbaar. Er zijn minimale formaten voor borden.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

verfmeer95 schreef: vr 13 jun 2025, 15:35 ^^ Dat, maar dan in wit op blauw ipv wit op zwart. Door de skyline is het nog steeds zeer duidelijk herkenbaar als bebouwde kombord, maar sluit ook veel beter aan met de bestaande borden.
Als ik Bart zijn posting en uitleg over de wijziging in het Verdrag van Wenen goed begrijp, is de basiskleur blauw voor komborden niet langer toegestaan. Dan wordt het automatisch geel of wit, waarbij wit in Nederland meer voor de hand ligt dan geel (in tegenstelling tot Duitsland).
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Snelwegfreak schreef: vr 13 jun 2025, 15:33
Bart schreef: wo 04 jun 2025, 13:06Nou, aan de slag dan maar! Heeft iemand suggesties voor een alternatief kombord? Iets met een skyline? Het huidige bord dat in Nederland wordt gebruikt voor buurtschappen gebruiken? Een combinatie?
Dan krijg je denk ik zoiets. Dat is al vele malen beter dan wat HR Groep in Nederland had bedacht en illegaal uitgerold.

Afbeelding
Eenregelige borden zijn 800 mm hoog; tweeregelige borden 1000 mm. Breedtevarianten zijn 1240, 1540, 1840 en 2000 mm.
Ik denk dat deze serie juist niet geschikt is voor ISA. De rode streep raakt het komsymbool in sommige gevallen nauwelijks, waardoor ISA het waarschijnlijk als begin kom zal herkennen ipv einde kom.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Het gaat primair om het Verdrag van Wenen. Ik denk dat ISA hier wel mee kan leren omgaan. Als het dát al niet kan..?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Snelwegfreak schreef: vr 13 jun 2025, 15:44
verfmeer95 schreef: vr 13 jun 2025, 15:35 ^^ Dat, maar dan in wit op blauw ipv wit op zwart. Door de skyline is het nog steeds zeer duidelijk herkenbaar als bebouwde kombord, maar sluit ook veel beter aan met de bestaande borden.
Als ik Bart zijn posting en uitleg over de wijziging in het Verdrag van Wenen goed begrijp, is de basiskleur blauw voor komborden niet langer toegestaan. Dan wordt het automatisch geel of wit, waarbij wit in Nederland meer voor de hand ligt dan geel (in tegenstelling tot Duitsland).
De basiskleur blauw is prima, zolang er maar geen vergelijkbare verkeersborden met tekst voor andere doeleinden worden gebruikt.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Snelwegfreak schreef: vr 13 jun 2025, 16:15 Het gaat primair om het Verdrag van Wenen. Ik denk dat ISA hier wel mee kan leren omgaan. Als het dát al niet kan..?
Ik denk dat ISA vooral het symbool herkent. In een versie met en zonder rode streep erdoor.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

paolie schreef: vr 13 jun 2025, 16:18
Snelwegfreak schreef: vr 13 jun 2025, 16:15 Het gaat primair om het Verdrag van Wenen. Ik denk dat ISA hier wel mee kan leren omgaan. Als het dát al niet kan..?
Ik denk dat ISA vooral het symbool herkent. In een versie met en zonder rode streep erdoor.
Dan moet ISA maar intelligenter worden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ hahaha ja. Hoeft voor mij trouwens niet hoor. Denk liever zelf na ;)
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

paolie schreef: vr 13 jun 2025, 16:16 De basiskleur blauw is prima, zolang er maar geen vergelijkbare verkeersborden met tekst voor andere doeleinden worden gebruikt.
Ik interpreteer onderstaande tekst uit het verdrag toch anders:
Bart schreef: vr 06 jun 2025, 10:15Een laatste argument is dat in een aanvullend Verdrag tussen Europese landen (Europese Overeenkomst tot aanvulling van het Verdrag inzake verkeerstekens (oude versie) aanvullende afspraken over interpretaties worden gemaakt (bijvoorbeeld welk model borden wel/niet wordt gebruikt; hoe een artikel uit het Verdrag moet worden gelezen binnen Europa e.d.). Over de komborden kun je kijken "bijlage", punt 22 onder het kopje "Paragraaf 7 (Tekens die het begin of het einde van een bebouwde kom aangeven)".

Hierin staat wel de specifieke vormgeving: de modellen E,7a; E,7b en E,7c (begin) / E,8a; E,8b en E,8c (einde) voorbeelden zijn van komborden. Verder staat er dat (bij begin bebouwde kom) "De opschriften dienen in een donkere kleur te zijn aangebracht op een wit of lichtgekleurd vlak en het teken dient een donkergekleurde rand te hebben" en (bij einde bebouwde kom) "Het teken waarmee het einde van een bebouwde kom wordt aangegeven, dient identiek te zijn, behalve dat er een schuine roodgekleurde baan of parallel lopende roodgekleurde lijnen van de hoek rechtsboven naar de hoek linksonder lopen."
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Beter niet te veel verschillen dus daarom zwart op wit en niet wit op blauw;
- België en Nederland: zwart op wit (met symbool)
- Duitsland en Luxemb(o)urg: zwart op geel (zonder symbool)
- Frankrijk en Spanje: zwart op wit met begin rode en eind zwarte rand (zonder symbool)

Hier is er een algemeen overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... rea_limits. Zwart op wit is meestvoorkomend.
Laatst gewijzigd door Joshua op vr 13 jun 2025, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Zwitserland mag dan ook aan de slag, want daar zijn de komborden op de hoofdwegen ook wit op blauw.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Zwitserland is geen deel van de Europese Unie en dus kunnen ze daar doen wat ze willen.