Y-vormige kruispunten / vorkkruisingen in de Noordoostpolder

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Y-vormige kruispunten / vorkkruisingen in de Noordoostpolder

Bericht door Chris » za 04 jun 2022, 16:51

In de Noordoostpolder zijn een aantal ongebruikelijke kruispunten, waarbij de kruisende weg via twee vorksplitsingen op de doorgaande weg aansluit, maar net niet recht tegenover elkaar zodat je schuin over kan steken. Ik ken dit van nergens anders zo, ben benieuwd of dit elders ook bestaat. Hier bestaat het in elk geval niet lang meer.
Chris schreef: di 09 nov 2021, 13:31 Ongebruikelijke kruispunten in de Noordoostpolder. De Weg van Ongenade (zo heet het echt).

Afbeelding

Afbeelding
Ze gaan echter verdwijnen.
Gemeente Noordoostpolder schreef:Noordoostpolder maakt 3 kruispunten in polder veiliger

De gemeente Noordoostpolder gaat drie kruispunten veranderen van een voorrangskruispunt in een gelijkwaardig kruispunt. Het betreft het kruispunt in de Tollebekerweg-Pilotenweg en de twee kruispunten in de Weg van Ongenade (Klutenweg en Onderduikersweg). De kruispunten krijgen een verhoogd plateau. De maximum snelheid wordt daar 60km/uur en er geldt voorrang van rechts. Deze nieuwe inrichting komt de verkeersveiligheid ten goede. De kruisingen zijn tijdens de werkzaamheden voor korte periodes afgesloten voor het verkeer.

De planning van het werk is als volgt:

* 13 juni – 1 juli: kruispunt Tollebekerweg-Pilotenweg
* 4 – 22 juli: kruispunt Weg van Ongenade-Klutenweg
* 22 augustus – 23 september: kruispunt Weg van Ongenade-Onderduikersweg

De kruisingen worden in die periodes voor meerdere dagen volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
https://www.noordoostpolder.nl/noordoos ... r-veiliger

Ik had het gevoel dat dit wel bijzondere kruispunten zijn dus ik heb ze op de foto gezet voordat ze verdwenen zijn.

Kruispunt Tollebekerweg - Pilotenweg.

Afbeelding
Noordoostpolder Tollebekerweg - Pilotenweg 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Tollebekerweg - Pilotenweg 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Tollebekerweg - Pilotenweg 05 by European Roads, on Flickr

Ook wel apart is de 'provincie Flevoland' aanduiding, dit is bij mijn weten nooit een provinciale weg geweest. Wellicht een standaard ontwerp van de portaalbordjes.
Afbeelding
Noordoostpolder Tollebekerweg - Pilotenweg 07 by European Roads, on Flickr

De kruising Weg van Ongenade - Klutenweg.
Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Klutenweg 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Klutenweg 04 by European Roads, on Flickr

De kruising Weg van Ongenade - Onderduikersweg.
Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Onderduikersweg 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Onderduikersweg 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Onderduikersweg 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Onderduikersweg 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Noordoostpolder Weg van Ongenade - Onderduikersweg 09 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Y-vormige kruispunten / vorkkruisingen in de Noordoostpolder

Bericht door Pino » za 04 jun 2022, 19:46

Y-splitsingen ken ik natuurlijk: Nederland heeft er niet veel (meer), maar zeker in de dunbevolkte delen van het Amerikaanse continent kom je ze vaak tegen. Maar zo’n dubbele Y-splitsing met een doorgaande weg? Wat kijkend naar de wegen ter plaatse denk ik alleen wel dat mensen niet heel vaak die doorgaande weg zullen volgen. Het is afslaan naar de kruisende weg en dan via N714 of N715 naar de buitenwereld. Het is dan bijna eerder een vlugge opeenvolging van twee Y-splitsingen dan een volledige kruising.

Bij lage verkeersintensiteiten en goed zicht zou ik denken dat dit soort constructies wel uit kunnen. Maar het past natuurlijk niet in Duurzaam Veilig-denken. Op zich jammer, want je kunt doordenken wat die plateaus aan extra uitstoot gaan opleveren voor dat wat toegenomen gevoel van veiligheid.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 04 jun 2022, 20:38

Typisch een ontwerpkarakteristiek die tot eind jaren '50 veelvuldig werd toegepast, voornamelijk bij de aanleg en/of verharding van plattelandswegen.

Als je Topotijdreis afstruint op, zeg, 1962 dan kun je er tig vinden.

De NOP is natuurlijk compleet nieuw ontworpen, dus was er ook de ruimte om de toenmalige wegontwerpnormen optimaal toe te passen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 jun 2022, 21:38

Zulke driehoeken komen in Nederland inderdaad niet veel (meer) voor. Al helemaal niet aan beide kanten van een weg, aansluitend op elkaar.

Een paar driehoeken in Fryslân:

Kleasterdyk in Winsum
https://maps.app.goo.gl/iJFqHRWK4H2vJM9a6

Wommelserweg bij Spannum
https://maps.app.goo.gl/b98HaHtMUhxjfiPK8

Sedyk in Koehool
https://maps.app.goo.gl/SQNxCDjs9BVoKqvG9

Vegelinsweg in Vegelinsoord
https://maps.app.goo.gl/o7Aiqp292fUYdkYq8

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 jun 2022, 22:00

Bij Rhoon heeft er ooit eentje gelegen, maar die is jaren terug opgeruimd en 1 tak van de Y is deel geworden van de tuin die er naast ligt. Toch is er nog een spoor van de vinden want de wegwijzer in die Y is nooit weggehaald en staat nu dus ook in die tuin.
https://goo.gl/maps/QhGAhT9Adgt5vnew9
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 04 jun 2022, 22:06

Historisch wel van belang lijkt mij dus goed dat je ze hebt vastgelegd. Is volgens mij een vroege vorm van bewust verkeersveilig wegontwerp door het onderbreken van een rechtstand en het tegengaan van polderblindheid.

Bij aansluitingen op een dijk kom je dit nog wel tegen, maar dat telt niet helemaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nico
woonerf

Bericht door nico » za 04 jun 2022, 23:37

https://goo.gl/maps/eCmFHTcVMH4DpPsx5
Kallenbroekerweg - Stoutenburgerweg tussen Barneveld - Achterveld - Terschuur

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 05 jun 2022, 8:32

Wouter N14 schreef: za 04 jun 2022, 22:06Historisch wel van belang lijkt mij dus goed dat je ze hebt vastgelegd. Is volgens mij een vroege vorm van bewust verkeersveilig wegontwerp door het onderbreken van een rechtstand en het tegengaan van polderblindheid.
Klopt, bajonetkruispunten werden al vroeg bewust toegepast bij plattelandswegen i.v.m. verkeersveiligheid.

Plattelandswegen zijn trouwens een heel onderzoeksdomein op zich. Verkeerskundig docent, wijlen ir. C.F. Jaarsma van de Universiteit Wageningen had er zijn leven aan gewijd zo ongeveer.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 05 jun 2022, 9:40

Toch snap ik wel dat ze verdwijnen want heel begrijpelijk is zo'n vork ook weer niet, zeker als de ene punt wel voorrang is geregeld en de andere niet. En zonder :D2: is het ook wel lastig kiezen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 9:42

^^ Een :D3: zou misschien geholpen hebben dan. Wat hier enigszins zou moeten helpen is dat je hier op een quartair wegennet zit waar de meeste weggebruikers ter plaatse onbekend zijn en je anders de tijd kunt nemen om even na te denken. Maar dat is in de huidige tijd niet meer genoeg.
Kaaiman schreef: zo 05 jun 2022, 8:32 Klopt, bajonetkruispunten werden al vroeg bewust toegepast bij plattelandswegen i.v.m. verkeersveiligheid.

Plattelandswegen zijn trouwens een heel onderzoeksdomein op zich. Verkeerskundig docent, wijlen ir. C.F. Jaarsma van de Universiteit Wageningen had er zijn leven aan gewijd zo ongeveer.
Fascinerend. Is dat deels ook de geschiedenis van ruilverkaveling? Die zal het ook buiten de IJsselmeerpolders mogelijk hebben gemaakt om een zinnig wegenplan neer te leggen met kavels ertussen. In Hoog Nederland dan; in het dijkenlandschap in het westen en het Rivierenland is even een weg neerleggen buiten een historisch dijklichaam een ander verhaal.

Kijk je naar de grids in de Amerikaanse prairie-staten/provincies, dan zie je dit eigenlijk totaal niet. Maar die waren dan ook al verkaveld voor de opkomst van de auto en die verkaveling was al zo rechtlijnig geweest dat ruilverkaveling nooit nodig is geweest. Vrijwel logisch gevolg: klassieke kruispunten met vier armen. Je ziet daar wel meestal van die afgeronde hoeken, zodat je met wat hogere snelheid rechtsaf kunt slaan. Maar rechtdoor is daar bepaald risicovoller.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 05 jun 2022, 9:57

^^ In de VS is die verkaveling vastgesteld voordat er dorpen en steden waren in dat gebied. Dat betekent dus dat het onmogelijk is om te weten welk van de twee wegen de hoofdweg moet zijn. Bij de ruilverkaveling in Nederland was dat natuurlijk wel al lang duidelijk en konden die bajonetkruisingen goed toegepast worden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 05 jun 2022, 10:06

Via schreef: zo 05 jun 2022, 9:40 Toch snap ik wel dat ze verdwijnen want heel begrijpelijk is zo'n vork ook weer niet, zeker als de ene punt wel voorrang is geregeld en de andere niet. En zonder :D2: is het ook wel lastig kiezen.
Ik vraag me wel serieus af of de nieuwe situatie zoveel veiliger zal worden met voorrang voor rechts op een plateau. Je bent dan wel die vork kwijt maar de hoofdweg heeft geen voorrang meer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 05 jun 2022, 10:27

Niet alleen ruilverkaveling. Er is veel meer ontgonnen land in Nederland dan alleen de IJsselmeerpolders. Zeg maar al het land dat de mens in gebruik heeft :mrgreen:

Er kunnen veel meer redenen zijn voor bajonetkruisingen. Meestal zie je dat de ligging van wegen wordt bepaald door de manier waarop het land is ingericht, waarbij het tijdsbeeld medebepalend is geweest.

In Het Bildt in Friesland zie je de invloed van landwinning en bedijking. Zo sluiten deze wegen aan weerszijden van de Oudebildtdijk niet rechtstreeks op elkaar aan doordat zij de verkaveling volgen, die in verschillende tijden tot stand is gekomen.

Ook in ontgonnen veengebieden volgen wegen de verkaveling, die het gevolg is van de aanleg van vaarten en wijken aangelegd om het gebied te kunnen ontvenen en ontwateren. Waarbij zaken als bestaande beken, hoogte, eigendomsrechten en bestuurlijke grenzen invloed hadden op de richting, lengte en breedte. Wanneer naastgelegen gebieden op elkaar aansluiten zie je vaak een verschil in de richting van de verkaveling, bepalend voor het ontstaan van bochten, kruisingen en splitsingen.

Bij grootschalige inpolderingen zie je vergelijkbare patronen. Waarbij vooral de ideeën over het uiteindelijke gebruik leidend zijn geweest. Zo werd het patroon en de omvang van kavels medebepaald door de lengte van drainagemateriaal en de oppervlakte die men voor één landbouwbedrijf economisch passend vond.

Er zullen uit de tijd van de ruilverkaveling, waarbinnen landschap en wegen werden heringericht, zeker meer interessante voorbeelden zijn zoals die in de Noordoostpolder. Ik wil vooral zeggen dat zaken als bajonetaansluitingen en andere bijzondere kruispuntvormen ook door andere factoren ontstaan kunnen zijn dan ruilverkavelingen en ideeën over veiligheid.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 05 jun 2022, 10:44

In Brabant komt het ook wel voor, maar dan is het meer cultuurhistorisch zo gegroeid denk ik.

Paar voorbeelden:
https://maps.app.goo.gl/4KqR5fhhEDf3FtHs9
https://maps.app.goo.gl/4o8VYXmfYHxZsF8i9

De laatste is inmiddels ook gelijkwaardig gemaakt overigens.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 05 jun 2022, 12:09

Ik ken ze vooral uit Zeeland, bij aansluiting op een dijkweg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jun 2022, 12:38

Schelpenpaadje schreef: zo 05 jun 2022, 10:27 Er zullen uit de tijd van de ruilverkaveling, waarbinnen landschap en wegen werden heringericht, zeker meer interessante voorbeelden zijn zoals die in de Noordoostpolder. Ik wil vooral zeggen dat zaken als bajonetaansluitingen en andere bijzondere kruispuntvormen ook door andere factoren ontstaan kunnen zijn dan ruilverkavelingen en ideeën over veiligheid.
Gelukkig maar. De landbouwgebieden waren denk ik wel extreem saai geworden als echt al die historie ook was weg-ge-ruilverkaveld. Die oneindige schaakborden van de Great Plains stemmen me niet echt vrolijk. Maar de ruilverkaveling is in al die historie denk ik wel de enige periode waarin gedachten over verkeersveiligheid met grootschalig gemotoriseerd verkeer konden worden meegenomen in verkavelings-beslissingen.

Nog over de prairies: ik denk dat daar al vanaf het begin duidelijk was dat de hoofd-verkeersstroom oost-west zou lopen. Misschien was de locatie van marktplaatsen nog wat minder duidelijk, maar in het grid zie je wel duidelijk met wat voor regelmaat er bredere wegen waren in de oost-west-richting of in de noord-zuid-richting. Dat was allemaal vooruit gepland en de concrete verplaatsingen volgen dat stramien. Dat komt erop neer dat de gemiddelde verplaatsing tussen boerderij en regionaal centrum er eentje is waar je over een kleine, mogelijk onverharde weg naar een oost-west county route gaat, die je lang volgt tot een noord-zuid State Highway die je dan naar je doel kan brengen - of een doorgaande weg op US Route/Interstate-niveau. Daarbij kun je je soms afvragen of wat betere noord-zuids je niet sneller naar je doel zouden brengen, maar de oost-wests zijn leeg en kaarsrecht genoeg om hoge snelheden op te halen. Al roept dat dan wel vragen op over verkeersveiligheid, die het wellicht toch wenselijker hadden gemaakt om verkeer sneller naar hoogwaardiger wegen te krijgen en van het secundaire en tertiaire wegennet af. Maar juist dat zijn gedachten uit de tijd van massamototisatie, oftewel ruim na de tijd dat verkaveling en wegennet van deze Amerikaanse gebieden tot stand kwamen.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 05 jun 2022, 12:41

Ik ken er nog eentje in Vorstenbosch waar je aan alle zijden langs kunt: https://goo.gl/maps/1amUMujeMwQNFoAh7 (met een extra zijtak)

Veel van de marktpleinen/grasvelden in de dorpen hier in de omgeving hebben een vergelijkbaar driehoekig kruispunt/terrein als oorsprong. Zie hier bijvoorbeeld een plaatje van de Veghelse markt voordat de rij aan de linkerzijde werd afgebroken:
Afbeelding
Net onder het beeld loopt dus ook nog een tak van die kruising.

In Liempde ligt dat er nog steeds zo: https://goo.gl/maps/HRafgmJ8DJ2AoXyt9

Dit soort heeft dus een veel oudere oorsprong dan de bewuste Y-kruisingen in de polder.

Toevoeging: plaatje van de Veghelse markt waarop ook de tak voor het Raadhuis langs te zien is:
Afbeelding