Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » wo 22 jun 2022, 20:02

Goede tips! Die via de Piller Höhe ga ik zeker doen, die anderen zijn afhankelijk van de tijd en weer ter plekke. Kühtai ben ik in 2019 overheen gekomen dus dat laat ik schieten. De Oberjoch is wel een interessante, ook nauwelijks langer zo te zien.

Moet ook even kijken hoe alles qua tijd te doen is. Belluno - Prad was 260 kilometer en 4h45m volgens Google Maps, maar met wat stops en pauzes was dat een rit van 9 tot 17 uur.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jun 2022, 20:11

Coen Tunnel schreef: wo 22 jun 2022, 19:50 O ja, voor de terugweg zou voor mezelf de A7-A44-A33-A30 een no-brainer zijn, mits daar geen enorme wegwerkzaamehden zijn.
Dat is op dit moment op de A7 tussen pakweg Ulm en Bad Hersfeld wel het geval, met zo'n beetje non-stop wegwerkzaamheden. Maar goed, dat kan alsnog sneller als de A3 of A61, afhankelijk van het tijdstip. Los daarvan is de A45 natuurlijk momenteel sowieso een no-go vanwege de onderbreking bij Lüdenscheid, dus dat spreekt opzich desondanks de vele wegwerkzaamheden wel voor de A7-A44-A33-A30.
Chris schreef: wo 22 jun 2022, 19:24 In de regio Cadore, in de kloof van de Piave, niet ver ten noorden van Belluno:
Schitterend! 8-) Kan me nog herinneren daar in lage hoogte doorheen gevlogen te zijn, van het vliegveld Belluno naar Ennemonzo. Dat was enorm spectaculair. Moet het ook nog maar eens rustig van de grond bekijken. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2022, 20:12

Coen Tunnel schreef: wo 22 jun 2022, 19:23 ^^ Het gaat hier om het elektronische vignet, niet de sticker.

Het bizarre met Oostenrijk is dat een Sondermautkarte (een prepaid-ticket voor een Sondermautstrecke zoals bv. de Brenner Autobahn) wél direct geldig is en de wet kopen op afstand dan blijkbaar niet van toepassing is.
Misschien omdat het niet meer dan een tegoedbon is. Die vallen niet automatisch onder het reguliere kooprecht.

Ik blijf me verbazen over de Oostenrijkse invulling met het e-vignet. Want het terugdraaien van een koop betekent dus ook dat je nooit gerechtigd bent geweest om over de bewuste wegen te rijden. Dus flinke boete, en die verrekenen we dan wel even met je geld-terug-vordering. Maar dan moet je op zich wel registreren dat je met het aangeschafte e-vignet in Oostenrijk hebt gereden. Mogelijk wordt dat helemaal niet geregistreerd om privacy-redenen. Zeker wanneer je zo’n mobiele brigade hebt die met lasers staat te checken of aan jouw kenteken wel een geldig vignet is gekoppeld, wordt mogelijk niet verder opgeslagen dat jij daar op tijdstip X was.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jun 2022, 20:13

^^
Oostenrijk neemt sommige wetten wel heel streng, zeker als het om privacy gaat is het nog een stukje strenger dan Duitsland. Enfin, zolang de optie bestaat om gewoon aan te geven dat je ondernemer bent en het e-vignet meteen kan laten ingaan, is er niet veel aan de hand.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 22 jun 2022, 20:19

Coen Tunnel schreef: wo 22 jun 2022, 19:50 Mocht je nog wat meer tijd hebben, dan kan ik de Kaunertaler Gletscherstraße aanbevelen. Niet heel goedkoop (€ 25), maar ik vond het wel heel mooi en je kunt heel hoog komen, tot vlak voor de grens met Italië.
Met de auto kan je tot 2750 meter hoogte komen, ongeveer even hoog als (bekendere) collen als de Stelvio en de Isèran. Met de kabelbaan kan je dan nog een stukje hoger tot zelfs (een paar meter) over de grens met Italië. Maar voor dit 'uitstapje' moet je wel een paar uur uittrekken, dan kan je niet doen als je even een uurtje over hebt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 jun 2022, 21:20

Coen Tunnel schreef: di 21 jun 2022, 18:25 Let wel op als je verder richting de Dolomieten en Zuid-Tirol gaat, daar zijn wel gebieden waar er meerdere flitspalen in dorpen staan.
Dit viel inderdaad op, zodra je de bergen in ging staat elk dorp vol met flitskasten, waarvan de helft nep lijkt te zijn van dichtbij. Soms wel 4 op een dorpspassage. En de Giau had ook flitspalen op de afdaling staan waar je maar 50 mocht. Wat een flauwekul. Bij eentje ben ik misschien met rond 60 geflitst.

Italiaans rijgedrag kan je ook een boek over schrijven, maar het is wel verbazend hoeveel moeite mensen willen doen, of risico willen nemen, om een paar seconden eerder achter de volgende trage voertuig te zitten. Soms zitten ze minutenlang te bumperkleven, gaan ze er een keer riskant voorbij, slaan ze 1 kilometer verder af naar een huis of bedrijf.

Dat opdringerige rijgedrag zie je op wel meer plekken in de Alpen, maar in Slovenië viel dat heel erg mee.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 jun 2022, 21:27

SnarfFlevoland schreef: wo 22 jun 2022, 20:13 ^^
Oostenrijk neemt sommige wetten wel heel streng, zeker als het om privacy gaat is het nog een stukje strenger dan Duitsland. Enfin, zolang de optie bestaat om gewoon aan te geven dat je ondernemer bent en het e-vignet meteen kan laten ingaan, is er niet veel aan de hand.
Men moet de 10 dagen vignetten gewoon van het Widerrufsrecht uitzonderen. Of de Frist beperken tot de dag voor de gekozen ingangsdatum.
We hebben het over €8 ofzo, voor mensen die op reis gaan... Valt verder ook niet veel aan te passen, bekijken of proberen.

Anderzijds moet je met die houthakkers blij zijn dat er een digitale optie is...

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 22 jun 2022, 22:09

Chris schreef: wo 22 jun 2022, 21:20
Coen Tunnel schreef: di 21 jun 2022, 18:25 Let wel op als je verder richting de Dolomieten en Zuid-Tirol gaat, daar zijn wel gebieden waar er meerdere flitspalen in dorpen staan.
Dit viel inderdaad op, zodra je de bergen in ging staat elk dorp vol met flitskasten, waarvan de helft nep lijkt te zijn van dichtbij. Soms wel 4 op een dorpspassage. En de Giau had ook flitspalen op de afdaling staan waar je maar 50 mocht. Wat een flauwekul. Bij eentje ben ik misschien met rond 60 geflitst.

Italiaans rijgedrag kan je ook een boek over schrijven, maar het is wel verbazend hoeveel moeite mensen willen doen, of risico willen nemen, om een paar seconden eerder achter de volgende trage voertuig te zitten. Soms zitten ze minutenlang te bumperkleven, gaan ze er een keer riskant voorbij, slaan ze 1 kilometer verder af naar een huis of bedrijf.

Dat opdringerige rijgedrag zie je op wel meer plekken in de Alpen, maar in Slovenië viel dat heel erg mee.
Wat de Alpenlanden betreft: Oostenrijkers duwen je bijna van de weg af (zo erg is het met kleven), terwijl het in Zwitserland zoeken was naar een klever. Dat is een verschil van dag en nacht.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 22 jun 2022, 22:37

^^ Franse kunnen er ook wat van. Soms lijkt het of mensen in het buitenland een agressie probleem in het verkeer hebben. :lol: Want soms staan ze zo gefrustreerd en druk te doen achter je, slaat echt door soms. Daarnaast denk ik wel eens, kunnen die mensen nadenken? Want als je toch ziet dat iemand uit Nederland komt, wat een land zonder bergen is, dan kan je toch ook wel bedenken dat die wat minder hard omhoog gaan(door gewenning bijv) Daarnaast ik wil wel een stuk harder omhoog, maar me auto uit 1999 gaat niet harder omhoog. :rofl2: Die gasten daar rijden vaak diesel, die hebben veel meer koppel dan een bezine auto, dus logisch dat je harder omhoog kan.
Touren is rough so you got to be tough

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 jun 2022, 23:00

Zijn jullie nu zulke treuzelaars of heb ik zo'n zware poot?

Ik lees in al die topics steeds verhalen over klevers, gevaarlijk ingehaald worden, Lichthupe,... Maar ik heb nauwelijks last van die dingen als ik op mijn gemakje vlotjes en ontspannen met het verkeer mee rij. In Oostenrijk vrijwel niet, in Frankrijk vrijwel niet, in Duitsland niet, in Polen niet, in Oekraïne (voor de oorlog) ook bijna niet, in Spanje niet, Italië is even geleden maar daar staat het me ook niet van bij...

Alleen in Portugal één keer vrij erg terwijl de sukkel gewoon voorbij kon, maar toen ik het beu was en op het gas ging kon meneer droeftoeter mij niet meer bijhouden) en een paar keer een klein beetje omdat ik voor de strafstoplichten even niet helemaal door had op welke plek nou de snelheid gemeten werd.

Als er één land is waar ik het verkeer om mij heen echt zwaar waardeloos vind is het nederland. In NL heb ik namelijk wel last van klevers en ander stompzinnig ongeduldig egoïstisch geklooi, maar dan ook vooral als ik er totaal niks aan kan doen; bijvoorbeeld omdat ik klem zit achter een treuzelslak zonder mogelijkheid om in te halen of als ik laat uitrollen omdat het gewoon geen zin heeft om tot het obstakel eerst zoveel mogelijk brandstof te verstoken en dan zoveel mogelijk de remmen te laten slijten.

edit:
Mijn laatste snelheidsbon is volgens mij van 2019; ik dacht €20 voor 120@100 op de goed uitgebouwde brede Bundesstraße met Mehrzweckstreifen en met nauwelijks aansluitingen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 23 jun 2022, 0:01

SnarfFlevoland schreef: wo 22 jun 2022, 20:11 Dat is op dit moment op de A7 tussen pakweg Ulm en Bad Hersfeld wel het geval, met zo'n beetje non-stop wegwerkzaamheden. Maar goed, dat kan alsnog sneller als de A3 of A61, afhankelijk van het tijdstip. Los daarvan is de A45 natuurlijk momenteel sowieso een no-go vanwege de onderbreking bij Lüdenscheid, dus dat spreekt opzich desondanks de vele wegwerkzaamheden wel voor de A7-A44-A33-A30.
Precies 20 dagen geleden heb ik de A7 richting noorden gereden vanaf Bad Kissingen / Oberthulba tot aan Kassel en vond het persoonlijk vanaf daar nogal meevallen. Her en der wat korte Baustellen tot aan Fulda, maar soit. Vanaf Fulda nog slechts 1 a 2 korte wegenwerken, na Bad Hersfeld tot :KP: Kassel-Süd helemaal geen...

Kempten - Würzburg - Hammelburg heb ik recent niet gereden, dus dat weet ik niet zo 1,2,3.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 23 jun 2022, 0:17

Chris schreef: wo 22 jun 2022, 19:24 Helaas was het niet zo'n mooi weer.
Ik ben vandaag voor het eerst in lange tijd in Zwolle geweest en daar was het juist prachtig weer. :D
Ja, ik had je ook het omgekeerde gegund.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 jun 2022, 0:27

GuteFahrt schreef: do 23 jun 2022, 0:01Precies 20 dagen geleden heb ik de A7 richting noorden gereden vanaf Bad Kissingen / Oberthulba tot aan Kassel en vond het persoonlijk vanaf daar nogal meevallen. Her en der wat korte Baustellen tot aan Fulda, maar soit. Vanaf Fulda nog slechts 1 a 2 korte wegenwerken, na Bad Hersfeld tot :KP: Kassel-Süd helemaal geen...

Kempten - Würzburg - Hammelburg heb ik recent niet gereden, dus dat weet ik niet zo 1,2,3.
Het ergste stuk is inderdaad ten zuiden daarvan, tussen pakweg Schweinfurt en Feuchtwangen, en dan nog een paar tot Ulm. Echter zijn die diverse korte wegwerkzaamheden tussen Bad Hersfeld en Schweinfurt ook niet zo leuk, als je al het hele stuk tussen Schweinfurt en Ulm in de wegwerkzaamheden hebt gereden en/of nog moet rijden. Al met al vond ik het een vreselijk stuk snelweg. Het zuidelijkste deel tussen Ulm en Füssen is verder prima.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 23 jun 2022, 0:34

Dank voor de toelichting/aanvulling. A45 no-go, ook in combinatie met de A4 Olpe -Köln en dan verder naar het noorden...?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 23 jun 2022, 10:02

Chris schreef: wo 22 jun 2022, 21:20Italiaans rijgedrag kan je ook een boek over schrijven, maar het is wel verbazend hoeveel moeite mensen willen doen, of risico willen nemen, om een paar seconden eerder achter de volgende trage voertuig te zitten. Soms zitten ze minutenlang te bumperkleven, gaan ze er een keer riskant voorbij, slaan ze 1 kilometer verder af naar een huis of bedrijf.
Dit is de hoofdreden dat ik Italië mijd met de auto. Precies dat gedrag wat je beschrijft heb ik op alle plekken ervaren in Italië.

duikgek89 schreef: wo 22 jun 2022, 23:00 Zijn jullie nu zulke treuzelaars of heb ik zo'n zware poot?
Ik lees in al die topics steeds verhalen over klevers, gevaarlijk ingehaald worden, Lichthupe,... Maar ik heb nauwelijks last van die dingen als ik op mijn gemakje vlotjes en ontspannen met het verkeer mee rij. In Oostenrijk vrijwel niet, in Frankrijk vrijwel niet, in Duitsland niet, in Polen niet, in Oekraïne (voor de oorlog) ook bijna niet, in Spanje niet, Italië is even geleden maar daar staat het me ook niet van bij...
Misschien ligt het aan je auto? Eigen auto is maar een Kia Picanto 1.0, en als we auto huren is het ook de goedkoopste die verkrijgbaar is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 jun 2022, 13:16

mavas schreef: do 23 jun 2022, 10:02 Dit is de hoofdreden dat ik Italië mijd met de auto. Precies dat gedrag wat je beschrijft heb ik op alle plekken ervaren in Italië.
Is het nou ook weer niet een tikkeltje overdreven om Italië te mijden vanwege de rijstijl van een deel van de chauffeurs?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 23 jun 2022, 13:40

Misschien voor jou overdreven, maar is voor mij toch zeker een van de belangrijkere reden om daar niet met de auto te rijden. En er zijn genoeg alternatieven die net zo mooi of mooier zijn. Wat dat betreft genoeg keuze in Europa om niet naar Italie te hoeven waar het prima vertoeven is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 jun 2022, 14:13

Ik heb het zelf nooit zo ervaren in Italië. Het zal dus persoonlijk zijn of en hoe je het ervaart.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 jun 2022, 15:05

^^
Mee eens. Opzich herken ik zoals een paar reacties eerder beschreven de beelden van het deels chaotische rijgedrag wel. En hoe zuidelijker je in Italië komt, des te chaotischer wordt het verkeer. Maar zo erg dat je het moet vermijden vind ik ook wel overdreven, zeker in het noorden van het land. Veruit de meeste ritten die ik in Noord-Italië heb gereden waren zonder bijzondere gebeurtenissen. Het is inderdaad hoe je het zelf beleeft. Voor mij is Italië verder een heel mooi land en springt er aanzienlijk boven Frankrijk uit, ook al mag het pure autorijden in Frankrijk ontspannender zijn, maar dat is natuurlijk verder allemaal een subjectieve mening.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jun 2022, 19:34

Vandaag de laatste Alpendag, door vier landen gereisd en over vijf bergpassen:

Stelvio, Umbrail, Ofen, Piller Höhe en Hahntennjoch. Een dagvullend programma, van 8 - 18 uur onderweg geweest.

Het was in tegenstelling tot gisteren nu wel fantastisch weer, heb de Stelvio onder een wolkenloze hemel kunnen rijden. Ik was bang dat de pas vol wielrenners en toeristen zou zitten, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn, de pasroute was zelfs vrijwel helemaal leeg! Wellicht het voordeel van vroeg starten.

Ik vond wel dat de sneeuwlijn al ver teruggetrokken was voor juni. Toen ik hier 3 jaar geleden was met pinksteren had de pas nog de wintersperre.
Afbeelding

Daarna door het oosten van Zwitserland gereden, eerst de Umbrailpass over, daarna de Ofenpass (Fuorn), vervolgens naar Zernez voor de lunch. Daarna het Inntal gevolgd tot in Oostenrijk. Een mooi, maar minder drukbezocht stuk Zwitserland. Wel nogal veel werkzaamheden met alternerend verkeer, waarbij fietsers die 5 km/h gingen de regeling overhoop gooide waardoor verkeer elkaar in de baustelle tegen kwam...

De Ofenpass. Ik vond deze een heel ander karakter hebben dan andere bergpassen in Zwitserland, meer een soort California / British Columbia gevoel met dennenbomen en veel rotspartijen met een droger ogend landschap. Vooral vanuit het oosten goed te zien.
Afbeelding

Daarna in Oostenrijk het Inntal gereden tot vlak voor Landeck, met een zijsprong over de Piller Höhe, dankzij de tip van Coen Tunnel. Dat uitzichtspunt was echt wel de moeite waard!
Afbeelding

Daarna binnendoor naar Imst gereden en daarna de Hahntennjoch gereden. Ik was hier ooit als kind geweest, als baby en als tiener een keer op een camping in Imst gestaan. De Hahntennjoch is erg mooi, ruig landschap. Dit deel van Tirol is nog wat ruiger dan bijvoorbeeld rond het westelijke Inntal, waar de bergen altijd wat meer op afstand zijn.
Afbeelding

Tot slot via het Lechtal en het Tannheimer Tal Oostenrijk uitgereden, om dan in Duitsland net over de grens nog via het Oberjoch te gaan, wat vooral een afdaling is naar Sonthofen. Er is een mooi uitzichtspunt.
Afbeelding

Morgen van Kempten naar Zwolle. Via Kassel - Osnabrück is dat 780 kilometer. Dat is zo'n 40 kilometer langer dan via de A3, maar ik denk dat ik met een vertrek uit Kempten dan precies in de vrijdagmiddagspits van de Rhein-Ruhr kom, dus de A7 een lang stuk afrijden is dan een betere optie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 jun 2022, 17:14

Ik ben weer thuis gearriveerd.

De reis was 5.633 kilometer. Door 9 landen: Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Italië, Zwitserland en Oostenrijk.

Benzinekosten: weet ik niet exact. Gemiddeld veelal rond 1:18 gereden. Dus zeg 313 liter benzine. Met prijzen tussen € 1,56 en € 2,20 per liter, denk gemiddeld ongeveer € 1,90. Dat is ongeveer 600 euro aan benzine.

En dat is meer dan ik aan de overnachtingen heb betaald: 2 x 2 nachten op een camping en de rest hotels, een pension en een appartement. Het is voor het eerst dat ik vooral niet op campings heb overnacht, en dat beviel mij wel. Zo in het voorseizoen kan je nog makkelijk 1 dag vooruit wat boeken en zijn ook nog wel accommodaties boekbaar die in het hoogseizoen alleen voor minimum van 7 nachten zijn te boeken, zoals een appartement of agriturismo.

De overnachtingen varieerden van € 12 - 19 (campings) tot € 42 - 78 (hotels, etc.)

Ik heb overnacht in Poznań, Pardubice, Katowice, nabij Poprad (2), Pécs, Maribor, Bovec (2), Belluno, bij Prad am Stilfserjoch en in Kempten.

Het was een reis met twee gezichten, aan de ene kant het echte Centraal-Europa, aan de andere kant toch wel weer de Alpen in geweest, ik wil altijd graag bergen zien op vakantie. Slowakije is ook mooi, maar je kan daar niet bergpassen rijden zoals in de Alpen. Het hoogste punt dat ik ben geweest is 2.845 meter op een bergtop nabij de Stelviopas.

Globaal de route (Google Maps liet mij niet meer tussenpunten plaatsen).
Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 24 jun 2022, 17:41

Het was in ieder geval een originele route.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 24 jun 2022, 18:49

Ik ben zeer benieuwd naar het film materiaal. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 jun 2022, 18:58

Chris schreef: vr 24 jun 2022, 17:14Het hoogste punt dat ik ben geweest is 2.845 meter op een bergtop nabij de Stelviopas.
Met de auto één van de zijweggetjes op de Stelvio genomen? Of was dat niet met de auto?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 jun 2022, 20:01

Nee het was een wandeling naar de top van de Dreisprachenspitze waar vroeger een drielandenpunt was.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 jun 2022, 20:35

Hajo schreef: vr 24 jun 2022, 18:49 Ik ben zeer benieuwd naar het film materiaal. :D
Ik heb 677 GB aan materiaal gefilmd. ;)

En ongeveer 3.400 foto's gemaakt. Daar wordt uiteraard nog een schifting in gemaakt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 jun 2022, 22:02

We zijn hier weer spekkopers voor het komende najaar. De weersomstandigheden waren top, ik voorzie heel wat kijkplezier :mrgreen:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 24 jun 2022, 23:14

Chris schreef: vr 24 jun 2022, 17:14 De reis was 5.633 kilometer. Door 9 landen: Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Italië, Zwitserland en Oostenrijk.
Dat is 274 km meer dan ik, en in kortere tijd. Ik ben door Zwitserland, Duitsland, Nederland, België, Frankrijk en Engeland gereden dus maar 6 landen.
Gemiddeld veelal rond 1:18 gereden. Dus zeg 313 liter benzine. Met prijzen tussen € 1,56 en € 2,20 per liter, denk gemiddeld ongeveer € 1,90. Dat is ongeveer 600 euro aan benzine.
Ik ongeveer 1:17. Ik heb wel wat meer betaald, in Engeland was het rond GBP 1.70 wat dus duidelijk meer is zeker gezien de slechte koers die ik bij ING betaalde, bleek achteraf. In Duitsland wel 1.90 betaald.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 jul 2022, 21:34

Wat foto's uit de Hongaarse stad Pécs. Niet de meest voor de hand liggende toeristische bestemming. Ik wilde eigenlijk naar Budapest maar het bleek een lang weekend in verband met Sacramentsdag te zijn en de hotels die ik op het oog had waren ineens volgeboekt. Maar ik wilde wel een Hongaarse stad zien, dus dat werd Pécs, gelegen in het zuiden van het land, niet ver van de Kroatische en Servische grens.

Wat mij opviel is dat Pécs, maar ook elders in Hongarije, best modern en leefbaar overkomt. Ik ben ook nog even in een grote shopping mall geweest. In de media wordt Hongarije eigenlijk voortdurend negatief afgeschilderd, als een soort schurkenstaat. Daar merk je in het land zelf echt helemaal niks van. Je ziet op gebouwen vaak Europese vlaggen (meer dan in Nederland) en aan de Oekraïense vlaggen te zien is de steun er ook wel, ondanks de historische animositeit vanwege de Hongaarse minderheid in Oekraïne.

Het centrale plein ( Széchenyi square)
Afbeelding
Pécs 07 by European Roads, on Flickr

De katholieke kerk voorheen moskee ( Mosque of Pasha Qasim)
Afbeelding
Pécs 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pécs 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pécs 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pécs 23 by European Roads, on Flickr

Het Ókeresztény Mauzóleum
Afbeelding
Pécs 24 by European Roads, on Flickr

De kathedraal van Pécs.
Afbeelding
Pécs 25 by European Roads, on Flickr

De rand van het centrum, naast de stadsmuur.
Afbeelding
Pécs 33 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pécs 41 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pécs 43 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 16 jul 2022, 22:44

Heel niet gek :top: