Costermano (Garda) - Gunzburg (Legoland DTL) op zaterdag 30 juli 2022

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

exroosje
verkeersader

Costermano (Garda) - Gunzburg (Legoland DTL) op zaterdag 30 juli 2022

Bericht door exroosje » wo 15 jun 2022, 15:00

Op zaterdag 30 juli reizen we terug van het Garda meer naar onze tussenstop in Duitsland, Gunzburg, voor een dagje legoland Duitsland op zondag de 31e (waarschijnlijk zullen we een express pas nodig hebben die dag)

De standaard route: A22 in Italie, Brennerpas, Fernpas, A7.
Alternatief over Garmisch / Munchen zie ik bij Google naar voren komen . Heeft ook voordeel dat je makkelijker zonder vignet kunt

Praktisch gesproken zie ik geen alternatieven voor de Brenner. De A22 kun je deels via de autoweg ernaast doen.

Of kijk ik te beperkt?

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Costermano (Garda) - Gunzburg (Legoland DTL) op zaterdag 30 juli 2022

Bericht door Pino » wo 15 jun 2022, 15:41

Als je in een gekke bui bent: Timmelsjoch-Fernpass als alternatief voor de Brenner. Scheelt je meteen vignet, al krijg je daar natuurlijk Timmelsjoch-tol voor terug. Je doet het natuurlijk vooral voor de lol, maar als het op het traject Bolzano-Innsbruck helemaal vastloopt, is de schade nog niet zo heel groot (de files tussen Trento en Bolzano vermijd je natuurlijk niet).

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 16 jun 2022, 14:50

Interessante gedachte. Dan is omrijden over de Reschen pas ook een optie. Dat kost beiden vanaf Bolzano een minuut of 40 extra

Voordeel van de Reschen pas is dat je westelijker uitkomt en dus ook via Bregenz zou kunnen rijden als de Fernpas een zootje is . In totaal is dat nog geen uur om tov Brenner/Fernpas

Out of the box denkend en eerst zuidwaarts rijden naar de A4 en dan via Como / Bernardino is ook maar 50 minuten om trouwens. Al is dat ook niet bepaald een file vrije route....

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 jun 2022, 16:03

^^ Como zou ik niet aan beginnen. Dat wordt behoorlijk druk op zaterdag 30 juli. Ik verwacht dan in het bijzonder files voor de Zwitserse grens.

Reschen tegenover Timmelsjoch: op weg naar de Fernpass is de Reschen maar 20 kilometer langer dan de Timmelsjoch. Zal in de tijd dan inderdaad wel niet of nauwelijks schelen. Lijkt een keuze tussen de lol van de Alpiene route van de Timmelsjoch, en wat meer gemak op de Reschen. Hoewel ik ook niet wil uitsluiten dat je op de SS38 terecht komt in verkeer van Italianen die de eerste helft van augustus in de bergen doorbrengen. En vanaf de Reschen zul je dan weer over vignet-plichtige wegen verder rijden richting Fernpass. Op weg naar Bregenz is de Timmelsjoch maar acht kilometer langer dan de Reschen. Dus het kiezen voor de Timmelsjoch berooft je bepaald niet van je optie om uit te wijken naar Bregenz als het op de Fernpass zooi is.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 jun 2022, 20:23

Van de Reschenpass naar de Fernpass hoef je niet over vignetplichtige wegen. Althans, door tussen Landeck en Imst een kilometer of vijftien via het OWN te rijden kan je de snelweg met vignetplicht vermijden. Lijkt me snel verdient (al ben je wellicht niet de enige, maar dat ben je op de Fernpass ook niet).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 16 jun 2022, 20:42

^^ 24 km, want je mag zonder vignet ook niet door de Landecktunnel!

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 jun 2022, 21:12

Ja klopt, dat was mij bekend. Maar per saldo kost het nog geen kwartier extra om de vignetplichtige wegen te mijden. En buiten dat voelt een vignet kopen om daar 20 km (c.q. zeg 14 minuten) gebruik van te maken als zonde geld.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 17 jun 2022, 12:08

Qua vignet, ik heb mijn asfinag account al omgezet naar zakelijk zodat ik instantaan een vignet kan kopen en alle opties open heb.

De verkeersinfo maar goed in de gaten houden dus....

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jun 2022, 13:30

Pino schreef: do 16 jun 2022, 16:03 ^^ Como zou ik niet aan beginnen. Dat wordt behoorlijk druk op zaterdag 30 juli. Ik verwacht dan in het bijzonder files voor de Zwitserse grens.

Reschen tegenover Timmelsjoch: op weg naar de Fernpass is de Reschen maar 20 kilometer langer dan de Timmelsjoch. Zal in de tijd dan inderdaad wel niet of nauwelijks schelen. Lijkt een keuze tussen de lol van de Alpiene route van de Timmelsjoch, en wat meer gemak op de Reschen. Hoewel ik ook niet wil uitsluiten dat je op de SS38 terecht komt in verkeer van Italianen die de eerste helft van augustus in de bergen doorbrengen. En vanaf de Reschen zul je dan weer over vignet-plichtige wegen verder rijden richting Fernpass. Op weg naar Bregenz is de Timmelsjoch maar acht kilometer langer dan de Reschen. Dus het kiezen voor de Timmelsjoch berooft je bepaald niet van je optie om uit te wijken naar Bregenz als het op de Fernpass zooi is.
Ik heb één keer de Reschen genomen en door de enorme drukte spijt gehad dat ik niet voor de Timmelsjoch had gekozen. Maar dat was aan het einde van het weekend van Fronleichnam. De Vinschgau is populair bij toeristen. Ik denk dat de Timmelsjoch die dag beduidend sneller was geweest.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel