Drukte Schiphol morgenochtend

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Drukte Schiphol morgenochtend

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2022, 21:10

Past niet echt op het Wegenforum, maar ik hoop dat het niet erg is dat ik een beetje vals speel. Schatten jullie morgenochtend op schiphol in als een extreem drukke dag? Ik moet om 10:30 vliegen, zou 08:15 op het vliegveld genoeg zijn? Geen check in bagage.

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Drukte Schiphol morgenochtend

Bericht door Hajo » wo 15 jun 2022, 21:20

Schiphol heeft een eigen app waarop je de verwachte drukte kunt raadplegen. Morgen wordt een piekdag, aldus die app. Reizigers worden verzocht niet eerder dan vier uur voor vertrek aanwezig te zijn. Sterkte... :|
Donateur Vereniging Wegenforum

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 15 jun 2022, 21:23

Waarheen? De extreme drukte is er over het algemeen voor Schengenvluchten. En de rijen zijn er met name voor de security, niet zo zo zeer voor de bagage. Dus heel veel schiet je er niet mee op. Intercontinentaal valt trouwens mee over het algemeen. Voor de zekerheid zou ik het wel een uurtje ruimer nemen voor Schengen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2022, 21:27

Bedankt heren.

Richting Barcelona, schengen dus. Collega heeft er deze week met annuleringen, vertragingen en overstap in Parijs zo'n 16u over gedaan... Drama. Was met de wagen sneller geweest...

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 15 jun 2022, 21:30

Travel light: Van harte aanbevolen. Het kan bij terugkomst namelijk tot 3,5 uur duren voor je checked in baggage op band ziet liggen (EU / EER / Schengen)

Ver is die indicator van Schiphol 1 grote grap (als in: We zetten alle dagen in de Zomer maar op standje "rampdag"): Afgelopen zondag zou een rampdag zijn, van vertrekhal naar gate in een uur. Die vlucht ging naar Finland.

Als je dus 2 a 2,5 uur aanhoudt, dan verwacht ik geen grote issues. Mocht je echt twijfelen: 4 wielen gaat je sneller daar heenbrengen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 15 jun 2022, 21:32

Het is morgen Sacramentsdag. Dat wordt in Nederland amper gevierd, maar in andere Europese landen wel. Met een verlofdag op vrijdag heb je een lang weekeinde en dat levert extra reizigers op.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2022, 21:41

^^ Kan ik plaatsen, maar dat is dan morgen eerder iets bij aankomst en minder bij vertrek. Eens met Jeff dat het nogal een farce is, de hele zomer op top zetten. Ikzelf heb vrijdagochtend heel vroeg een vlucht. Als in zes uur. Kreeg daar dan ook weer zo'n waarschuwing voor dat ik tenminste drie uur van tevoren op Schiphol zou moeten zijn. Nou dikke doei. Ik heb trouwens wel het voordeel van een Privium-pas.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2022, 22:32

Ik heb geen Privium pas. Ik heb eieren voor mijn geld gekozen, in 10 minuten alles ingepakt en slaap naast station Arena. Probleem is dat ik met de trein moet ("hoe moest dat ook alweer?" :shutup:) en niet op tijd bij huis weg kom met OV. Vroegste mogelijkheid heb ik 2 uur op het vliegveld, was normaal gesproken goed genoeg geweest, maar als er een malloot voor de trein springt of een blaadje dwars over de rails ligt...

Zul je altijd zien dat ik morgen op SPL wel erg veel tijd heb voor erg veel koffie, maar soit.

Bedankt voor het meedenken.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 16 jun 2022, 9:28

Uiteraard weer het bekende liedje: Heb ik tijd zat, gaat alles vlug.
De zon maakte me vroeg wakker, dus ben maar meteen naar het vliegveld gegaan. Was in 20 minuten van het station door de beveiliging aan de B pier...

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 16 jun 2022, 9:34

Haha herkenbaar, is helaas vaak zo. 90% van de tijd gaat het prima, maar je zult net in die andere 10% terecht komen. Dat wil je ook niet. In ieder geval, goede vlucht.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 16 jun 2022, 9:48

De drukte zit volgens mij meestal bij terminal 1 &2 (KLM en Transavia)

ALs je geen bagage hebt kun je misschien beter via terminal 3 gaan, daar is de security veel rustiger, zeker in de piektijden ('s ochtends vroeg).
(Of dat ook met Schengen kan weet ik eigenlijk niet)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 16 jun 2022, 9:57

^^ Ik ging via Terminal 3

sanderl schreef: do 16 jun 2022, 9:34 Haha herkenbaar, is helaas vaak zo. 90% van de tijd gaat het prima, maar je zult net in die andere 10% terecht komen. Dat wil je ook niet. In ieder geval, goede vlucht.
Die kant van de medaille ken ik ook. Altijd als ik denk "zal wel meevallen" sta ik eerst in de file en daarna in de rij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2022, 11:51

exroosje schreef: do 16 jun 2022, 9:48 De drukte zit volgens mij meestal bij terminal 1 &2 (KLM en Transavia)

ALs je geen bagage hebt kun je misschien beter via terminal 3 gaan, daar is de security veel rustiger, zeker in de piektijden ('s ochtends vroeg).
(Of dat ook met Schengen kan weet ik eigenlijk niet)
Voor Schengenvluchten van vertrekhal 3 wordt je volgens mij nog steeds via het securityfilter boven vertrekhal 2 geleid.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 16 jun 2022, 14:11

^^ Dat kan goed kloppen, het was vroeg maar ben via terminal 3 doorgelopen naar een andere en dan naar de security. Maar heb maar half op gelet, gewoon gate B gevolgd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 jun 2022, 4:40

duikgek89 schreef: do 16 jun 2022, 9:28 Was in 20 minuten van het station door de beveiliging aan de B pier...
Vanochtend om 3.30 uur: moest nog een klein rondje naar check-in 1a maken (kon niet online inchecken). Daar nul wachttijd. Vervolgens richting security. Dat kostte mij met Privium weinig tijd; had iets van acht wachtenden voor me. Verhalen van anderen kwamen erop neer dat zij om 3.15 uur drie kwartier nodig hadden gehad.

Mensen die ik sprak zeiden dat laat in de nacht topdrukte is. Je hebt niet alleen de eerder zakelijke ochtendvluchten van 8.00 uur maar ook het hele Transavia-segment dat eerder rond 6.00 uur begint. Wat voelt als vliegen op een ongans tijdstip, “dus dan moet het wel meevallen”, is in de Schiphol-praktijk een heel druk tijdstip. Zeker in vakantietijd en aan het begin van het weekend. En met een security die op die tijdstippen niet op volle capaciteit kan draaien, heb je een groot probleem, dat vanaf een uur of 4.00 dus al tot flinke wachttijd leidt. Juist wat later in de ochtend en in de middag lopen wachttijden flink terug.