Frejus > Bregenz (06-07) & Freilassing > Viersen (13-07)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

boriq
zandpaadje

Frejus > Bregenz (06-07) & Freilassing > Viersen (13-07)

Bericht door boriq » do 23 jun 2022, 16:29

Hoi allemaal,

Deze zomer gaan wij met schoonouders naar Zuid-Frankrijk, maar moeten al eerder weg naar Zuid-Duitsland voor een bruiloft. Vanwege de afstand overnachten we in Lustenau (bij Bregenz). Meest logische (en snelste) route leek mij de route die de routeplanners ook voorstellen: A8/A10 vanaf Frejus naar Genoa, voor Genoa de A26 en A7 richting Milaan, vanaf daar de A50 en A9 naar Lugano en vanaf daar de San Bernadino pas (A13) richting de Bodensee.
Zie ik hierin iets over het hoofd of zijn er zaken waar op gelet moet worden?

Terugweg op 13 juli is van Freilassing naar Kreis Viersen (tussen Venlo en Krefeld). De route via Würzburg (A9 & A3) is, wat ik uit andere reisadviezen haal, deze zomer bezaaid met wegwerkzaamheden. Vandaar dat het mij lijkt dat de A8 & A5 richting Mannheim en dan de A61 afrijden de voorkeur zou hebben. Hoe zien jullie dit?

Bedankt voor alle input! :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Frejus > Bregenz (06-07) & Freilassing > Viersen (13-07)

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2022, 18:53

^^ De route tussen Fréjus en Lustenau lijkt mij de meest logische. Ik zie geen ander realistisch alternatief.

Vanaf Freilassing naar Viersen zou ik opteren voor A8-A9-A8-A81-A6-A61 (via Stuttgart) of A8-A99-A9-A73-A6-A61 (via Nürnberg). In ieder geval moet je de A8 bij Pforzheim vermijden. Het verschil tussen beide routes is maar 15 km, ook al lijkt de route via Nürnberg op de kaart enorm om. Je hebt op de A9 en A6 dan ook aardig wat 2x3 rijstroken, en je vermijdt de drukte rond de Albaufstieg en Stuttgart, terwijl Nürnberg doorgaans minder een probleem vormt. Maar check op de dag zelf rond München welke route het beste doorrijdt, dan kun je daar de keuze maken. Maar onthoud dat de route via Nürnberg een heel realistisch alternatief is.

Een combinatie van beide routes, bv. vanaf München A8-A7-A6-A61, is ook mogelijk: eerst richting Ulm, dan naar het noorden richting Feuchtwangen, en dan de A6 richting Heilbronn. Is in kilometers, net als de route via Nürnberg, slechts 15 km meer dan via Stuttgart.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 jun 2022, 19:27

Coen Tunnel schreef: do 23 jun 2022, 18:53 ^^ De route tussen Fréjus en Lustenau lijkt mij de meest logische. Ik zie geen ander realistisch alternatief.
Binnen Italië kun je een beetje variëren, al naar gelang de omstandigheden. Kun je bij Genova even op de A10 blijven en dan direct de A7 op bijvoorbeeld. Zou ik normaal gesproken nooit doen (de passage van het kustgebergte op de A7 is veel lastiger dan die van de A26, en dan heb je nog de stad Genova zelf), maar het kan uitkomen. Variant om Milaan te vermijden kan zijn om op de A26 te blijven hangen en dan juist door te steken in de buurt van Arona/Varese, over Varese-Mendrisio (stukje secundair) of de A36 (volledig snelweg, maar filerisico bij Como/Chiasso).

Het zijn maar varianten om bij files in te kunnen zetten. Behalve zomerfiles had je in afgelopen jaren veel vertraging in Ligurië door grootschalig onderhoud aan tunnels. Daar werd makkelijk een hele buis dicht gegooid.

boriq
zandpaadje

Bericht door boriq » vr 24 jun 2022, 9:23

Dank voor beide reacties!

Het lijkt voor beide routes dan ook vooral de navigatie en de status verderop in de gaten houden te worden. Vorig jaar zijn we in de zomer ook van Kufstein naar Viersen gereden, toen de route A8-A99-A3-B55-A57-A52 genomen en kan mij alleen nog herinneren dat het daar tussen Nürnberg en Würzburg vast liep (en op de A3 door een klein ongeluk).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 jun 2022, 9:35

^^ Zou eerder kijken naar status verderop dan naar wat je navigatie zegt. Dat komt door de manier waarop navigatiesystemen werken - zware files wat verder voor je worden vaak niet meegerekend voor het live aanpassen van je route. Als het om passage Genova gaat over A26 of A10-A7, zal dat wel oplichten. Maar een route over Varese om Milaan te vermijden niet, en evenmin de keuze in Duitsland tussen A6 en A8.

Nog even wat zitten zoeken naar de situatie op bruggen en in tunnels in Ligurië. Dat blijft de komende jaren één grote bouwplaats, maar ze proberen de werken met de grootste impact buiten de zomer te houden. https://genova.repubblica.it/cronaca/20 ... 343074522/