Over de relatie tussen verkeer en milieu
Moderator: Moderatoren
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » vr 24 jun 2022, 17:30
Een enorme plaagplant die de laatste jaren terrein wint: de Japanse Duizendknoop
Kan een hoop schade aanrichten via de wortels, woekert enorm en is zeer lastig te bestrijden.
Laatst ontdekte ik dit grote veld langs de A11 (N49) t.h.v. Moerkerke, heb het ook gemeld bij het AWV die me vandaag antwoord gaf dat eventuele actie zou ondernomen worden. Hoe gaan Nederlandse wegbeheerders met deze plant om?

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 24 jun 2022, 17:37
Ja dit is echt een groot probleem. De wortels van deze plant zijn sterk genoeg om wegen, rioleringen, funderingen, taluds, damwanden, e.d. te beschadigen. Bestrijding is noodzakelijk, maar heel tijdrovend. Men wil chemicaliën vermijden, maar alle andere bestrijdingsmethoden zijn arbeidsintensief en kosten heel veel tijd.
Mijn gemeente schrijft:
De meeste locaties worden omgewoeld met een kleine graafmachine. Op dat moment worden de dikste en meeste wortels van de plant handmatig uit de grond gehaald. Juist in de dikkere wortels van de plant zit de meeste groeikracht. Door deze dikke delen weg te halen, wordt de plant een flinke tik uitgedeeld. Landelijk gezien blijkt deze methode het meest effectief ten opzichte van de kosten.
Op plekken waar het uitgraven van wortels lastig is, zoals in een talud, wordt bestreden met stroom. Op een veilige manier wordt er met een stroomlans tot 3000 volt door de plant geleidt waardoor de plant vanbinnen wordt verbrand. Na behandeling komen weer nieuwe stengels op. Door deze behandeling een paar keer per jaar te herhalen raakt de plant uitgeput en sterft.
Op enkele plekken hebben we minder geduld met de plant. Dit zijn locaties waar echt grote schade is te verwachten. Daarnaast moet de bodem geschikt zijn om te zeven, wat inhoudt dat de grond een zandige losse structuur moet hebben. Door de grond te zeven worden zelf de kleinste worteldeeltjes uit de bodem gefilterd. De plek wordt hiermee nagenoeg schoon, maar nazorg blijft nodig. Deze methode is behoorlijk kostbaar.
Iedere behandelde plek komt in de nazorgfase. In deze fase worden de locaties een aantal jaren nabehandeld waarbij jonge scheuten regelmatig worden uitgetrokken. Deze plekken volgen we minimaal 4 jaar lang meerdere keren per jaar.
Die nazorgperiode is dus behoorlijk langdurig. Ze noemen hier 4 jaar, maar het kan ook in de orde van 6-8 jaar zitten voordat je zeker weet dat de plant niet terugkeert.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » vr 24 jun 2022, 18:48
RoundUp erop in de nazomer, zodat een groot deel van de wortels doodgaan, omdat de sapstroom omgekeerd is. RoundUp blijkt uit de laatste wetenschappelijke onderzoeken niet kankerverwekkend en kan voor de bestrijding van plaagplantwn goed van pas komen. Selectief gebruiken.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » vr 24 jun 2022, 19:40
Vlammenwerper...

Donateur Vereniging Wegenforum
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » vr 24 jun 2022, 19:42
De verraderlijk chemische oorlogsvoering is veel verraderlijker en effectiever.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 24 jun 2022, 19:42
Inreisverbod instellen. Geen asielstatus verlenen en de Japanse Duizendknoop op stoeltjes laten slapen. Dan is er geen aanzuigende werking vanuit andere landen en gaat hij vanzelf wel weer terug naar het land waar hij vandaan komt...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » za 25 jun 2022, 14:31
Davy schreef: ↑vr 24 jun 2022, 17:30
Laatst ontdekte ik dit grote veld langs de A11 (N49) t.h.v. Moerkerke, heb het ook gemeld bij het AWV die me vandaag antwoord gaf dat eventuele actie zou ondernomen worden. Hoe gaan Nederlandse wegbeheerders met deze plant om?
Dit is wel een absurd grote locatie zeg. Dat moet je als wegbeheerder toch al lang hebben gezien???
In Nederland zijn we volgens mij best wel actief met het bestrijden van de plant. Juist omdat deze zeer schadelijk is en er nog geen natuurlijke varianten zijn.
Er zijn wel proeven met varkens om de plant te bestrijden, of een klein torretje geloof ik. Maar of die effectief zijn?
Vaak komt het gewoon neer op handwerk. En dat kost veel geld. Dus zeer alert zijn op de plant, dan kan je kosten besparen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » za 25 jun 2022, 14:37
mavas schreef: ↑za 25 jun 2022, 14:31
Er zijn wel proeven met varkens om de plant te bestrijden, of een klein torretje geloof ik. Maar of die effectief zijn?
Varkens 
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » za 25 jun 2022, 16:00
Dit is wel een absurd grote locatie zeg. Dat moet je als wegbeheerder toch al lang hebben gezien???
In je eigen provincie hebben ze ook enorm grote locaties hoor. Deze is wel uitgegroeid geweest tot over de kantstreep:
https://maps.app.goo.gl/Gk2SQMhqLeZZy4bK8
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » za 25 jun 2022, 16:03
Vandaag kwam ik op een terrein waar gebouwd gaat worden een aantal zwijnen tegen. Zo midden in het Westland was dat een erg vreemd gezicht.
Heeft dat met deze plant te maken?
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » za 25 jun 2022, 18:50
In Nederland wordt hij in woonwijken best actief bestreden, langs snelwegen (zeker in middenbermen) en spoorlijnen wat minder is mijn idee. Het is dan ook een heel kostbaar en intensief proces met niet altijd goede uitkomsten. Dé goede oplossing lijkt ook nog niet gevonden...
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » za 25 jun 2022, 19:22
Attietattie schreef: ↑za 25 jun 2022, 16:00
In je eigen provincie hebben ze ook enorm grote locaties hoor. Deze is wel uitgegroeid geweest tot over de kantstreep:
https://maps.app.goo.gl/Gk2SQMhqLeZZy4bK8
Vind ik ook niet kunnen hoor. Ik vind dat laksheid. Je maakt het probleem er alleen maar groter mee.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » za 25 jun 2022, 19:30
Via schreef: ↑za 25 jun 2022, 18:50
In Nederland wordt hij in woonwijken best actief bestreden, langs snelwegen (zeker in middenbermen) en spoorlijnen wat minder is mijn idee. Het is dan ook een heel kostbaar en intensief proces met niet altijd goede uitkomsten. Dé goede oplossing lijkt ook nog niet gevonden...
Ik ken hier in de buurt een paar wegbermen buiten de bebouwde kom (niet-ASW) voorzien van rode waarschuwingsbordjes "Japanse duizendknoop, niet betreden, maaien of graven". Al jaren geen enkel teken te zien dat er bestreden wordt. Dus dit kan ik beamen.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » za 25 jun 2022, 19:45

Die waarschuwingsborden, plus een verbod om het perceel te betreden, staat nu ook in een natuurgebied hier in de buurt waar ik in mijn vrije tijd graag kom.
De plaatselijke beheerders zijn bang dat deze plant, of onkruid, zich verder gaat verspreiden.
Als niemand op het perceel in kwestie komt (en dus geen zaden onbewust onder de schoenzolen meeneemt) en niemand gaat graven kan de plant theoretisch gezien zich niet verder uitbreiden.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » za 25 jun 2022, 20:18
Hajo schreef: ↑vr 24 jun 2022, 19:40
Vlammenwerper...
I do love the smell of napalm in the morning.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » za 25 jun 2022, 21:31
Rogier schreef: ↑vr 24 jun 2022, 18:48
(..) RoundUp blijkt uit de laatste wetenschappelijke onderzoeken niet kankerverwekkend (..)
Okay.. ik voorzie weer een aflevering van pointer opdoemen..
Gaat de aankoop van Mosanto door Bayer dan toch de winst opleveren ipv de kopzorgen?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Overigens wel knap dat Davy gewoon vanuit de auto deze plant herkent.
Voor mij is dit gewoon een plantenwildernis dat niet goed bijgehouden is door de wegbeheerder.
Maar ja, daar zijn er zat van.. overwoekerde bermen/takken en wat al niet meer dat complete zichtlijnen wegnemen.. en tegenwoordig moet het maar groeien en bloeien..want dat is goed voor beestjes..

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 25 jun 2022, 21:36
Durashift schreef: ↑za 25 jun 2022, 21:31
Maar ja, daar zijn er zat van.. overwoekerde bermen/takken en wat al niet meer dat complete zichtlijnen wegnemen.. en tegenwoordig moet het maar groeien en bloeien..want dat is goed voor beestjes..
Ecologisch bermbeheer is wel hip ja. Deels stiekem ook omdat het gewoon geld bespaard (minder maaien).
Maar een wegbeheerder zou de kantstroken langs de wegen (1 - 1,5 meter) en de zichthoeken bij kruispunten volgens een beeldeis moeten maaien (als in: het mag maximaal x centimeter hoog zijn). Echter gemeenten vinden dat vaak niet van toepassing in de bebouwde kom, zodat je in de zomer steeds vaker 1,5 meter hoog onkruid hebt dat het zicht ontneemt en eerlijk gezegd er als een verwaarloosde wildernis bij staat. Er komen ook wel steeds meer klachten van omwonenden over dit (gebrek aan) maaibeleid.
In de praktijk zie je dat door ecologisch bermbeheer (lees: minder maaien) er één soort alles overwoekert en het dus voor de diversiteit ook niet per se beter is.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » za 25 jun 2022, 21:58
Zolang de (bak)fietser maar overal doorkunnen is er voor Groen niks mis. We zijn als maatschappij te gepolariseerd ondertussen om nog een cohesief beleid te kunnen voeren dat voor iedereen werkt.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » za 25 jun 2022, 22:07
Aangezien de uitstoot van het wegverkeer veel verder terecht komt dan de bermen zijn de planten die in de wegberm groeien (plus dieren die daar leven) in goede conditie.
Omdat vrijwel niemand dat geloofd moet toch alles wat uit de bermen gemaaid is (in principe goed veevoer ofzo) toch vernietigd worden. Dat is zonde van het materiaal c.q. voedsel.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » za 25 jun 2022, 22:09
Zelfs Groentjes moeten toch beseffen dat een fauna of flora die alles overwoekert een plaag is en geen zegen. Ze zeggen wel dat de mensheid die fout begaat, maar een plant dan weer niet?
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » za 25 jun 2022, 22:17
Willem schreef: ↑za 25 jun 2022, 22:07
(..)
Omdat vrijwel niemand dat geloofd moet toch alles wat uit de bermen gemaaid is (in principe goed veevoer ofzo) toch vernietigd worden. Dat is zonde van het materiaal c.q. voedsel.
Ze maken er papier/karton van, hoorde ik laatst op radio 1. Van bermgras. Dat inderdaad dan wél zo lang mogelijk moet blijven staan, zodat de stengels relatief stevig genoeg zijn om papierpulp van te maken. Is, volgens mij, een project van Wageningen UR.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » zo 26 jun 2022, 0:01
Davy schreef: ↑vr 24 jun 2022, 17:30
Het beleid van AWV rond deze plant is om het te beheersen, niet te bestrijden. Want dan verspreidt de plant zich nog agressiever. Er is gewoon het besef dat je dit nooit meer weg krijgt.
Zie
https://wegenenverkeer.be/natuur-en-mil ... eve-exoten
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » zo 26 jun 2022, 9:53
In Vlaanderen wordt de plant niet meer actief bestreden. Het Agentschap natuur en bos past nu het zogenaamde nulbeheer toe. Dat wil zeggen, men heeft de bestrijding ervan losgelaten.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220611_94171629
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 26 jun 2022, 10:05
De Reuzenberenklauw is ook een invasieve exoot die in tegenstelling tot de Japanse Duizendknoop wel schadelijk is voor de gezondheid. De bestrijding hiervan is ook niet erg effectief. Ze worden meestal alleen op risicolocaties weggehaald.
Ik kan mij als kind herinneren dat je hiervoor moest oppassen omdat je anders zou verbranden bij aanraking. Dat maakte wel indruk.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 26 jun 2022, 10:33
Chris schreef: ↑zo 26 jun 2022, 10:05
De Reuzenberenklauw
Daar associeer ik dan dit weer mee
- SPOILER: TOON

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » zo 26 jun 2022, 10:36
De Reuzenberenklauw is ook een invasieve exoot die in tegenstelling tot de Japanse Duizendknoop wel schadelijk is voor de gezondheid. De bestrijding hiervan is ook niet erg effectief. Ze worden meestal alleen op risicolocaties weggehaald.
Ik kan mij als kind herinneren dat je hiervoor moest oppassen omdat je anders zou verbranden bij aanraking. Dat maakte wel indruk.
Hiermee overtreden zowel Nederland als Belgie de EU regels. Deze soorten dienen actief bestreden te worden om de verspreiding tegen te gaan.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » zo 26 jun 2022, 11:23
Nog een geluk dat de Japanse Duizendknoop zich niet via zaad verspreid of het was helemaal een ramp geweest. Vrijwel alle planten die er staan zijn klonen van elkaar.
Toch vind ik het opmerkelijk dat de plant pas sinds een paar jaar als plaag wordt aanzien, het moet echt explosief toegenomen zijn.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 26 jun 2022, 11:27
De Japanse Duizendknoop wordt al decennia beschouwd als een invasieve exoot die bestreden moet worden, maar het is inderdaad de laatste paar jaar dat er meer aandacht voor is. Misschien heeft het nu een soort kantelpunt bereikt dat door te lang niks doen het uit de hand aan het lopen is en daadwerkelijk schades zijn gaan ontstaan.
De Eikenprocessierups is ook iets wat vooral van de laatste jaren een hot item is geworden. De uitgaven van beheerders openbare ruimte voor groen nemen ook wel toe als er zoveel dingen bestreden moeten worden, wat bijna altijd kosten/arbeidsintensief is.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » zo 26 jun 2022, 11:34
Waarschijnlijk ook omdat RoundUp niet meer gebruikt mag worden. Anders is het paar keer per jaar de stengels van deze plaagplanten met RoundUp injecteren en klaas is Kees.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » zo 26 jun 2022, 12:05
Rogier schreef: ↑zo 26 jun 2022, 10:36
Hiermee overtreden zowel Nederland als Belgie de EU regels. Deze soorten dienen actief bestreden te worden om de verspreiding tegen te gaan.
Maar als de ervaring is dat de plant zich net feller verspreidt als je hem actief bestrijdt dan is het beter om hem te 'isoleren' en niets te doen. Er is ook geen capaciteit om per locatie een jarenlang bestrijdingsprogramma te volgen, zeker als er geen direct gevaar is voor infrastructuur.
Ergens is het ook wel mooi dat er nog planten bestaan die de mens niet zomaar klein krijgt.
Dit doet me trouwens denken aan distels, die moesten vroeger ook actief bestreden worden omdat de naalden hinder veroorzaakten voor boeren. Maar nu boerenarbeid bijna geen handenarbeid meer is hoeft het sinds 2016 niet meer bestreden te worden, tenminste op woonkavels en openbaar domein. Ook Jacobskruiskruid is een plant die boeren liever niet hebben omdat het in gedroogde vorm schadelijk is voor paarden (in levende vorm laten paarden de plant wel staan). Maar het verschil met Duizendknoop is natuurlijk dat de planten individueel wel goed te bestrijden zijn. Maar laat ons niet vergeten dat er ook veel inheemse soorten zijn die even lastig te bestrijden zijn als Duizendknoop, denk aan Zevenblad of Heermoes. Ooit komt er een moment dat je Duizendknoop ook als 'inheems' zult moeten beschouwen.