Japanse Duizendknoop
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Japanse Duizendknoop
Omroep Flevoland: Bedrijf vindt oplossing voor bestrijden Japanse duizendknoop
Al jaren is KING Rootbarrier bezig met het ontwikkelen van doeken die de groei van de planten definitief stopt. Dat lijkt succes te hebben. Aan de Groenewoudseweg plaatste het bedrijf vijf jaar geleden de doeken, en nu ze gisteren de grond onder de doeken hebben getest op de aanwezigheid van de plant vinden ze alleen maar dode wortels.
Het bedrijf snoeit eerst de duizendknoop en plaatst het doek. Daarover wordt weer een laag grond gelegd om het doek op de plaats te houden. Omdat de duizendknoop niet door het doek heen kan breken en zonlicht nodig heeft om te overleven, sterft de plant na een aantal jaar.
Een mogelijke oplossing dus. Maar 5 jaar is wel enorm lang om een plant uit te roeien. Maar misschien niet erg arbeidsintensief of kostbaar.
Al jaren is KING Rootbarrier bezig met het ontwikkelen van doeken die de groei van de planten definitief stopt. Dat lijkt succes te hebben. Aan de Groenewoudseweg plaatste het bedrijf vijf jaar geleden de doeken, en nu ze gisteren de grond onder de doeken hebben getest op de aanwezigheid van de plant vinden ze alleen maar dode wortels.
Het bedrijf snoeit eerst de duizendknoop en plaatst het doek. Daarover wordt weer een laag grond gelegd om het doek op de plaats te houden. Omdat de duizendknoop niet door het doek heen kan breken en zonlicht nodig heeft om te overleven, sterft de plant na een aantal jaar.
Een mogelijke oplossing dus. Maar 5 jaar is wel enorm lang om een plant uit te roeien. Maar misschien niet erg arbeidsintensief of kostbaar.
-
- expressweg
Milieu impact is wel veel kleiner dan de boel volledig afgraven en verbranden.
Daarnaast gaat het een kwestie van proberen zijn, zoals de tijd verkorten naar bijv 3 jaar
Daarnaast gaat het een kwestie van proberen zijn, zoals de tijd verkorten naar bijv 3 jaar
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Het voordeel van deze maatregel is dat (langer) wachten tot het doek zijn werk goed heeft gedaan op de meeste plaatsen geen (extra) geld kost.
Veel methodes worden duur doordat ze niet altijd volledig effectief zijn en daardoor herhaald moeten worden.
Veel methodes worden duur doordat ze niet altijd volledig effectief zijn en daardoor herhaald moeten worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Het wordt natuurlijk wel een probleem zoals op de A13, direct naast de vluchtstrook. Moet je dan ook een deel van het asfalt verwijderen om het doek te kunnen leggen? Of kun je het doek vanaf de rand onder het asfalt krijgen? Zo heb ik nog wel meer vragen.
Voor situaties in makkelijk af te bakenen locaties lijkt dat doek me wel een effectieve oplossing.
Voor situaties in makkelijk af te bakenen locaties lijkt dat doek me wel een effectieve oplossing.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Je zult inderdaad per locatie moeten afwegen welke methode goed past.
Bij de locatie aan de A13 zal het asfalt waarschijnlijk sowieso aangepakt moeten worden als je de japanse duizendknoop niet bestrijdt. In dat geval kan het toch interessant zijn om de toplaag te verwijderen.
Bij een locatie (deels) onder asfalt kun je het doek na het afdekken en opnieuw aanbrengen van asfalt waarschijnlijk gewoon laten zitten. Als een soort wegendoek maar dan duizendknoopproof heeft niemand er last van.
Als je doek vanaf de zijkant inbrengt dan blijft erboven een toplaag liggen waar nog plantdelen in zitten. Ik betwijfel dat deze methode dan nog zin heeft.
Bij de locatie aan de A13 zal het asfalt waarschijnlijk sowieso aangepakt moeten worden als je de japanse duizendknoop niet bestrijdt. In dat geval kan het toch interessant zijn om de toplaag te verwijderen.
Bij een locatie (deels) onder asfalt kun je het doek na het afdekken en opnieuw aanbrengen van asfalt waarschijnlijk gewoon laten zitten. Als een soort wegendoek maar dan duizendknoopproof heeft niemand er last van.
Als je doek vanaf de zijkant inbrengt dan blijft erboven een toplaag liggen waar nog plantdelen in zitten. Ik betwijfel dat deze methode dan nog zin heeft.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op zo 13 aug 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Dan leg je toch het doek precies tot het asfalt, eventueel met een laagje asfalt of bermversteviging er overheen om het netjes dicht te houden. Volg niet helemaal hoe je er 'natuurlijk' wel een probleem voor kan zien... Enige wat telt is dat er geen scheuten meer het daglicht kunnen bereiken, dat doek is geen magisch tovermiddel dat tot ver onder de asfaltfundering moet lopen, het asfalt is natuurlijk zelf ook al een afdichting voor de plant.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Moderator
In de video zeggen ze ook dat het doek tot een meter diep aan de zijkanten wordt aangebracht, om groei naar de zijkanten tegen te gaan. Dat zou dan wel strak naast het asfalt moeten worden gegraven.
-
- expressweg
Het gaat erom dat de plant geen bladeren kan gaan aanmaken en anders in augustus en september RoundUp in de stengels spuiten. Dan krijgt de plant een keiharde klap en groeit het in het volgend voorjaar minder, waardoor het doek ook effectiever wordt.
Overigens hoe werd in de jaren vijftig tot 2000 deze plant (en Reuzenberenklauw) aangepakt. Destijds bestonden beide planten ook in Nederland en destijds hoorde je veel minder van dit soort berichten.
Overigens hoe werd in de jaren vijftig tot 2000 deze plant (en Reuzenberenklauw) aangepakt. Destijds bestonden beide planten ook in Nederland en destijds hoorde je veel minder van dit soort berichten.
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Die plant komt oorspronkelijk dus uit Japan. Dan ligt de oplossing toch voor de hand? Vraag de Japanners hoe ze die plant bestrijden. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg

-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
In Engeland hebben ze zelfs een beestje geïntroduceerd die de blaren van de Japanse duizendknoop opeet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aphalara_itadori
-
- Moderator
https://www.destentor.nl/raalte/overal- ... ~aa727abc/
De gemeente Raalte kan het beheersbaar houden door de plant gewoon te maaien als het nodig is. Soms zetten ze ook chemische middelen in. De gemeente zegt 20.000 euro per jaar kwijt te zijn aan de bestrijding.
In Raalte rijden er speciale maaiers rond die de locaties bestrijden. Het maaisel wordt dan afgevoerd naar een erkende verwerker. ‘Het materieel dat daarvoor wordt ingezet, wordt nadien ook speciaal gereinigd, gericht op het beperken van verdere verspreiding’, valt te lezen in de beantwoording.
Het klinkt alsof ze gaan voor beheersing in plaats van complete uitroeiing, maar daar wel succesvol in zijn.
De gemeente Raalte kan het beheersbaar houden door de plant gewoon te maaien als het nodig is. Soms zetten ze ook chemische middelen in. De gemeente zegt 20.000 euro per jaar kwijt te zijn aan de bestrijding.
In Raalte rijden er speciale maaiers rond die de locaties bestrijden. Het maaisel wordt dan afgevoerd naar een erkende verwerker. ‘Het materieel dat daarvoor wordt ingezet, wordt nadien ook speciaal gereinigd, gericht op het beperken van verdere verspreiding’, valt te lezen in de beantwoording.
Het klinkt alsof ze gaan voor beheersing in plaats van complete uitroeiing, maar daar wel succesvol in zijn.
-
- Moderator
In Zwolle.
Normaal:

Helemaal overgroeid met Japanse duizendknoop

Gerenpad Zwolle 02 by European Roads, on Flickr
Normaal:

Helemaal overgroeid met Japanse duizendknoop

Gerenpad Zwolle 02 by European Roads, on Flickr
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Wauw, dat is wel ernstig!
Zijn er plannen om dit aan te pakken? Anders valt het niet meer te bedwingen lijkt me.
Zijn er plannen om dit aan te pakken? Anders valt het niet meer te bedwingen lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x2 autosnelweg
Ook in de tuinen van het historische Poptaslot in Marssum hebben ze last van de Japanse duizendknoop. De plant groeit zelfs onder de slotmuur door.
Hier hopen ze de plant te bestrijden met bevriezing van de bodem.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... izendknoop
Uit eerste proeven zou blijken dat de plant niet van kou houdt. De theorie van de initiatiefnemers is dat de plant een steeds grotere plaag wordt door de zachte winters van de laatste decennia.
Het zou mooi zijn als dit werkt, al vraag ik het me af kijkend naar het grote deel van het plantenrijk dat geen enkel probleem heeft om strenge winters te overleven.
Hier hopen ze de plant te bestrijden met bevriezing van de bodem.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... izendknoop
Uit eerste proeven zou blijken dat de plant niet van kou houdt. De theorie van de initiatiefnemers is dat de plant een steeds grotere plaag wordt door de zachte winters van de laatste decennia.
Het zou mooi zijn als dit werkt, al vraag ik het me af kijkend naar het grote deel van het plantenrijk dat geen enkel probleem heeft om strenge winters te overleven.
-
- 2x5 autosnelweg
In Beverwijk worden nu varkens ingezet om de plant te bestrijden: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/325009/v ... op-te-lijf
In Amsterdam schijnt het een succes te zijn hierdoor.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je de plant hier helemaal mee uitroeit, omdat er toch altijd wel restjes in de grond overblijven?
In Amsterdam schijnt het een succes te zijn hierdoor.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je de plant hier helemaal mee uitroeit, omdat er toch altijd wel restjes in de grond overblijven?
-
- expressweg
Varkens wroeten de hele grond om. En omdat ze een goed reukvermogen hebben kan het ook best zijn dat ze veel wortels vinden.
Lijkt me zeker een goede test.
Lijkt me zeker een goede test.
-
- autoweg

-
- 2x2 autosnelweg
Dit jaar had ik de indruk dat in ons deeltje van Vlaanderen, er veel minder problemen waren met woekerende duizendknoop. Men heeft tijdens de Coronajaren echt stevig de strijd aangebonden, en dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen. We hebben anderzijds dan wel weer nieuwe problemen met woekerende (substropische) kamer en sierplanten die her en der in onze bossen beginnen de kop op te steken. Het gaat dan vooral over bamboesoorten, lavendel, goudpalm.... Vaak ontsprongen aan sluikstorting.
Ik heb de indruk dat met de klimaatwijziging, we dit in de toekomst veel vaker gaan zien.
Ik heb de indruk dat met de klimaatwijziging, we dit in de toekomst veel vaker gaan zien.
-
- expressweg
Ik voorspel wel al bezwaren vanuit bepaalde groeperingen. Moslims, vegans.Lekkere Kwal schreef: ↑vr 22 sep 2023, 9:09de plant cq die stukjes sterven uiteindelijk wel uit als het geen blad meer kan groeien, dus meerdere jaren begrazen worden zou afdoende kunnen zijn.
-
- autoweg