Reis door Midden Europa, augustus 2022

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Reis door Midden Europa, augustus 2022

Bericht door sven_engelen » wo 29 jun 2022, 22:06

Hey iedereen!

Dit jaar ga ik met mijn ouders op vakantie naar Brno. Daar hebben we een appartement gehuurd. Aangezien ik degene ben die het grootste deel zal rijden mede omdat ik wat meer ervaring heb met in Tsjechië rijden, ben ik van plan om via de A40, A57, A42, A2, A1, A44, A7, A38, A14, A4, A17, D8, een stukje MO en de D1 te gaan. Vertrektijd zal rond 4:30 zijn. Nou weet ik dat Praag nog wel eens een issue kan zien vooral aangezien het dinsdag is en de tijd dat ik in Praag aan zal komen waarschijnlijk rond 14:00 is, vraag ik me af of er betere routes zijn dan bovengenoemd. Enige suggesties?
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 09 aug 2022, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Chris
Moderator

Re: Venlo - Brno 9 augustus 2022

Bericht door Chris » wo 29 jun 2022, 22:11

Ik denk dat je de meest logische route hebt uitgekozen. Via Frankfurt - Nürnberg is ook een klassieke route naar Praag, maar die valt af vanwege de lange werkzaamheden op de A3 ten oosten van Würzburg.

Praag kan de hele dag door vastlopen omdat die stadsring gewoon niet ontworpen is op zoveel (vracht)verkeer, maar daar is tegelijkertijd geen goed alternatief voor. Meer dan de verkeersinformatie checken kan je daar niet doen.

Zoals bekend is de D1 nu helemaal gerenoveerd tussen Praag en Brno. Ik heb deze route deze maand gereden en hij is helemaal vrij van wegwerkzaamheden. Wel veel vrachtverkeer. Op hellingen ligt bijna altijd een derde kruipstrook.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 29 jun 2022, 22:32

Chris schreef: wo 29 jun 2022, 22:11 Praag kan de hele dag door vastlopen omdat die stadsring gewoon niet ontworpen is op zoveel (vracht)verkeer, maar daar is tegelijkertijd geen goed alternatief voor. Meer dan de verkeersinformatie checken kan je daar niet doen.
Tja, ik heb wel het idee dat de oostelijke ring (pakweg de verbinding Dresden -> Brno) nog het meest filegevoelig is, omdat die ook echt dwars door de stad gaat. De zuidelijke ring is ook niet super uitgebouwd, maar da's tenminste rechtdoor rijden, en dat maakt een weg natuurlijk ook filegevoeliger. Maar goed, om nou over Nürnberg te gaan rijden om daarmee de zuidelijke ring te kunnen pakken ...

Op zich zou 9 augustus een dag moeten zijn waarop de werkzaamheden Würzburg-Nürnberg geen enorm gedoe veroorzaken, maar lekker rijden is het natuurlijk niet. Dat pleit wat mij betreft toch echt voor die route Dresden die je al noemde. Het kan zin hebben na te denken over alternatieven rond Praag als het daar vast staat. Wat mij zo vlug opviel, is de mogelijkheid al ten noorden van de stad door te steken van de D8 naar de D7 en dan westeijk/zuidelijk de stad te passeren. Google geeft dat een kwartiertje extra, dus dan weet je bij hoeveel vertraging het interessant zou kunnen worden. Maar verder echt nul kennis van deze route.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 jun 2022, 22:37

De D0 langs de zuidkant van Praag is heel erg filegevoelig, die ringweg is ondergedimensioneerd ontworpen, had direct met 2x3 rijstroken aangelegd moeten worden. Op het westelijk deel zijn op dit moment ook nog eens werkzaamheden rond de knooppunten met de D5 en D6, de hele westkant van Praag loopt frequent in de soep daardoor. Dat is niet echt waard om via de west/zuidkant van Praag te rijden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 29 jun 2022, 22:47

Voor Dresden-Brno heb je nog wel het voordeel dat je twee gelijkwaardige routes hebt: de centrumroute met de tunnels langs de burcht is niet veel beter of slechter dan de oostelijke route.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 06 aug 2022, 23:21

Ik kom hier toch van terug. Ik zit eraan te denken om de A4 te pakken vanaf Kirchheim richting Dresden. Is dat enorm nadelig tov de A38? De A4 is wel constant 2x3 vanaf Eisenach ongeveer dus daar scoort de A4 wel een grote plus bij.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 aug 2022, 13:29

^^ Daarentegen is het deel tussen Kirchheim en Eisenach substandaard, 2x2 rijstroken met lang niet altijd een vluchtstrook. Een oud Reichsautobahn-profiel en vaak Vmax 100 of zelfs 80. Wel een bijzonder stuk weg. Bij Autohof Eisenach heb je nog de oude grensovergang. Vanaf Eisenach is het prima te doen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 09 aug 2022, 22:09

Ik ben via de A4 gereden en dat is me vrij goed bevallen weer. De 2x3 had echt wel een voordeel.

Verslag van de reis:

Om 4:15 zijn we vertrokken vanuit Venlo richting Duisburg. De A40 met slecht wegdek zoals altijd... het ruhrgebied was ik op zich via de A42, A2 en A1 gauw voorbij en al snel zaten we op de relatief saaie A44 richting Kassel. Vlak voor Kassel was een flinke baustelle vanwege een kapotte brug maar ook daar kwamen we filevrij doorheen. Dan de A7, de Kasseler berge. Hier begon ik de beperkingen van de CVT van de Auris van mijn moeder te voelen. Ding loeide enorm en had af en toe moeite om te heuvel op te komen. 130 op CC was daarmee niet mogelijk omdat ik simpelweg niet elke keer vol gas wou geven om de heuvels op te komen. Dus was het gematigd op de rechterrijstrook omhoog kruipen met af en toe zo'n 100 km/u. Vrachtwagens zijn er uiterst gevaarlijk. Op een gegeven moment waren 2 vrachtwagens mekaar aan het inhalen met 50, daarnaast zat een bakwagen met 80 en kwam ik aan met 120, waarna ik moest remmen. Iemand die achter me in één keer aanstormde met Freie fahrt heeft volgens mij goed in z'n broek gekakt want die hield na het korte oponthoud, duidelijk in. Vervolgens de A4 op bij Kirchheim. Meteen nog een keer omhoog kruipen op het substandaard stuk met 2x2 rijstroken en zonder vluchtstrook waar af en toe wat gerenoveerde stukken op zaten met 2x3 rijstroken. Heel fijn op zich. Bij Bad Hersfeld zat een flinke baustelle met een 0+2 opstelling waarbij een file in de richting van Kassel stond. Bij Eisenach ben ik even gestopt om de grensovergang tussen voormalig oost en west Duitsland met mijn ouders te bewonderen, daarna koers gezet naar Dresden. De A4 was heel rustig. Bijna te rustig zou je zeggen. 2x3 rijstroken met Freie fahrt waarbij ik met 130 op CC prima te rijden vond. Bij Erfurt in de buurt zat nog 1 keer een flinke baustelle en af en toe kwamen er kleine rijstrookverspringingen voorbij maar over het algemeen was het prima te doen vanwege de kleine hoeveelheid verkeer. Des te dichter bij Dresden, des te drukker het werd maar nog steeds stroomde het verkeer goed door. Zelfs bij hoofdpijnpunt Nossen. De A17 op dan. In het begin bij Dresden was die echt heel druk. Harder dan 100 zat daar niet in. Pas bij Pirna werd de A17 wat rustiger. Met 1 baustelle op de A17 was het nog prima te doen. De grens over de D8 op was weer geweldig zoals vaker. Dit was inmiddels al iets van de 5e keer dat ik de D8 richting Praag af reed en het uitzicht over het Ertsgebergte was weer heerlijk "thuis" komen (Ik heb zelf een half jaar in Praag gewoond en ben er ook vaker geweest om te werken). De D8 was ook vrij rustig tot aan Klicany. Toen begon het behoorlijk druk te worden en binnen no time was de D8 afgelopen en kwamen we Praag binnen.

Ik heb na kort kijken op Google Maps, besloten om de E55 en D0 te pakken en dus via de Oostring naar de D1 te rijden. De Mestsky Okruh was heel druk maar stroomde wel door. Het valt me wel op dat er nog méér trajectcontroles waren dan 2 jaar geleden toen ik er voor het laatst was. Via wat slecht uitgebouwde wegen kwam ik eindelijk op de D1 terecht. De stad uit gold een vmax van 130 maar verkeer bleef op zo'n 100 km/u steken en dat was eigenlijk een prettige snelheid in deze drukte. Na het knooppunt met de D0 ging bij iedereen het gas erop. Op een ergerlijke manier ook. Op de D1 werd over het algemeen vrij hard gereden. De vmax op de D1 is 130 maar ik denk dat de gemiddelde snelheid wel op 145 lag. Ik heb zelf besloten gewoon 130 te rijden omdat ik de weg simpelweg niet ken. Inhalen van vrachtwagens ook met 130 op cc gedaan met af en toe in een gat op rechts te duiken om sneller verkeer door te kunnen laten. Ik weigerde harder te rijden omdat Flitsmeister af en toe helemaal gek werd van het aantal flitsers dat het aan meende te moeten geven. Dat moedigt zeker niet aan om harder te rijden. De D1 vond ik dus alles behalve prettig rijden. Best jammer want de D1 is landschappelijk nog best fraai. Vervolgens Brno in. Het verkeer in Brno was vrij agressief en de infrastructuur was niet altijd even prettig. Zeer grote kruisingsvlakken waarbij VRI's tegelijk groen krijgen zonder conflictvrije richtingen waarbij ook nog eens conflicten met trams ontstonden. Brno vind ik zelf geen prettige stad om doorheen te rijden en geef toch echt de voorkeur aan Praag. Al met al, nogal een reis. Morgen blijven we in de stad en overmorgen gaan we naar de wijnstreek ten zuiden van Brno.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 aug 2022, 22:20

sven_engelen schreef: di 09 aug 2022, 22:09 Dan de A7, de Kasseler berge. (...) Vrachtwagens zijn er uiterst gevaarlijk. Op een gegeven moment waren 2 vrachtwagens mekaar aan het inhalen met 50, daarnaast zat een bakwagen met 80 en kwam ik aan met 120, waarna ik moest remmen. Iemand die achter me in één keer aanstormde met Freie fahrt heeft volgens mij goed in z'n broek gekakt want die hield na het korte oponthoud, duidelijk in.
Ik snap niet dat dit stuk Freie Fahrt is. Het zit vol steile hellingen en scherpe bochten, met een hoog aandeel vrachtverkeer en zeer grote snelheidsverschillen, met telkens vrachtwagens die abrupt naar links komen.

De bochten zijn volgens mij nog steeds volgens Reichsautobahn-ontwerp, van die klassieke rechtstanden met daarna een bocht, heel typisch voor jaren '30 ontwerp. Het is later alleen verbreed, maar het tracé is niet verbeterd.

Met 120-130 was dit denk ik veiliger geweest. Er gebeuren ook nogal eens flinke ongevallen op dat stuk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Reis door Midden Europa, augustus 2022

Bericht door waldo79 » di 09 aug 2022, 22:30

Ah, behoorlijk kilometers kunnen trekken vandaag. Veel plezier verder.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 12 aug 2022, 20:21

Dag 3 van de vakantie. Vandaag naar Bratislava geweest via de D2. In Tsjechië was de D2 net als de D1 een geduw en gejaag. 135 was voor de meesten zelfs te langzaam. Tsjechen zijn in het oosten van het land enorm irritante chauffeurs die vooral iedereen opjagen en zo snel mogelijk van A naar B moeten. De Slowaakse grens over en je kreeg een wereld van verschil. De Slowaken rijden vele malen rustiger. Ook in Bratislava zelf een enorm verschil met Tsjechië. Bratislava is een prachtige stad. De foto's zal ik later in het topic plaatsen. Vervolgens de terugreis. Ik had de GoPro bij me en ik zag dat de D4 om de stad heen was geopend dus ik ben binnendoor naar het startpunt ervan gereden. De D4 is een prachtige nieuwe en moderne weg met duidelijke (overduidelijk van het Duits gekopieerde) bewegwijzering. Jammer dat het lettertype TERN wordt gebruikt wat de leesbaarheid toch laat liggen. Verder was het jammer dat er zoveel geluidsschermen strak op de snelweg stonden met achter die geluidsschermen... niets. De terugweg was rustig. Op de D2 in zowel Slowakije als Tsjechië prettig kunnen rijden zonder geduw of gejaag. Dat was ook eens anders. Morgen verlaten we Brno en gaan we via Wenen naar Klagenfurt in Oostenrijk.
Svenlo

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 14 aug 2022, 21:19

Gisteren hebben we een reisdag gehad. Van Brno naar St. Margareten vlakbij de Wörthersee. We hebben 1 tussenstop gemaakt op de Prater in Wenen. Heel interessant aangezien ik nog nooit in Wenen ben geweest. Vanuit daar over de A2 naar Klagenfurt gereden waarna ik nog een stuk langs de Wörthersee ben geweest. Het uitzicht vanuit het appartement is heel mooi op de bergen. Daar ben ik zeer tevreden mee.

Afbeelding

Vandaag hadden we een halve rustdag. We zijn even naar beneden naar Reifnitz geweest en vervolgens boodschappen gedaan. Daarna hebben we nog een lang stuk langs de Wörthersee gereden naar Velden en vervolgens zijn we richting het grensgebied met Slovenië gereden. Daar hadden we een prachtig uitzicht op de bergen:

Afbeelding
Morgen gaan we Slovenië in om een dagje naar Ljubljana en Bled te gaan.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op zo 14 aug 2022, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 14 aug 2022, 21:23

^^ Mooi landschap. Misschien wel even de foto's downsizen, de bovenste is maar liefst 19,39 MB.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 14 aug 2022, 21:25

^^ Daar ben ik nu mee bezig
TOEVOEGING
Opgelost! :top:
Svenlo

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 14 aug 2022, 21:36

Geweldig en ook mooier weer dan vorig jaar.