Apps en auto's gaan automobilisten NL waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Apps en auto's gaan automobilisten NL waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties

Bericht door mavas » ma 04 jul 2022, 11:03

Apps en auto's van zes bedrijven gaan Nederlandse automobilisten waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties als spookrijders, files en afgesloten rijstroken. De systemen waarschuwen ook voor voertuigen met zwaailicht en sirene. Hiervoor gaan de auto's en apps data uitwisselen.

De waarschuwingen zijn onderdeel van de drie jaar durende proef Safety Priority Services. Auto's en apps van ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom gaan informatie uitwisselen met het Nationaal Dataportaal Wegverkeer, om zo automobilisten te kunnen waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties.
Lees meer: https://tweakers.net/nieuws/198672/apps ... aties.html
Ik weet even niet wat hier nu de meerwaarde van is ten opzichte van bv de app Waze. Iemand die weet wat het nut van deze samenwerking is?
Is dat alleen de waarschuwing van nood- en hulpdiensten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Apps en auto's gaan automobilisten NL waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties

Bericht door Palance » ma 04 jul 2022, 11:18

Ik weet een betere oplossing om voertuigen met zwaailichten op te merken: Gewoon uit je doppen kijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Apps en auto's gaan automobilisten NL waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties

Bericht door Attietattie » ma 04 jul 2022, 11:44

mavas schreef: ma 04 jul 2022, 11:03Is dat alleen de waarschuwing van nood- en hulpdiensten?
Die zit ook al in Waze.
Palance schreef: ma 04 jul 2022, 11:18 Ik weet een betere oplossing om voertuigen met zwaailichten op te merken: Gewoon uit je doppen kijken.
Het één sluit het ander niet uit. Zeker binnen de bebouwde kom is het best fijn te weten dat er één blok naast jou een ambulance rijdt. Die zou je anders nooit gezien hebben en door die app ben je simpelweg alerter en weet je zelfs waar het geluid vandaan komt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 jul 2022, 13:03

Met het gevaar dat mensen gefocust raken op die app (Waar is hij? Waar gaat hij naartoe? Kan ik er nog wel door?) en de aandacht niet bij het verkeer houden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 04 jul 2022, 13:14

^^ En dat is niet het geval als ze gewoon sirenes horen en niet weten waar het geluid vandaan komt?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 jul 2022, 13:17

Minder dan wanneer je constant op een app zit te kijken.

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » ma 04 jul 2022, 13:19

mavas schreef: ma 04 jul 2022, 11:03
Apps en auto's van zes bedrijven gaan Nederlandse automobilisten waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties als spookrijders, files en afgesloten rijstroken. De systemen waarschuwen ook voor voertuigen met zwaailicht en sirene. Hiervoor gaan de auto's en apps data uitwisselen.

De waarschuwingen zijn onderdeel van de drie jaar durende proef Safety Priority Services. Auto's en apps van ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom gaan informatie uitwisselen met het Nationaal Dataportaal Wegverkeer, om zo automobilisten te kunnen waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties.
Lees meer: https://tweakers.net/nieuws/198672/apps ... aties.html
Ik weet even niet wat hier nu de meerwaarde van is ten opzichte van bv de app Waze. Iemand die weet wat het nut van deze samenwerking is?
Is dat alleen de waarschuwing van nood- en hulpdiensten?
Omdat niet iedereen Waze heeft? Ik in elk geval niet. Het nut is m.i. dat op verschillende platformen de info wordt gedeelde. Dus niet alleen in Waze of alleen TomTom.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 04 jul 2022, 13:58

Palance schreef: ma 04 jul 2022, 13:17 Minder dan wanneer je constant op een app zit te kijken.
Dat is een aanname. Ik doe de aanname dat dat niet het geval is. Binnen de kom, tussen de bebouwing ga ik alle kanten op zitten kijken waar het geluid vandaan komt. Als ik op de app zie dat het geluid van achteren zou moeten komen, kan ik gericht kijken en stopt het zoeken.

Het is ook gebeurd dat ik de hulpdienst nog niet hoorde, maar wel op de app zag. Dan word je dus niet verrast. Mooi systeem. :top:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 04 jul 2022, 14:20

^^ Ik heb twee keer een melding ALARM van zo'n systeem gehad. Twee keer het leplazerus geschrokken, twee keer vals alarm :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 04 jul 2022, 16:22

Tot nu toe heeft mijn telefoon hier nooit een echt significant verschil in gemaakt. Heb weleens gehad dat ik de melding iets eerder kreeg, maar ook dan zag ik het voertuig ruim op tijd en kon eerder / sneller ruimte maken dan verkeer tussen mij en het blauw-blauw voertuig.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 04 jul 2022, 17:13

Wouter N14 schreef: ma 04 jul 2022, 14:20 ^^ Ik heb twee keer een melding ALARM van zo'n systeem gehad. Twee keer het leplazerus geschrokken, twee keer vals alarm :roll:
Als ex-binnenstad bewoner vaker meldingen gehad die irrelevant waren. Maar voor hulpdiensten liever zo dan andersom. Alle andere keren wist ik door het alarm op Flitsmeister dat ik even wat scherper op de spiegels moest letten, paar tellen later het blauw blauw op zien doemem en nog alle tijd om rustig plaats te maken.

Enige keer dat ik het echt irritant vond was toen ik op een N-weg een onopvallende auto achter me had die het systeem blijkbaar nog aan had. Blijkbaar is het niet gekoppeld aan de zwaailichten of was er iets in die auto niet goed, ik had Flitsmeister in elk geval maar even uitgezet.

Op de hulpdiensten na vind ik alle andere waarschuwingen met geluiden maar irritant. Tekstmelding is prima, rest leidt alleen maar af of vervelend door de muziek/telefoon heen.