Tja, niet gehinderd door dit soort dieet-dingen zet ik in op een picknick-lunch die ik van tevoren in de supermarkt inkoop - en dan een warme avondmaaltijd in een echt restaurant. Ik stel me zo voor dat je het dan allemaal wat minder aan kunt laten komen op de bekende fastfood-tenten en dus beter op zoek kunt gaan met een restaurant waar een kok echt iets voor je kan regelen. Maar door tenminste je lunch zelf te cateren, hoeft het ook niet enorm je verdere programma te beheersen.
Gedachten over de route: op de Gotthard lopen de files wat later op de zaterdag zwaar terug; juist zaterdagochtend zijn ze op hun langst. Dus daar kun je wel wat mee proberen te spelen. Vooral niet proberen supervroeg weg te rijden en er eventueel nog een stukje in de avond bijplussen om 's avonds in pak 'm beet Milaan te overnachten. Om dezelfde reden zou ik niet zaterdagavond in Mulhouse gaan zitten, want op zondag sta je tegenwoordig net zo hard in de file voor de Gotthard. Uiteraard is de pas zelf nog wel een optie, uiteraard wel tijdig de A2 verlaten en de H2 op. Dat zal al bij afrit Wassen of zelfs Erstfeld zijn. Al zoek je voor je avondeten een tent uit in Göschenen of Andermatt (of je zoekt het menu van de Gotthard-Raststätte online op voor glutenvrije opties).
Als je op weg naar Basel tol wilt mijden, zou ik zelf eerder inzetten op een route over Nancy en dan door de Vogezen. Als er gedoe is bij Luxemburg, rijd je daar zo omheen via Longwy. Route over Saarbrücken kan ook best, maar ik vind hem zelf wat meer gedoe, en je krijgt nog steeds een stuk tol voor je kiezen. Bij routes door de Vogezen heb je zo vlug de keuze tussen (i) N59 en Tunnel Maurice Lemaire, met een bescheiden tol, dan A35; (ii) N59 en over de pas naar de A35; (iii) N57-N66 naar Mulhouse.
Optie 3 qua routes ernaartoe: Sint Bernard is maar een kilometer of 120 om. Uurtje extra, maar zeker geen file, en rijdt lekker ontspannen. Zaterdag rijden tot ongeveer Aosta (de Sint Bernardpas al leuke afsluiter), zondag laatste stukje. Op weg naar de Sint Bernard heb je uiteraard de keuze tussen de reguliere route via Basel als hierboven omschreven, maar je kunt ook voor de Vogezen-optie over Pontarlier-Lausanne gaan. Dan ben je vanaf Nancy echt helemaal uit het verkeer.