Route met stops naar Gardameer (Peschiera)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

siroj
polderweggetje

Route met stops naar Gardameer (Peschiera)

Bericht door siroj » ma 04 jul 2022, 20:29

Goedenavond hier. Wij gaan binnenkort met ons gezin (4p) naar het Gardameer, vlakbij Peschiera del Garda en wonen zelf rond 's-Hertogenbosch. We kunnen op zondag 24 juli in onze accommodatie en zoeken een geschikte route. Liever hadden wij de drukke dagen gemeden, iets wat we alle andere jaren gelukkig wel konden, maar helaas is dat door vervelende omstandigheden dit jaar geen optie.
Waar we nu over nadenken is de route opsplitsen in 2 of 3 stukken en tussendoor overnachten om zo wat relaxter te kunnen rijden.

Bijkomend nadeel is dat wij sinds enkele jaren rekening moeten houden met glutenvrij eten (ziekte coeliakie), dus de stop dient daarin te voorzien. Het is echt een vrij vervelende extra eis waar we wel aan moeten voldoen want anders kunnen we niet eten of worden we doodziek :pukey:
Nou snap ik dat vooral die eis mbt glutenvrij eten iets is wat je niet vaak hoort, maar ik denk ik zet het er toch maar bij, you never know. Wellicht zit hier iemand die toevallig hetzelfde heeft ;)

Dus als iemand nog wat tips heeft zou het geweldig zijn. We zijn eerdere jaren al super geholpen hier, dus ik dacht ik stel de vraag nogmaals :top:
Namens ons gezin alvast bedankt!

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Route met stops naar Gardameer (Peschiera)

Bericht door Rein » ma 04 jul 2022, 20:53

Feitelijk heb je de keuze uit een route via de Gotthardtunnel (of -pas) of de Brennerpas. Bij goede doorstroming zijn beide routes (en alternatieven binnen die routes) ongeveer even lang. Maar goed, je wilt op een zaterdag (en zondag) in juli gaan rijden en dat zijn natuurlijk wel drukke dagen, zeker die zaterdag.

Als je het mij zou vragen zou ik via de Gotthardtunnel (of -pas) gaan en op zaterdag rijden tot aan Mulhouse (ca 615 km) waar behoorlijk wat betaalbare hotels nabij de snelweg liggen. Dat is goedkoper overnachten dan in het nabije Zwitserland en qua route waarschijnlijk rustiger dan een route via Duitsland. Dag 2 zou dan nog ca 500 km zijn.

Van Den Bosch naar Mulhouse zou ik Luxemburg mijden (vanwege drukte en onnodige tol in Frankrijk) en rijden via Verviers - Spa - Prüm - Saarbrücken - Straatsburg). Is een prima route die naar verwachting niet erg druk zal zijn met als enige 'hobbel' de passage van Saarbrücken (maar daar is ook vrij vlot doorheen te komen).

Dag 2 is dan rechtstreeks via Basel en de Gotthard naar Milaan en dan via Bergamo richting Gardameer. Je zult gerust wat file hebben bij de Gotthard (en wellicht bij Como), maar aangezien je maar 500 km hoeft te rijden, heb je daarvoor ook wel de 'ruimte'.

Cheese
zandpaadje

Bericht door Cheese » ma 04 jul 2022, 21:18

Glutenvrij eten kun je toch ook zelf meenemen? Dat hoeft toch onderweg niet te koop te zijn?

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 04 jul 2022, 21:32

^^ Dat kan zeker, maar dat is dan hoogstwaarschijnlijk geen warm eten. Dan moet je een kooktoestelletje mee nemen en zelf ergens wat koken op picknick bankje.. verre van ideaal. Ik denk dat iedereen na een tijd wel de behoefte heeft aan een warme maaltijd.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jul 2022, 21:49

^^ Tja, niet gehinderd door dit soort dieet-dingen zet ik in op een picknick-lunch die ik van tevoren in de supermarkt inkoop - en dan een warme avondmaaltijd in een echt restaurant. Ik stel me zo voor dat je het dan allemaal wat minder aan kunt laten komen op de bekende fastfood-tenten en dus beter op zoek kunt gaan met een restaurant waar een kok echt iets voor je kan regelen. Maar door tenminste je lunch zelf te cateren, hoeft het ook niet enorm je verdere programma te beheersen.

Gedachten over de route: op de Gotthard lopen de files wat later op de zaterdag zwaar terug; juist zaterdagochtend zijn ze op hun langst. Dus daar kun je wel wat mee proberen te spelen. Vooral niet proberen supervroeg weg te rijden en er eventueel nog een stukje in de avond bijplussen om 's avonds in pak 'm beet Milaan te overnachten. Om dezelfde reden zou ik niet zaterdagavond in Mulhouse gaan zitten, want op zondag sta je tegenwoordig net zo hard in de file voor de Gotthard. Uiteraard is de pas zelf nog wel een optie, uiteraard wel tijdig de A2 verlaten en de H2 op. Dat zal al bij afrit Wassen of zelfs Erstfeld zijn. Al zoek je voor je avondeten een tent uit in Göschenen of Andermatt (of je zoekt het menu van de Gotthard-Raststätte online op voor glutenvrije opties).

Als je op weg naar Basel tol wilt mijden, zou ik zelf eerder inzetten op een route over Nancy en dan door de Vogezen. Als er gedoe is bij Luxemburg, rijd je daar zo omheen via Longwy. Route over Saarbrücken kan ook best, maar ik vind hem zelf wat meer gedoe, en je krijgt nog steeds een stuk tol voor je kiezen. Bij routes door de Vogezen heb je zo vlug de keuze tussen (i) N59 en Tunnel Maurice Lemaire, met een bescheiden tol, dan A35; (ii) N59 en over de pas naar de A35; (iii) N57-N66 naar Mulhouse.

Optie 3 qua routes ernaartoe: Sint Bernard is maar een kilometer of 120 om. Uurtje extra, maar zeker geen file, en rijdt lekker ontspannen. Zaterdag rijden tot ongeveer Aosta (de Sint Bernardpas al leuke afsluiter), zondag laatste stukje. Op weg naar de Sint Bernard heb je uiteraard de keuze tussen de reguliere route via Basel als hierboven omschreven, maar je kunt ook voor de Vogezen-optie over Pontarlier-Lausanne gaan. Dan ben je vanaf Nancy echt helemaal uit het verkeer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 jul 2022, 22:47

Voor een rit in twee etappes ligt een stop ergens rond de Gotthard voor de hand.

In plaats van een hotel ergens langs de snelweg kun je ook een kleine detour maken. Wij hebben in het verleden bewust gekozen voor twee overnachtingen in de regio Hasliberg-Meiringen. In de zomer zijn hotels, b&b's en appartementen hier voor Zwitserse begrippen nog redelijk betaalbaar. Het gebied heeft genoeg activiteiten en bezienswaardigheden te bieden voor één of meerdere dagen vermaak. Ik zit liever twee hele dagen in de auto met een soort rustdag ertussen, dan drie dagen achter elkaar in de auto te moeten zitten. Het blijft vakantie.

Zoek je een eenvoudig hotel voor één overnachting dan zou ik de eerste dag wat verder rijden. In de buurt van Como en Lomazzo zitten in Noord-Italië redelijke hotels direct langs de snelweg. Het is vanuit Den Bosch 10-11 uren rijden maar mijn ervaring is dat je door wat later aan te komen juist de drukte bij de Gotthard vermijdt. Italianen zijn gewend om laat te eten. De volgende dag heb je nog
maar een paar uur te gaan en kun je rustig aan doen om op tijd aan te komen op je bestemming.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 05 jul 2022, 8:25

^^ Ik kan niet voor siroj spreken, maar als hij het heeft over 'om zo wat relaxter te kunnen rijden' vermoed ik niet dat hij de wens/bedoeling heeft om op een zaterdag in juli een stuk te rijden wat zonder veel filevorming (en rekening houdend met een paar niet al te lange pauzes) al zo'n beetje 11,5 uur beslaat. Bij drukte en de nodige files tussendoor zit je dan al snel (zeer) ruim over de 12 uur reistijd heen. Ik kan me 'relaxtere' reisdagen voorstellen in ieder geval. :lol:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 jul 2022, 8:36

^^ Snap ik heel goed Rein. Als je het goed in tweeën wilt hakken, ligt die eerste overnachting nog vóór de Alpen. Maar punt blijft dat dat je op een lastiger Gotthard-tijdstip zet, dus een bepaald minder ontspannen zondag wanneer je zaterdag eerder ophoudt. Kiezen tussen twee kwaden dus - de keuze is aan de vraagsteller! ;)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 05 jul 2022, 8:54

Rein schreef: di 05 jul 2022, 8:25 ^^ Ik kan niet voor siroj spreken, maar als hij het heeft over 'om zo wat relaxter te kunnen rijden' vermoed ik niet dat hij de wens/bedoeling heeft om op een zaterdag in juli een stuk te rijden wat zonder veel filevorming (en rekening houdend met een paar niet al te lange pauzes) al zo'n beetje 11,5 uur beslaat. Bij drukte en de nodige files tussendoor zit je dan al snel (zeer) ruim over de 12 uur reistijd heen. Ik kan me 'relaxtere' reisdagen voorstellen in ieder geval. :lol:
Als je het geen probleem vindt om op tijd te vertrekken en uiterlijk negen uur in je hotel aan te komen en daar dan nog een pizza te eten dan ben je er wel in één keer vanaf.

De drukte zit dan vooral tot Zwitserland, de rijen voor de Gotthard lossen aan het begin van de avond redelijk op, zeker richting zuid. De volgende dag is het nog twee uurtjes naar Peschiera, waarbij je ook van Como naar Bergamo binnendoor zou kunnen rijden. Oftewel fluitend aankomen op je vakantieadres.

11 of 12 uur in de auto zitten is niet erg relaxt, maar je hebt het dan wel gehad, tegenover drie halve dagen achter elkaar in de auto zitten wat ik dan weer niet zou verkiezen.

Zie ook mijn alternatief om onderweg ergens in Zwitserland of desnoods Zuid-Duitsland twee nachten te stoppen waar het mooi is. Dan verdeel je alsnog de reistijd maar is de reis meer een verlenging van je vakantie dan dat je drie dagen achter elkaar met rijden, drukte, routes en aankomsttijden bezig bent.

Maar goed, alles is persoonlijk, de TS heeft genoeg te kiezen ;)

siroj
polderweggetje

Bericht door siroj » do 14 jul 2022, 22:03

Bedankt voor jullie tips!
We blijven het erg lastig vinden een goede keuze te maken. Onze kids hebben aanstaande vrijdag om 12u vakantie en papa en mama ook ;)
Nu nog beslissen wat we gaan doen...

siroj
polderweggetje

Bericht door siroj » ma 18 jul 2022, 22:24

We hebben nu het idee om toch op de zaterdag te gaan rijden, dan maar doorbijten en lekker vaak stoppen als we drukte zien aankomen. We hebben een stop gevonden in Verdabbio en dat ligt een stukje na de Gotthard: https://goo.gl/maps/16mqXBhyHHtFbRSb7

Zou dat een beetje een geschikte lokatie zijn voor een stop, kijkend naar de te verwachte tijdstippen waarop dan de knelpunten gepasseerd moeten worden? Hoe laat we dan het beste moeten vertrekken is dan natuurlijk ook nog een vraagstuk. Ik lees al een paar keer dat je beter wat later kunt vertrekken ipv vroeg om zo een beetje "achter de drukte aan te rijden", maar of dat ook klopt...??

Voordeel zou zijn dat we dan de Gotthard voorbij zijn en deze later op de dag pas bereiken waarbij het mogelijk rustiger is. Nadeel is dat het eerste stuk relatief lang is, als ik nu laat berekenen kost het ruim 9,5u. Helemaal als je de vermoedelijke vertragingen gaat meetellen is het een flinke zit. Maar wel zoals ik hier al las, dan hebben we dat wel gehad...

siroj
polderweggetje

Bericht door siroj » do 21 jul 2022, 15:43

De overnachting in Verdabbio (stukje na de Gotthard) is geboekt. https://goo.gl/maps/16mqXBhyHHtFbRSb7
We gaan morgen als de kids om 12u uit school zijn vertrekken. Het idee is nu toch om ook deze rit op te splitsen en morgen 4 a 5 uurtjes te rijden en dan ergens te overnachten. Liever 2 overnachtingen ipv heel lang rijden en erg moe aankomen.

Nou zoek ik dus eigenlijk de meest gunstige route naar de gotthard waarbij we halverwege ergens nog een stop moeten zoeken. Onze voorkeur gaat uit naar een top in duitsland omdat het daar glutenvrij een HEEEEL stuk beter geregeld is dan bijvoorbeeld in Frankrijk, maar we staan overal voor open.
We hebben te weinig ervaring met de route om iets zinnigs te zeggen over de route die het beste te rijden is.

Hebben jullie tips over de gunstigste route naar onze eerste stop, net achter de Gotthard, waarbij we vrijdag vertrekken en tussendoor ook nog een extra overnachting gaan zoeken?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 21 jul 2022, 16:11

Vanuit Den Bosch loopt de meest voor de hand liggende route richting de Gotthard via Saarbrücken. Vanaf daar ga je dan via Frankrijk naar Basel. In filevrije omstandigheden is Saarbrücken iets meer dan 4 uur rijden en dus een ideale stop voor je.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 21 jul 2022, 16:14

Stop de tijd, de kortste route loopt via Saarbrücken, maar voor het grootste gedeelte door België en Frankrijk. Een net wat langere route loopt via de Duitse A61, A6 en A5.

siroj
polderweggetje

Bericht door siroj » do 21 jul 2022, 17:45

Is er iets te zeggen over de te verwachte drukte op de route door Duitsland of door België + Frankrijk?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 22 jul 2022, 8:54

^^ Ik ben er geen expert in, maar aangezien niemand nog geantwoord heeft zal ik mijn mening geven.
De route via Saarbrücken bijna altijd filevrij. ChasingCars heeft gisteren naar Basel dezelfde route genomen en was zeer tevreden:
ChasingCars schreef: vr 22 jul 2022, 6:10 Korte update: gisteren om 5.45 vertrokken uit Utrecht. We hebben de route genomen via A2, voor Luik de E42, BAB60 en BAB1 naar Saarbrücken. Daarna Frankrijk in en via de nieuwe rondweg om Straatsburg naar Basel.
In Zwitserland via Bern en Vevey naar de Grote Sint-Bernard en daar de tunnel genomen.
Aankomt in het Aostadal om 17.05 uur, we hebben geen enkele file gehad. Een paar werkzaamheden op de route maar geen vertragingen. Kortom: een aanrader!
Het voordeel van deze route is dat wanneer je voor Luik afslaat voor de E42 je direct al het andere vakantieverkeer kwijt bent. Tot Saarbrücken kom je dan ook geen grote steden meer tegen, waardoor je ook geen last hebt van woon-werkverkeer.
Op de Duitse A61 rijdt ook veel vakantieverkeer richting Beieren, Oostenrijk en de Brennerpas, waardoor het daar drukker kan zijn. Op de A5 zijn er werkzaamheden bij Freiburg die de afgelopen zaterdagen wel tot files hebben geleid.

siroj
polderweggetje

Bericht door siroj » za 23 jul 2022, 22:19

verfmeer95 schreef: vr 22 jul 2022, 8:54 ^^ Ik ben er geen expert in, maar aangezien niemand nog geantwoord heeft zal ik mijn mening geven.
De route via Saarbrücken bijna altijd filevrij. ChasingCars heeft gisteren naar Basel dezelfde route genomen en was zeer tevreden

Het voordeel van deze route is dat wanneer je voor Luik afslaat voor de E42 je direct al het andere vakantieverkeer kwijt bent. Tot Saarbrücken kom je dan ook geen grote steden meer tegen, waardoor je ook geen last hebt van woon-werkverkeer.
Op de Duitse A61 rijdt ook veel vakantieverkeer richting Beieren, Oostenrijk en de Brennerpas, waardoor het daar drukker kan zijn. Op de A5 zijn er werkzaamheden bij Freiburg die de afgelopen zaterdagen wel tot files hebben geleid.
We hebben gisteren en vandaag deze route gereden en is zeer goed bevallen. We zijn vrijdag rond 14:00 vertrokken en waren rond 19:00 in Saarbrücken. Op wat drukte bij Eindhoven na geen file gehad.
Vanmorgen rond half 11 weer vertrokken en rond 18:30 waren we in Verdabbio wat weer een uurtje na de Gotthard ligt. Ook vandaag goed kunnen rijden en bij de Gotthard hadden we z'n 20min vertraging. We hebben op verzoek van de kids een stuk op de N2 gereden omdat ze wat van de bergen wilde zien, maar zijn bij oprit 39 de A2 weer op gegaan en vanaf daar waren we relatief snel in de tunnel.

Bedankt voor de tips hier!