Ik ben dan blij dat ik daar niet 5 minuten ervoor dezelfde weg wou passeren.
Moderator: Moderatoren
Daar had een limiet van 130 of 160 ook niks aan geholpen, want dat was dan net zo goed aan de laars gelapt. Net als bij Freie Fahrt is het de bestuurder die bepaald hoe ver het gas ingestampt wordt.Hajo schreef: ↑vr 09 sep 2022, 17:35 Op de Oder brug geldt een maximum van 60 km/h en onmiddellijk na de grens... een Baustelle. Met niemand aan het werk.De andere kant op stond een file vanaf afrit 7, Müllrose.
De Duitse A12 is aanmerkelijk drukker dan de Poolse A2. Slechts 2x2 en een konvooi aan vrachtwagens. De Berliner Ring is dan wel 2x3. Die volgde ik tot de A113, die tot de A100, eraf bij afrit 20, Berlin-Tempelhof en zo naar mijn hotel.
Minder leuk: op de Poolse A2 geldt een maximum snelheid van 140, gezien het rustige verkeersbeeld kan dat ook, hoewel ikzelf 130 zou prefereren. Ik reed, zoals gezegd 150 en werd op een gegeven moment ingehaald door een voertuig met zo snel te zien, twee inzittenden. Die reed zeker sneller dan 200, toch minstens 220 schat ik zo. Dat was dus zoef en weg was-ie.
Een aardig aantal kilometers verderop zwarte banden- en remsporen over de gehele breedte van de rijbaan. Blauwe lichten en op de vluchtstrook het Poolse verkeersbord voor een ongeval. Driehoek, dunne rode rand, geel veld en daarin in het zwart de afbeelding van een auto op z'n kant. De blauwe lichten bleken afkomstig te zijn van twee politie voertuigen die op de vluchtstrook stonden. Verkeer mocht er met maximaal 100 langs. Een hek onderaan het talud van de snelweg was weggeslagen en een stukje verderop lag het wrak van het voertuig dat die tuimeling heeft gemaakt. Een vrijwel onherkenbare hoeveelheid verwrongen metaal. Toch meende ik, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, het voertuig te herkennen dat mij kilometers eerder met een waanzinnige snelheid voorbij knalde. Gezien van wat er van dat voertuig over was, vrees ik het ergste voor de inzittenden...![]()
Tja, ik herhaal het nog maar eens, zonder belerend te willen zijn overigens. Ik blijf van mening dat snelheden van meer dan 200 km/h niet op de openbare weg thuis horen. Ga dan naar een circuit. Maar goed.
Morgen Berlijn in en zondagochtend naar huis. Dan zit het erop.![]()
Hajo, je weet toch vast wel dat Amex juist een mooi overzicht met kaart op de website heeft waar je kunt vinden waar je met Amex kan betalen?Hajo schreef: ↑vr 09 sep 2022, 18:07 In Duitsland nooit vergeten: vóórdat je gaat eten (ik ben vandaag een Vietnamees binnen gestapt) altijd eerst vragen of ze creditcards accepteren. Natuurlijk niet!![]()
![]()
Een geldautomaat zit toevallig op de hoek, dus maar effe 100 euro opgenomen. Wordt het ooit nog wat, met dat betalen hier? Zucht.![]()
Jeff loopt de Rewe, Kaufland, Edeka, Globus, KFC, Burger King, Mcdonalds, Hornbach DE, Saturn DE, enz in en kan prima met een kaart betalen. Je moet niet met zo'n exotische cc aankomen zettenHajo schreef: ↑vr 09 sep 2022, 20:07Weet ik, maar ik heb geen zin om die site steeds weer te raadplegen voordat ik ergens naar binnen stap. Ik denk er ook niet altijd aan.
![]()
Zoals eerder aangegeven betaal ik zoveel mogelijk met mijn Amex, mijn Visa heb ik als backup. Kan dat ook niet: bankpas. Maar bij de Vietnamees kon ik alleen contant betalen. Man, wat lopen ze hier achter. Ben benieuwd of het morgen net zo gaat. Ik zal die Amex website eens raadplegen.
Als je nu voor de korting en upgrade kiest..krijg je dan ook minder loyaliteitspunten uitgekeerd?
Je kan er best een stap zetten. Foto's nemen van Russisch grondgebied mag trouwens ook niet volgens de borden, maar ben benieuwd wie dat gaat handhaven daar.
Helemaal leuk is dat dat gebouw van de gemeente is. Onze overheid is iets minder fel.
Vergeet de grote keuze niet aan ferries die in de Oostzee / Baltische Zee varen.Hajo schreef: ↑do 15 sep 2022, 20:39Wat betreft drielandenpunt: de Russen in ieder geval niet omdat je op Pools of Litouws grondgebied staat. Bovendien ben ik, gezien mijn leeftijd, niet zo snel en lenig meer om zonder risico op een kunstgebit over dat hek te klimmen.
![]()
Het viel mij overigens op dat er in Litouwen meer uitingen van steun voor Oekraïne waren te zien dan in Polen.
Nu ik in Litouwen ben geweest, overweeg ik ook de andere twee Baltische staten, Estland en Letland, te bezoeken. Maar dan waarschijnlijk wel per vliegtuig en een huurauto. Het blijft een flink eind rijden.
Verbaasd mij niet zo. Litouwen is decennia bezet geweest door dat tuig en is een veel zwakker land in een veel kwetsbaardere positie. Polen was een eigen staat (nouja, min of meer...). Daarnaast heeft Polen op een andere manier een enorme bijdrage geleverd en zijn er in Polen ook weleens wat irritaties met UA werknemers. En ik denk ook dat Polen cultureel wat meer behoudend zijn, maar dat weet ik niet zeker.