Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Km357 » vr 09 sep 2022, 18:05

^^ Een paar jaar geleden moesten we zo'n 600km naar huis in 1x, einde van de vakantie en zo. Soms merk je gewoon op dat anderen rondom je eigenlijk hetzelfde traject en duur doen, maar van in het begin had ik een Peugeot 207 in de gaten die voor mij nogal "vreemd" deed. Traag, dan weer snel, dan weer onnodig links blijven en zo. Het gedrag van iemand die moe of niet meer bij zinnen was. Uiteindelijk ging ie me voorbij, maar dan nog eens dik 150km later zag ik hem uit z'n gecrashte auto stappen, met de opmerking van m'n kant dat dit geen 5 minuten geleden was gebeurd.

Ik ben dan blij dat ik daar niet 5 minuten ervoor dezelfde weg wou passeren.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 09 sep 2022, 18:07

In Duitsland nooit vergeten: vóórdat je gaat eten (ik ben vandaag een Vietnamees binnen gestapt) altijd eerst vragen of ze creditcards accepteren. Natuurlijk niet! :facepalm: :lol:

Een geldautomaat zit toevallig op de hoek, dus maar effe 100 euro opgenomen. Wordt het ooit nog wat, met dat betalen hier? Zucht. :geenlach:
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 09 sep 2022, 18:12

Ik vraag dat meestal bij de reservatie als ik er aan twijfel. :p Maar inderdaad, Duitsland loopt nog iets te veel te dwepen met cashflow.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 09 sep 2022, 18:15

Jeff schreef: do 08 sep 2022, 22:37 @Duikgek: 2km verder zitten de tankstations praktisch achter elkaar met allerlei dienstverlening voor de lange afstand reiziger. Vind het ook makkelijker dat het direct aan de hoofdweg ligt ipv te zoeken in het dorp
Dat klopt, maar die zitten in prijs normaal iets hoger.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 09 sep 2022, 18:25

Hajo schreef: vr 09 sep 2022, 17:35 Op de Oder brug geldt een maximum van 60 km/h en onmiddellijk na de grens... een Baustelle. Met niemand aan het werk. :roll: De andere kant op stond een file vanaf afrit 7, Müllrose.

De Duitse A12 is aanmerkelijk drukker dan de Poolse A2. Slechts 2x2 en een konvooi aan vrachtwagens. De Berliner Ring is dan wel 2x3. Die volgde ik tot de A113, die tot de A100, eraf bij afrit 20, Berlin-Tempelhof en zo naar mijn hotel.

Minder leuk: op de Poolse A2 geldt een maximum snelheid van 140, gezien het rustige verkeersbeeld kan dat ook, hoewel ikzelf 130 zou prefereren. Ik reed, zoals gezegd 150 en werd op een gegeven moment ingehaald door een voertuig met zo snel te zien, twee inzittenden. Die reed zeker sneller dan 200, toch minstens 220 schat ik zo. Dat was dus zoef en weg was-ie.

Een aardig aantal kilometers verderop zwarte banden- en remsporen over de gehele breedte van de rijbaan. Blauwe lichten en op de vluchtstrook het Poolse verkeersbord voor een ongeval. Driehoek, dunne rode rand, geel veld en daarin in het zwart de afbeelding van een auto op z'n kant. De blauwe lichten bleken afkomstig te zijn van twee politie voertuigen die op de vluchtstrook stonden. Verkeer mocht er met maximaal 100 langs. Een hek onderaan het talud van de snelweg was weggeslagen en een stukje verderop lag het wrak van het voertuig dat die tuimeling heeft gemaakt. Een vrijwel onherkenbare hoeveelheid verwrongen metaal. Toch meende ik, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, het voertuig te herkennen dat mij kilometers eerder met een waanzinnige snelheid voorbij knalde. Gezien van wat er van dat voertuig over was, vrees ik het ergste voor de inzittenden... :(

Tja, ik herhaal het nog maar eens, zonder belerend te willen zijn overigens. Ik blijf van mening dat snelheden van meer dan 200 km/h niet op de openbare weg thuis horen. Ga dan naar een circuit. Maar goed.

Morgen Berlijn in en zondagochtend naar huis. Dan zit het erop. :)
Daar had een limiet van 130 of 160 ook niks aan geholpen, want dat was dan net zo goed aan de laars gelapt. Net als bij Freie Fahrt is het de bestuurder die bepaald hoe ver het gas ingestampt wordt.

Ik vind die 140 limiet niet erg en het gebrek aan controles ook niet. Velen rijden wat te hard maar weinigen boven 160. Niks mis mee, als je ermee om gaat als een wat gedempte Freie Fahrt.

Desalniettemin, snelheden ver boven 200 vind ik op de openbare weg over het algemeen ook wat teveel van het goede.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 sep 2022, 18:39

Hajo schreef: vr 09 sep 2022, 18:07 In Duitsland nooit vergeten: vóórdat je gaat eten (ik ben vandaag een Vietnamees binnen gestapt) altijd eerst vragen of ze creditcards accepteren. Natuurlijk niet! :facepalm: :lol:

Een geldautomaat zit toevallig op de hoek, dus maar effe 100 euro opgenomen. Wordt het ooit nog wat, met dat betalen hier? Zucht. :geenlach:
Hajo, je weet toch vast wel dat Amex juist een mooi overzicht met kaart op de website heeft waar je kunt vinden waar je met Amex kan betalen? :D

https://www.americanexpress.com/nl-nl/maps

Ik heb dit nog wel eens gebruikt in de tijd dat de creditcard van het werk nog via Amex was. Dat is tegenwoordig een Visa en daarvan is de acceptatie beter. Verder heb ik privé een Amex en een Visa. Als ik met Amex kan betalen, dan gebruik ik die, anders is de Visa mijn back-up.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 09 sep 2022, 20:07

^^ Weet ik, maar ik heb geen zin om die site steeds weer te raadplegen voordat ik ergens naar binnen stap. Ik denk er ook niet altijd aan. ;)

Zoals eerder aangegeven betaal ik zoveel mogelijk met mijn Amex, mijn Visa heb ik als backup. Kan dat ook niet: bankpas. Maar bij de Vietnamees kon ik alleen contant betalen. Man, wat lopen ze hier achter. Ben benieuwd of het morgen net zo gaat. Ik zal die Amex website eens raadplegen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 09 sep 2022, 21:06

Hajo schreef: vr 09 sep 2022, 20:07 ^^ Weet ik, maar ik heb geen zin om die site steeds weer te raadplegen voordat ik ergens naar binnen stap. Ik denk er ook niet altijd aan. ;)

Zoals eerder aangegeven betaal ik zoveel mogelijk met mijn Amex, mijn Visa heb ik als backup. Kan dat ook niet: bankpas. Maar bij de Vietnamees kon ik alleen contant betalen. Man, wat lopen ze hier achter. Ben benieuwd of het morgen net zo gaat. Ik zal die Amex website eens raadplegen.
Jeff loopt de Rewe, Kaufland, Edeka, Globus, KFC, Burger King, Mcdonalds, Hornbach DE, Saturn DE, enz in en kan prima met een kaart betalen. Je moet niet met zo'n exotische cc aankomen zetten :mrgreen:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 09 sep 2022, 21:37

^^ :lol: Ach ja. Die zaken die jij noemt kunnen niet op mijn bezoek rekenen. Ik zou niet weten wat ik bijvoorbeeld bij een Rewe of Horbach moet doen. ;)

Morgen met het OV de stad in. Ik ben vaker in Berlijn geweest, zelfs toen de muur er nog stond en ik ben ook in de toen nog bestaande DDR geweest. Na de Wende heb ik Berlijn ook nog een aantal keren bezocht, maar de laatste keer is alweer jaren geleden.

Ik ga in ieder geval even naar de Brandenburger Tor en Alexanderplatz.
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 09 sep 2022, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 09 sep 2022, 21:43

Oke, toegegeven -- voor 2019 was per winkel van de genoemde namen een zware gok of je er met je bankkaart terecht kon.
Er zijn in DE wel wat zaken verbeterd, maar veel kleine ondernemers weigeren de hoge transactie kosten te betalen (en doorberekenen mag niet meer)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 10 sep 2022, 2:56

^^ Het speelt ook mee dat ze nu het Finanzamt niet alles moeten vertellen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 10 sep 2022, 9:39

^^ Dat ook, ja.

Vandaag laat ik de auto in de parkeergarage van het hotel staan en ga ik te voet en met het OV de stad in.

Ik verblijf in het Grand Hyatt Hotel, net zoals op 31 augustus, op loopafstand van o.a. de Brandenburger Tor. Men was blij mij weer als gast bij Hyatt te mogen begroeten :) en ik kon kiezen: dankzij mijn punten 25% korting óf 15% korting én een gratis upgrade naar een luxueuzere kamer. Hajo koos uiteraard voor het laatste. Van de Junior Suite (onthou dat ik 25% korting op de prijs van die suite krijg) naar de Grand King Suite. Niet slecht. 8-)

Zie hier de voordelen van punten en loyaliteitsprogramma's. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 10 sep 2022, 9:56

Als dat jou gelukkig maakt 8-)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 10 sep 2022, 9:57

^^ Veel plezier.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 10 sep 2022, 14:03

Hajo schreef: za 10 sep 2022, 9:39 (..)

Zie hier de voordelen van punten en loyaliteitsprogramma's. ;)
Als je nu voor de korting en upgrade kiest..krijg je dan ook minder loyaliteitspunten uitgekeerd?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 10 sep 2022, 18:38

^^ Nee, juist meer. Hoe duurder je boekt, des te meer punten krijg je ervoor. Een eventuele bedongen korting telt daarbij niet mee, men kijkt naar de normale standaardprijs. Dus voor de goedkoopste kamer krijg je bijvoorbeeld 100 punten, maar de duurste kamer kan je 250 punten opleveren.

Het was een vermoeiende dag vandaag. Ik heb flink wat kilometers in de benen zitten en wacht nu op mijn avondeten bij een redelijk eenvoudig steak restaurant niet ver van de Alexanderplatz.

Van de muur en het typische Oost-Berlijn is niets meer te zien, op een paar toeristische plekken zoals checkpoint Charlie na. Ik ben o.a. bij het Brandenburger Tor geweest en heb geluncht op het terras van het Adlon Kempinski Hotel met uitzicht daarop.

Vlakbij veel ambassades, zoals die van Frankrijk, de VS, het Verenigd Koninkrijk en ook Rusland. Bij de Britse ambassade een bloemenzee ter nagedachtenis aan H.M. the Queen en een lange rij wachtenden die het condoleanceregister wilden tekenen. Ik ben erlangs gelopen.

Aan de Unter den Linden de Russische ambassade. Het trottoir er onmiddellijk langs is afgesloten en het massieve gebouw wordt door de Polizei bewaakt. In het midden van deze straat ligt nu een langgerekt park en recht tegenover de ingang van de Russische ambassade, aan de andere kant van de weg, bloemen en kaartjes ter ondersteuning van Oekraïne met teksten als Fuck Putin. Ik ben er even blijven staan. Bij de ingang duidelijk zichtbaar een camera. Normaal gedraag ik mij altijd netjes, maar ik kon het uit woede niet laten een middelvinger ernaar op te steken. :mrgreen: ;)

Morgen rij ik naar huis en dan zit mijn vakantie erop.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 10 sep 2022, 19:11

Afbeelding
Bloemen als steun voor Oekraïne direct voor de Russische ambassade aan de overkant van de weg. Die zijde van de weg is afgesloten.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 10 sep 2022, 20:02

RUS: Hajo - Персона нон грата, da

Effin: Gute Fahrt ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 10 sep 2022, 21:20

^^ Vielen Dank. En inzake Персона нон грата, da --> :lol:

Ze doen maar. Ik heb geen behoefte om ook maar met één teen Russisch grondgebied te betreden. Katsappen. ;)

Morgen naar rij ik naar huis. Ik zal eens kijken of ik daarna, ter afsluiting, wat foto's kan uploaden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 11 sep 2022, 16:53

Inmiddels thuis. Ik vertrok om 08.50 uur vanuit de parkeergarage van mijn hotel. Na eerst bij een tankstation de auto volgetankt te hebben, ging ik op weg. Vrijwel exact vier uur later arriveerde ik bij een Autohof aan de A30, afrit 7, Rheine-Nord.

Na getankt te hebben heb ik een hamburger in mijn maag gepropt om mijn maag tevreden te stellen en even de benen gestrekt.

Onderweg hier en daar, zoals bij Magdeburg (waar ik nog door een regenbui heen reed) en Hannover redelijk druk verkeer, maar desondanks heb ik toch grotere afstanden met 170 km/h op de cruise control kunnen afleggen. Slechts 3x een Baustelle, dus dat viel ook mee.

Vanaf Rheine in anderhalf uur naar huis. Gewoon met 130 tot 135 km/h op de klok. 8-)

Het was een heerlijke rit. :woop:

Cijfertjes:
- Totaal afgelegde afstand: 4.031,7 = afgerond 4.032 km
- Gemiddeld verbruik: 6,1 ltr op 100 km = 1 liter op 16,3 km Ik vind dat niet verkeerd voor zo'n auto zoals ik heb. En dan heb ik ook nog, in Duitsland én in Polen, over flinke afstanden stevig doorgereden.

De foto's moet ik zelf nog bekijken en ik zal kijken of ik er nog een aantal kan posten.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 11 sep 2022, 17:03

^^ Ben benieuwd naar je foto's.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 sep 2022, 15:18

^^ Komen eraan. ;)

Vandaag eerst de schade afhandeling met mijn verzekering geregeld. Er staat een afspraak voor het herstel van de schade bij een schadehersteller bij mij in de buurt voor 13 tot en met 20 oktober. Eerder gaat niet: te druk en een tekort aan personeel. Men verwacht er zeker vier dagen mee bezig te zijn. De schadehersteller schat de kosten voor herstel op 2.000 tot 2.500 euro.

Mijn verzekeringsmaatschappij en advocaat (daar is-ie weer! :D ) gaan contact opnemen met de Litouwse autoriteiten om na te gaan of er juridische stappen tegen de bestuurder van dat busje genomen kunnen worden. Probleem daarbij is dat niet bekend is wie dat was.

Maar daar kan met de door mij genoteerde gegevens als kenteken, plaats, datum en tijd van de aanrijding misschien toch achtergekomen worden. En dat busje moet linksvoor schade hebben, dat kan niet anders.

Zo kan wellicht ook de verzekeringsmaatschappij van die Litouwer worden achterhaald. De Litouwse autoriteiten zouden dan eventueel ook een strafrechtelijke vervolging tegen de bestuurder van het busje kunnen instellen. Of dat gaat gebeuren weet ik niet.

Ik ben al blij genoeg, hoewel het nog wel een tijdje gaat duren, dat de schade hersteld gaat worden. :D

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 12 sep 2022, 16:05

Er is denk ik een grote kans dat de Litouwers dit soort zaken uit Nederland ter kennisgeving aannemen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 sep 2022, 19:12

^^ Daar hou ik wel rekening mee. Mijn verzekeringsmaatschappij en advocaat vertelden mij dat ook al. Maar niet geschoten is altijd mis. ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 sep 2022, 12:22

Hierbij enkele foto's van mijn road trip door Polen en Litouwen. Deel 1:

1) Een straatje in Gdansk:
Afbeelding

2) Hijskraan uit de Middeleeuwen, Gdansk. De hijskraan kon een maximum gewicht van 4 ton 11 meter hoog heffen. Aandrijving geschiedde door menskracht; een loopwiel. Bouwjaar ligt vóór 1366, exacte datum is onbekend. Door gevechten in 1945 vernield, daarna weer opgebouwd:
Afbeelding

3) Op weg naar de Russische grens bij Gronowo:
Afbeeldingupload foto gratis

4) De grensovergang, de daadwerkelijke grens ligt nog zo'n 700 meter achter de slagbomen:
Afbeelding

5) Speciaal voor Harry, Pools HM-paaltje :D :
Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 sep 2022, 12:40

Deel 2:

6) Drielandenpunt Polen - Litouwen - Rusland. Achter het rood-witte en rood-groene hek ligt Russisch grondgebied. Op het bord staat in het Russisch, Engels, Pools en Litouws:
"STOP! The State Border Russian Federation! No entry
Afbeelding

7) In Vilnius, hoofdstad van Litouwen:
Afbeelding

8) Onderweg op de Autobahn 2, Berlijn --> Hannover:
Afbeelding

9) Gedenkplaquette en ruïnes van de barak waar op 20 juli 1944 om 12.35 uur de aanslag op Hitler plaatsvond:
Afbeelding

10) Voetgangersgebied in Kaunas, genomen ongeveer een uur nadat ik het politiebureau heb verlaten naar aanleiding van mijn aanrijding:
Afbeelding

Dat was het. Het was ondanks die aanrijding een leuke en fijne vakantie. Veel gezien, plekken bezocht waar ik altijd al eens heen wilde en schitterend weer. Elke dag onbewolkt tot licht bewolkt en 20 tot 25 graden. Totale kosten aan tol voor de Poolse A2 Warschau - grens Duitsland bedroeg overigens 30,35 euro.

Bedankt voor het meelezen en de reacties! :top:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 15 sep 2022, 19:11

Hajo schreef: di 13 sep 2022, 12:40 Deel 2:

6) Drielandenpunt Polen - Litouwen - Rusland. Achter het rood-witte en rood-groene hek ligt Russisch grondgebied. Op het bord staat in het Russisch, Engels, Pools en Litouws:
"STOP! The State Border Russian Federation! No entry
Je kan er best een stap zetten. Foto's nemen van Russisch grondgebied mag trouwens ook niet volgens de borden, maar ben benieuwd wie dat gaat handhaven daar.
Hajo schreef: di 13 sep 2022, 12:40 7) In Vilnius, hoofdstad van Litouwen:
Helemaal leuk is dat dat gebouw van de gemeente is. Onze overheid is iets minder fel. :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 15 sep 2022, 20:39

^^ Wat betreft drielandenpunt: de Russen in ieder geval niet omdat je op Pools of Litouws grondgebied staat. Bovendien ben ik, gezien mijn leeftijd, niet zo snel en lenig meer om zonder risico op een kunstgebit over dat hek te klimmen. ;)

Het viel mij overigens op dat er in Litouwen meer uitingen van steun voor Oekraïne waren te zien dan in Polen.

Nu ik in Litouwen ben geweest, overweeg ik ook de andere twee Baltische staten, Estland en Letland, te bezoeken. Maar dan waarschijnlijk wel per vliegtuig en een huurauto. Het blijft een flink eind rijden.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 15 sep 2022, 21:26

Hajo schreef: do 15 sep 2022, 20:39 ^^ Wat betreft drielandenpunt: de Russen in ieder geval niet omdat je op Pools of Litouws grondgebied staat. Bovendien ben ik, gezien mijn leeftijd, niet zo snel en lenig meer om zonder risico op een kunstgebit over dat hek te klimmen. ;)

Het viel mij overigens op dat er in Litouwen meer uitingen van steun voor Oekraïne waren te zien dan in Polen.

Nu ik in Litouwen ben geweest, overweeg ik ook de andere twee Baltische staten, Estland en Letland, te bezoeken. Maar dan waarschijnlijk wel per vliegtuig en een huurauto. Het blijft een flink eind rijden.
Vergeet de grote keuze niet aan ferries die in de Oostzee / Baltische Zee varen.
Ja, is het wel wat duurder dan zelf rijden en een hotel pakken -- Maar je hebt wel een 'bewegend hotel' die je verder brengt (Amex zou geen probleem moeten zijn).

Interessante route combinaties:
1) Kiel --> Klaipeda (~26 uur varen, bespaart de meeste km's uit + backup route naar Karlshamm in geval van scheepspanne)
2) Karlshamm --> Klaipeda (~8 a 10 uur, meerdere afvaarten per dag ; backup route van punt 1)
3) Travemunde --> Helsinki (~38 uur varen, wel tenminste 8 maanden van te voren boeken om de prijs leuk te houden)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 15 sep 2022, 22:46

^^ Met die laatste optie moet je dan nog een boot naar Tallinn nemen. Tenminste, neem aan dat je niet door Reich 3.2 wil rijden...

Maar goed, het is een vrij lange zit inderdaad, zeker als je het rijden niet kunt delen. Warsawa of Olsztyn kan in een dag, maar dan ben je nog lang niet in Letland.
Hajo schreef: do 15 sep 2022, 20:39Het viel mij overigens op dat er in Litouwen meer uitingen van steun voor Oekraïne waren te zien dan in Polen.
Verbaasd mij niet zo. Litouwen is decennia bezet geweest door dat tuig en is een veel zwakker land in een veel kwetsbaardere positie. Polen was een eigen staat (nouja, min of meer...). Daarnaast heeft Polen op een andere manier een enorme bijdrage geleverd en zijn er in Polen ook weleens wat irritaties met UA werknemers. En ik denk ook dat Polen cultureel wat meer behoudend zijn, maar dat weet ik niet zeker.