Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa
Ik vond in Warschau het Joods historisch museum wel erg interessant. Mocht je er nog niet zijn geweest en er interesse in hebben : https://polin.pl/en
-
- 2x3 autosnelweg
Dat zijn zeker bruikbare tips! Ik ben al eens in Warschau geweest en heb daar het museum van de opstand bezocht, het "Warsaw Rising Museum". Ik herinner mij dit nog goed, het maakte een onuitwisbare indruk op mij. Het aftellen is nu begonnen....

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb die route van de oude Reichsautobahn eens bekeken. Ik vertrek vanaf mijn hotel bij het vliegveld van Berlijn, daarna is het nog zeker 6 tot 7 uur rijden naar Gdansk. Mijn bedoeling is voor de lunch te stoppen in Kolobrzeg, een Poolse kustplaats. Om de oude Reichsautobahn te volgen, dien ik dus de DW-142 te volgen. Volgens Streetview (beelden 2013) bestaat die weg voor 50 kilometer uit oude betonplaten...
Is die weg inmiddels opgeknapt of ligt-ie er nog steeds zo bij? Bovendien is het een omweg. De DW-142 eindigt op de RW-20, die ik dan kan volgen naar de DW-144 naar Nowogard en dan de S6 naar Kolobrzeg en Gdansk. Dit ommetje kost mij denk ik minstens twee uur. Moet ik eens serieus over nadenken... 

-
- Voorzitter
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg
Inmiddels is mijn koffer gepakt en gaat mijn road trip morgen om 07.30 uur van start. Eerste stop: Grand Hyatt Hotel in Berlijn, waar ik ergens tussen 16.00 - 17.00 uur hoop aan te komen. 

-
- 2x3 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
626 km van hartje Zeist naar dat hotel in Berlijn. Het is te doen, maar dan moet het niet te veel tegenzitten onderweg, anders kan je gebroken aankomen.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is een bekende discussie. De een vindt het (te) ver, de ander doet het met twee vingers in de neus. Ik vind het zelf nogal ver, zeker op een werkdag waarop er van alles mis kan gaan op de Autobahn. Vandaag is het ook een zooitje. Dan kan je beter een overnachting eerder op de route plannen.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
In je eentje is het wel degelijk ver. Ik heb wel langere afstanden gereden, maar we wisselen elke 2 uur en als je met z’n tweeën rijdt kun je uitgeruster reizen.
In mijn eentje zou ik zeker niet in 1 ruk naar Berlijn rijden.
In mijn eentje zou ik zeker niet in 1 ruk naar Berlijn rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Hangt van het verkeer af. Ik heb een jaar of 10-15 terug een keer op kerstavond met 1 gecombineerde tank- koffie- toilet- bratwurststopstop en wezenlijk minder snelweg in Polen van Nederland naar Lodz gereden, een slordige 1100 km. Je kon ook echt een kogel afschieten onderweg, dus het was met 8-9 uurtjes bekeken.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik rij het niet in één ruk. Allereerst weet ik vrijwel zeker dat ik het niet op één tank ga redden, mijn auto zal onderweg dorst krijgen. Het is een rit van ongeveer zes en een half uur, maar dat is nonstop. Na een uur of drie, drie en een half, las ik een pauze in van een half uur of zo om mijn benen te strekken, wat te drinken en wellicht ook een Bratwurst te verorberen.
En inchecken bij mijn hotel kan digitaal.
Zijn er overigens nog vervelende Baustellen op de A30 en A2?

Zijn er overigens nog vervelende Baustellen op de A30 en A2?
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- expressweg
Verder, wat NIET je vraag was:
Voor de terugweg: BAB12 Grens PL/DE -> Berlin is bal voor het stuk bij Frankfurt a/o Oder
(Richting Polen niets aan de hand, behalve een afgesloten afrit)
Voor de terugweg: BAB12 Grens PL/DE -> Berlin is bal voor het stuk bij Frankfurt a/o Oder
(Richting Polen niets aan de hand, behalve een afgesloten afrit)
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Ben aangekomen bij een Autohof nabij Theeßen aan de A2 om te tanken en wat te eten. Nog 100 km naar Berlijn.
Ik heb deze afstand vanaf thuis in één keer afgelegd. Ging best lekker, het was niet al te druk, ik kon flink doorrijden en ik had geen behoefte om ergens onderweg te stoppen. Nu moest ik wel, want de tank was bijna leeg.
Liter Euro E10: € 1,75.
Maar wat een flipperkast aan verschillende maximum snelheden is die A2, zeg.
Het verschilt van 80, 100, 120 en 130 tot onbegrensd. Wel de hele weg 2x3, dus dat schiet lekker op. Rijstrook 3 is vrijwel uitsluitend bezet door vrachtwagens.
Ik heb deze afstand vanaf thuis in één keer afgelegd. Ging best lekker, het was niet al te druk, ik kon flink doorrijden en ik had geen behoefte om ergens onderweg te stoppen. Nu moest ik wel, want de tank was bijna leeg.

Maar wat een flipperkast aan verschillende maximum snelheden is die A2, zeg.

-
- 2x3 autosnelweg
Inmiddels in mijn hotel aangekomen na eerst dwars door Berlijn te zijn gereden, van west naar oost via de B1. Morgen door naar Gdansk, via de DK142 = de oude Reichsautobahn. 

-
- 2x3 autosnelweg
Dus je hebt een hotel in hartje Berlijn, maar verblijft daar nog niet eens 24 uur? Snap ik helemaal niks van. Kan je net zo goed een goedkoop hotel naast de Autobahn nemen.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Voorzitter
Het is toch een leuke plek om in de avond wat uurtjes spenderen, en misschien morgenochtend ook wel. Zo heb ik ook wel eens in stadscentra overnacht, terwijl ik op doorreis was. En qua hotels kunnen mensen ook voorkeuren hebben. Locatie, prijs, maar ook de keten speelt voor mij wel een rol. En volgens mij geldt zoiets voor Hajo ook wel.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Zonder gekheid: ik ken Hyatt en spaar er punten. Daardoor betaal ik minder dan de normale prijs voor een overnachting met ontbijt. De korting verschilt van plaats tot plaats en is afhankelijk van meerdere factoren zoals soort kamer, periode, lengte verblijf etc. De grootste korting bij Hyatt ooit had ik in Miami, in 2019: 40%. Hier in Berlijn slechts een magere 15%.
Ik kom hier overigens nog een keer, van 9 tot en met 11 september. Dan laat ik de auto in de parkeergarage staan en ga ik de stad in. Andere maand, langer verblijf, dus 25% korting.

Tenslotte nog dit: bij Hyatt en gelijkwaardige hotels weet je wat je krijgt. Alles klopt, alles werkt, alles is schoon en prima service. Bij die goedkope hotelletjes ben ik regelmatig teleurgesteld. Van lekkende kranen tot viezigheid. Dat nooit weer.

-
- 2x2 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf
Ik heb ook meestal de voorkeur voor een keten. Maar dat mag ook Best Western, Campanile, Scandic, Mercure of een andere zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik hou dus helemaal niet van ketens of symbolen of wat dan ook, maar ergens lijkt me dat geen nieuw feit voor jullie
Maar, ik ben altijd wel bereid om ervaringen te horen en te zien of ik uit noodzaak niet iets kan regelen als het moet.