Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Willem » ma 05 sep 2022, 19:51

Je kunt wel visumvrij via Grodno in Wit -Rusland van Polen naar Litouwen reizen. Maar wellicht is dat door corona ook anders geworden.

Nu is Wit-Rusland geen Rusland, maar het komt in de richting. Wat onze vriend in Moskou betreft is het zeker een pot nat.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 05 sep 2022, 20:22

Hajo schreef: zo 04 sep 2022, 11:43 Er staat op zo'n 3 km van het punt op de foto een bord dat verder rijden alleen is toegestaan voor bestemmings- en grensoverschrijdend verkeer. Alleen in het Pools.
Ik vermoed dat dat nieuw is, want ik kan het in Streetview niet vinden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 05 sep 2022, 20:45

^^ Het was zo te zien ook een nieuw bord. En Streetview is natuurlijk niet altijd up-to-date. De beelden kunnen jaren oud zijn.

Ik voel er overigens helemaal niets voor om via Wit-Russisch, laat staan Russisch grondgebied te rijden. ;)

Vandaag heb ik vanuit Olsztyn de S16 naar Mragowo gevolgd. Die weg is prima uitgebouwd en twee korte stukjes zijn al 2x2. Tussen Sorkwity en Mragowo wordt de S16 over een nieuw tracé aangelegd, vlak naast de huidige weg. Het duurt nog wel een jaar of drie, vier voordat dat stuk klaar is. De werkzaamheden bestaan momenteel vooral uit grondverzet.

Bij Mragowo de 591 naar Ketrzyn (tot 1945: Reichenberg) genomen en daar, met een omweg langs de Wolfsschanze (bekend van 20 juli 1944, de mislukte aanslag op Hitler door Claus Graf von Stauffenberg), de 592 naar Gizycko.

Die 592 kan wel een grondige opknapbeurt gebruiken. Erg hobbelig en veel spoorvorming. Ik denk dat die weg helemaal gesloopt moet worden, inclusief fundament, en dan compleet opnieuw aanleggen. Daarbij zal vrees ik de karakteristieke bomenrij links en rechts van de weg moeten verdwijnen.

Een weg in zo'n toestand, met bomen vlak op de weg en in aanmerking nemende het af en toe onbesuisde gedrag van de Poolse automobilist... Wel, dat verklaart waarom enkele bomen duidelijke sporen van een ongeval laten zien. Daarom ook staan er de nodige kruisjes langs de weg. :(

Hier te voet de stad verkend, ik vond er niet veel aan. Het meer, "J. Niegocin", is wel mooi. Rondvaart gemaakt, veel meren zijn via kanalen met elkaar verbonden. Was erg leuk.

Ik verblijf hier in een alleraardigst hotel: Hotel St. Bruno. De inrichting van de kamers is een beetje zoals begin 20e eeuw gebruikelijk was. Natuurlijk wel met de modernste technieken zoals een moderne badkamer inclusief vloerverwarming en een flatscreen tv tegen de muur. :D

Morgen via het drielandenpunt PL - LT - RUS naar Kaunas in Litouwen. Ik ben benieuwd. 8-)
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 sep 2022, 20:47

Ik ben wel benieuwd wat voor verschillen je gaat zien tussen Polen en Litouwen. Polen is aardig gemoderniseerd, maar mijn beeld van Litouwen is dat dit buiten Vilnius nog een aardige Sovjet-uitstraling heeft.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 05 sep 2022, 21:05

Chris schreef: ma 05 sep 2022, 20:47 Ik ben wel benieuwd wat voor verschillen je gaat zien tussen Polen en Litouwen. Polen is aardig gemoderniseerd, maar mijn beeld van Litouwen is dat dit buiten Vilnius nog een aardige Sovjet-uitstraling heeft.
Kaunas ondergaat momenteel een gefaseerde grove renovatie, maar de bekende flatgebouwen zijn nog wel aanwezig. De vraag is alleen: hoe lang die er nog staan.

Wie verder van kern naar kern rijdt, heeft niet het idee dat het ooit onderdeel was van de USSR.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 sep 2022, 22:47

Jeff schreef: ma 05 sep 2022, 21:05Wie verder van kern naar kern rijdt, heeft niet het idee dat het ooit onderdeel was van de USSR.
Mwa... ga bijvoorbeeld naar Elektrėnai, een geplande stad halverwege Kaunas en Vilnius, ooit gebouwd voor de werknemers van de elektriciteitscentrale. Dat ademt toch wel heel erg Sovjet, al gelijk als je vanaf de A1 de stad inrijdt: https://www.google.com/maps/@54.7877808 ... 312!8i6656

De stad zelf bestaat vrijwel geheel uit jaren '60-flats, en uiteraard is er ook een rond theater in Sovjet-stijl.

Visaginas is eenzelfde verhaal, maar dan een tikje nieuwer, uit de jaren '70-'80. Net als het bekende Pripjat bij het Oekraïense Tsjernobyl is dit ook een stad die gebouwd is voor de werknemers van een kerncentrale; de iets verderop gelegen centrale van Ignalina is zelfs van hetzelfde RBMK-type en werd gebruikt voor opnames van de serie Chernobyl. De centrale van Ignalina is niet meer in gebruik, maar kan nog wel bezocht worden. Ook Visaginas is overduidelijk een Sovjetstad.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 06 sep 2022, 0:06

Hajo schreef: zo 04 sep 2022, 11:43
En ja, ik werd door een Poolse grenswacht aangesproken. Hij sprak gelukkig Engels. Blijkt dat ik hier helemaal niet mag zijn. Er staat op zo'n 3 km van het punt op de foto een bord dat verder rijden alleen is toegestaan voor bestemmings- en grensoverschrijdend verkeer.
Dat bord heb ik ook niet gezien en ben daar gewoon ingereden. Daarna heb ik de eerste zijweg vanaf de grens gepakt richting het oosten. Die weg zit helemaal vol ooievaarsnesten. Ook geen douane gesproken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 06 sep 2022, 8:06

^^ Dan heb je het wel getroffen. Ik ben teruggereden naar Braniewo en nam daar de 507 naar Dobre Miasto. ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 06 sep 2022, 18:51

Ik heb een klotedag gehad. :x

Een dag die goed begon met een mooie rit en een bezoek aan het drielandenpunt Polen - Litouwen - Rusland. Toen door naar Kaunas, Litouwen, waar ik momenteel ben. Hier heb ik echter een aanrijding gehad. :(

Oorzaak en gevolg:
Denk aan een T-splitsing. Ik wil rechtdoor. Redelijk smalle weg, indeling is, van links naar rechts, rijstrook voor tegemoet komend verkeer, voorsorteer vak voor rechtdoor gaand verkeer, voorsorteer vak voor rechtsaf. Voor mij twee andere auto’s, ik ben de derde en laatste in de rij, we staan voor een rood verkeerslicht. Op de rijbaan geen markering dat je daar niet mag staan. Precies ter hoogte van mijn positie, links van mij, een in/uitrit, links en rechts daarvan een doorlopende muur.

Uit deze uitrit kwam een bestelbus met een voor mij onbegrijpelijke tekst erop. De bestuurder moet gedacht hebben dat de draaicirkel van de bestelbus kleiner was dan in werkelijkheid. Hoe dan ook, de bestuurder sloeg, vanuit zijn standpunt gezien, rechtsaf en schampte daarbij de linker achterzijde van mijn auto. In mijn linker buitenspiegel zag ik hem de draai voltooien en ik ging ervan uit dat hij zou stoppen. Dus niet! :booooos:

Met wat kunst- en vliegwerk heb ik kunnen keren en ben ik achter de bestelbus aan gegaan. Ondanks mijn seinen met groot licht en claxonneren, weigerde de bestuurder te stoppen. De snelheid liep daarbij steeds verder op, de bestuurder van de bestelbus had mij dus wel degelijk in de gaten! Ik verhoogde mijn snelheid ook en met knipperende alarmlichten en al claxonnerend zette ik de achtervolging in. Toen de snelheid de 80 - 90 km/h aantikte, binnen de bebouwde kom met voetgangers links en rechts, vond ik het welletjes. Dit werd veel te gevaarlijk.

Ik ben toen naar het dichtstbijzijnde politiebureau gereden. De Litouwse agent sprak geen Engels. Er werd een collega opgetrommeld die zeer summier enkele woorden Engels sprak, maar mijn van een veel hoger niveau zijnde Engels weinig tot niets begreep. Duits hielp al helemaal niet. Lang leve Google Translate!

Zo heb ik ruim drie uur in dat aftandse bureau doorgebracht en mijn verhaal gedaan. Ik had het kenteken van de bestelbus in mijn hoofd en ik heb aangifte gedaan tegen de bestuurder van de bestelbus. Ik kreeg een formulier (in Litouws) mee voor mijn verzekering.

Nog ter plaatse heb ik mijn verzekeringsmaatschappij in Nederland gebeld, het Litouwse formulier, het schadeformulier en de schade gefotografeerd en die naar hen gemaild. De schademelding staat in het systeem, ik ben volledig verzekerd en de schade is dus gedekt.

Na mijn terugkeer in Nederland wordt de verdere afhandeling in werking gesteld.

Buitengewoon vervelend allemaal, maar hier is niets aan te doen. Gewoon domme pech. Ik laat mijn vakantie er in ieder geval niet door vergallen. :)

De auto rijdt prima en de schade lijkt mee te vallen. Morgen door naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen.

Afbeelding

Uitdeuken, schuren, spuiten. Ik schat de schade op zo'n 2.000 tot 2.500 euro. Zoals gezegd, ik ben ervoor verzekerd.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 06 sep 2022, 20:32

Dus, wanneer komt de dashcam?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 06 sep 2022, 20:45

Niet om lullig te doen, maar het kan veel slechter aflopen in zo'n land als Litouwen. Dat realiseer je je misschien pas de volgende dag.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 06 sep 2022, 21:01

^^ Dat realiseer ik mij nu al. En helaas heb ik nog steeds geen dashcam, maar zodra ik thuis ben ga ik er zeker eens naar kijken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 06 sep 2022, 21:56

Vervelend Hajo, hoop dat de verzekering ook straks niet moeilijk gaat doen, niet aan je eigen risico gaat rommelen en dat de schade goed hersteld kan worden.
Wesso schreef: di 06 sep 2022, 20:45 Niet om lullig te doen, maar het kan veel slechter aflopen in zo'n land als Litouwen. Dat realiseer je je misschien pas de volgende dag.
In Nederland, België of Duitsland ook.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 06 sep 2022, 23:22

Balen Hajo.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 07 sep 2022, 16:38

Vanuit Kaunas ben ik eerst een stukje noordwaarts gereden, de A1 volgend. Bij Baptai weg 1906 naar Pelèdnagiai, over het platteland. Vervolgens de 144 naar Jonava en de A6, en die weer terug naar de A1 en Vilnius.

Vilnius is wel aardig, ik heb het dan over de oude stad.

De kwaliteit van de wegen hier varieert sterk. Van prima tot matig of slecht. Het weggedrag laat vaak te wensen over, soms wil de Litouwse automobilist elk gaatje dat er is gebruiken. Ze proppen hun voertuig er letterlijk tussen.

Bewegwijzering is wit op blauw, op autosnelwegen wit op groen. Lokale bestemmingen zwart op wit. Opmerkelijk is de fasering van de verkeerslichten, net zoals in Oostenrijk: groen - groen knipperend - geel - rood - rood en geel - groen.
Zes fases dus. De hm-paaltjes zijn van Duits model.

In het algemeen kan ik zeggen dat ook Litouwen mij aangenaam heeft verrast. Het land is minder ontwikkeld dan Polen, maar het heeft zeker charme en is duidelijk westers georiënteerd. Sommige bouwstijlen en lay-out van bepaalde wegen geven nog dat Sovjet gevoel, wat ik hier in Litouwen prominenter aanwezig vind dan in Polen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 07 sep 2022, 21:41

Tsja Hajo, ik kan het ook niet helpen dat jij sneller reist dan de planvorming kan bouwen.

Hopelijk vermaak je je een beetje in Vilnius :?:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 sep 2022, 21:57

Hajo schreef: wo 07 sep 2022, 16:38 dat Sovjet gevoel, wat ik hier in Litouwen prominenter aanwezig vind dan in Polen.
Niet zo gek: Litouwen lag in de Sovjet-Unie, Polen niet. :)

Als je terug naar Polen gaat, ga je dan nog naar het zuiden?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 08 sep 2022, 7:33

Vilnius is best aardig, ik ben er niet echt weg van, maar een wandeling door de oude stad is zeker aan te bevelen. Ik heb er te voet toch een flink aantal uurtjes doorheen geslenterd.

Ik heb er wat souvenirs gekocht en geluncht in Café Montparnasse. Een cafeetje geheel in Franse stijl met foto's van Franse persoonlijkheden zoals Louis de Funes en een jonge Brigitte Bardot aan de muur, Franse wijnen en Franse gerechten. Erg leuk. :)

Vandaag een rit van 469 km naar Warschau, die ongeveer 6 1/2 uur zal duren. De route loopt door zuidwest Litouwen en via Augustow in Polen. Het zuiden van Polen moet wachten tot een andere keer.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 08 sep 2022, 7:50

Vergeet de drive-through Trakai niet ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 08 sep 2022, 18:36

^^ Die bewaar ik tot een volgende keer. ;)

Ik heb een goede reis gehad en ben inmiddels in Warschau aangekomen.

Onderweg in Litouwen zie je toch duidelijk het verschil met Polen. Zodra ik de grens passeerde, een betere weg en weginrichting etc. Ik heb geen grenscontrole gehad en kon zo doorrijden.

Ter hoogte van Grajewo, aan de S61, zijn wegwerkzaamheden met flinke vertraging, aldus mijn navigatie. Dus stuurt ze (mijn navigatie heeft een vrouwenstem 8-)) in Litouwen over de A4 die ik moest volgen. Op een gegeven moment zie ik rechts een lange rij vrachtwagens geparkeerd staan. :s

Ineens viel het kwartje. Mijn navigatie wilde mij via Grodno, Wit-Rusland, sturen. :nuts: Ik ben meteen omgekeerd en heb toen de 180 en 134 naar de 135 gevolgd, en daar linksaf naar Polen waar ik de 16 naar Augustow en de 61 en S61 naar de S8 naar Warschau heb gevolgd.

Hierdoor, en ook de pech dat ik vaak achter een vrachtwagen vast kwam te zitten, kwam ik twee uur later dan eigenlijk gepland in Warschau aan. Zucht. :|

Na ja, ik ben hier eerder geweest en morgen gaat de reis verder naar Berlijn. :woop:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 08 sep 2022, 18:39

Pranked by the Russians :hap: :lol:

Qua S61: je bent net een paar dagen te vroeg voor een extra stukje comfort.
Ach, je kan niet alles hebben

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 08 sep 2022, 19:28

Hajo schreef: do 08 sep 2022, 18:36Mijn navigatie wilde mij via Grodno, Wit-Rusland, sturen.
Je had geen zin in een kopje thee in Loekie-land?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 08 sep 2022, 20:19

Had je dit bord niet opgemerkt (omdat je moest omkeren om op de 180 te komen)? Ik dacht dat Gardinas een grensplaatsje is, maar dat is Litouws voor Grodno.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 08 sep 2022, 21:37

@ Jeff: Jammer. Dat had denk ik aanzienlijk gescheeld. :(
@ duikgek89: Nee, absoluut niet. Geen denken aan.
@ Wesso: Nee, niet gezien. Ik heb het wellicht over het hoofd gezien.

Morgen rij ik door naar Berlijn. Zoals bekend is dat allemaal autosnelweg, dus dat moet redelijk vlot gaan.

Ik heb gisteren al een e-ticket aangeschaft voor de tol voor de Poolse A2. Kosten: € 9,90 voor 99,04 kilometer tussen Strykow en Konin. Het tol gedeelte na Poznan heeft meen ik tolpoorten. Ben benieuwd of die Amex accepteren. :)

In Polen ligt de acceptatie van Amex overigens hoger dan in Litouwen. De hotels in respectievelijk Kaunas en Vilnius accepteerden het wel, net zoals een restaurant, maar de rest heb ik met mijn Visa card afgerekend. Opmerkelijk is dat de serveerster of uitbater van de gelegenheid vaak zelf niet weet of Amex wel of niet geaccepteerd wordt.

Nog even dit over Litouwen: het land is anderhalf keer groter dan Nederland, maar heeft slechts 2,8 miljoen inwoners. Ruimte zat dus, en dat merk je. Soms heb je een weg helemaal voor jezelf, met slechts sporadisch een tegenligger.

In Polen had ik pech en heb ik vaak achter een vrachtwagen gehangen. Ook al reed de vrachtwagen de maximum snelheid (90), voor je zie je alleen maar de achterkant van de vrachtwagen en dus niets van de weg. Elke keer bij een splitsing of rotonde hoop je dat die vrachtwagen een andere route neemt. Maar nee, hoor. Indien wel, dan kon ik vervolgens een kilometer of zo van een vrije weg genieten, totdat de volgende vrachtwagen in de weg reed... :geenlach:

Desondanks vonden sommige Polen dat het niet snel genoeg ging. Hop, erlangs waarbij ook voor een bocht of helling nog werd ingehaald. :neenee:

In Litouwen vond ik het weggedrag overigens tegenvallen. Vooral rotondes. Daar weten Litouwers geen raad mee. Je moet er steeds weer op beducht zijn dat een Litouwer de binnenkant van de rotonde pakt, om vervolgens voor je langs te schieten door een gaatje dat net groot genoeg is, om zo de rotonde af te schieten.

Een rotonde op de Nederlandse manier ronden, vooral als je linksaf wil, lukt niet. Getoeter is je deel, want al geef je netjes richting aan om rechts uit te komen, rechts van je rijdt een Litouwer die rechtdoor wil. Ik heb zo een bepaalde rotonde zelfs twee keer rond moeten rijden voordat ik in staat was de rotonde veilig te verlaten. :roll:

Daarbij gaat-ie net na het verlaten van de rotonde ook nog vaak flink in de remmen om een voetganger op een zebrapad voor te laten gaan. Daar hebben ze wel groot respect voor: zebrapaden. Worden vaak op volle snelheid genaderd, maar bij ook maar een vermoeden dat een voetganger wil oversteken, wordt er geremd.

In Polen gaat het er gedisciplineerder aan toe, hoewel je ook hier rekening moet houden met af en toe rare capriolen van andere weggebruikers.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 08 sep 2022, 22:20

^^ Over het algemeen vind ik het rijgedrag in Polen best prima,in het westen beter dan in het oosten. Maar ik was die vrachtwagens als het even kon dan ook voorbij gegaan.
Misschien heeft mijn rijstijl wat invloeden uit Oosterse contreien :shutup:
Al kan het ook zijn dat ik die situaties niet veilig genoeg vond.

De A2 is inderdaad volledig autobaan en schiet normaal prima op. Kans op de Poolse versie van je ex-collega's is ook niet heel groot.

Als je nog goedkoop wit tanken voor de grens:
AVIA
+48 660 765 493
https://maps.app.goo.gl/fSMXUqLqaAvGRyR4A

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 sep 2022, 22:29

In 2017 ben ik wel van Vilnius naar Warschau via Grodno gereden, maar toen was dat ook nog niet zo'n probleem. Dat bezoek aan Grodno was toen ook het doel van mijn reis, die regio kon je namelijk zonder visum bezoeken, je had alleen een elektronische permit nodig die je online kon aanvragen voor iets van 12 euro. Grenscontrole was streng maar vriendelijk, en Grodno is zeker geen onaardige stad. Totaal verschil met Litouwen of Polen, dat wel. Echt Sovjetstijl, met propaganda op straat over hoe geweldig Belarus wel niet is. En de auto hadden we naast het Leninbeeld geparkeerd. Maar het is een mooie stad, met enkele fraaie kerken en een mooi park. Een totaal andere wereld die vanaf Nederland minder ver weg is dan de Côte d'Azur.

Maar in de huidige situatie zou ik niet via Grodno reizen, ook al zijn ze enkele maanden geleden volgens mij weer begonnen met die elektronische permits voor het westen van Belarus. Ten opzichte van 2017 is het gebied inmiddels groter en omvat het ook Brest.

De route van Vilnius naar Warschau via Grodno was tot aan 1991 overigens de doorgaande hoofdroute. Door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie kwam er op die route een extra grens bij en werd de route via Augustów de doorgaande route tussen Vilnius en Warschau. Eerst via Alytus, later via Marijampolė. Inmiddels is via Kaunas geen gekke route meer, met een redelijk stuk snelweg.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 08 sep 2022, 22:37

@Duikgek: 2km verder zitten de tankstations praktisch achter elkaar met allerlei dienstverlening voor de lange afstand reiziger. Vind het ook makkelijker dat het direct aan de hoofdweg ligt ipv te zoeken in het dorp

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 09 sep 2022, 8:55

Goed, net ontbeten en nu gaat het langzamerhand richting Berlijn, waar ik nog twee keer overnacht. :woop:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 09 sep 2022, 17:09

Na een lange, maar heerlijke rit in Berlijn aangekomen. Onderweg bij Torzim de snelweg afgegaan om nog een keer goedkoop te tanken.

Het wegvak Warschau - Poznan is vrij druk, zodra je Poznan voorbij bent neemt de drukte wat af. Na de kruising met de S3 tot de grens is het nog rustiger. Op dat stuk hoefde ik niet één keer van de cruise control af, die ik op 150 had ingesteld.

Het tolticket systeem werkt perfect. Wel twee keer bij een tolstation moeten stoppen waar een beambte het tolgeld van iedere keer 26 zloty handmatig inde. Door toeval kwam ik achter een Duitser te zitten, die uiteraard contant betaalde. Wat een gedoe allemaal... "Schat, heb jij nog een 5 zloty munt?" :mrgreen:

Ik liet zien hoe het ook kan: tolticket afgeven, bedrag verschijnt op een display, contactloos betalen (met Visa, Amex gaat niet :( ), "biep", recu pakken, slagboom gaat open en gas erop. :woop:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 09 sep 2022, 17:35

Op de Oder brug geldt een maximum van 60 km/h en onmiddellijk na de grens... een Baustelle. Met niemand aan het werk. :roll: De andere kant op stond een file vanaf afrit 7, Müllrose.

De Duitse A12 is aanmerkelijk drukker dan de Poolse A2. Slechts 2x2 en een konvooi aan vrachtwagens. De Berliner Ring is dan wel 2x3. Die volgde ik tot de A113, die tot de A100, eraf bij afrit 20, Berlin-Tempelhof en zo naar mijn hotel.

Minder leuk: op de Poolse A2 geldt een maximum snelheid van 140, gezien het rustige verkeersbeeld kan dat ook, hoewel ikzelf 130 zou prefereren. Ik reed, zoals gezegd 150 en werd op een gegeven moment ingehaald door een voertuig met zo snel te zien, twee inzittenden. Die reed zeker sneller dan 200, toch minstens 220 schat ik zo. Dat was dus zoef en weg was-ie.

Een aardig aantal kilometers verderop zwarte banden- en remsporen over de gehele breedte van de rijbaan. Blauwe lichten en op de vluchtstrook het Poolse verkeersbord voor een ongeval. Driehoek, dunne rode rand, geel veld en daarin in het zwart de afbeelding van een auto op z'n kant. De blauwe lichten bleken afkomstig te zijn van twee politie voertuigen die op de vluchtstrook stonden. Verkeer mocht er met maximaal 100 langs. Een hek onderaan het talud van de snelweg was weggeslagen en een stukje verderop lag het wrak van het voertuig dat die tuimeling heeft gemaakt. Een vrijwel onherkenbare hoeveelheid verwrongen metaal. Toch meende ik, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, het voertuig te herkennen dat mij kilometers eerder met een waanzinnige snelheid voorbij knalde. Gezien van wat er van dat voertuig over was, vrees ik het ergste voor de inzittenden... :(

Tja, ik herhaal het nog maar eens, zonder belerend te willen zijn overigens. Ik blijf van mening dat snelheden van meer dan 200 km/h niet op de openbare weg thuis horen. Ga dan naar een circuit. Maar goed.

Morgen Berlijn in en zondagochtend naar huis. Dan zit het erop. :)