Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » wo 13 jul 2022, 19:09

Met de publicatie van Bison Fute ben ik in de kantlijn van de vakantie (wijntje in de hand met de tablet aan de rand van het zwembad) alvast een beetje aan het nadenken over de terugreis. Op zaterdag 30 juli (zwarte zaterdag) willen we vanuit Albi terug gaan rijden naar Nieuwegein.
Mijn ervaringen van de heenweg zijn elders in dit forum te vinden, maar kort samenvattend: auto met 2 chauffeurs, 2 kleine kids aan boord, rijden in principe vMax maar moeten wel bovengemiddeld vaak stoppen. Grootse euvel op de heenweg was wat vertraging bij Parijs, alsmede file op de A9 wat vooral ons ‘ritme’ / planbaarheid van reis verstoorde. Maw: het waren niet de extra uren die per se een issue waren, maar met de kids willen (lees: moeten) we een redelijk behapbaar ritme blijven houden qua stoppen, plassen, eten, even de auto uit, etc.

Enfin - voor de route vanuit Albi naar Nieuwegein twijfelen we tussen in 1x of in 2x rijden (zaterdag 30, of zaterdag 30 + zondag 31); een hybride vorm is ook denkbaar (rijden tot het gaat, en dan op de bonnefooi een hotelletje zoeken). Uitgangspunten zijn vooralsnog om vroeg te vertrekken (rond 06h30) en aankomst Nieuwegein liever niet na 00h00 omdat vrouwlief liever niet in het donker rijdt en de laatste bestuurders wissel dus rond 22h moet vallen.

Routes die ik overweeg, en graag jullie mening/ervaringen over hoor:

Route A: meest voor de hand liggende, vanuit Albi binnendoor naar de A20, dan alsmaar noordelijk, A71 bij Vierzon, A10 bij Orleans, passage Parijs via BP or A86 afhankelijk van navigatie en dan A1 naar Lille, Gent, Antwerpen, Breda.

Route B: potentieel conflict bij Parijs vermijden en vanuit Albi binnendoor naar A20, dan naar Vierzon, daar vlak voor A71 er af en binnendoor naar D940, via Gien naar A77, A19, naar A5, Troyes, A26, Reims, A34, Charleroi, Brussel, Antwerpen, Breda. Voordeel is dat ik Parijs mis, kost wel kilometers extra (zo’n 100 km om) en stuk binnendoor rijden tussen Vierzon en Gien + Charleroi N5. Dit is qua tol een interessante route, maar wel stukje “counter-flow” op de A5 want die rijd ik dan in de piek richting (Parijs > Troyes).

Route C: potentieel conflict bij Parijs vermijden en vanuit Albi binnendoor naar A20, dan de A89 naar Clermont Fd, A71, A79, N7, A77, A19, A26 en dan via Reims zoals hierboven. Voordeel tov B is dat er stuk minder OWN tussen zit, nadeel zal hogere tol zijn en het is flink om; 170 km/h tov variant A en 70 km meer dan variant B. Ik pak dan een relatief druk stuk A71 mee tussen knooppunt van A71 met A89 en A79; maar dat is qua kilometers een beperkt stuk. Ook geldt bovenstaand voor de A5 (hier rijd ik met het verkeer richting zuiden mee)

Route D: in plaats van naar de A20 te rijden, de N88 volgen via Rodez en dan de N-weg naar de A75. Vervolgens Clermont Fd, A71, A79, N7, A77 en dan zoals hier boven met alle pro’s en cons. Dit is qua tol weer een interessante route, wel veel kilometers, zo’n 165 extra tov A en de N88 ziet er niet heel erg goed uitgebouwd uit op het stuk tussen Rodez en de A75. Daarnaast moet ik langs Clermont, maar ik veracht hier al wel redelijk vroeg op de dag te zijn via deze variant.

Via Rouen is me te ver om. Tips en andere suggesties uiteraard ook welkom!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Chris » wo 13 jul 2022, 19:26

Het is een lang stuk rijden op een zwarte zaterdag en op de bonnefooi een hotel zoeken kan best een uitdaging zijn op zo'n dag.

Zelfs als het niet muurvast staat op jouw route (richting noorden) is een hele dag intensief verkeer ook vermoeiend. Albi ligt ook nog niet zo gunstig voor een snelle route naar een autosnelweg naar het noorden.

Ik weet niet hoe vroeg je weg wil, maar als je rond 9 uur vertrekt ben je waarschijnlijk pas na het middaguur bij Limoges. Daarna is het nog een lang stuk als je meteen helemaal door tot huis wil.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » wo 13 jul 2022, 19:30

Die elementen onderken ik; daarom wil ik rond 06h30 vertrekken, en kijk ik ook naar routes over wegen waar ik de hoop heb dat het verkeer rustiger is (zoals A89, A77, A26 en A34). Een hotel zoek ik dan pas ten noorden van Parijs of in Noord Frankrijk, zelfs als het onderweg tegen zit moet ik dat toch wel gaan halen en hoop dat de hotels langs de route daar wat minder populair zijn (ik zou verwachtten dat de drukte meer zuidelijk zit?)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Km357 » wo 13 jul 2022, 19:36

Pff, op het drukste weekend gaan rijden en ook nog een overnachting willen vinden, op nog geen 2 weken van datum, dat wordt sowieso de kleurloze hotelketens die je aan stadscentra vindt.

Qua route ga ik eens iets afschieten, wat je op gelijk welke andere dag nooit zou doen, behalve als je nodeloos wil rijden (en nog wat wilt zien :p ):

Albi > Montauban > A20 tot Limoges sortie 28 > Bellac > Le Blanc > Loches > Tours > A28 naar Rouen > Amiens > Brussel > Nieuwegein. Ik verwacht problemen rond Limoges en Rouen, maar niet in de mate dat je meer dan 20 minuten verliest. En dat lijkt me écht het maximum, qua tol valt het zeker goed mee, en op zo'n weekend weet je dat je toch tijd verkwist, dan toch beter al rijdend dan in file nee?

Op zulke dagen zou je eigenlijk alles moeten vermijden dat ook maar logisch is. Ik denk dat je voor overnachting zo rond Le Mans, Alençon, Lisieux dient te kijken. Kan je op zondagochtend vlot door Rouen en zul je volgens mij met Amiens en Lille niet zo veel problemen hebben. En op zondag rond Brussel is geen probleem, het is immers geen druk weekend in België.

EDIT:

Nog iets anders als route:

Albi > Rodez > Séverac le Chateau > A75 > Vichy > Lapalisse > Digoin > Autun > Saulieu > Bar Sur Seine > Troyes > Reims > Charleville > Charleroi > Brussel > Nieuwegein. Zoek voor een overnachting grofweg tussen Saulieu en Troyes.

Het is niet enkel op autoroutes dat je iedere aire kan stoppen, bij ieder dorp/stadje kan het ook.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door T-hijs » wo 13 jul 2022, 22:18

Ik zou zelf voor route B gaan, en iets boeken in de buurt van Troyes of zo. En wel nu boeken, liefst met mogelijkheid om tot 17:59 kosteloos te annuleren. Mocht het meezitten, dan kun je besluiten om toch door te rijden naar huis, en dus je hotel annuleren.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door brytje008 » wo 13 jul 2022, 23:43

Ik heb helaas ook de terug reis op een zwarte Zaterdag (23 juli) niet de beste dagen om te rijden. Ik rijd het in 1x. Maar met kinderen zou ik jou geval het toch in twee keer rijden. En precies wat Chris zegt, ook al heb je geen file, druk verkeer rijd ook erg vermoeiend.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door duikgek89 » do 14 jul 2022, 0:16

Kun je niet beter laat op de dag vertrekken? Iedereen probeert het vermoedelijk vroeg.

Als je om 15:00 gaat kun je tegen middernacht in de buurt van Parijs zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » do 14 jul 2022, 7:11

Laat vertrekken is geen optie; ik moet voor een bepaalde tijd uitchecken en kan/wil niet zo lang blijven plakken. Ik zou wel wat vroeger op pad kunnen gaan, 05h30 bijvoorbeeld.

Komende zondag is de eerste rode zondag in noordelijke richting; door terugkerende Fransen na 14 Juillet. Ik zal dan wel kijken waar het vast loopt richting het noorden, dat lijkt me een goede leidraad.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 154
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door hoompey » do 14 jul 2022, 13:23

Afbeelding

Dit was de voorspelling voor hetzelfde weekend vorig jaar. Op route A lijken de problemen beperkt tot de passage van Brive en misschien op het laatste stuk voor Parijs. Daar is de bottleneck vaak de péage van St Arnoult, dus je kan afrit 11 (Allainville) nemen en dan Parijs benaderen via N10/A12, daar staat over het algemeen weinig tot geen file. Je kan dan nog kiezen om verder te rijden via de BP of de A86 tunnels afhankelijk van de verkeerssituatie ter plaatse.

Wat betreft je tweede vraag, stoppen of doorrijden, rond Parijs zijn Rambouillet, Chantilly (optie A) en Fontainebleau (optie D) mooie lokaties om de laatste dag van je vakantie door te brengen. Keuze is aan jou of je Parijs zaterdagmiddag of zondagochtend vroeg wil passeren, de 2e optie is uiteraard veel rustiger.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Teetje » do 14 jul 2022, 14:23

^^ Naar Orléans kun je kiezen voor de A20 via Limoges, of de N88-A75-A71 via Clermont-Ferrand. Ik zou op de dag van vertrek kiezen o.b.v. hoe de drukte zich ontwikkeld: beide routes zullen echter (even) druk zijn.

Voorbij Orléans zou ik dan de A19 op gaan en die helemaal uitrijden tot aan de A5. Dan richting Troyes, daar de A26 op richting Reims en via de A34-A304 België in. Tegen de klok in om Charleroi heen, Brussel aan de oostkant passeren en dan wijst het zich verder zelf.

Die route is slechts 100 kilometer langer dan over Parijs, maar in tijd grappig genoeg slechts een kwartier/twintig minuten langer. Gezien de te verwachten drukte rond Parijs is de werkelijke tijdwinst waarschijnlijk groter en dus de moeite van het overwegen waard.

Je vertrek een dag uitstellen of de terugreis opknippen in twee etappes is, wanneer je die mogelijkheid hebt, wellicht meer ontspannen.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » do 14 jul 2022, 20:13

De voorspelling in noordelijke richting is dit jaar wat minder dramatisch dan dat kaartje, op basis van de laatste verwachting; alleen geel op de A10 van Orleans tot Parijs - ondanks dat voor heel Frankrijk code rood is afgegeven voor die dag in noordelijke richting.

Om via de A19 en Charleroi te rijden zit ook in mijn hoofd; even voor Vierzon ga ik denk ik de check doen of het nog door rijdt langs Orleans en dan ofwel binnendoor via Gien (A77) of via de A19 (zoals hier boven beschreven). Vanaf dat punt hoop ik toch wel de massa achter me te hebben gelaten.

Komend weekend wordt weer een lakmoesproef; geen uitzonderlijke bijzonderheden verwacht in zuidelijke richting; mocht dat wel het geval zijn dat is de actuele drukte groter dan wat Bison Fute meeneemt in zijn voorspellingen. Tevens ga ik het verkeer richting het noorden monitoren om te kijken waar het precies vast loopt.

Straks naar het vuurwerk (14 juillet)!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Chris » do 14 jul 2022, 20:25

Je kan denk ik ook rekening houden met vertraging op de A71-A10 bij Orléans, de afgelopen jaren waren die werkzaamheden wel een standaard bottleneck.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Pino » do 14 jul 2022, 21:06

Omdat ik half augustus over de A20 naar het noorden zal rijden (op een zondagochtend, maar toch), heb ik de afgelopen dagen wat zitten zoeken naar alternatieven om Parijs heen vanaf Vierzon/Orléans. Vanaf Vierzon heb je inderdaad een redelijke doorsteek naar de A77 ter hoogte van Gien. A71-A19 rijden kost ongeveer evenveel tijd, maar dan krijg je dus ook die werkzaamheden bij Orléans voor de kiezen met mogelijk file. Voordeel van de A77 lijkt me vooral dat hij je best gunstig positioneert ten opzichte van de A104, als route die je wel een redelijke kans biedt om zonder grote vertraging langs Parijs te komen op de momenten dat Parijzenaars terug reizen - als er files staan op het laatste stuk A6 kun je eventueel nog over Melun en de A5b doorsteken. Het knooppunt A19-A77 bij Montargis is vervolgens het moment om te kiezen voor Parijs/A104 of Reims-Charleroi. Normaal gesproken zal A77-A104 je een drie kwartier extra kosten vanaf Vierzon (ten opzichte van A10) en Reims-Charleroi eerder anderhalf uur - dus dan weet je zo ongeveer bij wat voor soort vertragingen je dit soort noodplannen in werking kunt gaan stellen.

Als je niet van de A20 komt, maar vanaf Clermont, kun je natuurlijk ook al rond Montmarault beslissen om Parijs over de A77 te gaan benaderen. Dat kost je dan een klein halfuur extra richting Parijs (en dus vijf kwartier wanneer je over Reims gaat), dus je wint wat ten opzichte van doorsteken bij Vierzon-Gien of Orléans-Montargis. Maar op dat moment zal het nog moeilijk zijn om in te schatten hoe de situatie er op het drukste stuk uit zal zien, dus dan doe je het eerder als een soort veiligheids-keuze om ook net wat meer opties te hebben dan wanneer je bij Orléans een fuik in rijdt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Chris » do 14 jul 2022, 21:18

De A19 ligt gewoon te onhandig voor noord-zuidverkeer. Het is echt bedoeld voor oost-westverkeer, bijvoorbeeld op Tours - Metz is het een goed alternatief vergeleken met de route via Parijs.

Vanaf Orléans moet je 200 kilometer oostwaarts rijden via de A19-A5 voordat je op een alternatieve noord-zuidroute komt en dan ben je nog steeds zuidelijker dan Parijs. Het zijn gewoon teveel omrijkilometers (en extra tol) om het een zinvol alternatief te maken voor noord-zuidverkeer via Parijs. Zelfs richting Charleroi is het nog 70 kilometer om.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Pino » do 14 jul 2022, 21:50

^^ Jup. Ik zie het als laatste redmiddel. Want anderhalf uur kwijtraken bij Parijs is gewoon iets uitzonderlijks, dubbel wanneer zelfs de A77-A104-optie niet meer werkt. Het zijn wel momenten dat ik wat begin te dromen over de A26 Troyes-Bourges: hij zou toch de Grand Contournement-opties wel redelijk verbeteren…

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » vr 15 jul 2022, 7:52

^^ we kijken dus inderdaad naar dezelfde opties Pino. Mijn conclusie is ook dat omrijden alleen maar attractief is als de vertraging bij Parijs groot is (>1h). Ik verwacht wel op rustigere wegen terecht te komen als ik bij Vierzon de A71 ga verlaten.

Het is ontegenzeggelijk waar dat de A19 niet heel praktisch is voor Nederlanders (of Belgen); de weg is ooit aangelegd als verbinding tussen de A5 en A6, zodat het verkeer van/naar Parijs zich beter kan verdelen (maw er volgt nog een later keuze moment dan bij Dijon) en is in een later stadium verlengd naar Orleans. De route vormt een aardige optie voor Duits vakantie verkeer naar de Atlantische Oceaan of Spanje, temeer omdat de eerstvolgende oost-west route pas de A89 is die toch dwars door Lyon leidt.

Maar om vanaf de A20 (en zelfs A71) op de route via Troyes > Reims te geraken zal je toch ergens de doorsteek moeten maken. Qua afstand is de N151 + N77 daarvoor het meest geschikt, op deze route worden doelen als Bourges, Auxerre en Troyes ook over lange afstand bewegwijzerd, maar feit is dat:
- De N151 en N77 nergens hoogwaardig uitgebouwd zijn
- De wegen talloze dorpspassages kennen, inclusief gebrek aan rondweg rond Auxerre (die is er wel voor N6, maar N151 loopt dwars door de stad)
- De N77 sluit niet aan op de A5

Al met al verlies je hierdoor zoveel tijd, dat de A19 toch weer in beeld komt als je naar het noorden rijdt en Parijs compleet wilt vermijden.
Met het completeren van de A79 is er al een snelle link tussen de A77 en de A71, binnen een paar jaar zijn de laatste delen van de N7 omgebouwd naar 2x2 en dan vormt dat een zeer interessante route naar het zuiden. Via de A89 is ook de A20 en zelfs de A10 goed te bereiken; er komt dus wel meer noodzaak om de A26 goed te verbinden met de A77 en een autoroute / voie express langs de N77, Auxerre naar Nevers ligt dan wel voor de hand. Helaas biedt dit alleen voordeel voor transit verkeer, de contreien rond Auxerre en Clamecy zijn uitgestorven qua inwoners dus zal weinig lokale druk (en dus support) zijn voor betere aansluitingen met Troyes en Bourges.

Brengt ons weer tot het topic; Pino (en anderen) heb je ook gekeken naar de N20 (D2020) tussen Orleans en Parijs, zou dat een zinvol alternatief zijn om drukte op de A10 te vermijden of loopt die weg ook direct vol bij file op de A10?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Pino » vr 15 jul 2022, 9:55

^^ Ja, volgens mij loopt die route ongeveer tegelijkertijd vol met de A10 zelf. Zeker het zuidelijke stuk, waar A10 en ex-N20 vrij dicht bij elkaar lopen. Het noordelijke stuk tussen het knooppunt A10-A126-A20 en Etampes is wat minder de vlugge uitwijkroute voor verkeer dat in een A10-file zit. En het is natuurlijk 2x2. Maar Parijzenaars kennen die route, dus daar zou ik op grote reismomenten voor de Parijzenaars nu niet zo heel snel ruim baan verwachten.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » zo 17 jul 2022, 14:08

Ondanks dat vandaag code rood is voor de Fransen wegen in noordelijke richting; moet ik concluderen dat het niet heel representatief gaat zijn voor mijn gevoel.

Vanochtend een paar keer gekeken, en er was louter wat (lichte) congestie in zuidelijke richting te vinden op de A7. Op dit moment (14h) is er pas voor het eerst sprake van wat drukte in noordelijke richting; op het punt waar de A9 en A7 samen komen en door een ongeval op de A10.
Ook is er in beide richtingen wat drukte bij het tolstation op de A10 (St Arnoult) - maar het mag beslist geen naam hebben. Ik denk dat de gemiddelde Fransman nog even lekker aan de lunch zit en pas later de weg op gaat; men geeft toch niet voor niets code rood af.

Om een beeld te krijgen voor de situatie over 2 weken zal ik volgende week wel weer opnieuw eea in de gaten gaan houden.

Overigens is er buiten Frankrijk wel aardig wat congestie; zo is de wachttijd voor de Gotthard momenteel 1h30 in zuidelijke- en 1h00 in noordelijke richting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 11:39

Google Maps geeft aan dat de D958 is afgesloten bij Laguépie, tot in september. Dit is de hoofdweg van Albi naar de A20 bij Caussade. Er zijn natuurlijk omleidingen maar dat is nog wat meer binnendoor slingeren.

De D999 oogt op Google Earth als wel een redelijk alternatief, van de A68 naar de A20 bij Montauban. Deze route gaat amper door bebouwde kommen, eigenlijk maar één dorp waar je echt doorheen gaat.

Misschien had je die route sowieso op het oog, heeft het minste kilometers niet-snelweg en van Albi naar Caussade komt ongunstig uit voor de aansluiting op de A20, die ten zuiden van Caussade ligt. Bij Montauban rij je direct de A20 op vanaf de D999.

Kijk je naar de files, dan is vooral de A20 door Brive problematisch. Elders zijn eigenlijk geen files richting noorden, al kan je volgend weekend nog wel wat meer terugkerend verkeer verwachten, en bovendien is veel vakantieverkeer dat 's ochtends uit Zuid-Frankrijk vertrekt, nu nog niet ver noordelijk, dus die drukke golf gaat later vanmiddag noordwaarts richting Parijs.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » za 23 jul 2022, 20:32

^^ dank voor de heads-up!

Vandaag zijn we van Perpignan naar Albi gereden. Het eerste stuk op de A9 ging vlot; liep soepel door en de drukte zat overduidelijk op de rijbaan naar het zuiden. Daarna de A61 op, richting Toulouse. Het plan was om de snelweg te volgen tot aan de A68 naar Albi.

Tussen het knooppunt met de A9 en de eerste afrit (die een behoorlijk eindje verderop ligt!) ligt een stuk met ingesnoerde rijstroken, in afwachting van verbreding naar 2x3 (die redelijk vergevorderd is op het oog), daar gaf het al wat problemen (in beide richtingen eigenlijk) en daarna volgde een stuk met 2x3. Op de rijbaan naar Narbonne (ri oosten) stond een file voor de versmalling van 3 naar 2. Op onze rijbaan ging het nog net goed, met wat stop en go.

Het verkeersbeeld op de A61 is zeer divers; je ziet Nederlanders met afgeladen wagens zowel de ene als de andere kant op rijden; alsmede Fransen uit Bretagne die op de terugweg zijn, en Fransen uit de contreien van Lyon, Marseille, Nice die op de heenweg zijn. Beide rijbanen waren dan ook erg druk.

Bij het naderen van Carcassonne begon de aankomsttijd behoorlijk op te lopen ivm een vertraging verder op de route. Aangezien lunchtijd naderde hebben we maar besloten om even naar de oude stad van Carcassonne te gaan. Nooit heel prettig met een afgeladen auto, maar ik vond het nog redelijk OK. Wij hebben geparkeerd op de P1 (betaald) en daar was nog een plekje vlak bij de ingang; maw veel passanten dus dat gaf wel een veilig gevoel. Ik was als kind wel eens in de oude stad geweest en kon me mooie middeleeuwse ridder plaatjes herinneren. Het kasteel ligt er mooi bij, maar binnen de muren is het wel 1 groot crepe-Nutella paradijs geworden…
Een Ryanair vlucht kwam nog rakelings over de citadel gevlogen; ik had niet zo op het vizier dat de luchthaven van Carcassonne zo pal aan het stadje gelegen was.

Na een paar dure baguettes en rondje om de vesting was het duidelijk dat de A61 hem vandaag niet meer ging worden; ANWB meldde een dichte rijstrook en 10 km file. Ook Waze gaf aan dat de snelste route via de D118 was, dus die weg maar genomen. Ik kreeg sterk de indruk dat de Tour de France daar zeer recentelijk is gepasseerd, ik zal veel teksten op de weg gekalkt staan. De D118 is een redelijke weg, je komt amper door dorpjes, maar het is wel bochtig want de weg stijgt naar 800 m boven zee niveau terwijl Carcassonne op zo’n 100m hoogte ligt.
Bij Mazamet heb je de vreemde situatie dat de D118 aansluit op de N112, waar vrachtverkeer via een logische route ten westen van het stadje wordt geleid, terwijl men personenwagens door het stadje poogt te leiden. Wij volgenden de navigatie via de buitenwijk Ausillon en kwamen zo op de zeer goed uitgebouwde N112 terecht. Het is duidelijk dat de N112 een tolvrije bypass van de A61 is, gezien relatief veel vakantie verkeer waarvan ik de indruk had dat dit op weg was naar Béziers. Bij Castres slaat een snelle route naar Toulouse af, de ringweg van Castres zelf telt eerst 1x2 rijstroken over een trace wat duidelijk is voorbereid op een latere verbreding naar 2x2 en wordt op een gegeven moment daadwerkelijk 2x2 met voie express status (110 km/h). Dit stukje duurt zo’n 5 km voordat de weg weer versmalt. Dan is het nog maar een relatief klein stuk verder op 1x2 zonder noemenswaardige bebouwde kommen tot Albi.

Terug naar het topic; idd zie ik wat afsluitingen om van Albi op de A20 te komen. Als ik nu check geeft Waze een route via Gaillac en dan binnendoor slingerend naar Caussade. Inderdaad met een stukje back-track om daar de A20 op te kunnen. Het alternatief via de D999 is 4 min langzamer; want 20 km langer. Dit ziet er wel uit als een stuk meer ontspannen weg.

Het idee is om komende zaterdag om 05h00 te vertrekken en dan is het wel lekker als de achterbank nog even stil is; ik denk dus dat ik voor de D999 ga. De wagen ligt dan veel rustiger op de weg en het zal meer monotoon rijden zijn, wat voor de slapende passagier wel zo prettig is.
We willen de gok wagen om in 1x naar Nieuwegein te komen; ik verwacht een onrustige dag op de weg en misschien al wel wat problemen bij Brive op dat uur; bij vertrek om 05h verwacht ik daar zo rond 07h30 te rijden dus dat komt het al flink op gang. Direct na de afsplitsing met de A89 ga ik dan ergens ontbijten en krijgt de achterbank kleding i.p.v. pyjama’s aan.

Bij het naderen van Vierzon wil ik dan de call maken om door te rijden via Parijs of binnendoor naar Gien en daar de A77 te pakken richting de A19, Troyes, Reims, Charleroi. Ik zou dit vooral doen om uit de drukte te zijn en minder risico te hebben op files agv incidenten en minder inspannend te hoeven rijden op zo’n lange rit. Plus Parijs vermijden, uiteraard.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Rein » za 23 jul 2022, 20:40

Afgelopen zondag was de finish van de Tour in Carcassonne en dinsdag was het de startplaats. Dus niet zo gek dat je hier en daar wat op de weg gekalkt hebt zien staan.

Overigens kan je in het wijkje onder de burcht gratis parkeren en daar makkelijk via de ‘achterkant’ naar boven lopen. Dan kom je vlakbij het kasteel uit.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » za 23 jul 2022, 21:22

Ik wilde hem vooral op een zo druk mogelijke plek parkeren; geen zin in ingeslagen ramen. Een volle auto is toch altijd een gemakkelijk doelwit. En geen zin in zoeken; dus gewoon direct de eerste beste parking gepakt waar ik onder het poortje door kon (met dakkoffer) en ik een veilig gevoel had (iig veel mensen die langs liepen). Zoals ik nu stond was perfect, op een paar meter van de betaalautomaat dus constant mensen in de buurt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 21:26

Als ik met een volgepakte auto in een stad wil parkeren zoek ik inderdaad ook liever een omheind parkeerterrein of een parkeergarage uit. Ook voor een stukje ease of mind.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » za 23 jul 2022, 21:51

Er zijn 2 parkeergarages in Carcassonne. Beide met beperkte doorrijhoogte van 2m. Daar had ik naar alle waarschijnlijkheid niet in gekund. Maar helemaal eens.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » do 28 jul 2022, 20:07

In verband met verwachte regen morgen hebben we besloten om morgen al terug te gaan rijden. Hopelijk vermijden we hiermee ook wat drukte. Ik zal de ervaringen morgen hier delen, daar waar de gelegenheid zich aan dient om dit veilig te doen.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » vr 29 jul 2022, 10:29

Vanmorgen rond 07h vertrokken uit Albi. Eerste gedeelte was extreem rustig. Doorgestoken naar de A20 via de A68 en D999; dat is een fijne route om de dag mee te beginnen als je toch binnendoor moet.

Het tol gedeelte van de A20 was ronduit uitgestorven. Bij Brive begon het te regenen en werd het op het stuk waar de A89 samenloopt al wel wat druk; tot oponthoud leidde het echter niet.

Ook bij Limoges even weer wat dichter verkeer, inmiddels een bestuurders wissel gedaan en nu zo’n 50 km ten zuiden van Chateauroux. Daar de keus maken tussen de route via Parijs > Lille of binnendoor naar Gien en dan A19 > A5 > Reims > Charleroi. Vooralsnog ziet het er rustig uit rond Parijs in noordelijke richting.

Overigens vind ik de A20 maar een matige weg; het tracé loopt niet echt lekker en het groen beheer is op z’n best afwezig te noemen - de boompjes groeien langs de betonnen barrier in de middenberm…

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » vr 29 jul 2022, 11:26

Het verkeersbeeld op de A20 was dermate rustig dat de route via Charleroi geen goedkeuring van de wederhelft kreeg. Nu op de A71 net voorbij het punt waar de A85 aftakt, verkeersbeeld blijft ook hier vooralsnog rustig.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Rein » vr 29 jul 2022, 11:32

Zo te zien zal het tot aan Parijs wel redelijk rustig blijven. Bij Parijs staan wat 'gebruikelijke' files, daar valt niet echt aan te ontkomen. Maar met dit tempo zal je zo tussen 7 en 8 uur vanavond thuis zijn lijkt mij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Chris » vr 29 jul 2022, 11:35

Zou het vanmiddag in de regio Parijs niet heel druk gaan worden met mensen die alleen 's ochtends gewerkt hebben en straks naar huis gaan op vooravond van de zwarte zaterdag? Soms kan het in een uur heel snel aanzwellen tot grootschalige congestie.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Albi naar Nieuwegein - zaterdag 30 juli

Bericht door Autostrada » vr 29 jul 2022, 11:40

Als het aanzwelt pakken we na Orléans de A19. Dat is wel extra om, maar dan vermijden we het wel. Als het aanzwelt nadat we dat punt voorbij zijn dan hebben we nog de N10/A13 bypass en eenmaal voorbij dat punt is het gewoon aanschuiven, mocht het dichtslibben…

Plaats reactie