Afbeelding

Scandinavië 2022 - Noordkaap

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 jul 2022, 0:23

Goededag forummers. Gisteren ben ik teruggekeerd van een lekker lange vakantie richting Scandinavië, samen met een goede vriend van mij. Daar zijn we twee keer eerder geweest, in 2017 en 2018. Toen met name delen van Zweden en Noorwegen gezien (niet hoger dan Molde). In 2020 hadden we plannen om ook weer deze kant uit te gaan, maar door het coronavirus werd dat verhaal (wat al grotendeels geboekt was) weer afgeblazen. Daarom besloten we vorig jaar dat het in 2022 dan maar moest gebeuren en dan ook maar meteen goed. Zo zijn we eind 2021 begonnen met plannen en al vrij snel kwamen we op een globale route uit: richting de Noordkaap!

In deze draad zal ik per dag/per trip een korter of langer overzicht geven van wat er te zien is geweest. Soms een focus op bordjes (blijft toch een Wegenforum), soms een focus op de omgeving. We vertrokken midden juni om zoveel mogelijk te kunnen profiteren van de periode Midzomernacht. Op dit moment kan ik alvast zeggen dat van alle vakanties in Scandinavië dit veruit de mooiste was, waarin we qua natuur toch zeker wel verwend zijn geweest. Toch wel een bucketlist dingetje en voorlopig de laatste keer Scandinavië in de zomer. Er komt nog een keer Noorwegen in de winter, met een goed pak sneeuw en het noorderlicht. Die staat nog op het wenslijstje. Hieronder alvast globaal de route en enkele feitjes of bijzonderheden op een rij:

* Lengte vakantie: precies vier weken (18 juni t/m 16 juli)
* Verblijven: hotels in Lund, Stockholm en Hirtshals. Verder huisjes op campings of "resorts"
* Initiële rondrit: +/- 7800 km
* Totaal afgelegde kilometers: 10.831
* Totaal aantal gemaakte foto's (twee personen, beide telefoon én digitale camera): meer dan 10.000
* Hoogste brandstofprijs (diesel): ten minste 2,68 euro (Noorwegen, 24-06)
* Laagste brandstofprijs (diesel): 2,11 euro (Denemarken, 15-07)
* Brandstofprijzen in Noorwegen fluctueerden behoorlijk. Van dorp tot dorp kon er wel 20 tot 40 cent verschil zijn. Per liter!
* Wegonderhoud in Noorwegen lijkt minder te zijn geworden t.o.v. vier jaar terug. Veel meer slecht wegdek (spoorvorming, potholes en veel langsscheuren)
* Veel minder huurauto's op de weg (als in: zichtbare stickers van verhuurbedrijven)
* Het weer leek voor de tweede helft zeer slecht te gaan worden met extreem veel regen. Dat viel uiteindelijk reuze mee. Wel twee uitersten gehad: 6 graden met koude poolwind op de Noordkaap en enkele dagen later 29 graden, iets westelijker.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Wesso » zo 17 jul 2022, 0:34

Nou Chris, eat your heart out! :lol:
Succes met het uitzoeken van de foto's! :top:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 jul 2022, 8:07

Ik be ook ooit in het hoge noorden geweest, maar ben toen gevlogen op Rovaniemi en ben daar met een huurauto verder gegaan. Scheelde veel tijd en kilometers :yes:

Ik ben benieuwd wat er allemaal veranderd is in die 10 jaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 17 jul 2022, 9:19

Ben benieuwd naar de reportages :handshake:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 jul 2022, 9:58

Wesso schreef: zo 17 jul 2022, 0:34 Nou Chris, eat your heart out! :lol:
Ik ben blij dat ik de brandstof niet hoef te betalen voor deze trip. :woop:

Wat zal het zijn, 1.200 of 1.300 euro?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 jul 2022, 18:21

^^ Valt nog mee: 1045 euro. Voordeel is dat het verbruik een stuk lager ligt in Scandinavië én dat de prijzen halverwege de vakantie gingen dalen. In Zweden, Finland en de eerste week in Noorwegen kostte de diesel steevast zo'n 2,50 euro per liter of meer. Daarna zakte dat, waardoor de laatste tankbeurt in Noorwegen zelfs "slechts" 2,23 euro per liter kostte :yes:

Thuis - Lund
De eerste etappe was zaterdag 18 juni. Mooi op tijd vertrokken we 's ochtends vanuit de Noordkop richting verder noordelijk. Via de Afsluitdijk en Groningen (beide Baustellengebied) naar Bremen en Hamburg. Tot aan Hamburg verliep de reis eigenlijk wel soepeltjes: geen noemenswaardig oponthoud. Via de oostkant van Hamburg naar Lübeck, richting Puttgarden. Eigenlijk was het hele stuk vanaf de Elbbrücke (A1) tot en met Lübeck wel filevorming. Veel stop & go met af en toe een stukje free flow. Bij Lübeck dit stukje snelweg met bovenleiding voor vrachtverkeer. Uiteraard bleef dit stuk ongebruikt, maar het zorgde wel voor soms wat lastiger te lezen bewegwijzering.

Afbeelding
IMG_0467 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0478 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Op het stuk Hamburg - Lübeck hebben we wel redelijk wat tijd verloren, maar stress om de boot te halen was er gelukkig niet vanwege een flex-ticket. Bij de boot een klein halfuurtje moeten wachten, maar toen konden we aan boord. Eenmaal aan de Deense kant door de douane (alles werd doorgewuivd), kon er weer normaal gereden worden. En zo kwamen we rond een uur of 16 bij de Zweedse grens. Na de tolpoorten van de Øresundsbron door de Zweedse grenscontrole. De politieagente stelde een aantal vragen (doel van de reis, waar we naartoe gaan, et cetera) en na een korte blik achterin mochten we doorrijden.

Afbeelding
IMG_8386 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_8415 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na de ellende van Duitsland (dat blijft het toch, ondanks dat het aantal Baustellen nog meeviel), was het rijden in Denemarken en Zweden een verademing. Een stuk rustiger, al viel me op dat ook de Denen en Zweden redelijk gehaast reden. Maximumsnelheden lijken vaak eerder een advies te zijn. Na het passeren van Malmö gingen we noordelijk, richting Lund. Daar hadden we een hotel geboekt. Na een snelle hap bij de KFC zat de eerste (reis)dag erop en hadden we goede kilometers gemaakt, op naar het uiterste noorden.

Lund - Deje
De volgende ochtend weer op tijd eruit en de auto in voor een goede 6 uur. Het weer was een stuk minder dan de dag ervoor. In plaats van blauw en volop zon was het nu grijs en nat. Goed nat. Het duurde uren voordat het een beetje begon op te klaren, wat uiteindelijk gelukkig wel gebeurde. We reden over de E4 via Jönköping en Mariestad naar Deje. Daar hadden we een authentiek Zweeds houten huisje (met inrichting uit ver vorige eeuw), gelegen in the middle of nowhere. Het was een halfuur boven Deje en je moest een kwartier over onverharde wegen om uiteindelijk midden in de bossen op een heuveltje uit te komen. Je zag of hoorde er niets of niemand. Het enige dat je hoorde waren de vogels en de wind, heerlijk.

Afbeelding
IMG_0639 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Behoorlijke wegnummerbingo bij Jönköping, inclusief windrichtingen. Hier nog steeds grijs weer, daarna klaarde het op. Buiten de grote steden heb je lang niet overal autosnelweg. Wat in Zweden dan zo heerlijk is, is dat elke grotere weg wel is uitgebouwd naar het alternerende 2+1 systeem met overal wel Vmax van 100 km/h. Zo kun je trager verkeer vrijwel direct voorbij. Iets wat ik in Finland op de A4 wel behoorlijk miste. Ondanks het rustige verkeersbeeld maak 2+1 het inhalen een heel stuk veiliger en comfortabeler. Tolwegen zijn er amper op dit stuk. Je betaalt eigenlijk alleen tol bij grotere kunstwerken. En met 5 SEK (ongeveer 0,50 euro) hoef je je ook geen zorgen te maken over de financiën... ;)

Afbeelding
IMG_8432 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Deje - Stockholm
Na het huisje in de bossen was het tijd om richting de stad te trekken. Maar niet zonder eerst nog een stuk binnendoor over onverharde wegen te rijden, je bent er immers tóch. Niet fijn voor het uiterlijk voor de auto, wel leuk om te rijden. Zeker als het landschap goed golvend is en je dwars door de bossen en langs meren rijdt. We wilden in 2018 al een keer naar Stockholm, maar doordat ik een aantal dagen daarvoor na het zwemmen in een meer mijn enkel verzwikte en niet meer kon lopen, ging dat niet door. Daarom dit jaar weer een poging. Ditmaal zonder zwemmen vooraf, voor de zekerheid.

Afbeelding
IMG_8464 by Benjamin van der Velden, on Flickr

De dag begon wederom grijs en gaandeweg werd het ook weer nat. Jammer, maar in de auto heb je er gelukkig weinig last van. Door de spray kun je desondanks toch wat minder foto's maken dan je wellicht zou willen. Gelukkig droogde het wederom later op de dag weer wat op. Het zonnetje zat er helaas niet in. In ieder geval weer veelal autosnelweg of 2+1. Altijd lekker, zeker met de intensiteiten (welke?) zoals je die in Zweden hebt... 8-) Een stuk na Örebro kun je kiezen uit twee richtingen naar de hoofdstad: via de E18 of via de E20. Omdat het hotel waar we naartoe gingen aan de zuidkant van de stad lag, kozen wij voor de route over de E20. Iets wat je toch wat minder verwacht buiten Nederland zijn beweegbare bruggen. Toch zijn we er op de E20 twee gepasseerd. Je voelt je al helemaal thuis.

Afbeelding
IMG_8469 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_8486 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na deze rit was het even opfrissen in het hotel en daarna via trein en metro de stad in. Na een aantal uur wandelen langs enkele toeristische plekken (vooral de oude binnenstad) lekker gegeten in een bijzonder (weliswaar toeristisch) restaurant: Aifur. Leuk om daar naartoe te gaan. Men poogt een oud vikingrestaurant na te spelen. Niks losse tafeltjes voor alleen jouw gezelschap! Lange tafels waar iedereen naast elkaar zit. Personeel gekleed in oude kleding, een muzikant die middeleeuwse muziek speelt en geen modern bestek maar een tweetand. Een cola bestellen? Kansloos: een vruchtensap kun je krijgen. En oh ja: bij het binnentreden van de eetzaal word je persoonlijk geïntroduceerd, waarna de overige gasten voor je juichen en klappen. Een heel bijzondere eetervaring, maar wel aan te raden :lol: :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 jul 2022, 18:45

Mooi! :top:
Snelwegfreak schreef: zo 17 jul 2022, 18:21 ^^ Valt nog mee: 1045 euro.
Daar komt dan nog de tol en veerdiensten bij op. Wat zou dat zijn bij elkaar? Je hebt aardig wat ferries gehad. Tolwegen misschien niet zo heel veel.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 jul 2022, 18:53

Ik verwacht ook dat de rekening voor de tol en ferries behoorlijk gaat zijn. Inderdaad vrij veel boten, zonder AutoPASS-abonnement dus mogelijk 7 euro per stuk (!) duurder (komen ze ter plekke mee...), en in ieder geval een tolpoort van 4,70 euro die we al 5 keer gepasseerd zijn :dyn_hyp: Ik verwacht wel zo'n 2 tot 300 euro.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 17 jul 2022, 19:14

Mooi uitgebalanceerd verslag! :top:
Snelwegfreak schreef: zo 17 jul 2022, 18:21 Lund - Deje
De volgende ochtend weer op tijd eruit en de auto in voor een goede 6 uur. Het weer was een stuk minder dan de dag ervoor. In plaats van blauw en volop zon was het nu grijs en nat. Goed nat. Het duurde uren voordat het een beetje begon op te klaren, wat uiteindelijk gelukkig wel gebeurde. We reden over de E4 via Jönköping en Mariestad naar Deje.
Op het kaartje in je OP zie ik de route over de E6 naar Göteborg en de E45 richting Karlstad (en Deje) lopen, was dat de initiële route? En zo ja, waarom ben je daar van afgeweken?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 jul 2022, 19:17

Dat is de route die GM bepaalt, maar waar wij die bewuste ochtend van afweken. Ik reed dat dagdeel niet, dus mijn reiskompaan heeft daarvoor gekozen. Zou landschappelijk aantrekkelijker zijn.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 17 jul 2022, 19:25

^^ Daar kan ik me iets bij voorstellen, hoewel de afdaling van de Hallandsåsen in de E6 best spectaculair is. Ik denk ook dat de E4 net wat prettiger rijdt dan de E6 waar meer internationaal en stedelijk verkeer op rijdt. De passage van Göteborg kan best irritant zijn.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 jul 2022, 20:07

^^ Volgens mij hebben we dat stukje in 2017/2018 al gereden, richting Örebro. Dat speelde ook vast en zeker mee.

Stockholm - Dorotea
Op 21 juni lieten we de grote stad weer achter ons en gingen we de (uitgestorven) binnenlanden in! Niet zonder schade overigens: de combinatie van bossen en zoet water (meren) doet het extreem goed bij muggen. En muggen blijken heel erg van mij te houden. Iets té veel, want op dit moment zaten vooral mijn voeten en benen al aardig onder de muggenbulten. En geen gewone, maar grote, rode, harde bulten die zeer sterk jeukten. Vooral op de voeten met sokken/schoenen aan geen pretje. Het duurde weken voordat die plekken weg waren.

Maar goed: Stockholm naar Dorotea. Naast de congestieheffing op de ring van Stockholm viel mij nog iets op: men is daar dol op full-LED bewegwijzeringsschermen. Met name rond tunnels om zo bij stremmingen verkeer dynamisch te kunnen geleiden. En ik moet zeggen: die borden zijn heel erg goed leesbaar. Wel wat kostbaar en gevoelig voor uitval van LED'jes, maar het doet wat het moet doen. Ook in tunnels goed te lezen.

Afbeelding
IMG_0700 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0748 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na de halve ring van Stockholm gehad te hebben, lieten we de stad via de E4 weer achter ons. Het verkeer werd rustiger, rustiger en nog rustiger. Het landschap bleef weliswaar vlak, maar de oneindige bossen en meren begonnen en dat was in combinatie met het mooie weer van die dag, gewoon weer heerlijk autorijden. Een mooi stuk autosnelweg waarbij je je haast in Canada waant. Dat feest duurt tot aan Gävle, waarna het weer alternerend 2+1 (met soms nog 2x2) wordt. Op deze manier kun je ontspannend kilometers wegtikken, ook al liggen de maximumsnelheden niet hoger dan 100 of 110 km/h.

Afbeelding
IMG_0892 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0969 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na Sundsvall gingen we binnendoor, van de grote wegen af. Volgens mij over de 90 richting Hoting om vlak voor Dorotea de E45 op te komen. Naast enkele rendieren, welke helaas niet op camera konden worden vastgelegd, vooral veel bos en water gezien. Heerlijk cruisen over de vrijwel verlaten wegen. Opvallend was het wegonderhoud.

In Zweden maakt men (blijkbaar) geen gebruik van de standaard overlaging (frezen en aanbrengen). Er wordt een kleeflaag aangebracht waarna er asfaltgrind overheen wordt gelegd. Dat moet schijnbaar het verkeer maar inrijden. De facto rijd je daarmee over een grindweg, waarbij je beperkt grip hebt. Het voelt als onverhard, waarbij de auto continu wat glijdt over de sporen in het grind. Gelukkig duurde dit stuk niet zo heel lang, slechts een kilometer of 35... :lol: De passerende vrachtauto was net zo beangstigend als hij eruit ziet. Niet zozeer het passeren zelf, maar wel vanwege de grote wolk aan stof en grind die daarna tegen je auto aan klettert :shutup: Na dit spektakel waren we noordelijker dan we ooit geweest waren en tevens waren we aangekomen in Lapland.

Afbeelding
IMG_8532 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Dorotea - Rovaniemi
Op 22 juni was het weer prachtig weer en ging het hele spul weer verder noordelijk, maar ook oostelijk. Lapland zoals wij het gezien hebben is vooral leeg en groen. Zoals onderstaande foto's laten zien is het rijden in deze contreien bepaald geen straf 8-) Weer veel 2+1 en vlak voor Haparanda "gewoon" 1x2 rijstroken met wel werkzaamheden om daar ook te verbreden naar 2+1.

Afbeelding
IMG_1111 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1119 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1128 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Voor het eerst kwamen we door Finland. Altijd bijzonder om voor het eerst in een nieuw land te rijden. Vooraf had ik netjes mijn derde prik gehaald om weer een geldige QR-code te hebben. Het was immers onduidelijk (tegenstrijdige informatie) of Finland dat nog zou vereisen bij het binnenrijden. Dit bleek echter niet nodig: de grens bij Torneå (Tornio) was verlaten. Op het terreintje waar ooit de grenscontroles waren, was daar niets meer van te herkennen. We waren in Finland! :top:

Meteen na Tornio pakten we het noordelijkste stukje autosnelweg even mee. Slechts voor een paar kilometer, want al snel was daar de afrit richting Rovaniemi. Bij Rovaniemi zowaar nog een stukje expresweg met enkele ongelijkvloerse aansluitingen en afritnummering. Ook aardig wat wegnummers hier, genoeg voor een bingo.

Afbeelding
IMG_1161 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1215 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1309 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Hierbij kom je langs het lekker toeristische Santa Claus Village. Hier passeer je ook direct de Poolcirkel. De volgende morgen zijn we daar even naartoe gegaan om de toerist uit te hangen en te genieten van de kerstmuziek, eind juni... Iets ten noorden daarvan hadden we ons hutje geboekt: een fraai en modern hutje midden in de bossen en vlak langs een riviertje. Heel erg mooie natuur, maar ook weer heel erg veel muggen. Ik hield het buiten al snel voor gezien, want continu tientallen muggen rond en op je hoofd word je niet blij van. Neemt niet weg dat het schitterend was om te zien. De wand van het hutje waar de bedden stonden bestond uit één groot raam. Je keek hierbij het bos in. Op een eekhoorntje na helaas geen wild gespot :lol:

Afbeelding
IMG_1332 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1376 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 jul 2022, 21:07

Snelwegfreak schreef: zo 17 jul 2022, 20:07 In Zweden maakt men (blijkbaar) geen gebruik van de standaard overlaging (frezen en aanbrengen). Er wordt een kleeflaag aangebracht waarna er asfaltgrind overheen wordt gelegd. Dat moet schijnbaar het verkeer maar inrijden. De facto rijd je daarmee over een grindweg, waarbij je beperkt grip hebt. Het voelt als onverhard, waarbij de auto continu wat glijdt over de sporen in het grind. Gelukkig duurde dit stuk niet zo heel lang, slechts een kilometer of 35... :lol: De passerende vrachtauto was net zo beangstigend als hij eruit ziet. Niet zozeer het passeren zelf, maar wel vanwege de grote wolk aan stof en grind die daarna tegen je auto aan klettert :shutup:
Volgens mij is dit de fameuze chipseal methode. In Noord-Amerika veel gebruikt, in Europa minder gangbaar. De kans op schade door opspattende steentjes (vooral van tegenverkeer) is best wel groot.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 17 jul 2022, 21:11

De leegte en al die natuur om je heen, hoe heb je dat ervaren? Voelt dat umheimisch en is het raar om weer terug te zijn in de gekmakende drukte van Nederland? Ik had die ervaringen al toen ik terug was uit de Belgische Eifel...
Snelwegfreak schreef: zo 17 jul 2022, 20:07 Stockholm - Dorotea
Op 21 juni lieten we de grote stad weer achter ons en gingen we de (uitgestorven) binnenlanden in! Niet zonder schade overigens: de combinatie van bossen en zoet water (meren) doet het extreem goed bij muggen. En muggen blijken heel erg van mij te houden. Iets té veel, want op dit moment zaten vooral mijn voeten en benen al aardig onder de muggenbulten. En geen gewone, maar grote, rode, harde bulten die zeer sterk jeukten. Vooral op de voeten met sokken/schoenen aan geen pretje. Het duurde weken voordat die plekken weg waren. (...)

Heel erg mooie natuur, maar ook weer heel erg veel muggen. Ik hield het buiten al snel voor gezien, want continu tientallen muggen rond en op je hoofd word je niet blij van. Neemt niet weg dat het schitterend was om te zien. De wand van het hutje waar de bedden stonden bestond uit één groot raam. Je keek hierbij het bos in. Op een eekhoorntje na helaas geen wild gespot :lol:
Die muggen kunnen zo'n enorme spelbreker zijn. Ik had je van tevoren wel wat tips (ik heb ze ook maar van internet/YouTube) tegen muggen in de buitenlucht kunnen geven maar daar heb je nu niks meer aan. Toch voor de geïnteresseerde:
- Anti-muggenspiraal met citronella en wierook
- Thermacell, schijnt heel goed te werken. Apparaatje werkt met geurspons en navulling.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 jul 2022, 21:30

Gelukkig word je er daar soms wel voor gewaarschuwd :lol:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 17 jul 2022, 23:58

Wesso schreef: zo 17 jul 2022, 21:11 is het raar om weer terug te zijn in de gekmakende drukte van Nederland? Ik had die ervaringen al toen ik terug was uit de Belgische Eifel...
Tip: rijd eens door Flevoland, over de N305 of N306. Dan heb je héél even het gevoel dat je in Scandinavië rijdt. :)

(Belgische Eifel, heet dat niet Hoge Venen?)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 18 jul 2022, 0:57

^^ Flevoland vergelijken met Scandinavië? Dat is toch wel een wereld van verschil... misschien kan je het vergelijken met Denemarken en Zuid-Zweden maar dan houdt het wel op (en geeft het mij niet de Scandinavië-ervaring).

De Belgische Eifel is het zuidelijke Duitstalige deel van België (het noordelijk deel heet Land van Eupen). Vroeger hoorde het bij Duitsland. De Hoge Venen liggen in het overgangsgebied van de Ardennen en de Eifel, in Wallonië, Duitstalig België en een stukje Duitsland. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb. Mijn moeder begrijpt het nog steeds niet :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jul 2022, 9:22

Wikipedia heeft een duidelijke uitleg met kaartje, grofweg is de Belgische Eifel het gebied rond Sankt Vith: https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Eifel

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 18 jul 2022, 9:48

Wesso schreef: zo 17 jul 2022, 21:11De leegte en al die natuur om je heen, hoe heb je dat ervaren? Voelt dat umheimisch en is het raar om weer terug te zijn in de gekmakende drukte van Nederland?
Ik vond het heerlijk, die rust en kalmte. Dat went heel snel. Het terug wennen aan de drukte ging eigenlijk wel prima. Met dank ook aan de route denk ik, doordat we via de westkust steeds verder afzakten naar beneden. Het werd vanzelf steeds wat drukker.
Wesso schreef: zo 17 jul 2022, 21:11Die muggen kunnen zo'n enorme spelbreker zijn.
Ja, dat was behoorlijk jammer, want 's avonds lekker buiten zitten en eten doe je dan niet. Dan is het mooi weer en zit je de hele avond binnen. Dan kom je thuis en wordt het zo heet dat je sowieso binnen wilt zitten, ach ja :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 18 jul 2022, 11:25

Wesso schreef: ma 18 jul 2022, 0:57Flevoland vergelijken met Scandinavië? Dat is toch wel een wereld van verschil... misschien kan je het vergelijken met Denemarken en Zuid-Zweden maar dan houdt het wel op (en geeft het mij niet de Scandinavië-ervaring).
Bepaalde stukken N305 door de bossen en N306 langs het Veluwemeer lijken eindeloos, vooral als je je aan de maximum snelheid houdt. :)
Die eindeloosheid doet mij aan Zweden denken. Het enige wat ontbreekt zijn de heuvels.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jul 2022, 12:15

^^ Wat mij in Nederland nog het meest aan Scandinavië doet denken is als je een wandeling rond de zwemplas Gasselterveld maakt, en dan vooral de delen verder weg van het recreatiestrand. Zoals rond de Neverest.
Wesso schreef: zo 17 jul 2022, 21:11
Snelwegfreak schreef: zo 17 jul 2022, 20:07 Stockholm - Dorotea
Op 21 juni lieten we de grote stad weer achter ons en gingen we de (uitgestorven) binnenlanden in! Niet zonder schade overigens: de combinatie van bossen en zoet water (meren) doet het extreem goed bij muggen. En muggen blijken heel erg van mij te houden. Iets té veel, want op dit moment zaten vooral mijn voeten en benen al aardig onder de muggenbulten. En geen gewone, maar grote, rode, harde bulten die zeer sterk jeukten. Vooral op de voeten met sokken/schoenen aan geen pretje. Het duurde weken voordat die plekken weg waren. (...)

Heel erg mooie natuur, maar ook weer heel erg veel muggen. Ik hield het buiten al snel voor gezien, want continu tientallen muggen rond en op je hoofd word je niet blij van. Neemt niet weg dat het schitterend was om te zien. De wand van het hutje waar de bedden stonden bestond uit één groot raam. Je keek hierbij het bos in. Op een eekhoorntje na helaas geen wild gespot :lol:
Die muggen kunnen zo'n enorme spelbreker zijn. Ik had je van tevoren wel wat tips (ik heb ze ook maar van internet/YouTube) tegen muggen in de buitenlucht kunnen geven maar daar heb je nu niks meer aan. Toch voor de geïnteresseerde:
- Anti-muggenspiraal met citronella en wierook
- Thermacell, schijnt heel goed te werken. Apparaatje werkt met geurspons en navulling.
Ook wat mosterd na de maaltijd, maar het verdient altijd aanbeveling om als het kan zoveel mogelijk bedekkende kleding te dragen. Een gewone broek en een shirt/trui/jas met lange mouwen. Voor het hoofd, de hals en de nek kun je je insprayen met deet. Voor echt ernstige situaties zijn er muskietenhoedjes te koop, ik heb er zelf een paar jaar geleden twee gekocht bij de Bever voor een reis naar Canada. Dat is een soort hoedje met een sluier die helemaal om je hoofd gaat: https://www.bever.nl/p/care-plus-headne ... k8EALw_wcB

Echt fraai is het niet, en uiteindelijk bleek ik het daar in Canada niet nodig te hebben omdat volgens de locals de winter vrij streng was geweest en de muggen er nog niet waren. Maar het kan een oplossing zijn als je toch naar buiten moet of wil. Binnenshuis: een elektrische vliegenmepper meenemen kan raadzaam zijn, en je ook voor het slapen insmeren met deet en onder de deken slapen, dat verkleint de kans zoveel mogelijk.

Even meer terug on topic, dit is wel een heerlijk reisverslag zeg. Wat een mooie rit! Staat ook bij mij op het verlanglijstje! 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 jul 2022, 12:41

Ik slaap graag met het raam open en dan komen er ook wel eens wat muggen naar binnen. Niet een plaag, maar genoeg om gestoken te kunnen worden.

Ik had in Frankrijk anti-muggenspul gekocht, ongeveer een half uur voor het slapen spuit ik er wat van op mijn deken. Tegen de tijd dat je gaat slapen ruik je het zelf al niet meer, maar de muggen blijven wel de hele nacht weg.

Wat ook helpt is een luchtstroom, dus een ventilator over je laten draaien. Kan op de lichtste stand op enige afstand. Maar dat moet je wel willen, sommigen worden er verkouden van of krijgen een erg droge mond. En je moet er eentje hebben die weinig lawaai maakt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jul 2022, 12:43

^^ Een ventilator kan inderdaad helpen, of airco. Toen ik in het Amazonegebied was heb ik bewust een hotel met airco geboekt, dan hou je de temperatuur binnen lekker en heb je geen last van muggen. Maar in Scandinavië zijn ventilatoren en airco's niet heel gangbaar.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 18 jul 2022, 16:10

Coen Tunnel schreef: ma 18 jul 2022, 12:15het verdient altijd aanbeveling om als het kan zoveel mogelijk bedekkende kleding te dragen. Een gewone broek en een shirt/trui/jas met lange mouwen.
(...)onder de deken slapen, dat verkleint de kans zoveel mogelijk.
Bekende tips, maar als ik de zomer levend door wil komen moet ik boven de 20 graden geen lange broek/mouwen/jassen gaan dragen. Laat staan onder een deken slapen. Dat is écht geen optie: veel te warm. Ik heb het al snel warm en ik ben ook vaak warm. En waar houden muggen van? Juist, warmte.
Coen Tunnel schreef: ma 18 jul 2022, 12:15Voor echt ernstige situaties zijn er muskietenhoedjes te koop
Grappig, ik heb ze zien hangen. Maar met zoiets ga je ook niet rondlopen :lol:
Chris schreef: ma 18 jul 2022, 12:41Wat ook helpt is een luchtstroom, dus een ventilator over je laten draaien.
Dat doe ik in de zomer ook eigenlijk standaard wel, maar ik heb niet de indruk dat het veel helpt. Ze prikken gewoon.
Coen Tunnel schreef: ma 18 jul 2022, 12:43Maar in Scandinavië zijn ventilatoren en airco's niet heel gangbaar.
Daar kwamen we in Zweden in 2018 ook achter. Bloedheet (rond de 30 graden), maar nérgens ventilatoren te koop. Nérgens. Sindsdien hebben we er zelf één mee.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 18 jul 2022, 16:31

^^ Rare jongens, die Scandinaviërs. Je zou bijna denken dat ze hitte en zon (midzomernacht) koesteren omdat het in de winter zo koud en donker is.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 18 jul 2022, 19:11

Coen Tunnel schreef: ma 18 jul 2022, 12:15 Wat mij in Nederland nog het meest aan Scandinavië doet denken is als je een wandeling rond de zwemplas Gasselterveld maakt
Ah, daar ben ik sinds mijn jeugd niet meer geweest. Toen heette dat nog 't Nije Hemelriek. Doet me meer aan mijn jeugd dan aan Scandinavië denken...
[wanhopige poging deze posting on-topic te maken:]
Ik moet daar maar eens een keer weer rondlopen. Ik moet ook eens een keer naar de Noordkaap. Kijken wat het eerst gaat gebeuren. :)
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 18 jul 2022, 19:56

Rovaniemi - Olderfjord
Donderdag 23 juni was het weer inpakken en wegwezen. Tijd om Finland (alweer) te verlaten en naar het "beloofde land" te gaan. Noorwegen in dit geval. Via de Finse A4 ging het 's ochtends vroeg eerst zuidwaarts, naar het Santa Claus Village (we verbleven iets boven Rovaniemi). Even de toerist uithangen om op de Poolcirkel, omgeven door kerstmuziek en muggen, wat fotootjes te maken en de souvenirshops te bekijken. Na deze plichtplegingen ging het dan toch echt weer noordwaarts: op naar Ivalo, wat vanaf daar nog zo'n 280 kilometer. Een flinke afstand, maar met de verkeersintensiteiten die je daar hebt (en een Vmax van 100 km/h), is dat prima te doen. Rond de steden die je passeert staan ook flitspalen. Allemaal van een heel oud model. Maar ach, het werkt. Bijna niemand reed harder dan wij, terwijl wij het netjes bij 100 km/h hielden. De alternerende 2+1 rijstroken uit Zweden mis je hier wel duidelijk: elke keer als je een langzamer voertuig nadert, moest je wachten op een stuk waar je veilig in kon halen. In Zweden was het hooguit een paar kilometer wachten tot er weer twee rijstroken waren en kon je er vlot aan voorbij. In Finland kostte het iets meer moeite. Niet veel meer, want inhalen kon bijna overal wel veilig.

Met de ontwikkelingen in Oekraïne werd dit stukje van dit rit extra bijzonder. We kwamen immers hemelsbreed op slechts 37 kilometer van de Russische grens. Op zich weinig schokkends, maar wel een raar idee om dat grote land zo dicht te naderen, wetende wat zij allemaal uitvreten. Tot zeker twee maal toe kwamen we borden tegen met verwijzingen naar Russische plaatsnamen.

Afbeelding
IMG_8751 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_8793 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Tussen deze twee foto's in kwamen we nog iets bijzonders tegen. Uit het niets doemde een gigantische lap beton op: een oude start- en landingsbaan? Ik vermoed uit de tijd van de Koude Oorlog? Heel bizar ook weer om daar overheen te rijden. De weg wordt 2+2 rijstroken, al hadden dat er iets meer kunnen zijn. Zo plotseling als dat het begint, eindigt het ook weer. Locatie: https://www.google.com/maps/@67.0614174 ... 312!8i6656 8-) Je komt wat tegen, onderweg.

Afbeelding
IMG_8758 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Hierna moesten we nog een stukje doorrijden, door de oneindige bossen, voordat we bij Kaamanen eindelijk linksaf konden. Richting het westen, naar Karasjok in Noorwegen. Hier verscheen voor het eerst ook de Noordkaap op de bewegwijzering. Uiteraard verre van continu aangegeven (eerder incidenteel), maar toch: het doel was letterlijk in zicht! De 92 is een leuke weg: wat smaller en vooral heel veel heuvels op en af. Sommige best steil en zonder enige mogelijkheid om het wegverloop te zien. Met een lange afdaling rijd je uiteindelijk Karigasniemi in, het grensdorp met Noorwegen. We hadden wel verwacht dat er iets van grenscontrole zou zijn, maar hier helemaal niemand gezien. De poortjes en alles staan er, maar onbemand. Prima! We waren in Noorwegen en we moesten nog een twee uur tot Olderfjord (Russenes).

Afbeelding
IMG_1396 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1460 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_1473 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Als je Noorwegen binnenrijdt merk je ook direct weer wat voor platte pannenkoek Finland eigenlijk is. Vrijwel geheel vlak zonder echte bergen. Af en toe glooiend. Het meest heuvelachtige was nog het laatste weggetje richting Noorwegen. In Noorwegen kom je dan voor het eerst wat meer bergen tegen met mooie vergezichten (en nog steeds oneindige bossen). Als je dat voor het eerst weer ziet, is dat prachtig. Net als de eerste voorzichtige fjorden die je tegenkomt, maar later merk je dat hetgeen je daar gezien hebt tot in geen verhouding staat tot wat je later zult tegenkomen ;) Dat neemt niet weg dat we een twee uur later via Lakselv bij Olderfjord aan kwamen. Onderweg wat regen gehad, maar het droogde later op de dag weer op. Hier hadden we een huisje geboekt voor twee nachten, dat pal tegen het water aan stond. We bevonden ons nog maar een anderhalf uur onder de Noordkaap, wat voor de volgende dag op de planning stond. Die avond werden we getrakteerd op een fraai uitzicht: kalm water met een bescheiden regenboogje.

Afbeelding
20220623_211656 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 jul 2022, 20:05

Kantalahti is kennelijk de Finse naam van Kandalaksha. Op zich is dat niet echt een bekende plaats, maar het is wel de naamgeving van de Golf van Kandalaksha, een geografische feature van noordwest-Rusland, de zuidkant van het grote schiereiland Kola.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 18 jul 2022, 20:14

Snelwegfreak schreef: ma 18 jul 2022, 19:56 Uit het niets doemde een gigantische lap beton op: een oude start- en landingsbaan? Ik vermoed uit de tijd van de Koude Oorlog? Heel bizar ook weer om daar overheen te rijden. De weg wordt 2+2 rijstroken, al hadden dat er iets meer kunnen zijn. Zo plotseling als dat het begint, eindigt het ook weer.
Op mijn trip in 2011 heb ik hier van noord naar zuid gereden en toen deze foto’s gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding
We kwamen immers hemelsbreed op slechts 37 kilometer van de Russische grens. Op zich weinig schokkends, maar wel een raar idee om dat grote land zo dicht te naderen, wetende wat zij allemaal uitvreten. Tot zeker twee maal toe kwamen we borden tegen met verwijzingen naar Russische plaatsnamen.
Is er eigenlijk nog wel veel verkeer tussen Rusland en Finland? Zie je bv nog Russische voertuigen rijden?
Laatst gewijzigd door Palance op ma 18 jul 2022, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jul 2022, 20:15

harry schreef: ma 18 jul 2022, 19:11
Coen Tunnel schreef: ma 18 jul 2022, 12:15 Wat mij in Nederland nog het meest aan Scandinavië doet denken is als je een wandeling rond de zwemplas Gasselterveld maakt
Ah, daar ben ik sinds mijn jeugd niet meer geweest. Toen heette dat nog 't Nije Hemelriek. Doet me meer aan mijn jeugd dan aan Scandinavië denken...
[wanhopige poging deze posting on-topic te maken:]
Ik moet daar maar eens een keer weer rondlopen. Ik moet ook eens een keer naar de Noordkaap. Kijken wat het eerst gaat gebeuren. :)
Het is niet hetzelfde. 't Nije Hemelriek was ook de plek waar ik vroeger met mijn ouders ging zwemmen, Gasselterveld was toen nog een zandwinning. 't Nije Hemelriek bestaat nog steeds, Gasselterveld ligt er naast.