Scandinavië 2022 - Noordkaap

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » ma 18 jul 2022, 20:19

Palance schreef: ma 18 jul 2022, 20:14Op mijn trip in 2011 heb ik hier van noord naar zuid gereden en toen deze foto’s gemaakt.
Gaaf! :top:
Palance schreef: ma 18 jul 2022, 20:14Is er eigenlijk nog wel veel verkeer tussen Rusland en Finland? Zie je bv nog Russische voertuigen rijden?
Nee, vrijwel niets. In die vier weken heb ik er volgens mij maar twee gezien. Beide in Noorwegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 18 jul 2022, 23:54

Coen Tunnel schreef: ma 18 jul 2022, 20:15 't Nije Hemelriek bestaat nog steeds
Nee, ik bedoelde dat het tegenwoordig 't Nije Hemelrijk heet...

Ik heb vanavond ruim 100 foto's geselecteerd uit Snelwegfreaks gigantische voorraad. Deze komen op het Noorse en Zweedse deel van mijn wegnummerbingowebsite.
Veel van zijn foto's lijken verdacht veel op wat ik zelf ooit op de foto gezet heb. ;)
Ik geloof dat ik een paar nummers zag die volgens mij niet zouden moeten bestaan. Dat ga ik morgen uitzoeken.
De Noorse hernummering van 2019 maakt het ietsje complexer.
Leuk klusje, ijs en weder dienende (vooral ijs!). :D
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 19 jul 2022, 0:19

Neem er nog een, Harry.🍦 🍧
Hou je hoofd koel :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 20 jul 2022, 22:27

Noordkaap
Op vrijdag 24 juni was de dag aangebroken dat we naar het eigenlijke doel van de vakantie gingen: naar de Noordkaap. Het "meest noordelijke punt van Europa." Ja, wellicht waar je kunt komen met de auto, want vlak ernaast ligt nog een stukje land dat net wat noordelijker ligt. Het weer leek tegen te gaan vallen met grijs en regen, maar het bleef droog. In de loop van de middag kwam zelfs heel even de zon erdoor. Ons verblijf te Olderfjord lag al aan de E69, dus het was een uur of twee de weg volgen en je komt er vanzelf. Eind van de ochtend die kant uit gegaan. Het was lekker rustig op de weg, zoals op onderstaande foto's ook wel te zien is: amper verkeer. De route naar de Noordkaap is prachtig: veel langs het water, zicht op de fjorden en een soort toendralandschap (of hoogvlaktelandschap) op enkele tientallen meters boven zeeniveau 8-)

Afbeelding
IMG_1982 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2007 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2012 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Heerlijk autorijden op dit soort wegen in dit soort omgevingen. Het verkeer dat je tegenkomt kun je gemakkelijk voorbij doordat het rustig is en je alle overzicht hebt om in te halen. Het wegverloop hielp soms aardig mee om aardig plaatjes te schieten. Ook de gele as-markeringen in Noorwegen geven altijd wel een extra touch aan de foto's, vind ik zelf.

Afbeelding
IMG_2034 by Benjamin van der Velden, on Flickr

De Veidnesbrua:
Afbeelding
IMG_2046 by Benjamin van der Velden, on Flickr

De weg maakt hier een aantal slingers, terwijl je een fjord doorkijkt, naar open zee toe. Soms is het jammer dat het bewolkt is, maar soms geeft het ook een extra sfeer.
Afbeelding
IMG_2139 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na twee uurtjes dan daadwerkelijk aangekomen op de Noordkaap. Hoewel het een zeer toeristisch punt is, was het bij aankomst niet heel erg druk. Wel veel voertuigen, maar qua mensen viel het mee. Het scheelt dat het terrein zo groot is, waardoor de massa's verspreid worden. Na het betalen van entreegeld aan de tolpoortjes (zodat je toegang krijgt tot de verschillende ruimtes binnen) en het opplakken van de daarbij horende sticker op de jas, konden we de parking oprijden. De temperatuur was inmiddels gezakt naar een graad of 6 boven het vriespunt. Buiten waaide een harde en zeer koude poolwind, welke je deed verlangen naar een sjaal of muts om je oren en hoofd. Ik denk dat de Noordkaap nog mooier is als het zonnig/onbewolkt is, maar helaas heb je het weer niet voor het uitkiezen. Zeker niet wanneer je maar één dag hebt om die kant uit te gaan. Take it or leave it. Maar goed: het kon erger.

Afbeelding
IMG_2230 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Bij het monument zelf, de wereldbol, was het redelijk druk met mensen. Gelukkig had iedereen respect voor elkaars wensen om foto's (van elkaar) te nemen. Dat ging allemaal uiterst vriendelijk, zodat iedereen de foto's had die ze wilden. Het kan dus nog wel. Buiten waren nog een paar uitzichtpunten en binnen vooral een warm broodje en een drankje. Daar was je op een gegeven moment wel aan toe. Na een uur of drie rondwandelen en dingen bekijken, gingen we weer terug naar Olderfjord. Toen we de E69 weer op reden viel ons op dat de wachtrij voor de "tolhuisjes" vele malen langer was dan op de heenweg en dat de hoeveelheid verkeer richting de Noordkaap ook een pak groter was. Vermoedelijk vanwege de Midzomernachtzon: mensen willen de nacht doorbrengen op/bij de Noordkaap, wanneer het niet donker wordt. Dat laatste geloofden wij zelf wel. Zelf werd ik al vaak genoeg wakker toen het buiten licht was. Helaas was het dan nog midden in de nacht. Niet heel bevorderlijk voor het aantal uren slaap.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 20 jul 2022, 23:18

^^ Je foto's doen me weer denken aan mijn eigen rit naar de Noordkaap ongeveer 7 jaar geleden.

Als je op internet kijkt zie je allemaal negatieve recensies als te druk. te toeristisch, niet echt de noordelijkste plek en meer van dat soort negatieve dingen.

Het klopt dat er iets verderop een plek is die net iets noordelijker ligt. Die plek steekt echter niet zoals de Noordkaap (de naam zegt het al) zoveel meter boven zee uitsteekt.
En na vele honderden kilometers "door de rimboe" is zo'n drukkere plek welkom.

Hoe het met jou zit weet ik niet. Destijds (een kaartje is 24 uur geldig: daardoor is het belangrijk om een tactisch moment te kiezen om voor het eerst te komen) ben ik er driemaal geweest.
Zelfs met bewolkt weer is het mooi om (bij middernachtszon) vanaf een klif de zon (of zonlicht te zien).
En hoe vaak zie je hier, op het noordelijk halfrond, de zon in het noorden staan? Daar op de Noordkaap kan het.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jul 2022, 8:11

Snelwegfreak schreef: wo 20 jul 2022, 22:27 Na twee uurtjes dan daadwerkelijk aangekomen op de Noordkaap. Hoewel het een zeer toeristisch punt is, was het bij aankomst niet heel erg druk. Wel veel voertuigen, maar qua mensen viel het mee. Het scheelt dat het terrein zo groot is, waardoor de massa's verspreid worden. Na het betalen van entreegeld aan de tolpoortjes (zodat je toegang krijgt tot de verschillende ruimtes binnen) en het opplakken van de daarbij horende sticker op de jas, konden we de parking oprijden. De temperatuur was inmiddels gezakt naar een graad of 6 boven het vriespunt. Buiten waaide een harde en zeer koude poolwind, welke je deed verlangen naar een sjaal of muts om je oren en hoofd. Ik denk dat de Noordkaap nog mooier is als het zonnig/onbewolkt is, maar helaas heb je het weer niet voor het uitkiezen. Zeker niet wanneer je maar één dag hebt om die kant uit te gaan. Take it or leave it. Maar goed: het kon erger.
Oh, dan is dat anders dan toen ik er 11 jaar geleden was. Wel betalen (kaartje was 48 uur geldig), maar geen stickers. Wel een betaalbewijs die je achter je voorruit moet leggen.

Qua weer blijft het een gok. Ik heb toen een paar nachten in dit hotel verbleven, en ben 3 keer naar de Noordkaap gereden. Een keer na aankomst in het hotel om te zien hoe het er was (druk, maar dat kwam omdat er die dag een wandeling was van Honnigsvag naar de Noordkaap, dus veel voetgangers op de weg) en 1 keer laat op de avond vanwege de middernachtzon. Beide momenten was het zonnig, af en toe een wolkje. En dan ziet het er zo uit rond middernacht:
Afbeelding

De dag erop zijn we voor de 3e keer geweest, maar toen was het zeer druk, er lag namelijk een cruiseschip in Honnigsvag, en al die passagiers aren per bus naar de Noordkaap vervoerd. En die hadden allemaal pech, want toen hing er de hele dag een dichte mist.
Laatst gewijzigd door Palance op do 21 jul 2022, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 21 jul 2022, 20:15

Olderfjord - Skitbotn
De dag na het bezoek aan de Noordkaap was het tijd om weer af te zakken naar het zuiden! Althans, zoveel scheelde het niet. Het is vooral een trip westwaarts over de E6, langs een hoop fjorden, via Alta. Na Alta passeerden we nog "Badderen" waar twee weken voor onze passage een brug was weggeslagen. De Noren hadden dit bijzonder snel opgelost door een tijdelijke brug over de beschadigde brug te leggen. Met minimale vertraging kon het verkeer daarom doorrijden (om en om-regeling met een tijdelijke VRI). Dit scheelde toch een flinke omleiding via Finland... Het landschap was weer lekker afwisselend: door dalen langs een wilde rivier, een hoogvlakte en de bekende besneeuwde fjorden. Bij onderstaande foto's heb ik niet heel veel meer te vermelden, anders dat het genieten geblazen was achter het stuur 8-)

Afbeelding
IMG_2388 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2408 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2566 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Iedereen die (meermaals) in Noorwegen is geweest weet dat er op sommige wegvakken heel veel tunnels zijn, wat soms wel jammer is. Gelukkig zijn er op veel plekken ook mooie bruggen gebouwd, zoals hier de Kåfjordbrua bij het gelijknamige gehucht. Even voor de afwisseling in foto's wat beton, daarna snel terug naar de fjorden ;) We waren ondertussen precies een week op pad en hadden al veel moois gezien. Gelukkig zou daar vandaag en de komende dagen nog geen eind aan komen. Zo zelf de foto's terugkijkend merk ik weer hoe rustig het op de weg was.

Afbeelding
IMG_2601 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2646 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2693 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Zoals jullie zien hielp het weer vandaag heel goed mee: bijna strakblauwe luchten. Geen direct optimale rijrichting (westen/zuidwesten) voor foto's in verband met reflecties van het dashboard, maar het ging op zijn tijd nog best prima. Daar waar het de dag ervoor op de Noordkaap nog oprecht koud was (6 graden en harde wind), was het vandaag alweer vrij aangenaam met een graad of 18. Van de lange broek naar de korte dus. En we bleven maar getrakteerd worden op mooie uitzichten. Dit soort reisdagen kon het bijna niet op en werd degene die niet reed (en dus de camera bediende) geen rust gegund. Na bijna elke bocht was het weer "oh wauw" met de nodige klikjes erbij. Het leven kon een stuk erger op dat moment 8-)

Afbeelding
IMG_9335 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_9552 by Benjamin van der Velden, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 21 jul 2022, 21:28

Werelds :wow:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 21 jul 2022, 22:39

Snelwegfreak schreef: do 21 jul 2022, 20:15 Afbeelding
IMG_2601 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Dit is bijna buitenaards! :D

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 26 jul 2022, 17:44

Tromsø
Op zondag 26 juni besloten we een dagje richting Tromsø te gaan. Een stukje rondrijden en het stadje bekijken. Het was mooi weer, dus dat kwam goed uit voor de rit die net geen twee uur zou gaan duren. Onderweg eigenlijk voortdurend mooie uitzichten op besneeuwde fjorden. Dit hele gebied van Noorwegen is grotendeels drietalig: Noors, (volgens mij) Noord-Samisch en nog een lokaal dialect. Dat levert op sommige borden best aardige teksten op, zoals hieronder bij Hatteng. Kijk bijvoorbeeld naar "Čiekŋalvuovdi." Bij het naderen van Tromsø een toeristisch bord dat aangeeft dat dit deel van de E6 blijkbaar de "Northern Lights Route" is. Bij het naderen van Tromsø zie je de Tromsøbrua al duidelijk liggen.

Afbeelding
IMG_9591 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_9631 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_9656 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_9689 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Bij aankomst in Tromsø eerst de "Ishavskatedralen" bekeken. Zelf bleef ik buiten, terwijl mijn reisgenoot naar binnen ging. Het is een best fraai gebouw en als ik de foto's mag geloven ook van binnen heel aardig ontworpen. Vanaf dit punt heb je een mooi uitzicht over besneeuwde bergen die de stad omringen (ik vond het een soort mini-Salt Lake City) en natuurlijk op de Tromsøbrua die vlak voor je snufferd ligt. Na hier even in het zonnetje gezeten te hebben gingen we via de brug de stad in. Eerst een klein rondje door de tunnels onder het centrum (uiteraard met ondergrondse rotonde) en daarna richting het vliegveld. Omdat we meer dan genoeg tijd hadden besloten we eerst om in de buurt van het vliegveld aan het water te gaan zitten, met fraai uitzicht over de fjorden én de landende vliegtuigen. Voor zo'n klein vliegveld landen er nog opmerkelijk veel vliegtuigen. Veelal van die kleine propellervliegtuigen, maar ook enkele "cityhoppers." Het was in ieder geval een prachtig gezicht om ze vanaf de verte boven de bergen aan te zien komen, draaien en vlak langs onder te zien dalen richting de landingsbaan. Na een paar uur genieten besloten we toch maar weer richting de stad te gaan, op naar de parkeergarage. Deze parkeergarage had alles weg van een oude atoombunker: grote hallen met heel dikke muren en deuren. Het "parkeerterrein" was opgedeeld in meerdere kleinere hallen. Het staat nergens als zodanig aangegeven, maar het kan bijna niet anders. Zie hier: https://www.google.com/maps/place/Fjell ... d18.954522

We hebben vervolgens een rondje gelopen door de stad. Nou ja, stad? Tromsø is qua omvang bijzonder klein: in een uurtje heb je eigenlijk alles wel gezien. Het centrum, de winkelstraat en de haven. Toen wij er waren maakte een groot cruiseschip zich net klaar voor vertrek, waar wij uiteraard even naar gekeken hebben. Het wordt hoog tijd voor een milieuzone in de stad, als je ziet wat die boten allemaal uitspuwen ;) Omdat we nog wat tijd over hadden, zaten we nog even na te genieten in het zonnetje bij het domkerkje van Tromsø. Daarna was het tijd om naar het restaurant te gaan en daarna weer terug naar de auto. Uiteraard niet rechtstreeks terug naar het huisje, maar eerst het hele eiland Tromsøya rondgereden en via nog een keer de tunnels en de Tromsøbrua toch maar weer richting E6. Het plan was om binnendoor te steken richting Breidvik en daar het veerbootje te nemen richting Svensby, maar toen we bij het ferryterrein aan kwamen rijden, voer de boot nét voor ons neus weg. Hoe lang moet je dan wachten op de volgende? In dit geval iets te lang: dit was de laatste afvaart van die dag en de volgende ging om 06:30 uur weer... Juist, omkeren en toch maar terug richting E6. In het niet verder dalende avondzonnetje reden we over uitgestorven wegen naar huis. De lichtval maakte dat er nog een paar fraaie foto's gemaakt konden worden ;)

Afbeelding
IMG_9833 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG-20220626-WA0023 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG-20220626-WA0036 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 jul 2022, 18:03

Die parkeergrot in Tromsø is inderdaad erg bijzonder. Ik heb er zo’n 20 uur gestaan

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 jul 2022, 13:21

Skitbotn - Gullesjord
Maandag 27 juni was het tijd om weer naar het volgende verblijf te gaan. De komende vier nachten zouden we in een huisje in Gullesfjord verblijven. Mooie omgeving daar met mooie bergen en een beekje van ijskoud smeltwater achter ons huisje. Vanuit Skibotn verlieten we het Lyngenfjord en gingen we dus weer een stuk westelijker en zuidelijker over de E6 en E10, richting de Lofoten. We lieten hier de Finse invloeden ook langzaam weer achter ons, na het passeren van de E8 richting Finland. De drietaligheid verdween van de borden. Verder niet veel spannends deze dag.

Afbeelding
IMG_2724 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2735 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_2772 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Lofoten
De volgende dag, weer een prachtig zonnige dag, besloten we de Lofoten wat beter te gaan bekijken. En dat bleek geen slecht idee: wat een prachtige omgeving :top: Heel veel fjorden met heel veel eilandjes en prachtige uitzichten. We hebben de E10 helemaal uitgereden tot en met Å. Veel kortere plaatsnamen dan "Å" ga je niet tegenkomen. Å is een mooi klein plaatsje dat duidelijk op de visserij gericht is. Op talloze plaatsen staan grote houten stellages om daar vis aan te drogen. Niet zomaar vissen, maar meer de koppen. Niet echt mijn smaak. Onderweg kwamen we langs een stukje dat sterk deed denken aan de Atlantische weg bij Kristiansund, maar dit was bij Fredvang aan de E10. Enkele mooie bruggen omringd door allerlei eilandjes. Het uitzicht vanaf de noordelijke brug was ook niet verkeerd.

Afbeelding
IMG_9887 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0241 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0259 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na het bereiken van Å, waarbij de E10 eindigt op een parkeerterrein met souvenirshop, zijn we teruggegaan richting het oosten. Het plan was om ergens onderweg, liefst aan het water, wat te gaan eten. De stoelen en de grill lagen uiteraard achter in de auto ;) Redelijk willekeurig uitgekozen kwamen we uit in de buurt van Napp, bij Storsandnes Beach. Dat bleek geen slechte keuze te zijn geweest, wat een fantastisch uitzicht. Mooi strandje ook met rotsen en wit zand. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat je ergens op een subtropisch eiland verblijft 8-) Het was ook lekker rustig, aangezien wij op het einde zaten, ver weg van anderen. Het was even afdalen over wat rotsen om de grill, stoelen en koelbox mee te nemen, maar dat was het allemaal waard. Toen de buikjes weer gevuld waren en de zon wat zakte (heel veel zakte hij 's avonds niet), besloten we weer terug te rijden naar Gullesfjord. Dat was immers nog 2,5 uur rijden. De avondzon geeft met het gelige licht de toch al mooie omgeving nog wat extra's.

Afbeelding
20220628_175036 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3050 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3053 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3110 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022, 14:01

Schitterend!

Ik denk dat Lofoten toch wel het mooiste deel is geweest van je mega reis?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 jul 2022, 14:03

Jawel, maar eigenlijk samen met de hele noordkant van Noorwegen: Lofoten tot en met de Noordkaap. Echt fenomenaal mooi, die hele strook van west naar oost. Toen we naar het zuiden afzakten, werd het duidelijk minder fraai allemaal.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 31 jul 2022, 14:05

Je weet de plekken wel uit te zoeken. Ik heb zelden zulke heerlijke foto's gezien. 8-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 31 jul 2022, 15:34

Oogstrelend :woop:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 jul 2022, 16:05

Snelwegfreak schreef: zo 31 jul 2022, 13:21 Veel kortere plaatsnamen dan "Å" ga je niet tegenkomen.
Het kombord is dan ook lekker eenvoudig :)
Afbeelding
Mooi strandje ook met rotsen en wit zand. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat je ergens op een subtropisch eiland verblijft 8-)
Inderdaad, helaas was het bewolkt toen ik daar was, maar het zou bijna kunnen. De zee had wel de juiste kleur.
Afbeelding
[/quote]

Autosnelwegen.net

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » di 02 aug 2022, 17:28

Heb niet bij elk bericht een duimpje gezet, maar schitterende foto's allemaal!

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 02 aug 2022, 19:42

^^ Dat dus.

En voor degenen onder ons die ook wel eens naar de Noordkaap gereisd zijn een leuke herinnering met nieuwe (en andere) foto's van plekken van toen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 04 aug 2022, 21:16

Wat een fantastische foto's! :wow:
Donateur Vereniging Wegenforum

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 06 aug 2022, 11:14

Weer een update... We zakken af, terug richting het zuiden. De landschappen die we dagen lang gezien hadden waren fascinerend, maar dat zorgde er ook voor dat alles wat daarna kwam toch wat tegen viel. Of nou ja, je raakte er aan gewend. Je had geen "wauw"-gevoel meer. Daarom hieronder ook wat minder foto's en wat minder tekst dan hierboven. Maar dat gaat nog een keer goed gemaakt worden, dat beloof ik alvast ;)

Andøya
Op 30 juni maakten we een rondje richting het eiland Andøya. Onderdeel van de Lofoten, maar in mijn ogen niet heel spectaculair. Heb van Andøya dus ook geen foto's voor hier. We zijn via de westkant naar Andenes gereden en via de oostkant weer terug. We hebben de Fv82 gevolgd tot aan Melbu om vanaf daar het bootje naar Fiskebøl te pakken. Onderweg kwamen we over de Hadselbru, wat geen onaardig uitzicht opleverde (wederom in combinatie met een al iets lager staand zonnetje). Daarna was het over de E10 weer terug oostwaarts, richting Gullesfjord. Veel gezien die dag, maar weinig spectaculairs als je het vergelijkt met dagen ervoor. De absolute schoonheid went wel snel ;)

Afbeelding
IMG_0451 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0455 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Gullesfjord - Brekke
De dag erna, 1 juli, was weer een reisdag. Tijd om Gullesfjord achter ons te laten en nu écht beginnen af te zakken naar het zuiden. Een rit van een kleine 5 uur. Eerst naar de boot bij Lødingen, richting Bognes. Gelukkig mooi strakblauwe lucht. Ideaal voor een paar foto's vanaf de boot. Verder weer niet heel veel spectaculairs meegemaakt, althans, daar ga je dan zelf in geloven. We kwamen nu ook in de buurt van de 'bekende' Fv17, langs de westkust richting Trondheim. We besloten om de komende dagen daar zoveel mogelijk van te rijden, hoewel dat nog best lastig bleek. Vooral ook omdat het weer niet echt meehielp (het zou nat worden) en omdat de reistijden ook tegen vielen: zelfs als je van tevoren al weet dat de reistijden in Noorwegen lang zijn.

Afbeelding
IMG_0478 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0492 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3324 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Saltstraumbrua
De volgende dag reden we richting de Saltstraumbrua waar de sterkste getijstroom ter wereld zou zijn. We reden heen tussen laag- en hoogwater. De stromen waren inderdaad vrij sterk, maar heel grote draaikolken heb ik niet gezien. Wel werd er volop gevist langs de kant en werd de ene na de andere grote vis uit het water gehaald. Ik bleef meer op de brug staan om te genieten van het uitzicht. Na het bezoek aan de brug hadden we nog wat tijd over en zijn we richting Bodø gereden voor een bliksembezoek. Klein rondje door de stad gemaakt, en weer terug richting de Fv17, maar ook terug richting het huisje (precies op tijd terug voor de kwalificatie van de F1 :lol: ).

Afbeelding
IMG_0607 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0653 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0808 by Benjamin van der Velden, on Flickr

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 06 aug 2022, 13:00

Snelwegfreak schreef: za 06 aug 2022, 11:14Op 30 juni maakten we een rondje richting het eiland Andøya. Onderdeel van de Lofoten, maar in mijn ogen niet heel spectaculair.
Andøya is eigenlijk geen onderdeel van Lofoten maar van de Vesterålen. Landschappelijk net iets anders maar bij vlagen zeker net zo mooi zijn als Lofoten, maar je moet er daar wel iets meer moeite voor doen. Daardoor ook minder toeristisch en desolater, wat ook een meerwaarde kan zijn om de Vesterålen zeker niet over te slaan. Het wegennet ligt inderdaad op makkelijker of minder spectaculair terrein.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 06 aug 2022, 14:02

Over deze foto's heb ik niets te klagen :mrgreen:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 06 aug 2022, 14:50

Het is inderdaad prima uit te houden op mijn bureaustoel bij de ventilator. Als ik mijn ogen dichtdoe en denk dat het een zeewind is, ben ik toch even in noordelijke sferen. :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 06 aug 2022, 22:42

Wesso schreef: za 06 aug 2022, 14:50 Het is inderdaad prima uit te houden op mijn bureaustoel bij de ventilator.
In een hotel in het zuiden van Polen ook. Maar dat lijkt me niet geheel on-topic. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 aug 2022, 22:07

Brekke - Tosbotn
Op 4 juli ging onze mooi trip weer verder naar het zuiden. Vanaf Brekke reden we een aantal uur om uit te komen in Tosbotn. Het plan was om zoveel mogelijk van de Fv17 te berijden. Volledig rijden zou nooit lukken: dat was qua reistijden absoluut onhaalbaar. Deze rit zou dan zeker 11 uur duren. Daarom hebben we hem iets ingekort door bij Utskarpen de Fv810 te nemen richting Mo i Rana, om daar al de E6 op te gaan. Op deze manier zouden we er alsnog meer dan 8,5 uur over doen, dus nog meer dan genoeg tijd. Dat komt ook vooral door het aantal veerboten dat er tussen zit. De overtochten zijn vaak niet heel erg lang, maar direct oprijden en vertrekken is er zelden bij. Veelal verlies je per overtocht al snel een halfuur aan wachttijd. Daarmee loopt de verwachte reistijd van Google Maps al snel op. Het zou kunnen dat we met het afsteken via Mo i Rana nét het mooiste deel van de Fv17 hebben gemist (dat zul je altijd zien), maar al met al vond ik het niet de spectaculair mooie route die ik had verwacht. We hadden hiervoor al veel fraaiere routes gereden, meer naar het noorden toe. Maar goed, zoals ik al zei waren we wellicht al iets verwend ;) Neemt niet weg dat we ook langs deze route mooie dingen tegenkwamen, zoals bruggen, pittoreske fjordgezichten én (het restant van) een heuse gletsjer. Hoewel van die laatste niet veel meer over was, toch leuk om even gezien te hebben. Tot slot op de (relatief lange) overtocht Jektvika-Kilboghamn het onvermijdelijke doch verdrietige moment: we doken weer ónder de poolcirkel.

Afbeelding
IMG_3377 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3395 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3401 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3426 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_0906 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Tosbotn - Soknedal
Een paar dagen later, op 6 juli, was de volgende reisdag aangebroken. Op naar Soknedal, iets onder Trondheim.Vandaag voor het eerst in lange tijd dus weer een kort stukje autosnelweg, jeej! :lol: Het weer was bij aankomst in Tosbotn redelijk omgeslagen en helaas zou het daarna niet heel veel beter meer worden. Veel grijze luchten en redelijk wat regen. We zijn die dagen dan ook amper nog weg geweest. Maar goed, zoals op deze dag moet je toch ook wel eens op pad. Het zijn daarom niet veel foto's, want het was veelal gewoon zeiknat. Maar goed, wij zaten nog droog, in tegenstelling tot enkele fietsers die we onderweg tegen kwamen: wat een bikkels!

Afbeelding
IMG_3456 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Afbeelding
IMG_3481 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 aug 2022, 22:12

Een gletsjer die bijna tot in zee komt. Dat is zeer bijzonder in Europa, volgens mij vindt je dat elders alleen op Groenland, IJsland en Spitsbergen/Svalbard.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2022, 22:48

^^ Nova Zembla. Wordt tot Europa gerekend. Maar een stuk lastiger te bereiken dan al die andere voorbeelden. En Frans Jozefland ten oosten van Spitsbergen heeft ook gletsjers, maar wordt soms tot Europa, soms tot Azië gerekend.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 13 aug 2022, 14:11

We hadden ook geen idee dat deze gletsjer er lag. We reden er langs en het was opeens "oh wauw, kijk!" :lol: Er lag ook een parkeerplaats met uitzichtpunt, maar die hadden we te laat gezien. Daarom een drive by shot. Dit is tussen Glomfjord en Halsa: https://maps.app.goo.gl/5NyscY1MpMtWP6No6

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 aug 2022, 15:04

Snelwegfreak schreef: vr 12 aug 2022, 22:07 Maar goed, wij zaten nog droog, in tegenstelling tot enkele fietsers die we onderweg tegen kwamen: wat een bikkels!
Tijdens mijn trip in het hoge noorden van Noorwegen en Finland viel me het relatieve grote aantal fietsers ook al op. De meesten bepakt en bezakt. Ik heb begrepen dat er veel tussen zitten die graag per fiets de Noordkaap willen bereiken. Ook in de stromende regen dus. Zij liever dan ik.

Autosnelwegen.net