Scandinavië 2022 - Noordkaap

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 17:58

Soknedal - Ålvundfjord
De volgende rit is vanaf Soknedal naar Ålvundfjord. De dag ervoor reden we al een rondje over de Fv700, Fv701, Fv65, Rv70 en weer terug over de E6. Hierbij kwamen we al langs Ålvundfjord. Daarom besloten we nu bij Meldal richting Orkanger te rijden en via de E39 en Rv70 naar Alvundfjorden te gaan. Je moet immers een beetje afwisselen. Het weer zat die dag niet mee: het was weer redelijk regenachtig.

1. Dit is in Meldal. Leuk rood stalen bruggetje. De dag ervoor gingen we vóór deze brug al linksaf, nu gaan we er overheen rechtsaf.
Afbeelding
IMG_3872 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Op de E39. Het was nat. Dat betekende soms ook dat de rijstijl aangepast moest worden: op veel plekken was het wegdek op zijn best 'matig' met spoorvorming, langsscheuren of potholes. Overall was het duidelijk minder dan in 2018.
Afbeelding
IMG_3885 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. We naderen de veerboot Halsanaustan - Kanestraum.
Afbeelding
IMG_3897 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Atlantische weg
Op 11 juli besloten we een dagje richting de Atlantische kust te rijden en daar ergens 's avonds de grill aan te zetten. De heenweg liep via Molde naar Bud, om officieel de gehele Atlanterhavsvegen gereden te hebben. We reden 's ochtends weg in een stralend blauwe lucht, maar hoe dichter bij de kust we kwamen, hoe bewolkter het werd. Precies bij de Altantische weg was het volledig grijs... :( Gelukkig waren we hier in 2018 ook en was het toen wél strakblauw.

1. De Gjemnessundbrua. Nu nog in een blauwe lucht.
Afbeelding
IMG_3916 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. De Fv64 vanaf Molde naar Bud.
Afbeelding
IMG_3944 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Een bekend beeld voor velen ;) Het toeristische deel van de Atlanterhavsvegen.
Afbeelding
IMG_3980 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Blijft een mooi gezicht, zelfs als het bewolkt is.
Afbeelding
IMG_3984 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. Idem
Afbeelding
IMG_3987 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. De Gjemnessundbrua. Nu in een grijze en mistige lucht.
Afbeelding
IMG_1542 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. Weer een dynamisch LED-bord. Wel een wat oudere variant.
Afbeelding
IMG_1585 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Mooie drijvende brug: Bergsøysundbrua.
Afbeelding
IMG_1592 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Hoe dichter bij Ålvundfjord we weer kwamen... Hoe zonniger het weer werd, top :shutup: We hadden vandaag helaas pech met het weer.
Afbeelding
IMG_1605 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. Eén voordeel was dan wel: we konden bij het huisje genieten van een mooie zonsondergang 8-) Het werd nog niet donker 's nacht, maar de zon zakte wel weer onder de horizon.
Afbeelding20220711_221823 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 18 aug 2022, 18:16

Snelwegfreak schreef: do 18 aug 2022, 17:58 2. Op de E39. Het was nat. Dat betekende soms ook dat de rijstijl aangepast moest worden: op veel plekken was het wegdek op zijn best 'matig' met spoorvorming, langsscheuren of potholes. Overall was het duidelijk minder dan in 2018.
SPOILER: TOON

Afbeelding
IMG_3885 by Benjamin van der Velden, on Flickr
In 2019 was het maar een heel klein beetje beter: :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 18 aug 2022, 19:06

Wat een geweldig verslag van een geweldige reis! Daar ga ik nog eens rustig voor zitten want ik overweeg volgend jaar naar Noorwegen te gaan. Dat wordt om verschillende redenen (zeer waarschijnlijk) geen Noordkaap maar toch :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 20:27

Leuk, zeker doen! Er zijn genoeg tips op dit forum te vinden, al zul je toch redelijk omhoog moeten om de echt mooie dingen te zien. Maar misschien dat de Noordkaap iets te veel van het goede is ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 18 aug 2022, 21:12

Snelwegfreak schreef: do 18 aug 2022, 20:27 al zul je toch redelijk omhoog moeten om de echt mooie dingen te zien.
Ik vind dat meevallen: ik ben nooit hoger dan Trondheim geweest en heb een hoop mooie dingen gezien in Noorwegen.
(En niet alleen culturele monumenten en wegnummers, :) )
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 21:14

Oh, maar ik vind Trondheim ook al wel redelijk noordelijk hoor ;) Zeker voor de meeste Nederlanders die naar Noorwegen gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 21:16

Ik ken wel mensen die alleen naar Oslo, Telemark en Agder zijn geweest. Dus het zuiden van Zuid-Noorwegen. Het is daar wel mooi, maar verderop is het toch wel een stuk spectaculairder. Zeg maar globaal de boog vanaf Stavanger tot Trondheim. Het echte fjorden en berggebied.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 18 aug 2022, 21:19

Reden 1 is dat er ook andere vakanties in de week liggen dus ik reken op max 2 weken. Reden 2 is dat ik met deze auto wil gaan en daarin 4 weken doorbrengen is wat veel van het goede me dunkt :) Heel ruw heb ik als idee om de boot vanuit Eemshaven te pakken en dan vanuit Kristiansand een rondje Geilo - Geirangerfjord - Bergen - Stavanger te maken. Maar ik heb al meegekregen dat 2 à 3 uur per dag in de auto wel een beetje de max is :lol:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 21:22

Haha, dan wens ik je veel succes, want met 3 uur rijden ga je niet ver komen ben ik bang :lol:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 18 aug 2022, 21:23

Dat was ook mijn reactie inderdaad. Vandaar dat het nog maar een vaag plan is ;)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 aug 2022, 21:15

Trollstigen - Geiranger
Op dinsdag 12 juli, op één van de laatste paar dagen van deze mooie vakantie, reden we van Ålvundfjord naar Stryn. Een no-brainer was om af te wijken van de standaard Google Maps-route en een ommetje te maken via Trollstigen-Geiranger. Niet heel origineel omdat we daar in 2017 en 2018 ook al waren geweest, maar dit zijn eenmaal plekken die je niet over slaat als je in de buurt bent ;) We zouden voor één nacht verblijven op een camping bij Stryn, waar we in 2018 ook hadden verbleven. De omgeving werd dus steeds herkenbaarder.

1. In plaats van de E39 te volgen en via Stranda te rijden, zijn we daarom richting Åndalsnes gereden, in de richting van de Fv63. Toen we vanaf de E136 rechtsaf wilden moesten we een minuut of 5 wachten: het bruggetje is te smal om in tegelijk in twee richtingen te kunnen rijden. Uiteraard kwam er op dat moment net veel verkeer van de Trollstigen af en daarna nog een flink peloton aan fietsers die voor moesten. Uiteindelijk kregen we vanaf de overkant eindelijk voorrang, want het stond ondertussen tot op de E136 stil. Halverwege de haarspeldbochten van de Trollstigen onderstaande foto gemaakt. In vorige jaren zijn we ook het uitzichtspunt op gegaan, maar omdat het a) heel druk was en b) het bewolkt was en net begon te regenen, lieten we dat nu aan ons voorbij gaan.
Afbeelding
IMG_4040 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Toen we weer beneden waren na een heerlijk tochtje van hoogvlakte en haarspeldbochten, namen we de boot naar Eidsdal en Geiranger. Op de Fv63 wordt verkeer daarom ook vroeg gesplitst met rijbaanscheiding. Blijkbaar is dit in sommige periodes een zeer drukke overtocht.
Afbeelding
IMG_4071 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. De afdaling richting Geiranger. Bekend punt waar je het dorp in de vallei ziet liggen, vaak vergezeld van een groot cruiseschip.
Afbeelding
IMG_4079 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Uitzicht vanaf het bekende uitzichtpunt in één van de bovenste haarspeldbochten. Deze foto is van iets erna: het was rond dat uitzichtspunt zó ongekend druk dat we daar absoluut niet wilden stoppen. Óók weer omdat we daar al twee keer hadden gestaan, maar auto's stonden nu veelal dubbel geparkeerd en het was een drukte van bedoening op het uitzichtpunt zelf. Laat dat maar aan ons voorbij gaan...
Afbeelding
IMG_4081 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Gamle Strynefjellsvegen
Na Geiranger gepasseerd te zijn, waren we al bijna op onze bestemming: Stryn. Hoewel het eerst niet echt op de planning stond, besloten we om het af te leren ook nog maar éven via de Gamle Strynefjellsvegen te rijden. Onder het mom van: we zijn er nu toch. Het werd wel weer licht regenachtig, maar ach: we zaten droog. De bergen rondom ons heen waren wel weer redelijk wit gekleurd, dus het uitzicht was ook prima te doen hier. Wat we echter op de Gamle Strynefjellsvegen tegen zouden komen, hadden we vooraf nooit durven hopen.

5. We waren begonnen aan de oostkant, richting westen rijdend. Allereerst niet veel bijzonders. Nou ja, natuurlijk wel weer prachtig landschap, maar niets anders dan we al kenden van eerdere jaren. Maar langzaam maar zeker begon het geheel te veranderen. Hier en daar een plukje sneeuw, nog iets meer sneeuw en nog meer sneeuw. Op een gegeven moment was álles wit en reed je tussen heuse sneeuwmuren van een meter hoog en verderop zelfs wel twee meter!
Afbeelding
IMG_4109 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. Hoe verder we kwamen, hoe hoger deze sneeuwmuren werden. Hier al zo'n 1,5 a 2 meter hoog, maar op een gegeven moment waren deze wel 4 meter hoog.
Afbeelding
IMG_4155 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. Dat weet ik omdat ik er naast ben gestaan en de witte muur goed twee keer zo hoog kwam als mijn hoofd :lol: :worship: Wat geweldig om naast zoiets te staan. Het smolt overigens wel al stevig: het was een graad of 12 en je ziet het smeltwater al stromen.
Afbeelding
IMG_4194 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Idem.
Afbeelding
IMG_4198 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Op een gegeven moment, aan de westzijde, heb je uitzicht over het dal. Hier zijn we omgekeerd om weer terug naar het oosten te rijden. Want wat we net hebben gezien, moeten we nog een keer zien.
Afbeelding
IMG_4166 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. Maar weer terug oostwaarts. We hebben op dit hele stuk een paar honderd foto's geschoten.
Afbeelding
IMG_4221 by Benjamin van der Velden, on Flickr

11. Er zijn hier ook enkele meertjes. Deze waren nog grotendeels dichtgevroren met grote ijs/sneeuwplaten erop. Samen met het cyaanblauwe water gaf dit een fantastisch mooi beeld.
Afbeelding
20220712_160807 by Benjamin van der Velden, on Flickr

12. Idem.
Afbeelding
IMG_4450 by Benjamin van der Velden, on Flickr

13. Nog maar een paar sneeuwmuren ;)
Afbeelding
IMG_4505 by Benjamin van der Velden, on Flickr

14. Bijna weer terug aan het begin, aan de oostkant. Hier heb je een prachtig uitzicht op nog zo'n cyaanblauw watertje. Voor de oplettende kijkers: links zie je vaag een regenboog.
Afbeelding
IMG_4678 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Twee opvallende zaken nog die we zagen, maar waar we geen foto's van hebben: allereerst een Fins gezinnetje (ouders met jong dochtertje) die net als ons ook stonden te kijken van de hoge sneeuwmuren. Zij lieten hun dochtertje tegen de sneeuw aan schoppen en nog erger: ze lieten haar op zo'n dik pak sneeuw lopen aan de kant waar een afdaling naar een riviertje aanwezig was. Dat lijkt mij levensgevaarlijk, gezien hoe snel het spul smelt en hoe kwetsbaar de sneeuw daarmee mogelijk is. Voor hetzelfde geld glijdt dat kind uit en schuift het tientallen meters naar beneden of valt het in een gat of spleet in de sneeuw. Echt, waar zijn mensen mee bezig tegenwoordig? :facepalm: :roll:

Iets minder onverantwoord maar wel net zo opvallend: halverwege de Gamle Strynefjellsvegen heb je een paar skiliften. Deze waren op het moment van passeren in gebruik en er gingen mensen daadwerkelijk op lange latten mee omhoog. Er kon dus nog actief geskied worden in het gebied. Ook al was het op 1100 meter hoogte al zo'n 12 graden boven nul.
Maar goed, dat was het weer. Deze toeristische route was totaal ongepland, maar was totaal onverwacht een fantastisch mooi hoogtepunt zo vlak voor het einde van de vakantie :wow:
Hierna nog 3 repo's, maar de belofte dat er nog mooiere en langere repo's zouden komen heb ik bij deze hopelijk wel ingelost :lol: :top:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 aug 2022, 22:20

^^ Je hebt wel een blokhoofd gekregen van die reis.
:duck:
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 22 aug 2022, 9:03

Ik kom woorden te kort :mrgreen:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 aug 2022, 10:36

harry schreef: zo 21 aug 2022, 22:20 Je hebt wel een blokhoofd gekregen van die reis.
Ik wilde ze eerst niet uploaden om privacy redenen, maar ze waren toch wel handig om te laten zien hoe hoog de sneeuwmuren waren. Dan maar zo. Beetje Opsporing Verzocht, maar dan anders ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 22 aug 2022, 11:22

Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 21:15 2. Toen we weer beneden waren na een heerlijk tochtje van hoogvlakte en haarspeldbochten, namen we de boot naar Eidsdal en Geiranger. Op de Fv63 wordt verkeer daarom ook vroeg gesplitst met rijbaanscheiding. Blijkbaar is dit in sommige periodes een zeer drukke overtocht.
Afbeelding
IMG_4071 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Ik even op SV gekeken, maar vind het maar een verwarrende situatie. Het voelt niet helemaal natuurlijk om een rijbaansplitsing te hebben in dezelfde richting, terwijl je zonder geleiderails wel gewoon tegenverkeer hebt. Ik denk dat een portaalbord al iets meer duidelijkheid zou geven, met een geslotenverklaring boven de rijstrook in andere richting. Ik zou denk ik in een split-second geneigd zijn om helemaal rechts te blijven. Dat is niet erg als er geen lange file staat voor de boot natuurlijk:)
Maar door die twee pijlen zou je ook kunnen denken dat je voor Alesund helemaal links moet blijven, op de verkeerde rijstrook dus. Want een geleiderails rechts zie wel eens als het een parkeerplaats is.
Portaalborden zouden wat mij betreft hier wat beter zijn.

Dan het daadwerkelijke kruispunt zelf: als je van de boot komt zou je kunnen denken dat de wegwijzers je de rijbaan opsturen links van de geleiderail (en dus spookrijden) https://goo.gl/maps/9EcA2zwPrDQzafMVA

Overigens zit er net achter de fotolocatie een keerlus voor verkeer dat vanaf de andere kant komt maar aan moet sluiten voor de boot. Gaat op drukke dagen dan het kruispunt dicht vanaf de andere kant zodat je niet rechtsaf mag slaan, maar door moet rijden tot de keermogelijkheid?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 aug 2022, 11:32

Dat laatste zou zomaar kunnen, want ook toen wij er reden (en het dus vrij rustig was), stonden er lui op het kruispunt om (ogenschijnlijk) het verkeer te regelen. Dat het een vreemde situatie, is wel duidelijk. Je wordt via de keerlus gestuurd, terwijl je ook daarna comfortabel uit kunt voegen. Al gaat dat natuurlijk niet als het echt druk is. Overigens ervaarde ik het niet als onduidelijk. Het is een situatie die steeds onduidelijker lijkt te worden naarmate je er langer naar kijkt.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 22 aug 2022, 13:10

Palance schreef: ma 22 aug 2022, 11:22
Ik even op SV gekeken, maar vind het maar een verwarrende situatie. Het voelt niet helemaal natuurlijk om een rijbaansplitsing te hebben in dezelfde richting, terwijl je zonder geleiderails wel gewoon tegenverkeer hebt. Ik denk dat een portaalbord al iets meer duidelijkheid zou geven, met een geslotenverklaring boven de rijstrook in andere richting. Ik zou denk ik in een split-second geneigd zijn om helemaal rechts te blijven. Dat is niet erg als er geen lange file staat voor de boot natuurlijk:)
In principe heb je wel gelijk, maar de rechterstrook begint al als opstelstrook en er ligt voor vrijwel de hele lengte een doorgetrokken streep langs.
https://www.google.nl/maps/@62.2851721, ... 312!8i6656

Het risico van de opstelstrook in het midden maken is dat je geheid mensen krijgen die uit de file omkeren of rechts langs de file rijden om zich er voor tussen te wurmen. Dus ik denk dat het in de praktijk helemaal geen verkeerde oplossing is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 22 aug 2022, 21:38

Mooie voortzetting! In die hoek ken ik Noorwegen redelijk goed vanuit de lucht. Vorig jaar nog vanuit Ålesund over Åndalsnes en omgeving gevlogen en langs de E136 op een klein private airstrip in Bjorli geland. Fantastisch! 8-) (Reisverslag)
Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 21:15Dat lijkt mij levensgevaarlijk, gezien hoe snel het spul smelt en hoe kwetsbaar de sneeuw daarmee mogelijk is. Voor hetzelfde geld glijdt dat kind uit en schuift het tientallen meters naar beneden of valt het in een gat of spleet in de sneeuw. Echt, waar zijn mensen mee bezig tegenwoordig?
Inderdaad levensgevaarlijk. Dikke pakken smeltende sneeuw zijn geen speelterrein voor kinderen. Hoogstends voor volwassenen die weten waarmee ze bezig zijn en kunnen inschatten, wat voor sneeuwdek het is en welke risico's eraan verbonden zijn.
Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 21:15Iets minder onverantwoord maar wel net zo opvallend: halverwege de Gamle Strynefjellsvegen heb je een paar skiliften. Deze waren op het moment van passeren in gebruik en er gingen mensen daadwerkelijk op lange latten mee omhoog. Er kon dus nog actief geskied worden in het gebied. Ook al was het op 1100 meter hoogte al zo'n 12 graden boven nul.
Dat geloof ik graag, Noorwegen kent nogal een paar zomerskigebieden. Sterker nog: Diverse liften daar draaien uitsluitend in het late voorjaar en de zomer, aangezien sommigen in de winter onbereikbaar zijn. Eigenlijk super mooi om te zien dat Noorwegen nog zoveel sneeuw heeft. In de Alpen zijn helaas alle zomerskigebieden vanwege de hitte gesloten, m.u.v. één laatste magere piste op de Hintertuxer Gletscher. Voor de rest is alles dicht. Zelfs het hoogste skigebied van de Alpen: Zermatt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 aug 2022, 22:05

^^ Ik vrees dat de sneeuw op de foto's nu wel weg is. Volgens Google Maps is het zomerskicentrum nu ook gesloten.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 aug 2022, 8:05

Stryn - Kyrping
De volgende dag, 13 juli, hadden we weer een lange reisdag voor de boeg. De rit ging vandaag van Stryn naar Kyrping, weer van camping naar camping en ook weer voor één nachtje. De dag erna zouden nog voor een nacht naar Oddestemmen gaan, maar de dag daarna (15 juli) zouden we alweer met de boot vanaf Kristiansand terug gaan richting Denemarken (en daarmee eigenlijk ook wel naar huis). Maar goed, zo ver was het nog niet: nog éventjes genieten van Noorwegen. Uiteraard werd weer niet de voorkeursroute van Google Maps aangehouden (via Vossevangen), maar besloten we over Bergen te rijden. En alsof dat nog niet genoeg was, ook maar even over Haugesund (niet letterlijk via). Omdat we over Bergen kwamen betekende het weer een (kort) stukje autosnelweg :top:

1. Vanaf Stryn reden we binnendoor over Utvik. Daarbij kwamen we weer over een mooi stukje met haarspeldbochten en een geweldig uitzicht over bergen en de dalen ertussen.
Afbeelding
IMG_4739 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Helaas kun je niet áltijd de weg voor jezelf hebben.
Afbeelding
IMG_4740 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Op de E39 werd gewaarschuwd voor vee op de rijbaan. Dat was nu niet het geval, maar toen we her in 2018 reden wel: toen stond een kudde koppige koeien de rijbaan te versperren.
Afbeelding
IMG_4754 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Paar honderd meter verder.
Afbeelding
IMG_4756 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. Daarna kwamen we weer in slechter weer terecht. Maar goed, soms kan dat ook mooie, mysterieuze plaatjes opleveren.
Afbeelding
IMG_4761 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. Een stukje voor Bergen kwamen we nog een paar leuke bruggetjes tegen. Dat kunnen ze in Noorwegen wel.
Afbeelding
IMG_4831 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. Idem.
Afbeelding
IMG_4843 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Kort stukje autosnelweg bij Bergen.
Afbeelding
IMG_4857 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Wij gingen er hier alweer vanaf voor een paar boodschappen.
Afbeelding
IMG_4858 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. Vervolgens reden we door richting en door het centrum. Blijft altijd een prachtig beeld, al die houten huisjes 8-) Dit jaar geen citytrip, want na één keer heb je de Noorse steden ook wel weer gezien m.i.
Afbeelding
IMG_4914 by Benjamin van der Velden, on Flickr

11. Binnendoor terug naar de E39. Nadeel van elke bestemming een eigen paneel: het wordt nogal een zooitje...
Afbeelding
IMG_4981 by Benjamin van der Velden, on Flickr

12. Men is weer fan van volledig dynamische LED-panelen. Ze stonden wel iets te donker afgesteld naar mijn smaak.
Afbeelding
IMG_5008 by Benjamin van der Velden, on Flickr

13. TOTSO: afslaan om op de E39 te blijven. En niet alleen afslaan, ook écht een stukje via het OWN met rotondes e.d. Best wel een achtbaan, dat stukje.
Afbeelding
IMG_5011 by Benjamin van der Velden, on Flickr

14. Brug in de E39 ter hoogte van het eiland Bømlo.
Afbeelding
IMG_5123 by Benjamin van der Velden, on Flickr

15. Idem.
Afbeelding
IMG_5126 by Benjamin van der Velden, on Flickr

16. Splitsing tussen de E39 en de E134. In plaats van écht naar Haugesund gingen we nu toch maar weer richting het oosten.
Afbeelding
IMG_5157 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Nog twee fotorepo's te gaan. We zijn er bijna! :top:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 26 aug 2022, 9:13

Het blijft genieten :yes:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 aug 2022, 16:02

Bergen is helaas een regio dat garant staat voor slecht weer. :twisted: Ben er dit jaar voor de tweede keer geweest met twee dagen zon, maar als het weer er niet goed was geweest, was ik er ook niet nog eens naartoe gegaan. Ja, Noorse steden zijn misschien niet de meest bijzondere van Europa, maar Bergen heeft (vooral bij mooi weer) wel veel sfeer. Je kan er in de omgeving ook veel dingen ondernemen, zodat je er al snel een behoorlijke tijd kunt vermaken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 aug 2022, 16:08

Als je over de Stordabrug bent gekomen, dan ben je ongetwijfeld ook door de Bømlafjordtunnel gereden, die ligt er direct na. -262 meter. Dat is het diepste punt van het E-wegennet.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 31 aug 2022, 16:53

Kyrping - Oddestemmen
Goed, de volgende dag op naar Oddestemmen dus. Route voor de verandering niet volgens Google Maps, maar terug richting Haugesund (stukje zelfde route als de middag ervoor) en dan over Stavanger richting het Flekkefjord, om vanaf daar helemaal binnendoor naar Evje te rijden.

1. Het weer was weer lekker op een reisdag. Dat begon toch wel traditie te worden. Het was dus weer goed timen met foto's nemen tussen de bewegingen van de ruitenwisserbladen in, zoals hier bij de splitsing E134 x E39.
Afbeelding
IMG_5237 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. De Frekasund Bru.
Afbeelding
IMG_5252 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. We naderden het laatste Noorse bootje, voordat we terug naar Hirtshals zouden gaan: Arsvågen - Mortavika.
Afbeelding
IMG_5259 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Dichtbij Stavanger weer wat stukken autoweg met ongelijkvloerse aansluitingen en daarna een stukje autosnelweg. Ook hier weer heel veel volledige LED-panelen.
Afbeelding
IMG_5273 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. Nieuw stukje autosnelweg met afrit in de tunnel. Hier gingen wij eraf om even de toerist te spelen bij het kunstwerk "Sverd i fjell".
Afbeelding
20220714_121902 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. Weer terug richting de autosnelweg en je raad het niet: heel veel LED-panelen.
Afbeelding
IMG_5331 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. Er zijn ook nog wel statische borden ;) Splitsing met rijksweg 509 naar de luchthaven.
Afbeelding
IMG_5340 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Klein afdalinkje.
Afbeelding
IMG_5359 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Einde autosnelweg bij Håbet. Gelijk ook einde van het 2x2 rijstroken.
Afbeelding
IMG_5362 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. We skippen iets vooruit, naar omgeving Helleland.
Afbeelding
IMG_5410 by Benjamin van der Velden, on Flickr

11. Richting Moi. Bij Moi hebben we een tijdje in de file gestaan vanwege een ongeval. Kop-staart, waarbij een auto achterop een caravan gereden was. Helaas zaten er in de auto met caravan ook kinderen, die op een parkeerplaats getroost leken te worden met een zogenaamd "traumabeertje."
Afbeelding
IMG_5473 by Benjamin van der Velden, on Flickr

12. De Fedafjorden bru. Deze is vanaf een parkeerplaats onder de brug te bezichtigen. Geheel op zijn Noors is die parkeerplaats te bereiken via een trompetaansluiting in een tunnel :lol:
Afbeelding
IMG_5606 by Benjamin van der Velden, on Flickr

13. Idem.
Afbeelding
IMG_5620 by Benjamin van der Velden, on Flickr

14. Bij Rom zijn we de Fv43 op gereden om via de Fv42 in Evje terecht te komen. Deze foto is gemaakt bij Moi, een andere Moi dan die langs de E39 overigens. Mooi stukje rijden hier, ook omdat het weer iets opklaarde.
Afbeelding
IMG_5664 by Benjamin van der Velden, on Flickr

15. Dit is de Fv42 vlak voor Evje. Je zit hier relatief hoog en hier daalden we weer af. Het stuk hiervoor was werkelijk heerlijk autorijden: heel veel stijgen en dalen over overzichtelijke wegen. Dat betekende in dit geval in een treintje met twee anderen met 90 of 100 km/h de bergen op en af scheuren 8-)
Afbeelding
IMG_5804 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Nog twee repo's (in één post) te gaan. Nog even volhouden, mensen!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 31 aug 2022, 18:15

Snelwegfreak schreef: wo 31 aug 2022, 16:53 5. Nieuw stukje autosnelweg met afrit in de tunnel. Hier gingen wij eraf om even de toerist te spelen bij het kunstwerk "Sverd i fjell".
Volgens mij is dat dit. Een vriend van mij woont hier niet ver vandaan.
Afbeelding
Afbeelding
(foto's 2015)
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 31 aug 2022, 18:52

Correct :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 sep 2022, 9:03

Ja hoor, daar is ie dan: de laatste fotopost. Eentje met twee dagen: de oversteek naar Hirtshals en de lange reisdag naar Nederland.

Oddestemmen - Kristiansand - Hirtshals
De laatste uren Noorwegen! Wat jammer, het zit er alweer op. Eén voordeel: de zon was weer gaan schijnen. Vanaf Evje reden we de Riksvei 9 af naar Kristiansand, wat vanaf hier nog een uurtje rijden was. Mooi op tijd vertrokken, ruim op tijd om om 13:30 uur de boot naar Denemarken te halen.

1. Wegbeeld van de Rv9 was veelal bossen met af en toe een dorpje en af en toe wat reliëf.
Afbeelding
IMG_5840 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Idem. Let op de boomstammen, welke halverwege van kleur verspringen. Bijzonder beeld.
Afbeelding
IMG_5852 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Aangekomen in Kristiansand. De wegwijzers verwijzen al naar de Terminal en Denemarken, maar wij gingen eerst nog even het centrum in om lekker te lunchen.
Afbeelding
IMG_5866 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Maar twee uur later was het moment dan toch echt alweer daar: we namen afscheid van Noorwegen. De boot met Deense vlag vertrok uit de haven en dat was het dan. Het voelde alsof de vakantie ook al echt voorbij was. De boot vanaf Kristiansand naar Hirtshals was overigens vernieuwd ten opzichte van 2018. Nieuwe boot met veel meer luxe, betere stoelen en niet geheel onbelangrijk op het maritieme netwerk: gratis wifi! Dat scheelde weer wat gedoe. De zee was wild en de golfslag daarmee stevig. Rondlopen op de boot was alsof je goed gedronken had. Zoals Snollebollekes zou zeggen: náár links, náár rechts... De auto stond zeer tactisch geparkeerd, not. Deze stond weliswaar op een vlak stukje in plaats van op een helling, maar hij stond ook precies bij een opening/kijkgat in de zijkant van de boot. Dat, gecombineerd met de wilde zee was geen succes. Bij terugkomst volgde dan ook de onaangename verrassing dat de voorkant en linker zijkant van de auto vollédig onder het zoute zeewater zaten :lol:
Afbeelding
IMG_5877 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. 's Avonds hebben we in Hirtshals wat eten afgehaald en zijn we dit op het strand gaan opeten. Er stond wel erg veel wind, dus we hebben de auto neergezet en zijn daarachter gaan zitten met de auto als windscherm. Daarna nog even genoten van het zonnetje en hebben we nog een traditionele autofoto gemaakt. Dit was de eerste keer dat deze auto op het strand stond. Hier kon het dan ook echt. In 2018 probeerde mijn reisgenoot het ook met toen nog de Opel Astra van zo'n 1500 kg zwaar op mul zand. Dat laatste zei ik al tegen hem: dit kan niet, het is mul zand. Maar niet luisteren en doorrijden. Dat duurde niet lang of hij zat vast. Gelukkig waren er toen een paar vriendelijke Denen die hielpen met de auto er terug uit duwen. Eigenwijs is ook wijs, zeggen we dan maar. Maar goed, nu reed ik zelf en zag ik zelf dat het nu wel kon.
Afbeelding
20220715_200009 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Hirtshals - Thuis
De allerlaatste dag, 16 juli. Lange reisdag vanaf Hirtshals terug naar huis. 's Ochtends vroeg, rond 7 uur ontbijten en half 8 in de auto. Voorspoedige reis wel, ook al zijn we twee keer over het OWN moeten rijden vanwege de gebruikelijke Stautobahn...

6. Maar we beginnen eerst nog in Denemarken. Kort voor de grens staat een mooi afstandenbord met daarop Hamburg.
Afbeelding
IMG_5987 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. Laatste afrit voor de Duitse grens: Padborg. Uiteraard stond de Deense grenscontrole er weer, met een aardige file vanuit Duitsland.
Afbeelding
IMG_5997 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. De grens: welkom in Duitsland. En wat zien we daar? Een Nederlandse vlag op de kop? Boerenprotesten?! Nee hoor, het is de vlag van Schleswig-Holstein. Maar even twee keer kijken doe je wel, met alle boerenprotesten in het achterhoofd :lol:
Afbeelding
IMG_6005 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Bij Noord-Hamburg is een stuk van de A7 eindelijk klaar: dit stuk heeft zo veel jaren geduurd en ik kende dit eigenlijk niet anders dan Baustelle. Let ook op het artistiek vormgegeven portaalpaneel: rechts bovenin volgt het paneel de vorm van de net zo artistiek vormgegeven portaalligger.
Afbeelding
IMG_6008 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. HH-Stellingen met tunnelmond.
Afbeelding
IMG_6018 by Benjamin van der Velden, on Flickr

11. Deze afrit begint in de tunnel. Direct na deze afrit was de filestaart die duurde tot en met de Elbetunnel. Hier zijn we er dus van af gegaan om een stukje via de stad (langs het HSV-stadion) te rijden om er zo vlak voor de Elbetunnel weer op te komen. Geen file gehad uiteindelijk, prima! :top:
Afbeelding
IMG_6029 by Benjamin van der Velden, on Flickr

12. De bekende splitsing buiten Hamburg voor de richtingen Hannover - Bremen.
Afbeelding
IMG_6049 by Benjamin van der Velden, on Flickr

13. Afstandenbord met de kleuren van het E-nummer verkeerd om.
Afbeelding
IMG_6051 by Benjamin van der Velden, on Flickr

14. De andere kant op was het flink bal: eigenlijk vanaf Bremen tot en met Hamburg stond de andere rijrichting vrijwel volledig stil.
Afbeelding
IMG_6070 by Benjamin van der Velden, on Flickr

15. Voor ons reed het allemaal wel lekker door, ook bij Bremen.
Afbeelding
IMG_6115 by Benjamin van der Velden, on Flickr

16. De Duitse Autobahnjungle...
Afbeelding
IMG_6178 by Benjamin van der Velden, on Flickr

17. Wegwerkzaamheden bij Oldenburg, dus verkeer naar Emden/Groningen moet een omleiding volgen over de noordkant van de stad. Dat stond hier groot aangegeven, maar helaas was dit ook zo'n beetje het enige dat aangegeven stond. Er stond niet welke richting je op het knooppunt aan moest houden (Osnabrück of Oldenburg). Het was dat laatste, maar dat stond nergens, dus wij reden verkeerd. Toen besloten we maar over Cloppenburg - Emmen te rijden. Uiteindelijk komt alles goed ;) Maakte wel dat deze reisdag 1000 km werd, waar we 10,5 uur over gedaan hebben.
Afbeelding
IMG_6181 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Goed mensen, dat was hem! Bedankt voor alle likes en leuke reacties! :top:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 04 sep 2022, 16:17

Mooi slot.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 sep 2022, 17:50

Fantastische reis! En de langste van een wegenforummer tot nu toe? 10.000 kilometer, dat doe ik zelfs niet. 8-)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 04 sep 2022, 18:53

Mijn langste roadtrip was - in een heel ver verleden toen ik nog weinig geld maar zeeën van tijd had - 11.789 km. Niet geheel verrassend ook in Scandinavië. Veel van Snelwegfreak's beelden zijn dan ook het feest der herkenning. Dank voor de prachtige foto's!