Verkeersdrukte Engeland

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Verkeersdrukte Engeland

Bericht door mvalkenburg » ma 18 jul 2022, 16:31

Bij al het mediageweld rondom de zwarte zaterdagen lees ik eigenlijk niets over het Verenigd Koninkrijk.
Nu weet ik uit eerdere bezoeken wel, dat het op de wisseldagen in de weekenden in de zomervakantie ook behoorlijk druk kan zijn.

En laten wij nu niet geheel ontoevallig op dergelijke wisseldagen in het Verenigd Koninkrijk onderweg zijn, vanuit Harwich naar omgeving Snowdon en 2 weken later retour naar Harwich vanuit omgeving Welshpool.

Wat kunnen we verwachten op onze heenroute op zaterdag 30-07 en terug op zaterdag 13 augustus?

De routes die Google me nu voorschotelt zijn (zowel heen als terug):

M25 London - M1 - Birmingham - M54 westwaarts (wil ik eigenlijk sowieso niet aan)
Colchester - M11 - Cambridge - Birmingham - M54 westwaarts

In beide gevallen kom ik langs Birmingham. Ik zou me kunnen voorstellen dat een bottleneck kan zijn en ik beter een route construeer om dat te vermijden?

Wat omrijden en een eventuele leuke toeristische stop onderweg zijn meer dan welkom.

Chris
Moderator

Re: Verkeersdrukte Engeland

Bericht door Chris » ma 18 jul 2022, 16:52

Engeland kan ook compleet vastlopen, maar mijn indruk is dat dit meer op vrijdag is dan de zaterdagen. Het eiland is maar zo groot, dus veel mensen die een weekend weg gaan reizen na het werk op vrijdag.

Birmingham kan je bypassen via de M6toll. Er zijn in de UK behoorlijk veel verbredingen naar 2x4 rijstroken zonder vluchtstrook uitgevoerd (smart motorway), waarvan de laatsten dit jaar worden opgeleverd. Dat lijkt wel te helpen in het verminderen van de congestie. De M25 staat bijvoorbeeld minder extreem vast dan 10+ jaar geleden. Al is de westkant bij Heathrow wel een vast knelpunt. De problemen bij de Dartford Crossing aan de oostkant zijn wel een stuk minder sinds ze daar de elektronische Dart Charge hebben.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 jul 2022, 20:19

Eens. De routes die in de zomer het meeste vastlopen zijn de routes naar de zuidkust (M6-M5 naar het zuiden, M4 richting west, en A303-A30). In wat mindere mate wil het op de routes vanuit London naar het noorden nog wel eens drukker worden. Het zijn niet de grootste vakantiebestemmingen daar, maar omdat alles op weg naar die bestemmingen over maar een paar noord-zuid-snelwegen gaat, zit je daar toch wel redelijk in het verkeer. Op dagen dat mensen uit London terug gaan naar familie is het daar echter veel meer crisis (de kerst-klassieker Driving Home for Christmas is tot stand gekomen in een hellige rit van London naar het noorden, dat zegt genoeg).

Dus Birmingham oost-west passeren is niet echt een pijnpunt. Zou verder wel over de A14 van Harwich naar Birmingham rijden; ben je toch uit het Londonse verkeer dat naar het noorden gaat (of op de terugweg: uit bestemmingen in het noorden komt).

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » za 23 jul 2022, 7:13

Momenteel is het compleet bal op de verbinding Calais - Dover; volgens de Britten door tekorten aan Frans douane personeel.
Gelukkig maar je gebruik van de oversteek via Harwich.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 30 jul 2022, 21:28

Kort samengevat: uneventful. Wat stroperigheid rond Birmingham. Een blik op Google maps liet wat vertragingen rond de grote steden zien, maar niks buitengewoons. Er werd via Drips wel gewaarschuwd voor grotere verkeersdrukte vanwege treinstakingen.