Beverwijk-Landau-Kupferzell en terug maandag 25-07

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Beverwijk-Landau-Kupferzell en terug maandag 25-07

Bericht door mvalkenburg » wo 20 jul 2022, 11:24

Op de valreep voor mijn vakantie nog een klantentripje gepland.

1. Vertrek maandag 25-07 vanuit omgeving Beverwijk, vertrektijd kunnen we aanpassen, ergens rond de middag, naar de omgeving van Landau in der Pfalz, hotel geboekt in Knittelsheim.
Optimale route is volgens Google nu A9 - A2 - A15 - Maas-en-Waalweg - A73 - BAB61 afrijden en dan BAB65 of B9. Ik zie niet echt reden om dit anders te doen, of zie ik iets over het hoofd?

2. Dinsdag 26-07 rond 11:00-12:00 gaan we door naar Kupferzell.
Hier zie ik eigenlijk geen andere opties dan B9 - BAB61 -BAB6?

3. Terugreis: nog even de vraag of we op dinsdag 26-07 rond 16:00 terug vertrekken, of woensdagochtend, rond 11:00-12:00.
De opties lijken hier de te bestaan uit het dilemma BAB3/BAB61 keuze, waarbij ik nu erg veel vertraging zie op de BAB3 bij Frankfurt, Keulen en Oberhausen.

Tips of suggesties zijn welkom. En uiteraard e.e.a. afhankelijk van de actuele verkeersinfo.

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Beverwijk-Landau-Kupferzell en terug maandag 25-07

Bericht door Rein » wo 20 jul 2022, 11:25

BAB61 had richting Nederland toch die afsluiting dacht ik?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 jul 2022, 11:55

^^ Klopt. Maar goed, je kunt nog steeds A61 rijden tot Erfttal, en dan is het een kwestie van kiezen tussen routes naar vier mogelijke grensovergangen: Bergh, Gennep, Venlo, Bocholtz. Het kan allemaal prima, ook Venlo met een bochtje om de afsluiting heen. Alleen vanaf Kreuz Walldorf A61 rijden en dan weer terug naar A3 is nou niet iets wat je zo heel snel zou doen - is alleen maar extra kilometers.
mvalkenburg schreef: wo 20 jul 2022, 11:24 1. Vertrek maandag 25-07 vanuit omgeving Beverwijk, vertrektijd kunnen we aanpassen, ergens rond de middag, naar de omgeving van Landau in der Pfalz, hotel geboekt in Knittelsheim.
Optimale route is volgens Google nu A9 - A2 - A15 - Maas-en-Waalweg - A73 - BAB61 afrijden en dan BAB65 of B9. Ik zie niet echt reden om dit anders te doen, of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet niets over het hoofd. Als je in een gekke bui bent, zou je Landau nog kunnen benaderen via St Vith, en dan vanaf Pirmasens het laatste stukje door het Pfälzer Wald. Kost bij regulier verkeer maar nauwelijks extra tijd, en het is een route die je hoe dan ook buiten iedere Duitse drukte houdt. Daarnaast landschappelijk aardig voor de verandering.
mvalkenburg schreef: wo 20 jul 2022, 11:24 3. Terugreis: nog even de vraag of we op dinsdag 26-07 rond 16:00 terug vertrekken, of woensdagochtend, rond 11:00-12:00.
De opties lijken hier de te bestaan uit het dilemma BAB3/BAB61 keuze, waarbij ik nu erg veel vertraging zie op de BAB3 bij Frankfurt, Keulen en Oberhausen.
Heel Rhein-Ruhr lijkt dikke ellende, op A3 én A57. Bij Aachen de grens over (vanaf A3 of A61) is misschien nog zo slecht niet. Ik zie dat er ook vertraging ontstaat op de A6 richting Walldorf, door werkzaamheden daar. Google laat de optie zien om vanaf Kupferzell binnendoor te rijden naar de A81 bij Ostertürken, en dan verder A81-A3. Ziet er nog niet zo verkeerd uit.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 21 jul 2022, 11:07

Pino schreef: wo 20 jul 2022, 11:55 Je ziet niets over het hoofd. Als je in een gekke bui bent, zou je Landau nog kunnen benaderen via St Vith, en dan vanaf Pirmasens het laatste stukje door het Pfälzer Wald. Kost bij regulier verkeer maar nauwelijks extra tijd, en het is een route die je hoe dan ook buiten iedere Duitse drukte houdt. Daarnaast landschappelijk aardig voor de verandering.
Zat ik ook aan te denken. Is misschien gezien het vertrektijdstip helemaal niet zo'n gekke optie; anders zit ik rond de middagspits rond Ruhrgebiet, Keulen. Het is in kilometers wat langer maar dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Heel Rhein-Ruhr lijkt dikke ellende, op A3 én A57. Bij Aachen de grens over (vanaf A3 of A61) is misschien nog zo slecht niet. Ik zie dat er ook vertraging ontstaat op de A6 richting Walldorf, door werkzaamheden daar. Google laat de optie zien om vanaf Kupferzell binnendoor te rijden naar de A81 bij Ostertürken, en dan verder A81-A3. Ziet er nog niet zo verkeerd uit.
Die had ik ook bedacht (ook al wel eens eerder gereden); altijd wel een leuk begin om nog even een stukje binnendoor te pakken. Nadeel van deze route is dan wel weer dat je echt vast zit aan de A3 route of anders echt om gaat rijden.

We gaan het maar even per dag bekijken denk ik. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 jul 2022, 11:20

mvalkenburg schreef: do 21 jul 2022, 11:07 Nadeel van deze route is dan wel weer dat je echt vast zit aan de A3 route of anders echt om gaat rijden.
Vanaf Aschaffenburg kun je nog A45-A4 rijden naar Köln. Is maar 20 kilometer extra, dus als er ergens aan de A3 tussen daar en Köln een Baustelle is of een ongeval dat meer dan tien minuten vertraging oplevert, ben je al break even. En je behoudt al je opties tussen Köln en Nederland: naar de A57 voor Venlo of Gennep of de A3 op voor Bergh. Je kunt zelfs nog even terug over de A3 van Kreuz Köln-Ost naar Heumar op de A4 richting Aachen op te rijden, maar da’s dan nog een paar kilometer extra omweg op de route Köln-Beverwijk die toch al de langste is…

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 21 jul 2022, 12:30

^^
Dat is voor mijn route ook een goeie tip! Dank!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 28 jul 2022, 11:01

Even terugkoppeling.

Heenreis naar Landau was inderdaad probleemloos. Gebruikelijke Nederlandse A2 gekloo, zoals met-99-op-de-teller-inhalers en voorsmijters maar geen file. Korte venijnige file vanwege Belgische rits-kwaliteiten bij de werkzaamheden op de E42 net na Cheratte.
Het duurde in Duitsland zowaar enige tijd voordat we de eerste Baustelle tegenkwamen. Uiteindelijk gekozen voor A6-A61-A65 ipv B10 maar overall is de route prima bevallen.

Op het vervolg eigenlijk alleen een korte, eveneens hardnekkige file bij Dreieck Hockenheim A61/A6 maar probleemloos en op tijd bij de tweede klant.

Vanuit Kupferzell bij vertrek om 16:00 hebben we gekozen om binnendoor via Bad Mergentheim naar de A81 te rijden. Schoot eigenlijk niet lekker op, veel (forenzen)verkeer, talloze dorpspassages en flitsers.

A81-A3 ging prima, rond zessen om de tijd te doden en de drukte wat af te laten zakken wat gegeten in de buurt van Frankfurt en we dachten al bijna dat het goed ging. Totdat we bij Limburg in een Vollsperrung van de BAB3 terecht kwamen. Uiteraard op zijn Duits zonder enige vooraankondiging, tot je al stil staat. Dan heb je dus ook niks aan een Google maps wat +20 minuten vanwege een ongeval aangeeft, terwijl het een LKW-brand blijkt te zijn. Afrit Limburg-Süd was in zicht maar net niet bereikbaar, totdat voldoende mensen het zat waren en over de vluchtstrook de afrit bereikten, zo ook wij. Dan maar binnendoor gereden, niet de voor de hand liggende route door Limburg (ook belachelijk druk) maar de andere kant om, via Eschhofen en Dehrn en de B54 naar Limburg-Nord om daar op een lege A3 weer in te voegen - de Vollsperrung was kennelijk dus nog steeds in place.

Blijf me er over verbazen dat er in Duitsland dan dus helemaal niets geregeld wordt, geen politie zichtbaar is, toeritten afsluit, verkeer de snelweg af begeleid of wat dan ook. Je blijft maar lekker staan want alles heeft zijn tijd nodig ofzo. :wall:

Al met al heeft dat geintje 5 kwartier geduurd, voor de rest de A3 maar afgereden, hetgeen op zich filevrij ging, maar vergeven van werkzaamheden en snelheidsbeperkingen rijdt dat ook niet ontspannen.

Kortom: het was - in combinatie met contant moeten afrekenen bij een restaurant omdat de pinautomaat "stuk" was weer Duitsland op zijn best.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jul 2022, 11:09

Blijf me er over verbazen dat er in Duitsland dan dus helemaal niets geregeld wordt, geen politie zichtbaar is, toeritten afsluit, verkeer de snelweg af begeleid of wat dan ook. Je blijft maar lekker staan want alles heeft zijn tijd nodig ofzo
Zag ik afgelopen zaterdag ook. Korte heftige file op de A3 vanwege een kop-staartje. Geen gewonden, maar betrokkenen moeten wachten tot de politie het plaats ongeval heeft onderzocht. Een van de inzittenden was het voorbij rijdende verkeer aan het manen om tempo te maken.

Politie was nog nergens te bekennen.