In berm parkeren binnen Bebouwde kom
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
In berm parkeren binnen Bebouwde kom
Beste forum leden een vraagje over parkeren in de berm binnen de bebouwde kom.
Ik weet dat sinds een paar jaar parkeren in de berm dus mag ook al staat er een parkeer verbod voor het weg gedeelte. Probleem is nu wat als de berm ligt naast een fiets pad (geen fiets strook) , je moet dan in principe over het fietspad rijden om in de berm te parkeren. Parkeren op de weg mag wel (is geen voorrangsweg) maar die weg waar het om gaat is best gevaarlijk men rijd erg snel. Parkeren in de Berm is dan ook de meest veilige oplossing denk ik?
Probleem is dus nu mag ik het fietspad oversteken om in de berm te parkeren. In de directe omgeving zijn geen parkeerplaatsen zijn allen eigen terrein van bedrijven.
Ik ben benieuwd want er is iemand die eigenlijk wacht op een bekeuring om het aan te vechten maar wil weten of die een kans heeft?
Ik weet dat sinds een paar jaar parkeren in de berm dus mag ook al staat er een parkeer verbod voor het weg gedeelte. Probleem is nu wat als de berm ligt naast een fiets pad (geen fiets strook) , je moet dan in principe over het fietspad rijden om in de berm te parkeren. Parkeren op de weg mag wel (is geen voorrangsweg) maar die weg waar het om gaat is best gevaarlijk men rijd erg snel. Parkeren in de Berm is dan ook de meest veilige oplossing denk ik?
Probleem is dus nu mag ik het fietspad oversteken om in de berm te parkeren. In de directe omgeving zijn geen parkeerplaatsen zijn allen eigen terrein van bedrijven.
Ik ben benieuwd want er is iemand die eigenlijk wacht op een bekeuring om het aan te vechten maar wil weten of die een kans heeft?
-
- 2x4 autosnelweg
Re: In berm parkeren binnen Bebouwde kom
Ik moet een trottoir oversteken om in mijn garage te komen.
Er is hier iemand (die een goede reputatie heeft!) die zegt dat kruisen niet hetzelfde is als gebruiken. Met andere woorden, fietspaden/voetpaden mogen gekruist worden om iets te bereiken.
Er is hier iemand (die een goede reputatie heeft!) die zegt dat kruisen niet hetzelfde is als gebruiken. Met andere woorden, fietspaden/voetpaden mogen gekruist worden om iets te bereiken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- zandpaadje
Dat is ook wat ik dacht en hem doorgaf maar vraag me alleen af of dit ook zo is. Weet dat de Boa's hierop willen gaan bekeuren en ik weet dat er dat een rechtszaak van komt de persoon kennende :-)
-
- dorpsstraat
De ellende is dat sommige gemeenten parkeren op het groen verbieden via de APV maar dit vervolgens nergens kenbaar maken. Dan kan je dus als niet inwonende een bekeuring krijgen zonder te weten sat je iets verkeerd doet.
-
- zandpaadje
In onze APV staat daar niets over in, komt bij parkeren op groen is algemeen en houd helemaal geen stand Groenvoorziening of een Berm maakt veel uit. (groenvoorziening is aangelegd en onderhouden door de gemeente) Hieer is duidelijk sprake van een Berm en er staats niets over in de APV dus daar maak ik me niet druk over.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik ben geen jurist, maar volgens mij kan dat niet. Een berm is een in het RVV aangewezen plaats om te parkeren. Een APV kan deze niet overrulen.
Ah wacht, hier wat info:
Nota van toelichting bij het besluit van 16 november 1994 (Stb. 1994, 815, p. 25)
In de bepalingen betreffende de plaats op de weg wordt per categorie aangegeven welk weggedeelte mag worden gebruikt. Voor motorvoertuigen is dit de rijbaan. Deze systematiek had tot gevolg dat het gebruik van de berm niet langer was toegestaan. Gebleken is, dat het met name buiten de bebouwde kom toch gewenst is dat motorvoertuigen in de berm mogen stilstaan of parkeren. Het parkeren op de rijbaan is uit oogpunt van verkeersveiligheid vaak ongewenst. Bovendien geldt ingevolge artikel 24, eerste lid onderdeel c, een parkeerverbod op rijbanen van voorrangswegen buiten de bebouwde kom. Dat betekende dat op die wegen, met uitzondering van de parkeerplaatsen en andere daartoe bestemde weggedeelten, helemaal niet geparkeerd mocht worden. In verband met deze, overigens niet beoogde, consequenties, is artikel 10 aangepast. Deze bepaling staat op andere weggedeelten dan de rijbaan, waaronder de berm, het parkeren toe, met uitzondering van voetpaden, trottoirs, fietspaden en ruiterpaden.
-
- 2x4 autosnelweg
Er zijn (zeker in grotere plaatsen) nauwelijks bermen binnen de bebouwde kom, die niet door een (normale) stoeprand worden gescheiden van de weg. Maar ze zijn er wel natuurlijk.
Interessant case inderdaad of je via APV parkeren op een grasstrook langs de weg (bibeko) kan verbieden (en kan handhaven, wat bij de rechter stand houdt uiteraard). Kans dat je dat expliciet met borden zal moeten aangeven, een beetje zoals de stallingseisen voor fietsen nabij drukke punten zoals stations.
Interessant case inderdaad of je via APV parkeren op een grasstrook langs de weg (bibeko) kan verbieden (en kan handhaven, wat bij de rechter stand houdt uiteraard). Kans dat je dat expliciet met borden zal moeten aangeven, een beetje zoals de stallingseisen voor fietsen nabij drukke punten zoals stations.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Een obstakel/snelheidsremmer in de vorm van een geparkeerde auto is dan toch juist niet zo erg?schotkees22 schreef: ↑zo 24 jul 2022, 20:37
Parkeren op de weg mag wel (is geen voorrangsweg) maar die weg waar het om gaat is best gevaarlijk men rijd erg snel. Parkeren in de Berm is dan ook de meest veilige oplossing denk ik?
-
- 2x4 autosnelweg
Bij mijn weten bestaat wetgeving uit wetten, de toelichting en jurisprudentie. Dat betekent dat het parkeren in de berm bij wet is geregeld. Dat kan dus door een APV niet worden overruled. En al helemaal niet met borden, want borden die parkeren in de berm verbieden bestaan niet.Peter schreef: ↑ma 25 jul 2022, 10:49Interessant case inderdaad of je via APV parkeren op een grasstrook langs de weg (bibeko) kan verbieden (en kan handhaven, wat bij de rechter stand houdt uiteraard). Kans dat je dat expliciet met borden zal moeten aangeven, een beetje zoals de stallingseisen voor fietsen nabij drukke punten zoals stations.
-
- 2x4 autosnelweg
De meeste mensen op dit forum hebben er een vrij duidelijke mening over als er snelheidsremmers worden toegepast in de vorm van betonblokken. Een geparkeerde auto inzetten als snelheidsremmer doet daar mijns inziens niet voor onder.
-
- expressweg
De wegenverkeerswet is alleen van toepassing op wegen en de vraag is in hoeverre de gemeente de grens van wat tot de weg behoord kan aanpassen. Als de gemeente de berm kan classificeren als openbaar grasveld dan is de wegenverkeerswet daar niet meer op van toepassing. Parkeren op dat grasveld kan dan verboden worden op dezelfde manier dat parkeren in een park verboden kan worden.Attietattie schreef: ↑ma 25 jul 2022, 13:10Bij mijn weten bestaat wetgeving uit wetten, de toelichting en jurisprudentie. Dat betekent dat het parkeren in de berm bij wet is geregeld. Dat kan dus door een APV niet worden overruled. En al helemaal niet met borden, want borden die parkeren in de berm verbieden bestaan niet.Peter schreef: ↑ma 25 jul 2022, 10:49Interessant case inderdaad of je via APV parkeren op een grasstrook langs de weg (bibeko) kan verbieden (en kan handhaven, wat bij de rechter stand houdt uiteraard). Kans dat je dat expliciet met borden zal moeten aangeven, een beetje zoals de stallingseisen voor fietsen nabij drukke punten zoals stations.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Als er een stoeprand naast ligt, is het sowieso een groenstrook. En verder, als het onderhouden is (en dat is niet 1 of 2x per jaar maaien), is er sprake van een groenstrook.
Dit zeg ik op basis van jurisprudentie. Google maar op 'groenstrook of berm'.
Dit zeg ik op basis van jurisprudentie. Google maar op 'groenstrook of berm'.
-
- 2x2 autosnelweg
En wat is dit dan?

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- zandpaadje
Volgens de jurisprudentie die ik gevonden had is een groenstrook aangelegd door de gemeente en onderhouden door de gemeente.
Kan zo geen plaatje uploaden (moet dus via een derde partij zou ik moeten gaan aanmaken)
Maar via google maps is het makkelijk te zien:
https://www.google.nl/maps/@51.4969948, ... 312!8i6656
Gaat dus om de berm links langs het fietspad.
Als je de weg helemaal volgt dan kom je aan het eind dus de berm tegen zodat je als je daarlangs gaat niet over een fietspad rijd maar meteen van de weg in de berm en dan kun je dus helemaal de weg afrijden via de berm.
Kan zo geen plaatje uploaden (moet dus via een derde partij zou ik moeten gaan aanmaken)
Maar via google maps is het makkelijk te zien:
https://www.google.nl/maps/@51.4969948, ... 312!8i6656
Als je de weg helemaal volgt dan kom je aan het eind dus de berm tegen zodat je als je daarlangs gaat niet over een fietspad rijd maar meteen van de weg in de berm en dan kun je dus helemaal de weg afrijden via de berm.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat mag je zelf bedenken. Ik ben hier slechts de boodschapper.

Ik heb er wel een idee bij, maar het heeft geen zin dat hier te benoemen. Iedereen kan zelf zijn/haar conclusies trekken op basis van wat ik zeg.
-
- 2x2 autosnelweg
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
Hoge stoeprand. Dus niet de bedoeling om daar overheen te rijden. Los van berm of groenstrook.
-
- autoweg
Je wilt dus in de berm van de dijk parkeren?schotkees22 schreef: ↑ma 25 jul 2022, 18:38
(vis stek?)
https://www.google.nl/maps/@51.4945643, ... 312!8i6656
-
- zandpaadje
Klopt inderdaad in de berm van de dijk, alleen is:
https://www.google.nl/maps/@51.4967884, ... 312!8i6656
deze plek dus aan het einde van deze weg. Maar als ik via die kant op de berm rij en vervolgens helemaal naar het begin van de weg rijd dan kruis ik het fiets pad niet.
Alleen als ik in het begin van de weg naar de berm wil moet ik over het fiets pad.
Ik hoef ook niet over de stoep te rijden omdat er een stuk verlaagd is waar je dus met de auto langs kunt gaan, vervolgens over het fietspad en dan de berm in.
Nu is google niet geheel actueel natuurlijk maar de situatie klopt wel zo. Tegenwoordig staan er borden met verboden stil te staan aan de linker en de rechterkant van de weg. ALleen heeft men deze borden alleen aan het begin geplaatst :-) kom ik dus via een andere weg op deze weg via de achterkant dan zie je geen borden. Ook als je dus halverwege de weg op komt via het industrieterrein dan kom je als je er af rijd geen bord met verboden stilte staan tegen. Wel staan er borden dat je op een voorrangsweg zit dus parkeren mag dan niet maar volgens mij dus wel stilstaan? Ja borden maken en plaatsen is een vak
En het is indeerdaad een visstek
deze plek dus aan het einde van deze weg. Maar als ik via die kant op de berm rij en vervolgens helemaal naar het begin van de weg rijd dan kruis ik het fiets pad niet.
Alleen als ik in het begin van de weg naar de berm wil moet ik over het fiets pad.
Ik hoef ook niet over de stoep te rijden omdat er een stuk verlaagd is waar je dus met de auto langs kunt gaan, vervolgens over het fietspad en dan de berm in.
Nu is google niet geheel actueel natuurlijk maar de situatie klopt wel zo. Tegenwoordig staan er borden met verboden stil te staan aan de linker en de rechterkant van de weg. ALleen heeft men deze borden alleen aan het begin geplaatst :-) kom ik dus via een andere weg op deze weg via de achterkant dan zie je geen borden. Ook als je dus halverwege de weg op komt via het industrieterrein dan kom je als je er af rijd geen bord met verboden stilte staan tegen. Wel staan er borden dat je op een voorrangsweg zit dus parkeren mag dan niet maar volgens mij dus wel stilstaan? Ja borden maken en plaatsen is een vak

-
- 2x4 autosnelweg
Een fietspad (al dan niet scheef) kruisen is wat anders dan een fietspad een stuk berijden. Kom je tot de vraag of je ergens (zonder parkeerverbod) mag parkeren als je er niet mag komen. Aannemende dat de BOA/agent je niet heeft zien rijden, kan hij dan op fout parkeren bekeuren of op (onvermijdelijk) onterecht gebruiken van een fietspad.
-
- 2x3 autosnelweg
Sinds die gerechterlijke uitspraak dat de borden E1 en E2 alleen voor de rijbaan gelden zijn er bijdehandte wegbeheerders die er dit onderbord bij hangen. (Dit voorbeeld is dan weliswaar buiten de kom, maar goed)
20170509_192408 by DutchRoadMovies, on Flickr
Dus vol in de berm geparkeerd om deze foto (en enkele anderen) te maken.

Dus vol in de berm geparkeerd om deze foto (en enkele anderen) te maken.
-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
-
- stadsweg
Ik weet niet hoe belangrijk je je visstek vind, maar persoonlijk had ik mijn auto gewoon bij Kop van 't Hoofd in de berm gezet. Op dat stuk tot aan de Molenplaat staan vaak genoeg auto's in de berm.schotkees22 schreef: ↑do 28 jul 2022, 7:31 Klopt inderdaad in de berm van de dijk, alleen is:
Nu is google niet geheel actueel natuurlijk maar de situatie klopt wel zo. Tegenwoordig staan er borden met verboden stil te staan aan de linker en de rechterkant van de weg. ALleen heeft men deze borden alleen aan het begin geplaatst :-) kom ik dus via een andere weg op deze weg via de achterkant dan zie je geen borden. Ook als je dus halverwege de weg op komt via het industrieterrein dan kom je als je er af rijd geen bord met verboden stilte staan tegen. Wel staan er borden dat je op een voorrangsweg zit dus parkeren mag dan niet maar volgens mij dus wel stilstaan? Ja borden maken en plaatsen is een vak![]()
![]()

Het is jammer dat je bij Bruijs of de brandweer niet op de havendijk kan komen, in de toekomst kan dit mogelijk wel (als de arbeidmigranten accomodaties gebouwd zijn).
-
- zandpaadje
Die kant van de brandweer gaat echt niet gebeuren denk ik :-) ALs die migranten hotel er staat hoef je daar niet meer te gaan vissen die zijn dan allemaal meegenomen en opgegeten! (is nu al een probleem daar)
Deze discussie staat echter los van het parkeren in de berm
Deze discussie staat echter los van het parkeren in de berm