Oekraïne 2018

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat

Oekraïne 2018

Bericht door wizi99 » wo 27 jul 2022, 1:23

Tijdens een rondreis in Oost-Europa was het eerste land dat we aandeden Oekraïne, nader bepaald de stad Lviv. We hadden het idee om voor één dag een auto te huren om naar de Karpaten (vlakbij de Roemeense grens) te rijden. En weer terug.

De stad Lviv is vrij druk, maar de wegen zijn ruim opgezet. Daarna via de E 471 zuidelijk gereden. Dit is een nationale hoofdweg, echter hij is enkelbaans. Er zijn namelijk bijna geen snelwegen in Oekraïne. Verder een prima weg. Doet niet onder voor Nederlandse autowegen.
Wel hebben deze wegen vluchtstroken. De wegen worden ook gebruikt door allerlei andere soorten verkeer, zoals fietsers, scooters, en paard en wagen. Inhalen is geen enkel probleem, ook niet als er een tegenligger aankomt, gewoon de knipper uit, de voorligger gaat de vluchtstrook op, en de tegenligger ook, zodat men kan inhalen. Deze manier van inhalen heb ik talloze malen zien gebeuren, het lijkt ook of iedereen het zo gewend is.

Ondertussen kom je langs stadjes waar de bevolking nauwelijks Engels spreekt, en waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Veel wegen bestaan uit grind of zand, ook zijn veel gebouwen verwaarloosd. Ook staan er veel verwaarloosde fabrieken aan de rand van de steden en langs de weg buiten de bebouwde kom. Ondanks dat sommige fabrieken eruit zien alsof ze al 30 jaar dicht zijn, zijn ze vaak nog gewoon in bedrijf.

De Karpaten zijn een prachtige omgeving, er is nog weinig toerisme. We zagen veel prachtig gelegen huizen, echter als je dichterbij komt, dan zie je dat die huizen eigenlijk hutten zijn, bestaande uit planken, asbest, en golfplaten. Dan zie je de armoede.

Op een gegeven moment van de nationale hoofdweg afgegaan. Deze wegen zijn levensgevaarlijk. Sommige stukken zijn goed, maar ineens kunnen er enorme gaten in de weg zitten. Ik herinner me dat we op een goede weg zaten, en de tegenligger zigzagde letterlijk van links naar rechts. We dacht wat doet die, toen we op dat punt aankwamen was de weg veranderd in een gatenkaas. Terwijl we op een officiële provinciale weg reden.

Naast de vele kuilen, zaten er ook echte gaten in de weg, vaak ongeveer 20 x 20cm, maar ook 10 tot 20 cm diep. Die gaten hadden rechte wanden. Het grootste gat dat we tegenkwamen was ongeveer twee meter breed, een halve meter lang, en een halve meter diep. Daar is dus niet overheen te rijden, zelfs niet met 5 km/u. Je moet er omheen rijden. Vreemd genoeg staan er NERGENS waarschuwingsborden. Stel je rijdt 90, en hebt niks door....

Later kwamen we ook nog een militaire controlepost tegen, waar een agent mij een omgerekend 300 euro wilde laten betalen omdat ik op hun aanwijzingen voorbij een stopbord had gereden. Ik zei dat doen we niet, hier heb je 100 Grivna (3 euro). Maar dat accepteerde de man niet, hij had mijn rijbewijs ook nog, dus ik zei oké nog een keer 100. Maar dan is het klaar. Prima, have a nice day. Daarna nog twee uren rijden in het donker op wegen vol gaten, geen aanrader.

Wat me verder opviel is dat er geen officiële maximumsnelheden leken te bestaan. Gewoon meerijden met de rest dan is het prima. Ook werd er geen probleem van gemaakt als mensen aangeschoten in de auto stapten.