Kentekenplaten ontvreemd in buitenland: wat te doen?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Kentekenplaten ontvreemd in buitenland: wat te doen?

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 jul 2022, 11:44

Je leest tegenwoordig steeds meer over kentekenplaten die gestolen (kunnen) worden. Nou vroeg ik mij af wat je zou moeten doen als je ergens in het buitenland bent en je met deze vervelende situatie te maken zou krijgen. Kan / mag je dan niet meer rijden? Kun je ergens tijdelijke platen laten maken?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Kentekenplaten ontvreemd in buitenland: wat te doen?

Bericht door Attietattie » vr 29 jul 2022, 11:46

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 29 jul 2022, 12:23

Ofwel: nee, je mag niet rijden, je moet met ander vervoer terug naar Nederland, daar nieuwe platen laten maken, terug gaan naar je auto en de platen monteren. Platen laten maken en opsturen gaat denk ik niet werken omdat je je kenteken moet laten zien.
Of je auto laten repatriëren.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 29 jul 2022, 12:26

Zou de repatriëring gedekt worden door je reisverzekering?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 jul 2022, 12:57

verfmeer95 schreef: vr 29 jul 2022, 12:26 Zou de repatriëring gedekt worden door je reisverzekering?
Bepaalde reisverzekeringen hebben (de mogelijkheid om) vervoer in de verzekering (mee te nemen). Zou je dus moeten nakijken in de voorwaarden van je verzekering.
Ik heb zelf een 24/7 Europa Assistance via mijn automerk, waar repatriëring van de auto ook verzorgd is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 29 jul 2022, 13:10

Of gewoon zorgen dat je 2 witte platen reserve hebt. Zo illegaal als wat, en zorg voor een landenstickertje (of een niet-goedgekeurde witte kentekenplaat met NL-euroband). Maar ik denk dat je er binnen de nabije landen wel mee kunt wegkomen, zeker als er geen strenge grenscontroles zijn. Het is sowieso minder opvallend dan een handgeschreven kartonnetje, zeker in een land waar de kentekens toch al wit zijn.

Naar mijn inschatting is men vast wel bekend met Nederlandse kentekens (geel!), maar tussen klok en klepel kun je net geluk hebben dat je als een te rechtvaardigen uitzondering bent te beschouwen. Zeker als je vertelt wat je is overkomen en met puppyoogjes 'ja agent, sorry agent' zegt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 29 jul 2022, 13:46

Van de andere kant zou ik het als agent wel verdacht vinden als je dat doet. Wie gaat voor de zeer kleine kans dat je platen gestolen worden nu twee witte platen meenemen. Dan zou ik juist eerder aan fraude denken.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 29 jul 2022, 13:49

^^
Dat kan, maar ik ALS mijn platen zijn gestolen zou ik liever dat risico nemen dan 100% zeker veel gedoe met repatrieren.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 29 jul 2022, 14:05

Vooruit dan: je kunt ook gewoon 2 valse gele kentekenplaten met euroband bestellen. Hier bijvoorbeeld: https://kentekenmaken.nl/product/gele-kentekenplaat/

Je mag officieel geen kentekencombinatie invoeren, maar het is natuurlijk afwachten of dat gecontroleerd wordt door de productie. De kans is wel veel kleiner dat het lukt dan bij witte platen natuurlijk. Maar ik denk niet dat buitenlandse agenten bij een routinecontrole gaan controleren of er wel een GAIK-code op je plaat zit.

Voordeel van gele platen: je valt niet op en er valt wel omheen te kletsen. Sowieso komt je kenteken gewoon overeen met het kentekenbewijs en chassisnummer. En eenmaal thuis natuurlijk z.s.m. nieuwe GAIK-platen bestellen!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 29 jul 2022, 15:01

In zo'n situatie zou ik denk ik bij de plaatselijke kentekenwinkel een, in dit geval dus witte, plaat zonder euroband bestellen en daarmee naar huis rijden.

Nee, het mag niet. Alleen is de kans dat je onderweg wordt aangehouden zo klein dat ik die gok wel durf te wagen. En als je bij een aanhouding het hele verhaal verteld en het kentekenbewijs laat zien kom je, als je beleefd en netjes tegen de agent blijft, er denk ik wel mee weg.
De gemiddelde bv. Franse agent zal het vast niets schelen dat een Nederlander opeens met een witte i.p.v. gele plaat rijdt.
En het scheelt een hoop gedoe.

Eenmaal thuis kun je weer de officiële weg bewandelen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 29 jul 2022, 15:08

^^ Denk dat het maar net afhankelijk is van wie je treft. Ik zou zelf ook geen zin hebben om mijn auto op transport te zetten dus maar een tijdelijke oplossing verzinnen. En dan kun je thuis wel nieuwe platen met een duplicaatcode regelen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 29 jul 2022, 15:30

Egbert schreef: vr 29 jul 2022, 13:46 Van de andere kant zou ik het als agent wel verdacht vinden als je dat doet. Wie gaat voor de zeer kleine kans dat je platen gestolen worden nu twee witte platen meenemen. Dan zou ik juist eerder aan fraude denken.
Ik heb standaard twee witte platen in de auto liggen. Eentje voor als ik een aanhanger huur en toevallig heb ik er nóg eentje extra, voor bijvoorbeeld op de fietsendrager. Op beide zit (illegaal, weet ik) aan de linkerkant een blauwe EU-NL-sticker. Is dat verdacht? Riekt dat naar fraude?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 29 jul 2022, 19:03

Egbert schreef: vr 29 jul 2022, 13:46 Van de andere kant zou ik het als agent wel verdacht vinden als je dat doet. Wie gaat voor de zeer kleine kans dat je platen gestolen worden nu twee witte platen meenemen. Dan zou ik juist eerder aan fraude denken.
Neem aan dat je ook aangifte doet van de gestolen platen en je de agent het bewijs daarvan kan tonen?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 31 jul 2022, 9:20

T-hijs schreef: vr 29 jul 2022, 15:30
Ik heb standaard twee witte platen in de auto liggen. Eentje voor als ik een aanhanger huur en toevallig heb ik er nóg eentje extra, voor bijvoorbeeld op de fietsendrager. Op beide zit (illegaal, weet ik) aan de linkerkant een blauwe EU-NL-sticker. Is dat verdacht? Riekt dat naar fraude?
Ik denk dat een niet NL-agent, behalve in de NL grensstreek wellicht, niet weet hoe het in het buitenland geregeld is. Of wat de kleur van een kentekenplaat van een klein land moet zijn.
Het is dus een gok: betaal je een paar honderd euro om je auto op transport te zetten danwel om zelf (met trein of huurauto) een paar platen te bestellen in NL (en ze er zelf op te zetten) of de gok op een boete voor "valse" platen. Ook hoogstens paar honderd euro, afhankelijk van het land, met een pakkans van 5-10%. Zonder platen is de pakkans veel groter.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 22 aug 2022, 14:45

T-hijs schreef: vr 29 jul 2022, 15:30 Op beide zit (illegaal, weet ik) aan de linkerkant een blauwe EU-NL-sticker. Is dat verdacht? Riekt dat naar fraude?
Ik wist niet eens dat dat illegaal was. Ik heb ook zo'n plaat gekocht, voor mijn fietsendrager, dat leek me juist handig en duidelijker omdat de anders benodigde NL sticker vrijwel altijd vergeten wordt.

Ik zou het eigenlijk logischer vinden als een witte plaat zonder EU NL sticker illegaal zou zijn....

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2022, 12:08

Egbert schreef: vr 29 jul 2022, 12:23 Ofwel: nee, je mag niet rijden, je moet met ander vervoer terug naar Nederland, daar nieuwe platen laten maken, terug gaan naar je auto en de platen monteren. Platen laten maken en opsturen gaat denk ik niet werken omdat je je kenteken moet laten zien.
Of je auto laten repatriëren.
10 jaar Rutte: Alleen hele omslachtige en godsallemachtig dure oplossingen zijn legaal. Bij de plaatselijke printshop een tijdelijk kenteken bestellen: dan krijg je natuurlijk een zware boete en wordt je auto in beslag genomen :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.