13 aug Zwolle > Toscane (en eind augustus Balkan)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

N371
polderweggetje

13 aug Zwolle > Toscane (en eind augustus Balkan)

Bericht door N371 » za 30 jul 2022, 19:00

Ik ben benieuwd of jullie nog nuttige tips hebben voor mijn aanstaande vakantie. Concreet de volgende vragen o.b.v. ruwweg de volgende route:
Afbeelding

Vragen m.b.t. de hoofdreisdagen (personenauto, geen aanhanger o.i.d.)
- Op 13 augustus van Zwolle naar een tussenstop op de route naar Toscane. Ik ben er nog niet uit wat een goede/slimme tussenstop is aan het eind van dag 1.
> Ik denk dat we het beste kunnen mikken op vóór, op of ná de Gotthard. Het lijkt me ook leuk om de pas te rijden en dan in Andermatt te slapen.
> Ik zie in de reisadviezen een aantal keer een optie voorbij komen via BAB61 danwel via Vervies/St. Vith, BAB60>BAB1 en dan de Franse Vogezen door (zonder tol), maar ik denk dat de route via BAB3 wel de meest gangbare zou zijn.
(Overigens heb ik geen specifieke voorkeuren m.b.t. vignetten en tol: dat hoort erbij.)

- Op 14 augustus van de tussenstop (waarschijnlijk in CH) naar San Baronto (in Toscane dus):
> Met name de vraag: Hoe filegevoelig is de Italiaanse A1 op zondag? Ik zou graag via bijv. de E33 of A7 willen rijden, maar rond 2005/2006 waren niet alle wegen door de Appenijnen super goed uitgebouwd.

- Op maandag 22 augustus rijden we in de nacht naar Ancona (> Split, KR) voor de ferry (aanvankelijk vertrek 19h, echter vervroegd naar 10h 's ochtends). We gaan (dus helaas) rond 2h 's nachts weg om op tijd in de haven aan te komen via de snelste weg. We hebben een hut op de boot waar we kunnen bijslapen.

- Vanaf Split gaan we 23 augustus door naar een 'Rafting Centrum' op de grens van Bosnië en Montenegro (nabij Foca, BiH). Ik wil op de reisdag ernaartoe Mostar graag bezoeken, om de bekende (en ooit ingestorte) brug te bekijken.
> Heeft iemand van jullie nog goede tips voor dit traject Split>Foca? Ik heb nog nooit in de Balkanlanden gereden. Ik verwacht wel dat we wat smalle onverlichte tunnels gaan tegenkomen in bijv. BiH. Een papieren groene verzekeringskaart heb ik al. Hebben jullie nog do's en don'ts, of tips over een route/grensovergang?

De route naar het noorden gaat in meerdere etappes. Foca > Split, en na 3 dagen richting de Plitvice Meren voor een overnachting. Na de Plitvice Meren naar Opatija. Hierover heb ik geen specifieke vragen, tenzij er nuttige tips zouden zijn voor dit deel?

Van Opatija (KR) rijden we in 1 of 2 dagen naar huis, via Oostenrijk. Ik acht het weinig realistisch dat dit in 1 dag lukt, theoretisch zou het bij weinig file en vroeg vertrekken kunnen, maar leuk is denk ik anders.
> Hebben jullie nog (leuke/slimme) tips voor deze terugrit vanaf Opatija naar Zwolle? M.n. voor het stuk door Oostenrijk, hier ben ik nog nooit geweest. In Duitsland is er denk ik de keuze tussen corridor via BAB8>BAB7, dan wel via BAB9/BAB3/BAB7, en dan via Kassel>Paderborn>Bielefeld terug.
Met evt. een overnacht tussenstop zodra het ~18h is, en thuiskomen niet realistisch is.

Uiteraard zal er n.a.v. eventuele nuttige adviezen een terugkoppeling komen van de uiteindelijke route.

Palance
4x5 autosnelweg

Re: 13 aug Zwolle > Toscane (en eind augustus Balkan)

Bericht door Palance » za 30 jul 2022, 20:06

De makkelijkste route Split-Foča gaat nou net niet via Mostar :)

Je kan vanuit Split de Kroatische A1 en A10 nemen en daar de grensovergang nemen naar BiH. En dan via Čapljina naar Mostar (de gemakkelijkste weg) of via Međugorje (een zeer toeristisch katholiek bedevaartsoord) naar Mostar. Mostar is zeker een bezoek waard.

Mostar-Foča kun je het beste via Nevesinja en Gacko aanrijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 jul 2022, 20:22

Lijkt me een fantastische reis. Op de Balkan rijden is me heel erg meegevallen. Men rijdt wat assertief en neemt meer risico's met inhalen, maar Italië is irritanter naar mijn smaak. Reken erop dat je weinig tempo kunt maken en vergeet niet te genieten van de omgeving.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 30 jul 2022, 20:33

Op de Balkan rijden is inderdaad goed te doen. Ik heb in alle landen van voormalig Joegoslavië gereden en nergens was het problematisch. Heel erg opschieten doet het niet altijd, al zijn de hoofdwegen op zich best oké.

Voor wat betreft de route naar Zwitserland: A3-A67-A5 ligt voor de hand, maar kan wel erg nerveus rijden en heeft de nodige wegwerkzaamheden. A61-A65-B9 en vervolgens de Franse A35 is een alternatief. Als Zwollenaar vind ik de route via Maastricht, Luik en Luxemburg en dan de Franse A31, A4, A355 en A35 ook prettig. Wat langer, maar het rijdt veel relaxter.

Voor je terugreis vanaf Opatija: via Ljubljana, de Karawankentunnel en de Oostenrijkse A11 en A10 ligt voor de hand. Bij drukte zou je alternatief via Italië kunnen rijden, via Trieste en Udine over de A4 en A23. Dan over de Oostenrijkse A2 naar de A10. Andere alternatieven via bv. Tolmezzo-Plöckenpass-Lienz-Felbertauerntunnel kennen lange stukken binnendoor.

Na München zou ik A9-A3-A73-A70-A7-A44-A33-A30 rijden.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 jul 2022, 21:03

Coen Tunnel schreef: za 30 jul 2022, 20:33 Voor wat betreft de route naar Zwitserland: A3-A67-A5 ligt voor de hand, maar kan wel erg nerveus rijden en heeft de nodige wegwerkzaamheden. A61-A65-B9 en vervolgens de Franse A35 is een alternatief. Als Zwollenaar vind ik de route via Maastricht, Luik en Luxemburg en dan de Franse A31, A4, A355 en A35 ook prettig. Wat langer, maar het rijdt veel relaxter.
Als je eenmaal kiest voor die route over Luik, heb je feitelijk drie keuzes. Ze ontlopen elkaar in reistijd maar weinig.
1. Luik-Trier-Saarbrücken-Strasbourg-Basel (E42-A60-A1-N61-A4-A35)
2. Luik-Luxembourg-Metz-Strasbourg-Basel (E25-A31-A4)
3. Luik-Luxembourg-Nancy-Colmar-Basel (E25-A31-A33-N59-A35)

In 1 en 3 zitten wat stukjes niet-autosnelweg. In 1 is dat grofweg de passage van Saarbrücken en dan de doorsteek naar de Franse A4. In 3 rijd je van het einde van de A33 bij Lunéville en kort voor de Tunnel Maurice Lemaire over een goede expresweg. Het wordt enkelbaans vlak voor de tunnel en dan rijd je nog tussen de tunnel en de A35 enkelbaans. De route kost minder tol dan 2, en meestal een minuut of 10-15 extra.
N371 schreef: za 30 jul 2022, 19:00 Ik ben er nog niet uit wat een goede/slimme tussenstop is aan het eind van dag 1.
> Ik denk dat we het beste kunnen mikken op vóór, op of ná de Gotthard. Het lijkt me ook leuk om de pas te rijden en dan in Andermatt te slapen.
Andermatt is wellicht nog best grappig (als je er een aardig adres kunt vinden), maar je lijkt te suggereren n dat je dan al over de pas bent. En dat is niet zo; je bent dan eigenlijk halverwege de klim. Dus dan zou het restant daarvan en de afdaling het begin van je tweede dag zijn. Lijkt mij geen enkel probleem, maar dan zit het maar in je systeem. Ik heb zelf vaak gezocht naar overnachtingsmogelijkheden in de Leventina, het dal ten zuiden van de Gotthard. Die zijn daar behoorlijk dun gezaaid, dus voor het je weet zit je al in Bellinzona of nog verder. Uiteraard is het wel zo dat vanaf Como het aantal opties omhoog en de prijs omlaag gaat. Je zit voor Zwolle-Como wel al op een 1000-1050 kilometer (afhankelijk van je route) - prima te doen maar wel een langere reisdag.
N371 schreef: za 30 jul 2022, 19:00 > Met name de vraag: Hoe filegevoelig is de Italiaanse A1 op zondag? Ik zou graag via bijv. de E33 of A7 willen rijden, maar rond 2005/2006 waren niet alle wegen door de Appenijnen super goed uitgebouwd.
De A1 is wel flink verbeterd sindsdien. De oude klim over de Apennijnen is vervangen door een traject met lange tunnel. Of beter: ze bestaan nog naast elkaar als A1 Dirittissima en A1 Panoramico - kun je raden welke sneller is. A7 is een enorm bochtige snelweg; belevenis op zich, maar verwacht er geen tempo te maken. A15 is een route die wel lijkt op de oude A1. Alleen wel altijd rustiger. Hoe dan ook, 15 augustus is een feestdag in Italië, dus ik zou op zondag 14 niet heel veel reisverkeer verwachten. Wie met Ferragosto iets wil, reist voor het weekend. Maar de klassieke Italiaanse zomervakantie zijn de hele weken om Maria Hemelvaart heen. De grote reisgolf naar het zuiden is op 14 augustus al geweest.
Laatst gewijzigd door Pino op za 30 jul 2022, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 jul 2022, 21:15

13 augustus is wel het lange weekend van Ferragosto (15 augustus) in Italië. Voor zover je nog niet geboekt hebt zal het dan misschien duur / lastig worden om nog iets geschikts te vinden in de regio Como? Al zal Andermatt ook niet goedkoop zijn denk ik...

Als je zondag 14 augustus door Italië rijdt is het dan niet zo druk op de weg denk ik, omdat binnenlands vakantieverkeer dan al op bestemming is?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 jul 2022, 21:24

Hotels op mooie toeristische locaties zullen het niet meer worden vermoedelijk. Maar een onderweghotel op een weinig glorieuze locatie langs de snelweg moet wel lukken.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 jul 2022, 21:25

De route door België en de Vogezen is leuk als je tijd hebt. Als je echter vanuit Zwolle nog dezelfde dag de Gotthard wilt halen zou ik "gewoon" via Duitsland (A3-A67-A5 of A61-A65-B9-A35) aanraden.

Met jouw reisplan zou je ook de Gotthard kunnen omzeilen door over Genua te rijden (via Simplon of Grote Sint-Bernhard). Dat is meestal een paar uur extra maar opent wel andere gebieden voor een overnachting.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 jul 2022, 21:48

Vanaf Zwolle over een van de Franse opties naar Basel rijden scheelt maar een kilometer of vijftig. Da’s het grote verschil niet als dat wat ontspannener rijdt of je er files mee kunt vermijden. Wat wellicht deel twee is, is dat ik weinig heb met de route Saarbrücken als je zo’n lang stuk te gaan hebt. Zeker het Duitse stuk daarvan vind ik dusdanig bochtig en hier en daar substandaard dat het eerder contra-ontspannend werkt. Met de N59-optie heb ik dat minder, misschien ook omdat die in een fase van je reis zit dat je Zwitserland al kunt ruiken. En de A4 is natuurlijk super-relaxed, al maak je dan wel de meeste kilometers.

Overigens is de enige echte Vogezen-optie wat mij betreft die via Nancy-Mulhouse over de N57-N66. Wel, dat is een echt toeristische optie die je op lange reisdagen beter laat. Die had ik niet voor niets niet genoemd ;)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 31 jul 2022, 0:45

Een aantal jaren geleden hebben wij een lange rit naar Noord-Italië gecombineerd met een overnachting in Maastricht (hotel met de welbekende tropische vogel). Het was een leuke ervaring om 's ochtends op een vriendelijke tijd in de auto te stappen, vanaf de voormiddag in Maastricht rond te kijken en 's avonds rustig een hapje te eten in de stad, om de volgende ochtend na een tijdig ontbijt via Liège, Nancy en de N59 naar Zwitserland te rijden. Een redelijk relaxte manier om de eerste echte reisdag ons hotel even boven Milaan te kunnen bereiken. Dan merk je hoeveel verschil het maakt waar in Nederland je vertrekt.

De extra kilometers van een route door het noordoosten van Frankrijk mogen dan meevallen, naar mijn idee schiet je qua vertraging weinig op met een dergelijke route, of die nu wel of niet via Saarbrücken gaat. Je krijgt nog altijd knelpunten voor je kiezen, waarvan de Gotthard de grootste blijft.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 31 jul 2022, 8:37

Een overnachting in Maastricht. Dan is mijn auto nog niet warm gedraaid :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022, 10:16

Vanaf Leeuwarden is Maastricht wel 330 kilometer rijden. Dat is verder dan van Maastricht naar Saarbrücken of Frankfurt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 jul 2022, 14:29

Schelpenpaadje schreef: zo 31 jul 2022, 0:45 De extra kilometers van een route door het noordoosten van Frankrijk mogen dan meevallen, naar mijn idee schiet je qua vertraging weinig op met een dergelijke route, of die nu wel of niet via Saarbrücken gaat. Je krijgt nog altijd knelpunten voor je kiezen, waarvan de Gotthard de grootste blijft.
Volkomen terecht punt. Als je 50 kilometer extra rijdt, moet je óf op een totale rij-dag structureel een 8 km/h harder rijden, óf een vertraging van een halfuur omzeilen om break-even te draaien. Als je omweg deels over niet-autosnelwegen gaat, heb je wel een wat grotere vertraging op de hoofdroute nodig om dat punt te bereiken. Als je het hebt over de routes van Nederland naar Basel, zul je dat punt maar heel moeilijk kunnen bereiken. Zoals je terecht zegt: is zit geen Gotthard-achtig knelpunt in waar je iets mee moet. Als er op de meest directe route een flinke vertraging ontstaat door werkzaamheden of een ongeluk, is er ook doorgaans een alternatief over een veel kleinere omweg beschikbaar dan de route vanuit Oost-Nederland over Luik - denk de bekende keuze tussen A61 en A3 of verder zuidelijk A35 tegenover A5.

Dus waarom dan toch nadenken over die omwegen? Omdat het wat minder vermoeiend rijdt als je op rustige wegen zit zonder elke paar kilometer weer moeten focussen op een Baustelle. Al kom je net een kwartier later aan, je komt wel frisser aan. Kun je makkelijker ook nog iets van je avond maken. En wie met kinderen rijdt en ook nog de taak heeft de sfeer in de auto te bewaken: daar houd je des te meer positieve energie voor over wanneer je die uit je wordt gezogen door dingen die je zo op de Autobahn tegenkomt: razers op stukken die daar veel te druk voor zijn, werkzaamheden, stockender Verkehr, middenbaanplakkers. Voor mij is rijden over Metz-Strasbourg maar 20 kilometer om. Die hit neem ik zonder nadenken, maar uiteraard iedereen zijn eigen voorkeur (en ik snap daarbij ook best dat 50 kilometer alweer next level is).

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 31 jul 2022, 15:44

waldo79 schreef: zo 31 jul 2022, 8:37 Een overnachting in Maastricht. Dan is mijn auto nog niet warm gedraaid :mrgreen:
Doorrijden naar ergens in de Ardennen of Luxemburg werkt ook :lol: