Vragen m.b.t. de hoofdreisdagen (personenauto, geen aanhanger o.i.d.)
- Op 13 augustus van Zwolle naar een tussenstop op de route naar Toscane. Ik ben er nog niet uit wat een goede/slimme tussenstop is aan het eind van dag 1.
> Ik denk dat we het beste kunnen mikken op vóór, op of ná de Gotthard. Het lijkt me ook leuk om de pas te rijden en dan in Andermatt te slapen.
> Ik zie in de reisadviezen een aantal keer een optie voorbij komen via BAB61 danwel via Vervies/St. Vith, BAB60>BAB1 en dan de Franse Vogezen door (zonder tol), maar ik denk dat de route via BAB3 wel de meest gangbare zou zijn.
(Overigens heb ik geen specifieke voorkeuren m.b.t. vignetten en tol: dat hoort erbij.)
- Op 14 augustus van de tussenstop (waarschijnlijk in CH) naar San Baronto (in Toscane dus):
> Met name de vraag: Hoe filegevoelig is de Italiaanse A1 op zondag? Ik zou graag via bijv. de E33 of A7 willen rijden, maar rond 2005/2006 waren niet alle wegen door de Appenijnen super goed uitgebouwd.
- Op maandag 22 augustus rijden we in de nacht naar Ancona (> Split, KR) voor de ferry (aanvankelijk vertrek 19h, echter vervroegd naar 10h 's ochtends). We gaan (dus helaas) rond 2h 's nachts weg om op tijd in de haven aan te komen via de snelste weg. We hebben een hut op de boot waar we kunnen bijslapen.
- Vanaf Split gaan we 23 augustus door naar een 'Rafting Centrum' op de grens van Bosnië en Montenegro (nabij Foca, BiH). Ik wil op de reisdag ernaartoe Mostar graag bezoeken, om de bekende (en ooit ingestorte) brug te bekijken.
> Heeft iemand van jullie nog goede tips voor dit traject Split>Foca? Ik heb nog nooit in de Balkanlanden gereden. Ik verwacht wel dat we wat smalle onverlichte tunnels gaan tegenkomen in bijv. BiH. Een papieren groene verzekeringskaart heb ik al. Hebben jullie nog do's en don'ts, of tips over een route/grensovergang?
De route naar het noorden gaat in meerdere etappes. Foca > Split, en na 3 dagen richting de Plitvice Meren voor een overnachting. Na de Plitvice Meren naar Opatija. Hierover heb ik geen specifieke vragen, tenzij er nuttige tips zouden zijn voor dit deel?
Van Opatija (KR) rijden we in 1 of 2 dagen naar huis, via Oostenrijk. Ik acht het weinig realistisch dat dit in 1 dag lukt, theoretisch zou het bij weinig file en vroeg vertrekken kunnen, maar leuk is denk ik anders.
> Hebben jullie nog (leuke/slimme) tips voor deze terugrit vanaf Opatija naar Zwolle? M.n. voor het stuk door Oostenrijk, hier ben ik nog nooit geweest. In Duitsland is er denk ik de keuze tussen corridor via BAB8>BAB7, dan wel via BAB9/BAB3/BAB7, en dan via Kassel>Paderborn>Bielefeld terug.
Met evt. een overnacht tussenstop zodra het ~18h is, en thuiskomen niet realistisch is.
Uiteraard zal er n.a.v. eventuele nuttige adviezen een terugkoppeling komen van de uiteindelijke route.