Afbeelding

[I] Autostrada Sistiana-Rabuiese (tangenziale Trieste)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[I] Autostrada Sistiana-Rabuiese (tangenziale Trieste)

Bericht door Chris » za 30 jul 2022, 21:42

De Autostrada Sistiana-Rabuiese is de rondweg (tangenziale) van Trieste. Het is administratief genummerd als de NSA326 (zuidelijk deel) en SS202 (de rest), maar het staat nergens aangegeven. De bewegwijzering is ook groen en blauw door elkaar. Bij het binnenrijden vanuit Slovenië zie je één keer een blauw snelwegbord (superstrada).

1. Welkom in Italië. Hier gaat de Sloveense H5 uit Koper over in de NSA326.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 01 by European Roads, on Flickr

2. Erg kleine letters...
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 03 by European Roads, on Flickr

3. Dit stuk weg is overigens relatief nieuw, geopend in november 2008 om de H5 met de tangenziale van Trieste te verbinden.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 04 by European Roads, on Flickr

4. Het krappe knooppunt met de tangenziale.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 07 by European Roads, on Flickr

5. Dit zou de SS202 zijn maar het nummer staat nergens aangegeven. Een mooi voorbeeld van brutalistische architectuur is het ziekenhuis dat op een heuvelrug staat. Je kan het al vanuit Slovenië zien.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 11 by European Roads, on Flickr

6. Er ligt hier een 180 graden bocht.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 14 by European Roads, on Flickr

7. Nog meer brutalisme.Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 16 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 18 by European Roads, on Flickr

9. Dit zou een aansluiting met de SS202dir moeten zijn.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 20 by European Roads, on Flickr

10. Hier gaat dan de superstrada over in een autostrada.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 21 by European Roads, on Flickr

11. Volgens Open Street Map begint op dit punt dan de RA13, de Raccordo Autostradale naar de A4 en Sloveense A3.
Afbeelding
Autostrada Sistiana-Rabuiese 23 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [I] Autostrada Sistiana-Rabuiese (tangenziale Trieste)

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 aug 2022, 14:41

Bij een van de toeritten staan nog wegwijzers waar Slovenia duidelijk over Yugoslavia is geplakt:
https://www.google.nl/maps/@45.6095843, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@45.6093866, ... 384!8i8192

In een van de dorpen in de buurt nog een eentalige wegwijzer naar 'Fiume' (Rijeka), later voorzien van SLO- en HR-stickers: https://www.google.nl/maps/@45.6413469, ... 384!8i8192

Nog een mooi stukje antiek in die omgeving:
https://www.google.nl/maps/@45.77909,13 ... 312!8i6656

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 sep 2022, 13:32

De oude stijl SS nummerschildjes maakt het nummer zo veel meer leesbaar. In de praktijk ondervonden en deze SV-stills illustreren dat :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 sep 2022, 19:12

^^ Ik vind het mooi, het heeft zeker wat, maar mijn praktijkervaring is dat het niet beter leesbaar is, zeker ook omdat het contrasteert met de rest van het bord, maar wel in precies dezelfde kleuren. Blauw-op-wit op een bord waar ook wit-op-blauw wordt gebruikt is niet ideaal.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 sep 2022, 20:30

Blauw op wit leest om te beginnen al minder dan zwart op wit; en vergeleken met de witte delen van dezelfde borden verlies je hier ook al ruimte door de dubbele bies. Er zijn natuurlijk vele kleurstellingen denkbaar die hier goed hadden kunnen presteren en thans gangbaar wit-op-blauw (dus zelfde kleurstelling als het relevante deel van het bord) is er daar één van.

Maar ik snap Vinny heel goed waar hij dit soort voorbeelden aanhaalt als teken dat het vroeger beter was. Echter hij gaat niet door voor de koelkast. Want vergelijk die oude SS-schildjes met wat nu gangbaar is (willekeurig voorbeeld) en vraag je dan af wat het probleem is. De kleurstelling of stiekem toch de omvang van het schildje? Als je het niet direct ziet, verander dan voor de grap de kleurstelling van het schildje op het bord in moderne stijl… (overigens kwamen ook in de oude kleurstelling veel borden voor waar de SS-nummers er eerder klein opstonden)

Het maakt de huidige borden natuurlijk niet minder matig waar het aankomt op rijden op wegnummers in Italië. Zelfs als je het bekende punt “wegnummer rechtdoor laten we weg” uit beeld houdt, zijn dus ook afslaande of verderop kruisende wegnummers gewoon moeilijk te volgen. Door geringe omvang en omdat je maar matig kunt inschatten wanneer zo’n nummer dan wel zou verschijnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 sep 2022, 7:41

Coen Tunnel schreef: ma 12 sep 2022, 19:12 ^^ Ik vind het mooi, het heeft zeker wat, maar mijn praktijkervaring is dat het niet beter leesbaar is, zeker ook omdat het contrasteert met de rest van het bord, maar wel in precies dezelfde kleuren. Blauw-op-wit op een bord waar ook wit-op-blauw wordt gebruikt is niet ideaal.
Misschien scheelt het dan waar je de praktijkervaring op doet. Ik heb veel ervaring met rijden in de regio Napels; ik heb in 1996 een maand in Nola op school gezeten en zodoende ken ik de regio dus goed. De oude SS7 schildjes waren een stuk beter leesbaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 sep 2022, 8:34

^^ Zie mijn post over waar het verschil wordt gemaakt: niet in de kleurstelling maar in de omvang waarin men schildjes op de borden zet. Kijk je naar regio’s waar de schildjes vroeger groot op de borden werden gezet (in een regio als Napels nog steeds te bewonderen door gebrek aan vervanging), dan zie je dat. Al waren die schildjes roze op geel geweest, dan nog waren ze beter leesbaar dan de huidige.

Het blijven focussen op de kleurstelling is zoiets als Liechtenstein met 8-0 zien verliezen van Nederland en dan suggereren dat dat komt omdat ze niet in het oranje spelen…

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 sep 2022, 10:01

Vinny schreef: di 13 sep 2022, 7:41
Coen Tunnel schreef: ma 12 sep 2022, 19:12 ^^ Ik vind het mooi, het heeft zeker wat, maar mijn praktijkervaring is dat het niet beter leesbaar is, zeker ook omdat het contrasteert met de rest van het bord, maar wel in precies dezelfde kleuren. Blauw-op-wit op een bord waar ook wit-op-blauw wordt gebruikt is niet ideaal.
Misschien scheelt het dan waar je de praktijkervaring op doet. Ik heb veel ervaring met rijden in de regio Napels; ik heb in 1996 een maand in Nola op school gezeten en zodoende ken ik de regio dus goed. De oude SS7 schildjes waren een stuk beter leesbaar.
Ik weet niet of jij in 1996 al zelf reed of als passagier. Als passagier kijk je er in ieder geval ook weer anders naar dan als bestuurder, omdat je als bestuurder op veel meer zaken tegelijkertijd moet letten.

Mijn rijervaring in Italië is van meerdere reizen tussen 2011 en 2020, voornamelijk in het noorden van het land. De oude bewegwijzering kun je overal wel tegenkomen. Ik vind de blauw-op-witte SS-nummers mooier, maar de leesbaarheid is niet beter. Ik sluit me bij Pino aan: het is vooral de grootte die het verschil maakt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 13 sep 2022, 12:35

Een paar voorbeelden van SS op wit:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2022, 20:56

Veel knip-en-plakwerk op de oude borden. Sommige horen ook inmiddels in het museum thuis. Het schildje is geïntroduceerd in 1952. De kleurstelling van het schildje is in 1992 aangepast dus deze borden zijn al minimaal 30 jaar oud. Het lettertype is ook aangepast overigens.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 sep 2022, 22:09

Vinny schreef: wo 14 sep 2022, 20:56 De kleurstelling van het schildje is in 1992 aangepast dus deze borden zijn al minimaal 30 jaar oud.
Of een Italiaan heeft jaren later die nieuwe richtlijn nog niet ontdekt... ;)
(Zie ook het nieuwe boek van Bert Visscher)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.