Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
IIVQ
- verkeersader
Bericht
door IIVQ » do 10 aug 2023, 7:54
harry schreef: ↑do 20 jul 2023, 12:04
En de R9 in Charleroi.
Dat is geen middenberm, die heeft de R9 niet (
bahalve hier 
), daar mist gewoon de hele rijrichting. Als je het nou als middenberm van de E54 zag, vooruit dan maar

. Desondanks is Charleroi de enige stad in België met een volledig in snelweg uitgevoerde ringweg, en dan twee zelfs (al kan je de R1 en R2 in Antwerpen als één ring zien)
In den Bels is, buiten aansluitingen, de E42 in knoopunt Loncin denk ik het breedst met kortstondig een kleine 400m tussen de hoofdrijbanen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 10 aug 2023, 12:33
Vorige week de situatie 2 keer bekeken, maar ik heb geen enkele zichtbare aanleiding kunnen vinden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » do 10 aug 2023, 13:58
IIVQ schreef: ↑do 10 aug 2023, 7:54In den Bels is, buiten aansluitingen, de E42 in knoopunt Loncin denk ik het breedst met kortstondig een kleine 400m tussen de hoofdrijbanen.
Het is natuurlijk de vraag of je dat als één snelweg ziet. Dat is een knooppunt, en derhalve ook een soort aansluiting. Het A-nummer wisselt, en de E42 lift tussen Loncin en Battice feitelijk mee op de E40 (net als de E25 overigens tussen Loncin en Cheratte). E40 is ook het primaire nummer. Hier staat bijvoorbeeld slechts E40 aangegeven:
https://www.google.nl/maps/@50.6881442, ... ?entry=ttu
Brede middenbermen zullen in België wellicht wat zeldzamer zijn omdat men vroeger alle snelwegen verlicht wilde hebben. Als je een smalle middenberm hebt kun je natuurlijk verlichting in de middenberm plaatsen om de hele weg te verlichten. Ik denk dat de E19 tussen Kontich en Brussel de belangrijkste uitzondering is, en daar komt de brede middenberm door plannen die nooit zijn doorgegaan. Zoiets geldt volgens mij ook voor de E34 bij Retie. Verder heeft bijvoorbeeld het snelwegeinde van de A12 in Brussel een bredere middenberm. Maar het enige voorbeeld dat ik zo gauw kan bedenken van een iets bredere middenberm in België waar het om landschappelijke redenen lijkt te zijn gedaan is de E34 tussen Zoersel en Lille, waar ook begroeiing in de middenberm staat.
Geen snelweg, maar op de N34 door De Haan liggen de rijbanen ruim 600 meter uit elkaar.
-
N99
- polderweggetje
Bericht
door N99 » ma 14 aug 2023, 11:58
De A10-Zuid heeft op het wijdste stuk 110m tussen de rijbanen:
https://maps.app.goo.gl/4DpHg6aoqz3r1BKZ6
En de A4 in het verlengde van de A10 heeft ook een brede middenberm, met een spoorlijn in de middenberm.
Het stuk tussen

Amstel en Schiphol is trouwens net als de A1 tussen Antwerpen en Brussel deel van de E19, en beide wegen hebben (deels) een spoorlijn in de middenberm.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » ma 14 aug 2023, 12:44
Coen Tunnel schreef: ↑do 10 aug 2023, 13:58
Geen snelweg, maar op de N34 door De Haan liggen de rijbanen ruim 600 meter uit elkaar.
Ik denk dat het oorspronkelijk niet zo was, maar men heeft een stuk vlak bij de kust (en woningen aan beide kanten) tot eenrichtingsverkeer gemaakt en een nieuwe randweg aangelegd.
Die hele N34 is overigens raar, omdat er delen dwars door binnensteden lopen en delen een snelwegprofiel hebben, hoewel op veel stukken de vluchtstrook of de linker of rechterstrook zijn omgebouwd tot parkeerstrook, afslastrook, tramhalte of gewoon afgestreept. Op grote delen loopt de trambaan in de middenberm.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 14 aug 2023, 14:05

Dat klopt denk ik, maar dat geldt natuurlijk ook voor sommige snelwegen met brede middenbermen, waar één rijbaan op een oud tracé ligt en verdubbeling op hetzelfde tracé niet mogelijk was. De Italiaanse A7 bij Genua, de Italiaanse A6 door de Apennijnen, de A1 in Noord-Macedonië, de Franse N205 bij Saint-Gervais-les-Bains, de Sloveense A2 bij Grosuplje: allemaal oude tracés met een nieuwe rijbaan op een nieuw tracé er naast. Ook nu komt dat nog voor bij ombouw tot autosnelweg, zoals de Spaanse A-23 over de Monrepós.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » ma 14 aug 2023, 17:03
Net als de A12 tussen Gouda en Woerden dus.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...